Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elm0
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-04 21:22
Wij hebben onlangs een woning gekocht en willen hier graag zonnepanelen op plaatsen omdat we verwachten dat ons elektriciteitsverbruik redelijk hoog zal zijn, daarnaast willen we ook verder verduurzamen (wp) en lijkt het ons verstandig zonnepanelen te nemen. Ik heb al enkele offertes binnen en zit nu te dubben tussen twee partijen. Alleen heeft de eerste partij ook nog andere opties waardoor ik nu eigenlijk niet meer zo goed weet wat ik moet doen. Hopelijk kan iemand mij hier wat duidelijkheid over geven;

- Wij hebben vrij veel schaduw en het is nog niet zeker hoeveel bomen er geknot/weg mogen, dus we gaan er van uit dat we veel last van schaduw gaan hebben. We wilden de panelen dus sowieso niet in serie gaan hangen, maar gaan kiezen voor micro-omvormers, maar nu komt een van de partijen dus ook met optimizers. Sommige mensen zijn er enthousiast over, anderen niet. Ik weet eigenlijk niet of het verstandig is of niet, maar als het even goed is, dan scheelt dat wel in de aanschafkosten.
- Ze bieden beide andere panelen aan, de LONGi zouden goed moeten zijn, Denim is Nederlands (niet dat mij dat boeit), laatstgenoemde zie ik niet terug in "goede" merken lijstjes, maar misschien zijn ze wel gewoon oké.

Partij 1 (met 3 opties) biedt 25 jaar productgarantie, 25 jaar opbrengstgarantie
Partij 2: 35 jaar productgarantie, 25 jaar opbrengstgarantie

Ik zit zelf meer aan partij 2 te denken ivm productgarantie (als ze slecht zouden zijn dan hadden ze niet 35 jaar garantie aangeboden?), glas panelen en fijnere communicatie . Maar of ze een goede opbrengst bieden bij ons dak waar veel schaduw is.. Ik weet het niet.

Voor welke partij/optie zouden jullie gaan?
Foto's
Luchtfoto Google Maps;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_80w3eG3J5Q9XviO-o1rvBrEH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DBFAa4MyfyYNz85RvTqWG9Hj.jpg?f=fotoalbum_large

Foto woning;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AEsHx71NzHyVSeXA5NhCSqjjFgI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7iYmX1t9INGwKTx4GM5JaFi2.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Ca 11x ~4
Schaduw
Ja, veel. De grootste boom kan geknot worden wat wel wat oplevert, daarnaast veel kleinere bomen, maar in het voorjaar/najaar zal dit wel voor wat schaduw in de ochtend zorgen.
Jaarverbruik
Niet geheel goed te voorspellen aangezien we de woning nog maar net hebben, maar vorige bewoners gebruikten 4000kWh, wij hebben incl laden in december 550 kWh gebruikt. In januari nu 300 kWh. We willen in de toekomst ook een WP aanschaffen waardoor we ook wel iets hoger inschatten: ca 9000 verwachten we.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25
Budget en doel
Offertes zitten tussen de 7500 en 8500
Wie gaat het project uitvoeren
Externe partij
Bijhouden van data
Zeker, ik wil het idealiter ook in Home Assistant hebben zodat ik er in de toekomst ook op kan acteren als ik iets "moet" aanzetten; zoals de EV.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1 bestond uit 3 opties:
Optie 1: Opbrengst: 6335,
- Panelen: 18x 430Wp LONGi Hi-MO 6,
- 1x SolarEdge Home Wave-omvormer 3-fase, SolarEdge SE7K
- 18x S440 optimizers
Prijs: 7390,-

Optie 2: Opbrengst: 6630,
- Panelen: 18x 450Wp AIKO n-Type ABC Black Hole,
- 1x SolarEdge Home Wave-omvormer 3-fase, SolarEdge SE7K
- 18x S500 optimizers
Prijs: 8127,-

Optie 3: Opbrengst: 6349,
- Panelen: 18x 430Wp LONGi Hi-MO 6,
- 18x Enphase IQ8 HC
Prijs: 8480,-

Offerte 2:
Opbrengst: 7952,
- Panelen: 18x 430Wp Denim N-Type TOPCon Glas glas Bifacial,
- 18x Enphase IQ8 MC
Prijs: 8480,-
Regio
Friesland, tussen Dokkum en Drachten

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Welk type IQ8?
Welke optimizers, welke omvormer?

