Retour bij ketel warm, maar bij vvw en radiatoren koud.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaan1234
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18-05 12:11
Hallo,

Hopelijk kan iemand mij vertellen wat er aan de hand kan zijn...

Nu met de koude dagen draait de CV ketel volop, maar krijgt ons huis niet goed warm.

Wanneer ik bij de vvwverdeler en radiatoren in huis voel is de aanvoertemp heel warm, maar de retourtemperatuur koud. De retourleiding bij de CVketel voelt ook heel warm. Wel minder warm als de aanvoer.

Omdat ik het niet snapte waarom de retourleiding bij de CV ketel wel warm voelt en bij de vvwverdeler en radiatoren niet ben ik verder gaan zoeken.

Wij hebben een bijgebouw naast ons huis en daar zijn 3 radiatoren die nu met het koude weer ook aan staan (staan via EVOhome ingesteld op 10 gr). De radiatoren krijgen warm water vanuit de CVketel in onze woning. De radiatoren voelen warm, maar de retourleidingen voelen ook heel warm.

Kan het zijn dat hierdoor de CVketel in de war raakt en daarom onze woning moeilijk warm te krijgen is?.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ja het water kiest de weg van de minste weerstand.
Draai in het bijgebouw alles dicht en kijk dan of de woning wel warm wordt.
Als dat zo is moet het waterzijdig ingeregeld worden dat alles aan kan staan en warm wordt.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10 18:29
Euh, als het even kan die radiatoren in het bijgebouw niet helemaal dicht, je wil niet dat de leiding kapotvriest.
Wel moet idd waterzijdig ingeregeld worden, er loopt veel teveel warm water naar die radiatoren in het bijgebouw waardoor onvoldoende warmte naar het huis gaat, en teveel warmte uit de retour bij de CV komt (waardoor die een tandje lager gaat in vermogen, tot pendelen toe).

Als er voetventielen op zitten, die wat dichtdraaien; als de thermostaatkop voorinstelbaar is die wat lager zetten. Je wil bekomen dat de retour van alle radiatoren ongeveer gelijk is (met zo weinig mogelijk knijpen); en uiteraard moet je vloerverwarming ook voldoende flow van warmte krijgen (dat is niet vergelijkbaar met radiatoren qua retourtemperatuur).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaan1234
@edsandje en @naftebakje Heel erg bedankt voor jullie antwoord. Hier kan ik wat mee. Ik heb de installateur al een bericht gestuurd. Het probleem speelt al langer en ook steeds gevraagd of ze de boel willen inregelen, maar toen kwamen ze met EVOhome en het verhaal dat er dan niet hoeft worden ingeregeld omdat het systeem dit regelt.

Misschien een hele gekke vraag. Het viel me al langer op dat de retour bij de CVketel heel warm is, ook bij minder koud weer. Wat kan er aan de hand zijn als de retourleidingen bij de vvw en radiator in de woning koud voelen, de verwarming in het buitenverblijf uit, en de retour bij de ketel warm? ...Of kan dat niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:40
Sjaan1234 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:33:
@edsandje en @naftebakje Heel erg bedankt voor jullie antwoord. Hier kan ik wat mee. Ik heb de installateur al een bericht gestuurd. Het probleem speelt al langer en ook steeds gevraagd of ze de boel willen inregelen, maar toen kwamen ze met EVOhome en het verhaal dat er dan niet hoeft worden ingeregeld omdat het systeem dit regelt.

Misschien een hele gekke vraag. Het viel me al langer op dat de retour bij de CVketel heel warm is, ook bij minder koud weer. Wat kan er aan de hand zijn als de retourleidingen bij de vvw en radiator in de woning koud voelen, de verwarming in het buitenverblijf uit, en de retour bij de ketel warm? ...Of kan dat niet?
dat klinkt als een bypass die open gaat.

een bypass is een klep met een veer die bij een bepaalde druk open gaat en water van de aanvoer naar de retour leiding doorlaat, die zit in het systeem om de pomp van de ketel te beschermen. Als je alle radiatoren etc. dichtdraait kan er dan toch water rondstromen.

