Beton ondervloer verwijderen tbv vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:
  • 658 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElHeffe89
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-02-2024
Beste Tweakers,

Wij hebben recent een huis gekocht uit 1972 en willen naast het cosmetische ook de isolatie van de woning verbeteren. We hebben het plan opgevat om de vloer van de woonkamer, bijkeuken en hal te verwijderen, het zand wat eronder ligt af te graven en dan schuimbeton te laten storten gevolgd door vloerverwarming en zand cement dekvloer. In de woonkamer ligt een prefab vloer volgens de oude tekeningen (ik ga er vanuit dat dit een broodjesvloer is aangezien dit volgens mij gebruikelijk was voor die tijd in dit deel van het land (zandgrond)). In de rest van de woning (bijkeuken, keuken en hal) ligt een beton ondervloer. Mijn vraag gaat over de betonplaat die onder de eerdere uitbouw van de woonkamer ligt.

Op tekeningen van deze uitbouw lijkt het alsof de 10cm dikke beton plaat aan de achtergevel deels in de muur is verwerkt (zie foto). Daar boven staat een kniehoog muurtje met daarom de raamkozijnen over de hele breedte. Het dak wordt gedragen door een metalen I balk constructie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S6ZKZEEjHv4mLhucbXWJoqRh_2A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JwxpFEIWh7epLciRgDQcpwVq.jpg?f=user_large

Mijn vraag: Hoe zouden jullie het verwijderen van deze betonplaat aanpakken? Mijn eigen idee is om een 10 a 15 cm te laten staan en deze te stempelen op de funderingsmuur. Een paar dagen later komt er dan tegen deze restbetonplaat de zandcement dekvloer en is het probleem verholpen lijkt mij.

Vraag 2: Is er een kans dat de beton ondervloeren van de keuken, bijkeuken en hal ook in de muur verwerkt zijn? Was dat gebruikelijk voor die tijd?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BetonOpZand
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 24-09 22:18
Ik zit met hetzelfde vraagstuk. Een aannemer die bij mij langskwam gaf aan dat hij dicht bij de wand met een betonzaag het beton wilde weghalen.

Hoe heb jij het opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@BetonOpZand Welkom op tweakers. TS is al meer dan een jaar niet op het forum geweest, ik denk niet dat hij antwoord gaat geven ;). je mag een eigen topic openen, ik doe deze dan ook dicht :) (wat je beschrijft is een redelijk normale gang van zaken trouwens )

Dit topic is gesloten.