vochtplekken dakbeschot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-09 17:50
vlak voordat ik mijn dak wil na isoleren zie ik ineens dat een aantal vochtplekken flink groter zijn geworden.
Er zaten al een aantal plekken toen we het huis 4 jaar geleden kochten. Ik heb er toen een lijntje omgezet om te kijken of ze groter werden. Dat is nu dus gebeurd. Het zal door condens veroorzaakt zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAU1Dml26KF_TBK_OLK4bjo2vgc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OPn1xo2lw1IKNqaGP69xFwml.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PGiF3gT-vS-45inSpzQ303aFmNM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nDGGUVcaR1eUQ39Au48pomp8.jpg?f=fotoalbum_tile

De plekken zitten op de naden van het dakbeschot. Bij sommige zie ik de panlat die er bovenop zit lopen. Zou deze misschien een koudebrug kunnen zijn waar de condens zich vormt? Ik zou dan eigenlijk wel ook vocht tussen de naden verwachten maar dat heb ik niet kunnen zien.

opbouw is:
pannen
panlatten met 3cm glaswol en daarop een zwarte folie (1989)
dakbeschot (soort spaansplaat/board van circa 2cm)

De zolder is niet verwarmd. er wordt wel geslapen en was gedaan.

Iemand enig idee waar ik dit probleem moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
zo een kier in je dakbeschot kan wel een glas water per dag doorheen trekken als het tegenzit. Maar als je de panlat kunt zien dan kan er ook water van boven zijn gekomen? Liggen je pannen nog wel goed en zijn ze nog heel?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
No Hands schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:07:
zo een kier in je dakbeschot kan wel een glas water per dag doorheen trekken als het tegenzit. Maar als je de panlat kunt zien dan kan er ook water van boven zijn gekomen? Liggen je pannen nog wel goed en zijn ze nog heel?
Er is recent nog een aannemer het dak op geweest omdat aan de andere zijde een kapel is gemaakt. Er zijn toen een hoop pannen afgeweest. Ik ben zelf toen ook het dak opgeweest en alles zag er goed uit.

Ik denk zelf (op het moment) niet dat de pannen het probleem zijn. Het heeft al een tijd niet geregend en de vochtplekken zijn de laatste 2/3 dagen ontstaan net toen het vriezen inzette. Vandaar dat ik aan condens denk.
Maar of de condens dan van binnenuit op die plekken vormt of dat de folie op die plekken toevallig de condens niet meer goed afvoert?
Andere optie is dat de aannemer iets in de nok verkeerd heeft gedaan waardoor het nu misgaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Ff naar laten kijken.
Offertje te laten maken is gratis en je wil dit wel goed gefixt hebben. Kan prima condensvorming zijn. Dan is de oplossing ook relatief eenvoudig. Isolatie, plafond en sauzen. Dat was je al van plan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
Paralize_nl schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:36:
Ff naar laten kijken.
Offertje te laten maken is gratis en je wil dit wel goed gefixt hebben. Kan prima condensvorming zijn. Dan is de oplossing ook relatief eenvoudig. Isolatie, plafond en sauzen. Dat was je al van plan ;)
Was het maar zo makkelijk. Al bij stuk of 4 bedrijven offerte proberen te krijgen voor het vernieuwen van de dakfolie maar de houding lijkt tegenwoordig gelijk de opdracht en anders niet. Offertes iig nooit gezien.
Ik begin wel ook te neigen na gewoon na isoleren en heel secuur het dampscherm aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
schalk84 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:06:
[...]

Was het maar zo makkelijk. Al bij stuk of 4 bedrijven offerte proberen te krijgen voor het vernieuwen van de dakfolie maar de houding lijkt tegenwoordig gelijk de opdracht en anders niet. Offertes iig nooit gezien.
Ik begin wel ook te neigen na gewoon na isoleren en heel secuur het dampscherm aanbrengen.
Heb afgelopen donderdag lekkage gehad, dezelfde ochtend 3 afspraken gepland staan voor donderdag en vrijdag, die vrijdag voor een schappelijke prijs gerepareerd…

Vreemd dat mijn ervaring echt totaal anders is.
Al liet ik hen inspecteren en vertellen wat er aan de hand is. Ik vroeg niet een offerte op voor zinkreparatie oid.
Pagina: 1