[ Voor 14% gewijzigd door Rrob op 11-01-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaan1234
@Rrob, bedankt voor je antwoord. Er is nooit een bypass geplaatst. Vaak om gevraagd, maar de installateur zei dat de handdoekradiator in de badkamer (de enige radiator zonder EVOhome knop) als bypass fungeerde. Deze radiator wordt echter nooit goed warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
handdoekradiator ipv bypass is een standaard oplossing. Alleen zou de retour bij de ketel dan net zo warm moeten zijn als de retour van die radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaan1234
@Rrob Ja inderdaad en dat is dus niet zo. Deze is lauw tot koud. De retour bij de CV is altijd veel warmer. Ik heb nu de radiatoren een uur geleden veel lager gezet. De vvw draait nu alleen nog volop (met koud retourwater) en kijken of de retour bij de ketel lager wordt. Deze voelt nu nog heel warm.

[ Voor 8% gewijzigd door Sjaan1234 op 11-01-2024 11:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:31
Sjaan1234 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:33:, maar toen kwamen ze met EVOhome en het verhaal dat er dan niet hoeft worden ingeregeld omdat het systeem dit regelt.
Zoneregeling en waterzijdig inregelen zijn niet hetzelfde.

Het tweede is verplicht voor installateurs om te doen, het eerste niet.

Zone regeling is aanvullend op, geen vervanging van waterzijdig inregelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:09
Waar voelt je de aanvoer temperatuur van de vvw?
Voor of na de thermostaatknop.
Hoe staat de thermostaatknop bij de vvw ingesteld?

Het beste is om het verschil tussen de inkomende en retour slangen van de vloer te meten/voelen.
Als die ingaande slagen de ingestelde temperatuur van de thermostaatknop heeft en de retour slangen koud zijn, dan gaat gewoon alle warmte in de vloer zitten en als die retour dus koud blijft is de vvw capaciteit veel te klein.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaan1234
@Ben(V) ik heb nu alle radiatoren lager gezet. Er komt nu geen retour meer vanuit hier, alleen vanuit de vvw. Het retour van de vloerverwarming is nu koud, maar de retour bij de CV nog steeds heel warm.
Buiten alle jouw overige vragen om. Weet je hoe dit zou kunnen?

Kan het misschien hieraan liggen?
We hebben 2 verdelers. Ik ben erachter gekomen dat bij de 1e verdeler de linkerbuis warm voelt en de rechterbuis koud. Bij de andere verdeler en bij de radiatoren is dit net andersom. Kan het zijn dat de aanvoer met de retour is verward? Of is het nooit zo dat de rechterbuis vanuit de ketel gezien altijd de aanvoer is en de linkerrbuis vanuit de ketel altijd de retour is?
Het water gaat bij de 1e verdeler altijd kouder de vloer in dan bij de 2e verdeler. De thermostaat staat op 35 graden, maar het gaat met 25 graden de vloer in. Bij de 2e verdeler gaat het wel op de juiste ingestelde temperatuur de vloer in.

@edsandje @naftebakje zie hierboven. Weten jullie ook het antwoord hierop?

[ Voor 9% gewijzigd door Sjaan1234 op 11-01-2024 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Plaats eens een paar foto's van die verdelers want zo te horen doet een van de verdelers het helemaal niet.
Zit er bij beide verdelers een pomp?

En cv ketels raken nooit in de war.
Die reageren alleen op de vraag van de thermostaat en als dat een openterm thermostaat is zal die een water temperatuur vragen afhankelijk van de delta T tussen de gevraagde en de gemeten kamertemperatuur.
Wat er verder met dat warme water gebeurd bemoeit de ketel zich niet mee.

[ Voor 67% gewijzigd door Ben(V) op 11-01-2024 12:15 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ik denk dat waterzijdig inregelen het gaat oplossen.
Bij vervanging van de ketel is dit verplicht.
Hier zitten uitzonderingen aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metallize
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-10 12:22
of de radiatoren eens laten doorspoelen.
Ik had dat probleem ook , toen ik in 2022 mn appartement gekocht had.
Daar was de radiator in de badkamer doorgeroest , en hadden de verwarmingen een tijd lang zonder water gestaan.

radiator in de badkamer vervangen , en het verwarmings systeem professioneel laten doorspoelen , waarna het probleem was opgelost, want er zat roest in de leidingen .

