Set-up voor TP-Link Deco X20

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphod B.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 03-03 14:28
Hi mede-tweakers,

Over een dikke week ga ik verhuizen en ik wil over drie verdiepingen goed WiFi-bereik hebben. Ik ga daarvoor 3x TP-Link Deco X20 gebruiken en ik zit een beetje te dubben over de juiste set-up. Ik heb nu alleen een modem en wifi-extender (wat niet toereikend is in het nieuwe huis) dus nog niet echt bekend met wat goed werkt voor de Deco’s, vandaar mijn vraag

Situatie: Ziggo modem (wifi daarvan zet ik uit, maar staat niet in bridge mode want instellingsmogelijkheden van het modem zijn voldoende voor mijn gebruik), verder alle verdiepingen met ethernet bedraad. Ik wil dus een ethernet backhaul voor de Deco’s gebruiken, niet draadloze mesh. Dan zijn er een aantal mogelijkheden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vc5NwhM2vY1mxJncPd1feGeFrNA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qTY082fAeIphzsxrVDmiiMXl.png?f=user_large

Ik dacht eerst aan de tweede optie van bovenstaande drie. Deco 1 als main deco op het modem aangesloten, een TP-link switch daaraan gekoppeld en dan die switch bedraad naar Deco 2 en Deco 3 (en naar de Next Mini voor ziggo tv, maar dat is hier niet relevant). Deco 2 en 3 zouden in ieder geval ingesteld staan als access points.

Als ik het goed begrijp moet Deco 1 ook in acces point mode staan. Dat lijkt TP-Link hier zelf te zeggen, al is de bewoording bij stap 11 niet heel helder om welke Deco’s het gaat. Maar lijkt logisch want als de Deco 1 in router mode achter de Ziggo modem/router zit dan zijn er twee routers achter elkaar. Dat kan dan verstoring opleveren.

Maar als Deco 1 inderdaad ook in access point mode moet, is dan optie 3 van het bovenstaande diagram niet beter? Dat wil zeggen: het modem vervult de router functie en is aangesloten op een switch. Dan de drie Deco’s als access points bedraad op die switch aangesloten.

Of mis ik iets waardoor diagram 2 toch beter is, ook als staan de main Deco 1 en slave Deco 2 en 3 allemaal in access point mode?

Ik hoor graag jullie adviezen, alvast dank!

Beste antwoord (via Zaphod B. op 12-01-2024 17:00)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:45
Het nadeel van router mode is dat je de deco op een centrale plek moet zetten en alles erachter moet. Veelal betekent dit 1 deco in de meterkast.

Het voordeel van accesspoint mode is dat je de accesspoints op logische plekken kunt neerzetten, en je niet vast zit aan het centrale punt.

Ik adviseer wel om ze in een aparte switch uit te laten komen (Bv action swithc van 10 euro) en niet de ingebouwde switch van je provider router. Reden is dat de die switches niet altijd even compatbiel zijn met de manier waarom deco nodes elkaar proberen te vinden op het netwerk en je netwerk lussen kunt krijgen.

Of Ziggo of Deco de routering doet is beetje lood om oud ijzer. Doen ze beide goed. Als je zaken als parental controls wilt is het de analyse nog waard

@Zaphod B.
Ik adviseer altijd de X50 boven de X20. Stuk sneller of beperkt meer geld :)

X20:
AX1800
5 GHz: 1201 Mbps (802.11ax)

X50:
AX3000
5 GHz: 2402 Mbps (802.11ax, HE160)

160mhz doen niet veel clients maar ik begreep dat je het voordeel wel merkt met concurrent clients.

[ Voor 26% gewijzigd door laurens0619 op 12-01-2024 09:56 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 11:29
Als je de accespoint mode gebruikt, dan maakt het niet uit hoe je ze aansluit. Alles is goed.

Euhm... \n ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

AP mode geeft hoe dan ook de laagste latency en hoogste bandbreedte.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-06 23:10
Ik zou voor de tweede optie gaan.

Ziggo modem in Bridge Mode (laten) zetten.

Dan Kabel van het Ziggo modem naar Deco1. Deco1 in ROUTER mode zetten en verbinden naar een switch.
Dan de andere DECO units toevoegen en in Access Point Mode zetten en verbinden op de switch.

Vanuit Deco1 kan je dan alles instellen (DHCP, DNS, Port Forwarding, etc). Gebruik hier wel de DECO app voor.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphod B.
Wylana schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:24:
Ik zou voor de tweede optie gaan.

