Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vloerverwarming, woonkamer wordt niet meer warm

Pagina: 1
Acties:

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Al 2 dagen wordt de woonkamer niet warmer dan 18 graden terwijl de thermostaat “aan” gaat. (Honeywel klep hoor je ook klikken / open gaan)

Rondom de verdeler van de vloerverwarming wordt het eea warm (leiding die vloer in gaan echt heet) maar een meter vanaf de verdeler is de vloer gewoon koud.

Wat zijn nu goede instellingen van de thermostaten ? Ik kom online op het idee om de linker knop met RTL op 3/4 te zeggen , retour water staat rond de 30 graden
(Aangenomen dat dit de bovenste is)

Onderste (aanvoer) stond op 60 graden, die heb ik nu eerst terug gedraaid.

De pomp zelf lijkt 0 signaal te geven, er brand geen lampje oid op, drukken op de knop geeft ook geen feedback, ook niet na 10 sec ingedrukt houden.

ik hoop dat die wellicht iets “reset” als ik de temp terug draai en straks de stekker er 10 min uit haal maar ik twijfel of dit wat gaat worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRXr2HK_74pIUCRMA1f-ixkqAso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZkIILMxT9onXE6oHEFNmw5tC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxibbFPSC2Bli02yzB-EGP-fLi4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8XIoR6eNOwYd119f8h6QnBvN.jpg?f=fotoalbum_large

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-11 10:29
pomp kapot ...
wel warmte overdracht (iets) maar doordat pomp niet draait gaat deze niet verdr

mijn pc

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:51
Zit er een pompschakelaar tussen? Anders die er even tussenuit halen?

• Bartjoo71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-11 11:29
waar is de drukmeter? als de druk in het systeem te laag is kan die het water niet rondpompen.

• wd200
  • Nu online
Rusky schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:59:
pomp kapot ...
wel warmte overdracht (iets) maar doordat pomp niet draait gaat deze niet verdr
Het “boekje” geeft aan controleer zekering bij geen signaal , een idee waar dit zit want de pomp lijkt een geheel

• wd200
  • Nu online
Gramser schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:01:
Zit er een pompschakelaar tussen? Anders die er even tussenuit halen?
Waar zou die moeten zitten 🙈 dit is alles wat in de kast zit ?

• wd200
  • Nu online
Bartjoo71 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:02:
waar is de drukmeter? als de druk in het systeem te laag is kan die het water niet rondpompen.
Het is standverwarming, volgens mij zit daar geen aparte meter tussen

• wd200
  • Nu online
Dank voor de eerste reactie!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 03:03
@wd200 zit er wel stroom op het wcd ?

• Rusky
wd200 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:09:
[...]
Het “boekje” geeft aan controleer zekering bij geen signaal , een idee waar dit zit want de pomp lijkt een geheel
zal zekering wezen in groepenkast.
en er zal wel stroom op wcd staan, aangezien de klep wel reageert.
Je kan altijd wcd kijken of daar stroom op staat. maar denk echt aan kapotte pomp

mijn pc

• Gramser
wd200 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:09:
[...]

Waar zou die moeten zitten 🙈 dit is alles wat in de kast zit ?
Een pompschakelaar laat de pomp draaien als hij merkt dat er warm water heen gestuurd wordt vanuit de ketel. Als die pompschakelaar defect is, of de voeler is losgekomen van de aanvoerleiding, gaat de pomp ook niet aan. Ik kreeg het vermoeden dat het grijze kastje op de leiding rechts van de pomp een pompschakelaar is, maar weet het niet zeker.

Edit: dat zal die klep wel zijn, er staat Honeywell op zie ik nu.

[ Voor 6% gewijzigd door Gramser op 11-01-2024 09:16 ]

• Rusky
Gramser schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:14:
[...]

Een pompschakelaar laat de pomp draaien als hij merkt dat er warm water heen gestuurd wordt vanuit de ketel. Als die pompschakelaar defect is, of de voeler is losgekomen van de aanvoerleiding, gaat de pomp ook niet aan. Ik kreeg het vermoeden dat het grijze kastje op de leiding rechts van de pomp een pompschakelaar is, maar weet het niet zeker.
nee dat is een klep .. ik zie geen pompschakelaar op foto

mijn pc

• Gramser
Rusky schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:15:
[...]

nee dat is een klep .. ik zie geen pompschakelaar op foto
Ik kwam er ook net achter. Een evt pompschakelaar kan ook nog op de WCD zitten, met een losse voeler naar een leiding, maar die zie ik ook niet.