Verder kwa cv ketels kan ik me herinneren dat er altijd een reset knop is (net zoals een pc ) dus als je die 30sec inhoud en ie wordt daarna nog niet warm , dan moet je t eens een monteur maar vragen

[ Voor 25% gewijzigd door Metallize op 11-01-2024 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:02

Barrycade

Through the...

En als je radiator in de badkamer niet warm wordt die eens ontluchten. Dat is sowieso een goed idee om luchtbellen uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaan1234
Dank allemaal voor jullie antwoorden. Ik heb de installateur die alles heeft geïnstalleerd gemaild om de boel bij langs te gaan. Ik laat weten wat eruit is gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Rrob schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:49:
handdoekradiator ipv bypass is een standaard oplossing...
Nee, een handdoekradiator als bypass is vergelijkbaar met "als het niet warm genoeg is moet je maar briefjes van 10€ in brand steken": dure woraround om het probleem niet op te lossen (door de te hoge retour kan de CV niet condenseren en verlies je veel rendement, en de badkamer wordt te warm en je huis blijft mogelijks koud). Een bypass is niet duur, gemakkelijk te plaatsen en een échte oplossing.
Tijd voor een andere installateur me dunkt.
Ben(V) schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:53:
...Als die ingaande slangen de ingestelde temperatuur van de thermostaatknop heeft en de retour slangen koud zijn, dan gaat gewoon alle warmte in de vloer zitten en als die retour dus koud blijft is de vvw capaciteit veel te klein.
Als je vloer retour warm is dan is er iets mis met de vloerverwarming, te weinig capaciteit bijvoorbeeld. Eenmaal op temperatuur veracht je die max 2°C boven de kampertemperatuur.

@Sjaan1234 Ergens lijkt warmte te lekken van aanvoer naar de retour van de CV, zo te horen is het gemakkelijk te voelen. Als ik zo hoor van die installateur zou het wel eens een grote fout kunnen zijn, en als je die oplost zal je veel warmer zitten met minder verbruik.

[ Voor 10% gewijzigd door naftebakje op 11-01-2024 15:15 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Als de retour van de vvw koud is dan is hij niet goed gedimendioneerd.
Dan zou hij namelijk alle warmte in de vloer kwijtraken en doet het laatste deel van elke slang niet meer mee.

Bij een goed werkende vvw zal de retour temperatuur een aantal graden onder de aanvoer temperatuur liggen, maar hij moet ruim boven de omgevings temperatuur liggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naftebakje
Ben(V) schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:58:
Als de retour van de vvw koud is dan is hij niet goed gedimendioneerd.
Dan zou hij namelijk alle warmte in de vloer kwijtraken en doet het laatste deel van elke slang niet meer mee.

Bij een goed werkende vvw zal de retour temperatuur een aantal graden onder de aanvoer temperatuur liggen, maar hij moet ruim boven de omgevings temperatuur liggen
Niet akkoord. Als je vloer voldoende vermogen kan afgeven op een superkoude dag, is hij de rest van de tijd overgedimentioneerd (dus draait de CV niet continue). Het is normaal dat de retour maar 2°C warmer is dan de ruimtetemperatuur.
Vloerverwarming is lagetemperatuur, en leg je dus aan in slakkenhuis-patroon om de warmte goed te verdelen.
Onderschat niet hoeveel energie je in honderden kilo´s zandcement moet stoppen om die een graad op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaan1234
@naftebakje Jij schreef: " Ergens lijkt warmte te lekken van aanvoer naar de retour van de CV, zo te horen is het gemakkelijk te voelen. Als ik zo hoor van die installateur zou het wel eens een grote fout kunnen zijn, en als je die oplost zal je veel warmer zitten met minder verbruik".