Ziggo modem in Bridge Mode (laten) zetten.
Ik ben benieuwd waarom dit volgens jou beter is, versus de optie dat alle drie de Deco's als AP werken.

Ik las hier namelijk op wat andere topics dat gewone internetgebruikers (en ik heb geen servers of meerdere netwerken, etc.) voldoende hebben aan de Ziggo-instellingen. Zelf heb ik in het verleden bij een andere provider met m'n eigen DSL-modem/router wel eens iets aan DNS gewijzigd en wat port-forwarding gedaan, maar ik kan eigenlijk ook prima zonder voor mijn internetgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
Zaphod B. schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:12:
[...]

Ik ben benieuwd waarom dit volgens jou beter is, versus de optie dat alle drie de Deco's als AP werken.

Ik las hier namelijk op wat andere topics dat gewone internetgebruikers (en ik heb geen servers of meerdere netwerken, etc.) voldoende hebben aan de Ziggo-instellingen. Zelf heb ik in het verleden bij een andere provider met m'n eigen DSL-modem/router wel eens iets aan DNS gewijzigd en wat port-forwarding gedaan, maar ik kan eigenlijk ook prima zonder voor mijn internetgebruik.
Eigenlijk om precies die redenen. Als het modem stuk gaat of vervangen moet worden ben je alles kwijt. Ik hou liever zelf controle over alle instellingen in mijn eigen apparatuur. Daar kan ik backups van maken en dus ook gemakkelijk van terugzetten.

Maar dat is een persoonlijke keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
Wylana schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:41:
[...]

Eigenlijk om precies die redenen. Als het modem stuk gaat of vervangen moet worden ben je alles kwijt.
Wat is "alles"? Als je niets instelt, als je alles gewoon standaard laat, dan ben je niets kwijt ook. Ik heb niet het idee dat Zap veel instelt:
Zaphod B. schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:12:Zelf heb ik in het verleden bij een andere provider met m'n eigen DSL-modem/router wel eens iets aan DNS gewijzigd en wat port-forwarding gedaan, maar ik kan eigenlijk ook prima zonder voor mijn internetgebruik.

[ Voor 36% gewijzigd door Nickname55 op 12-01-2024 07:59 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
Nickname55 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 07:57:
[...]

Wat is "alles"? Als je niets instelt, als je alles gewoon standaard laat, dan ben je niets kwijt ook. Ik heb niet het idee dat Zap veel instelt:

[...]
DHCP instellingen
Reservaties van devices
Dns instellingen
Port forwarding
VPN instellingen
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Wifi naam
Wifi wachtwoord

Etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
Wylana schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:11:
[...]

DHCP instellingen
Reservaties van devices
Dns instellingen
Port forwarding
VPN instellingen
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Wifi naam
Wifi wachtwoord

Etc
Allemaal instellingen die Zap niet heeft denk ik.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
Nickname55 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:14:
[...]

Allemaal instellingen die Zap niet heeft denk ik.
Dat zou goed kunnen. Maar zaken die ik wel heb en daarom optie 2 kies. Als hij dat niet heeft kan hij zelf kiezen tussen optie 2 en 3.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:45
Het nadeel van router mode is dat je de deco op een centrale plek moet zetten en alles erachter moet. Veelal betekent dit 1 deco in de meterkast.

Het voordeel van accesspoint mode is dat je de accesspoints op logische plekken kunt neerzetten, en je niet vast zit aan het centrale punt.

Ik adviseer wel om ze in een aparte switch uit te laten komen (Bv action swithc van 10 euro) en niet de ingebouwde switch van je provider router. Reden is dat de die switches niet altijd even compatbiel zijn met de manier waarom deco nodes elkaar proberen te vinden op het netwerk en je netwerk lussen kunt krijgen.

Of Ziggo of Deco de routering doet is beetje lood om oud ijzer. Doen ze beide goed. Als je zaken als parental controls wilt is het de analyse nog waard

@Zaphod B.
Ik adviseer altijd de X50 boven de X20. Stuk sneller of beperkt meer geld :)

X20:
AX1800
5 GHz: 1201 Mbps (802.11ax)

X50:
AX3000
5 GHz: 2402 Mbps (802.11ax, HE160)

160mhz doen niet veel clients maar ik begreep dat je het voordeel wel merkt met concurrent clients.

[ Voor 26% gewijzigd door laurens0619 op 12-01-2024 09:56 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphod B.
Dank allen!
Pagina: 1