Wij hebben onlangs een woning gekocht en willen hier graag zonnepanelen op plaatsen omdat we verwachten dat ons elektriciteitsverbruik redelijk hoog zal zijn, daarnaast willen we ook verder verduurzamen (wp) en lijkt het ons verstandig zonnepanelen te nemen. Ik heb al enkele offertes binnen en zit nu te dubben tussen twee partijen. Alleen heeft de eerste partij ook nog andere opties waardoor ik nu eigenlijk niet meer zo goed weet wat ik moet doen. Hopelijk kan iemand mij hier wat duidelijkheid over geven;
- Wij hebben vrij veel schaduw en het is nog niet zeker hoeveel bomen er geknot/weg mogen, dus we gaan er van uit dat we veel last van schaduw gaan hebben. We wilden de panelen dus sowieso niet in serie gaan hangen, maar gaan kiezen voor micro-omvormers, maar nu komt een van de partijen dus ook met optimizers. Sommige mensen zijn er enthousiast over, anderen niet. Ik weet eigenlijk niet of het verstandig is of niet, maar als het even goed is, dan scheelt dat wel in de aanschafkosten.
- Ze bieden beide andere panelen aan, de LONGi zouden goed moeten zijn, Denim is Nederlands (niet dat mij dat boeit), laatstgenoemde zie ik niet terug in "goede" merken lijstjes, maar misschien zijn ze wel gewoon oké.
Partij 1 (met 3 opties) biedt 25 jaar productgarantie, 25 jaar opbrengstgarantie
Partij 2: 35 jaar productgarantie, 25 jaar opbrengstgarantie
Ik zit zelf meer aan partij 2 te denken ivm productgarantie (als ze slecht zouden zijn dan hadden ze niet 35 jaar garantie aangeboden?), glas panelen en fijnere communicatie . Maar of ze een goede opbrengst bieden bij ons dak waar veel schaduw is.. Ik weet het niet.
Voor welke partij/optie zouden jullie gaan?
:strip_exif()/f/image/DBFAa4MyfyYNz85RvTqWG9Hj.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto woning;
:strip_exif()/f/image/7iYmX1t9INGwKTx4GM5JaFi2.jpg?f=fotoalbum_large)
Optie 1: Opbrengst: 6335,
- Panelen: 18x 430Wp LONGi Hi-MO 6,
- 1x SolarEdge Home Wave-omvormer 3-fase, SolarEdge SE7K
- 18x S440 optimizers
Prijs: 7390,-
Optie 2: Opbrengst: 6630,
- Panelen: 18x 450Wp AIKO n-Type ABC Black Hole,
- 18x S500 optimizers
Prijs: 8127,-
Optie 3: Opbrengst: 6349,
- 18x Enphase IQ8 HC
Prijs: 8480,-
Offerte 2:
Opbrengst: 7952,
- Panelen: 18x 430Wp Denim N-Type TOPCon Glas glas Bifacial,
- 18x Enphase IQ8 MC
Prijs: 8480,-
- Wij hebben vrij veel schaduw en het is nog niet zeker hoeveel bomen er geknot/weg mogen, dus we gaan er van uit dat we veel last van schaduw gaan hebben. We wilden de panelen dus sowieso niet in serie gaan hangen, maar gaan kiezen voor micro-omvormers, maar nu komt een van de partijen dus ook met optimizers. Sommige mensen zijn er enthousiast over, anderen niet. Ik weet eigenlijk niet of het verstandig is of niet, maar als het even goed is, dan scheelt dat wel in de aanschafkosten.
- Ze bieden beide andere panelen aan, de LONGi zouden goed moeten zijn, Denim is Nederlands (niet dat mij dat boeit), laatstgenoemde zie ik niet terug in "goede" merken lijstjes, maar misschien zijn ze wel gewoon oké.
Partij 1 (met 3 opties) biedt 25 jaar productgarantie, 25 jaar opbrengstgarantie
Partij 2: 35 jaar productgarantie, 25 jaar opbrengstgarantie
Ik zit zelf meer aan partij 2 te denken ivm productgarantie (als ze slecht zouden zijn dan hadden ze niet 35 jaar garantie aangeboden?), glas panelen en fijnere communicatie . Maar of ze een goede opbrengst bieden bij ons dak waar veel schaduw is.. Ik weet het niet.
Voor welke partij/optie zouden jullie gaan?
Foto's
Luchtfoto Google Maps;:strip_exif()/f/image/DBFAa4MyfyYNz85RvTqWG9Hj.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto woning;
:strip_exif()/f/image/7iYmX1t9INGwKTx4GM5JaFi2.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Ca 11x ~4Schaduw
Ja, veel. De grootste boom kan geknot worden wat wel wat oplevert, daarnaast veel kleinere bomen, maar in het voorjaar/najaar zal dit wel voor wat schaduw in de ochtend zorgen.Jaarverbruik
Niet geheel goed te voorspellen aangezien we de woning nog maar net hebben, maar vorige bewoners gebruikten 4000kWh, wij hebben incl laden in december 550 kWh gebruikt. In januari nu 300 kWh. We willen in de toekomst ook een WP aanschaffen waardoor we ook wel iets hoger inschatten: ca 9000 verwachten we.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25Budget en doel
Offertes zitten tussen de 7500 en 8500Wie gaat het project uitvoeren
Externe partijBijhouden van data
Zeker, ik wil het idealiter ook in Home Assistant hebben zodat ik er in de toekomst ook op kan acteren als ik iets "moet" aanzetten; zoals de EV.Reeds verkregen offertes
Offerte 1 bestond uit 3 opties:Optie 1: Opbrengst: 6335,
- 18x S440 optimizers
Prijs: 7390,-
Optie 2: Opbrengst: 6630,
- Panelen: 18x 450Wp AIKO n-Type ABC Black Hole,
- 18x S500 optimizers
Prijs: 8127,-
Optie 3: Opbrengst: 6349,