Wat bedoel je met "zo te horen is het makkelijk te voelen"? Ik voel alleen een warme retour bij de CV ketel en bij de radiatoren in het bijgebouw (zie mijn eerste tekst). Niet bij de 2 verdelers, daar is de retour koud, tenminste als de verdeler aan staat. Als ruimte op temperatuur is en de WILOpomp uit gaat dan wordt de retourleiding ook heel warm. Nu met het koude weer draait de CV de hele dag.

Ik denk ook inderdaad dat er een fout is gemaakt. We hebben ook drukverlies in de ketel. Het gaat heel langzaam, maar toch... Ook haal ik dagelijks lucht uit de verdeler op de tweede verdieping (hoogste punt). En hij maakt regelmatig stroomgeluiden (klinkt als wc die wordt doorgetrokken)

De aanvoerbuis voelt wel warm bij de verdeler, maar het gaat niet warm de vloer in. De installateur zegt dat er teveel retourwarmte wordt gemengd via onze LTV mengverdeler. Hij adviseerde om het ventiel vd verdeler dicht te draaien met 1 slag open, zodat er warm water vanuit de aanvoer wordt bijgemengd. Dicht is echter wanneer je met lage temperatuur aanvoert. Omdat wij ook radiatoren hebben en een wat ouder huis kunnen wij niet met lage temperatuur aanvoeren. Ik durf daarom ook niet de mengverdeler dicht te draaien, want dan komt er veel te warm water bij de verdeler. Stel je voor dat de temperatuurvoeler niet goed werkt, dan komt er te heet water in de vvw verdeler.

Nou zoals je leest, is er veel aan de hand. Het installatiebedrijf dat ook de installatie heeft gedaan bij de verbouwing is al vele malen geweest om het probleem op te lossen, maar tot op heden geen succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Hoeveel haast heb je om dit uit te zoeken?
Kan je wachten tot een moment dat je de radiatoren in je huis niet nodig hebt voor een paar dagen?
Zo ja, dan kan je op dat moment de aanvoer temperatuur van je ketel verlagen naar een waarde die direct je vloer in kan/mag en de mengverdeler dichtdraaien. Als het dan wel warm wordt dan weet je waar het zit.

Drukverlies is waarschijnlijk een losstaand probleem, heb je ergens lekkage gevonden?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Verdeler thermostaat zal werken, wel moet je idd het ventiel niet helemaal dicht zetten, dat is slecht voor de pomp als de thermostaat dicht gaat.
Voorstel is wel goede workaround, zo trekt de pomp extra warm water aan (is vooral nuttig als de leidingen naar de verdeler te dun zijn). Beter is waterzijdig inregelen, bypass plaatsen en radiatoren die teveel flow krijgen een beetje knijpen (met voetventiel).

Begrijp ik het goed dat de zoneregeling de pomp van je verdeler aanstuurt? Dat is een vreemde regeling (tenzij je een rtl ventiel na je verdeler zet, ook nefast voor je CV rendement), normaal zet je een zoneklep voor de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaan1234
@fenrir dat is een goed idee, alleen willen we graag snel een oplossing. De kosten lopen aardig op.

@naftebakje We bijven aansturen bij het installatiebedrijf dat we de boel waterzijdig ingeregeld willen hebben. Een jaar geleden soortgelijke problemen gehad met koud weer en toen hebben we ook gevraagd of ze het waterzijdig wilden inregelen. Toen kwam het installatiebedrijf als oplossing met EVOhome aan. De hoge kosten van het aanschaffen en laten plaatsen van dit systeem zouden we vanwege besparing op gasverbruik zo weer terug verdienen en het zou veel meer comfort bieden. Dit is niet zo gebleken. We stoken nu meer gas en we krijgen sommige ruimtes nog niet op de ingestelde temperatuur nu het zo koud is. Vanaf die tijd is er al veel gesleuteld om EVOhome goed werkend te krijgen oa een totale reset en nieuwe thermomotoren, omdat deze niet goed afsloten met allerlei problemen vandien. Veel mensen zweren bij dit systeem , maar bij ons werkt het (nog) niet goed, We willen de boel eerst goed waterzijdig in laten regelen, zoals meerdere mensen hier aangeven en kijken wat er dan gebeurt! Het installatiebedrijf vindt dit een te grote klus denk ik. Daar zijn ze natuurlijk niet zomaar mee klaar...