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-11 07:45

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Die pomp hebben wij ook, en er moet t.a.t. een lampje branden wat ik zo nog weet uit m'n hoofd. Lijkt er idd op dat er geen stroom op staat, of dat de pomp stuk is. Heb je een optimizer ertussen? Zo'n tempsensor op de aanvoerleiding? Wordt die leiding wel warm? zo niet, dan ligt het aan je ketel/waterdruk.

[ Voor 30% gewijzigd door NeFoRcE op 11-01-2024 09:17 ]

Professioneel Heftruck Syndroom

• wd200
  • Nu online
Hmm terechte vraag, nog niet aan gedacht ? Maar er staat stroom op

• wd200
  • Nu online
Er komt leven in wellicht na “afkoelen”

Nu
RTL (links) op 3 gezet en aanvroeg op 40 graden, nu eens kijken

• wd200
  • Nu online
Alleen wat is nu de juiste instelling voor de pomp ? Variable continu ?

• Rusky
waarom zit daar een rtl ventiel?
en op hoeveel graden stond aanvoer dan?
ik zou rtl helemaal opendraaien en id aanvoer op 40

mijn pc

• Rusky
wd200 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:20:
Alleen wat is nu de juiste instelling voor de pomp ? Variable continu ?
middelste .. druk gestuurd

mijn pc

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:29

yay

Haal je oververhittingsbeveiliging (ding met tiewrap) even los, bij te warm beveiligt die je pomp.

Dan weet je of de pomp draait en dat het probleem dus bij een te hoge temperatuur zit.

• wd200
  • Nu online
yay schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:23:
Haal je oververhittingsbeveiliging (ding met tiewrap) even los, bij te warm beveiligt die je pomp.

Dan weet je of de pomp draait en dat het probleem dus bij een te hoge temperatuur zit.
Aaah zit daar de beveilig in, dat wist ik niet klinkt wel logisch.

• wd200
  • Nu online
Rusky schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:21:
waarom zit daar een rtl ventiel?
en op hoeveel graden stond aanvoer dan?
ik zou rtl helemaal opendraaien en id aanvoer op 40
Geen idee waarom daar een rtl ventiel zit, zo opgeleverd nieuwbouw 2 jaar geleden

• wd200
  • Nu online
We wachten nu even af! Thnx voor alle adviezen en tips!

• wd200
  • Nu online
Ik laat nu eerst de aanvoer op temp komen en daarna de thermostaat weer aan

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Pomp hoort op continu druk stand 2 te staan.
Rtl ventiel zit er tussen om water wat terug komt en nog te warm is nog door de vloerverwarming te sturen in plaats van terug naar de energie centrale.
Zet je het RTL ventiel helemaal open krijg je vanzelf bij je jaarafrekening van je energie leverancier een gouden medaille dat je klant van het jaar bent geworden. :+

Please state the nature of the technical emergency

• wd200
  • Nu online
Conclusie: pomp was inderdaad uitgeschakeld, hij warmt nu mooi op!

Oplossing was , temp laten dalen waardoor de beveiliging er af ging , stekker er uit en erin en toen deed die het weer

Oorzaak geen idee.. wellicht toch per ongeluk thermostaat te hoog gedraaid

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 15:21
Update: Ik lees nu de laatste reactie, dus negeer dit maar, maar misschien ter leringh ende vermaeck voor anderen met soortgelijke problemen:

Doet de pomp het wel? Want ik had dat voorheen een aantal keer als ie maanden niet was aangeweest en de temperatuur dusdanig laag was dat ie aan moest slaan dat ie het niet deed. Paar klappen op de pomp geven of ff dingetje eruit halen en met de schroevendraaier er in frutten zodat die pomp weer tot leven kwam. Had het jaren niet meer tot een paar weken geleden. 's Nachts 'ineens' radiator in badkamer enorm heet en die nacht aardig wat gas verbruikt en was het idd ook het 'probleem' dat de pomp ff een zetje moest hebben.

Offtopic: Mijn ketelboer adviseerde toen wel de pomp te vervangen omdat ze tegenwoordig aanzienlijk energiezuiniger zijn dan toen deze 18 jaar geleden geplaatst werd. De pomp van toen zou 70W verbruiken en een moderne 8-10W. Als ie het hele jaar door aan staat zou een investering misschien uit kunnen maar heb er eens een smart plug tussen gezet die energieverbruik meet en dan is die pomp ook niet continu aan.

[ Voor 7% gewijzigd door DikkieDick op 16-01-2024 08:17 ]

aka pluim003

Pagina: 1