Smart wisselschakelaar icm bestaande dimmer; bestaan die?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:28
Ik heb een paar gewone BJ analoge dimmers op de muur. Ik wilde daar met een smart switch een wisselschakeling van maken, de dimmers hebben immers een wisselcontact. Het is niet nodig om de dimmer via HA dimbaar te hebben, ik wil ze uit kunnen zetten. Mijn vrouw gebruikt altijd gewoon de schakelaar op de muur.
Helaas hebben alle smart switches die ik tot nu toe heb gezien slechts 1 uitgang, en ook het relais intern is een enkelpolige voor zover ik er open heb gehad. (2 tuya zigbee varianten)
Nu kan ik natuurlijk een smart dimmer plaatsen, maar dan heb ik geen draaiknop meer en mijn vrouw heeft liever een draaiknop, en ik wil natuurlijk ook dat al ons schakelmateriaal in BushJaeger uitgevoerd blijft.

Iemand nog een slim idee, of wordt het toch mijn vrouw omkopen met veel bloemen, en vervolgens een rockerswitch met een veertje, en een smart dimmer erachter?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Beste antwoord (via Mistraller op 11-01-2024 14:29)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:02

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik snap wat je bedoelt. Maar dat is dus niet zo eenvoudig om smart te kunnen zien wanneer de lamp dan aan staat.

Vandaar de suggestie om de echte dimmer te vervangen door een smart dimmer met draaiknop.

En ja, een module is altijd puzzelen om hem erin te krijgen, daar ontkom je niet aan. Soepel draad kan helpen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalculon
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-08-2024
Had je al een gekeken naar een Fibaro Dimmer 2?

Deze is ontworpen om te werken met bestaande dimmers. Het kan worden geïnstalleerd achter je huidige dimmers en biedt de mogelijkheid om via een smart switch te bedienen. Hiermee behoud je de draaiknop en kun je het schakelmateriaal van BushJaeger behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ik dacht ooit een module gezien te hebben maar weet niet meer welke. Maar een module die zo zou kunnen werken is dan ook redelijk complex. Een double throw relais is nog niet zo lastig om te maken. Maar wel om te detecteren dat de stand van de dimmer aan de andere kant is. Dan zou de module dat moeten doen p basis van stroomdetectie. Anders kan je wel smart schakelen maar weet je niet wat de staat van de lamp is geworden.

Ik weet weet wel een paar smart dimmers met een draaiknop, bijvoorbeeld de ECO-DIM07. Waar je dan de knop en plaatje van je schakelmateriaal op zet.

@Kalculon Heb je een linkje? Alle schema's die ik er van zie werken ze met gewone schakelaars / pulsdrukkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Nee ik heb eigenlijk echt gewoon een eenvoudige smart switch nodig die een wisselschakelaar als uitgang heeft zodat je een klassieke hotelschakeling kunt maken.

Zoals dit waarbij de linker switch dus smart wordt.

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/595_45477_dimmer_aansluiting_2_1.jpg

Een dimmer achter een dimmer klinkt als een dure oplossing, dan krijg je een soort slave dimmer? Ik weet ook niet of die fibaro past, want ik heb weliswaar diepe muurdozen maar een dimmer neemt al iets meer ruimte in dan een rockerswitch

---------------

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ik snap wat je bedoelt. Maar dat is dus niet zo eenvoudig om smart te kunnen zien wanneer de lamp dan aan staat.

Vandaar de suggestie om de echte dimmer te vervangen door een smart dimmer met draaiknop.

En ja, een module is altijd puzzelen om hem erin te krijgen, daar ontkom je niet aan. Soepel draad kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Septillion schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:11:

Ja daar heb je een punt, de overige hotelschakelingen / kruisschakelingen in huis die ik smart heb gemaakt, gebruiken natuurlijk de live die uit de schakeling komt.
(En die passen prima hier, ik ben nog geen doosje tegengekomen waar ik het niet in kreeg.)

Wat ik wil kan eigenlijk gewoon niet. Ook weer stukje inzicht.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Niet is een groot woord :+ Maar technisch gezien is het wel lastig dus snap dat er geen / weinig modules zijn die het kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Septillion schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:20:
Niet is een groot woord :+ Maar technisch gezien is het wel lastig dus snap dat er geen / weinig modules zijn die het kunnen.
Nee dat klopt. Moet ook niet te complex worden, maar nu mijn vrouw eindelijk begint te wennen aan HA is het wel zaak om door te pakken :+
Ze moet tzt maar aan een push button wennen, vele malen goedkoper :)

---------------

Pagina: 1