In ieder geval heel erg bedankt voor alle antwoorden. Hier heb ik heel veel aan!

To be continued...

[ Voor 16% gewijzigd door Sjaan1234 op 11-01-2024 23:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-10 07:49
EvoHome kan goed werken, maar dan moet het systeem inderdaad goed ingeregeld zijn.

Maar zou je eens wat foto's kunnen plaatsen? Je kunt het probleem goed omschrijven, maar foto's zeggen nu eenmaal meer dan duizend woorden. Aan de hand van de foto's kan er misschien al goed advies gegeven worden wat je situatie kan verbeteren.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
En kijk eens of je voetventielen hebt: https://www.cvtuning.nl/a...taatkranen/voetventielen/ . Daar kan je gemakkelijk een draai aan geven (even bij een handige buur of familielid een inbussleutel lenen) om zelf al ietsje in te regelen.
Het is goed mogelijk om zelf volledig af te regelen, maar dat neemt wel wat tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaan1234
gisteren is iemand vh installatiebedrijf geweest. Schiet mij maar lek, ik snap er helemaal niets meer van!

De installateur zegt vandaag alles waterzijdig te hebben ingeregeld. Omdat er geen inregelventielen zitten op deze (oudere) radiatoren kon hij daar niets inregelen. Ik zei: dan is het nu toch niet waterzijdig ingeregeld? Hier kreeg ik niet echt een antwoord op.. Even later kwam hij erachter dat de radiatoren in het bijgebouw verkeerd zijn aangesloten, dus retour op de aanvoer en visa versa. Dit is door een installateur van de vorige bewoners gedaan. Volgens hem kon dit geen kwaad, omdat de radiator wel warm wordt. De radiatoren zijn allemaal apart aangesloten en niet via een 50% onderblok, aldus de installateur.

Hij kon geen bypass ergens in de woning of bijgebouw ontdekken. Ik kan wel zien dat de retourleiding van het bijgebouw uiteindelijk 1 meter voor de ketel aansluit op de retourleiding vanuit de woning die richting de CVketel gaat. Kan het zijn dat er vanuit het bijgebouw het warme retourwater richting de woning wordt gestuwd of gaat dit alleen richting de ketel? Als het wel de richting van de woining in wordt gestuwd dan is het voor mij logisch waarom het laatste stuk van de retourleiding vanuit de woning zo warm voelt en de retour bij de verdelers niet. Als dit niet zo is, dan moeten we zelf verder op zoek.

De installateur raadt aan de 4 aanvoerleidingen en 4 retourleidingen die van de radiatorverdeler die naar de radiatoren gaan om te wisselen, en dan is het ook geregeld zegt hij. Verder adviseert hij een tweedelige radiatorthermostaat plaatsen waarmee de radiatoren ingeregeld kunnen worden. Hij zei dat dit geen invloed zou hebben op de al ingeregelde vloerverwarming in de woning. Wel zal er weer lucht in het systeem komen.

Ik heb gevraagd of het wel zin had dat hij eerst de vloerverwarming had ingeregeld nu de radiatoren in het bijgebouw nog niet zijn ingeregeld. Dit kon geen kwaad.

Onze ´bypass´ handdoekradiator doet het wel weer. Er is niets met de lucht in de vloerverwaming gedaan helaas...

Ik ben heel benieuwd naar de reacties van iedereen die eerder heeft gereageerd... Onder andere @naftebakje @Ben(V) @Rrob @Ben(V)

[ Voor 4% gewijzigd door Sjaan1234 op 20-01-2024 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Voorinstelbare thermostatische radiatorkranen zijn wat je wil (en nee, niet op 5 zetten, dat wordt niet sneller warm; maar op de stand overeenkomend met gewenste temperatuur), die kan je ook goed waterzijdig inregelen.
Het is wel meteen het moment om een echte bypass te laten plaatsen (en handdoekradiator ook een thermostaatkraan als die er nog niet was).