Heb je van de SolarEdge opties een SolarEdge designer rapport gekregen?

Prijstechnisch zijn alle opties netjes.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elm0
Intussen reactie van de partijen;

Partij 1:
- Optie 1: S440
- Optie 2: S500
- Optie 3: IQ8 HC

Partij 2:
IQ8 MC

Oftewel tussen de enphase opties zou ik voor partij 1 gaan voor de omvormers, maar voor de panelen (glas-glas) voor partij 2..

Dan blijft de vraag of enphase ook echt beter is dan de optimizers voor ons (schaduwrijke) dak.

Ik heb trouwens geen designerrapport gekregen.

[ Voor 6% gewijzigd door Elm0 op 17-01-2024 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Nu de omvormer modellen nog bij de solaredge opties

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 17-01-2024 11:54 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elm0
Het gaat voor beide opties om de SolarEdge Home Wave-omvormer 3-fase, SE3K – SE10K.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:41
Denim panelen zijn prima panelen, zijn al jaren op de markt en komen van groothandel SolarClarity uit Weesp.
Productgaranties van 35 jaar zou ik me niet op vastbijten. 35 jaar is hartstikke lang, woon je er dan nog, leef je dan nog? Heb je dan al niet allang een set andere panelen gelegd omdat de technieken van dan veel beter zijn, etc.

Het is praktisch als je in je startpost per offerte even specifiek zet wat ze aanbieden, type panelen, optimizers, omvormer etc.
Om nou alles eruit te gaan vragen en uit 5 posts te gaan filteren is lastig helpen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elm0
Check, heb je helemaal gelijk in. Ik heb de startpost aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:41
Elm0 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:07:
Check, heb je helemaal gelijk in. Ik heb de startpost aangepast.
Missen we alleen het legplan nog, of is alles op 1 dakvlak?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Elm0 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:41:
Het gaat voor beide opties om de SolarEdge Home Wave-omvormer 3-fase, SE3K – SE10K.
Dat is geen model omvormer. Dat is de hele serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elm0
Intussen weer een reactie ontvangen. Het gaat in beide gevallen om de SolarEdge SE7K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elm0
Volgens mij heb ik intussen alle benodigde informatie verzameld en heb deze in de startpost gezet. Ik ben heel benieuwd waar jullie/anderen voor zouden gaan als jullie tussen deze opties konden kiezen. IQ8/Optimizers + glas glas panelen of toch 'normale' panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-05 22:14
Heel eerlijk, glas glas panelen voegt niet veel toe in ons land, tis leuk dat ze hier verkocht worden, maar veel heb je er niet aan. Bovendien zijn de Denim panelen geen glas glas panelen waar de term voor bedoeld is, ze zijn slap en goedkoop gefabriceerd. De echte glas glas panelen van SolarWatt zijn extreem sterk en duur, en zijn echt bedoeld voor de Scandinavische landen, zuid Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Daken vol met meters sneeuw, dat is het idee van glas glas panelen. Hier in Nederland dus echt niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32
Elm0 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:58:
Ik zit zelf meer aan partij 2 te denken ivm productgarantie (als ze slecht zouden zijn dan hadden ze niet 35 jaar garantie aangeboden?),
Ik denk dat ze dit wel durven aanbieden omdat ze wel zeker weten dat ze dan toch niet meer bestaan :)
De kans dat je daar dan nog gebruik van gaat of kunt maken is vrij klein.

[ Voor 9% gewijzigd door jobr op 22-01-2024 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 07:54
In mijn ogen is er geen kwalitatief verschil tussen Enphase en SolarEdge. Het enige wat ik kan bedenken is dat je met SolarEdge één omvormer hebt, wat je in de toekomst makkelijker zou kunnen koppelen met een accu. Met Enphase heb je geen ruimte voor een omvormer nodig want die liggen dan op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 14:59

AMDFreak

Intel is zo..

Ik zou mij niet zo blindstaren op accu ready.. Het is maar de vraag of je daadwerkelijk een solaredge accu gaat aanschaffen. Je hebt best kans dat je accu gewoon een los standalone systeem zal worden. Omdat dat bv net wat voordeliger is..

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elm0
Thanks! We hebben na aanleiding van bovenstaande + nog een belletje met de 2 partijen gekozen voor partij 1 met de optimizers. Ze zijn intussen al langsgeweest en het wordt halverwege februari al gelegd. We zijn benieuwd!
Pagina: 1