Omgekeerd aansluiten van radiatoren kan idd de retourtemperatuur veel hoger maken. Het lijkt me niet onlogisch dat de flow vooral naar de radiatoren ging, dus aan die aftakking de warmte wat doorstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Foto's van de situatie maakt het ook duidelijker.
Van de radiatoren, ketel en verdeler.
Als er overal thermostaatkranen zitten moet er wel een bypass komen.
De handdoekradiator gebruiken als bypass kan maar als die straks ook goed ingeregeld is heb je kans dat er dan te weinig flow is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
@Sjaan1234 zonder foto's / tekeningen is het erg lastig om dit op te lossen. We weten nog niet eens hoeveel verdelers en pompen er in je systeem zitten....

Het lijkt nog steeds alsof er te veel water door het bijgebouw stroom en te weinig door het huis. Daarom de vraag: wat gebeurt er als je alle radiatoren in het bgb dicht zet en de thermostaat hoog?

Blijven alle radiatoren, leidingen en verdelers (beide kanten) in het bgb dan koud? En de retourleiding van het bgb ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaan1234
@Rrob ik snap dat foto's makkelijker zijn. Ik ga in ieder geval eerst jouw vragen uittesten en antwoord hierop geven.
De installateur zegt waterzijdig te hebben ingeregeld, maar mijn vraag is of dat ook zo is als hij niets met de radiatoren heeft gedaan... Het is dan toch alleen de vvw inregelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaan1234
naftebakje schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:13:
[...]
Nee, een handdoekradiator als bypass is vergelijkbaar met "als het niet warm genoeg is moet je maar briefjes van 10€ in brand steken": dure woraround om het probleem niet op te lossen (door de te hoge retour kan de CV niet condenseren en verlies je veel rendement, en de badkamer wordt te warm en je huis blijft mogelijks koud). Een bypass is niet duur, gemakkelijk te plaatsen en een échte oplossing.
Tijd voor een andere installateur me dunkt.

[...]
Als je vloer retour warm is dan is er iets mis met de vloerverwarming, te weinig capaciteit bijvoorbeeld. Eenmaal op temperatuur veracht je die max 2°C boven de kampertemperatuur.

@Sjaan1234 Ergens lijkt warmte te lekken van aanvoer naar de retour van de CV, zo te horen is het gemakkelijk te voelen. Als ik zo hoor van die installateur zou het wel eens een grote fout kunnen zijn, en als je die oplost zal je veel warmer zitten met minder verbruik.
Hallo,
We zijn weer een aantal maanden verder en nog steeds is het bovenstaande probleem niet opgelost.
Ik heb nu de vloerverwarming en radiatoren in de zomer uitstaan iets nieuws geconstateerd wat misschien kan helpen om het mysterie van de hete retourleiding (en aanvoerleiding) onder de ketel op te lossen...?

Situatie:
Wij hebben een 2-jarige ketel van Remeha. Het gaat om het type: Remeha Calenta Ace 40L CW6

We hebben nu de CV al 2 maanden uitstaan vanwege de zomer. We konden voelen dat de aanvoerleiding vd CV onderaan de ketel gloeiend heet werd bij warm water gebruik of wanneer de boiler opwarmde. Een installateur erbij gehaald: --> de motor vd 3wegklep bleek stuk te zijn.

Echter nu wordt de aanvoerleiding vd CV onderaan de ketel nog steeds gloeiend heet. Heb toevallig ook aan de retourleiding vd CV onderaan de ketel gevoeld en deze wordt ook heel heet.

In de winter toen de CV aanstond had ik al steeds geconstateerd dat de retourleiding vd CV bij de ketel steeds zo heet voelde (dit was het probleem waarmee ik dit forum ben gestart).. Dus aanvoer en retour bijna net zo heet terwijl bij de vloerverwarmingverdeler en radiatoren de retourtemperatuur veel kouder was. Tot nu toe was dit nog niet opgehelderd. Nu staat de CV uit en heeft het blijkbaar niet met de CV te maken, maar dus toch iets in de ketel? De installateur heeft de 3wegklep gecheckt, maar die was goed, vandaar dat hij alleen de motor van de 3wegklep had vervangen.

Wat gebeurt er precies:
Wanneer de boiler aangaat of wanneer warm water wordt gebruikt wordt de aanvoerleiding vd CV onderaan de ketel heel heet. Dit gaat voor zover ik kan voelen wel 2 meter naar beneden. Wanneer ik de retourleiding vd CV voel voordat ik warm water gebruik of wanneer de boiler v CV aan gaat voelt de leiding nog warm van de vorige keer dat er warm water werd gebruikt of de boiler vd CV is opgewarmd. Wanneer ik de warme kraan aanzet voel ik ineens deze nog warme CV leiding heel koud worden, alsof er allemaal koud water inloopt (weet niet of dit vanuit de ketel komt of dat het vanuit de CV-leiding naar de ketel wordt gestuwd). Wanneer na even warm water te gebruiken de interne boiler vd ketel aan gaat dan blijft de aanvoerleiding van de CV onder de ketel continu heel heet. Ook wanneer de boiler tussendoor aangaat om het water in de boiler warm te houden blijft deze aanvoerleiding heel heet. De retourleiding vd CV onder ketel blijft zolang de boiler opwarmt vooralsnog koud. Pas wanneer de boiler weer stopt loopt deze retourleiding weer vol met heel heet water. Dit is tot ongeveer 50cm onder de ketel. Soms loopt dit ook nog een beetje door naar de leiding die naar het expansievat (met voordruk) gaat. Deze hangt naast/boven de ketel. Dit water is lauw, niet zo warm als de retourleiding vd CV onder de ketel. Voor de zekerheid vermeld ik nog een keer dat de radiatoren/vloerverwarming nu niet aanstaat in de zomer,

We hebben wanneer de temperatuur weer kouder wordt problemen met een niet goed werkende vloerverwarming waarbij te koud water de vloer in gaat. Kan het zijn dat wat in bovenstaande tekst staat kan veroorzaken dat de ketel ontregeld raakt wanneer de CV ook meedraait? Ik bedoel dan dat wanneer de ketel dit hete water in de retourleiding vd CV onderaan de ketel detecteert dat hij hiervan misschien in de war raakt en minder warm water gaat leveren voor de CV? Kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaan1234
naftebakje schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:19:
Voorinstelbare thermostatische radiatorkranen zijn wat je wil (en nee, niet op 5 zetten, dat wordt niet sneller warm; maar op de stand overeenkomend met gewenste temperatuur), die kan je ook goed waterzijdig inregelen.
Het is wel meteen het moment om een echte bypass te laten plaatsen (en handdoekradiator ook een thermostaatkraan als die er nog niet was).

Omgekeerd aansluiten van radiatoren kan idd de retourtemperatuur veel hoger maken. Het lijkt me niet onlogisch dat de flow vooral naar de radiatoren ging, dus aan die aftakking de warmte wat doorstaat.
Overigens zijn jouw adviezen inmiddels allemaal uitgevoerd. Dank daarvoor. De (nieuwe) installateur was het helemaal hiermee eens. Hoop dat het ons in de winter profijt gaat opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaan1234
Rrob schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:31:
@Sjaan1234 zonder foto's / tekeningen is het erg lastig om dit op te lossen. We weten nog niet eens hoeveel verdelers en pompen er in je systeem zitten....

Het lijkt nog steeds alsof er te veel water door het bijgebouw stroom en te weinig door het huis. Daarom de vraag: wat gebeurt er als je alle radiatoren in het bgb dicht zet en de thermostaat hoog?

Blijven alle radiatoren, leidingen en verdelers (beide kanten) in het bgb dan koud? En de retourleiding van het bgb ook?
Update: De installateur heeft allemaal instelbare thermostaatknoppen in het bijgebouw geplaatst (evenals bij de badkamerradiator). Hier ging inderdaad teveel water naar toe en minder naar de vvw. Alsnog dank voor het advies. Wanneer de cv weer aangaat zullen we echt wel verschil moeten merken....
Pagina: 1