Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nibe Eminent boiler 2 fase 400v aansluiten zonder nul

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jelzie01
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22:54
Hi,

Ik wil mijn nibe eminent boiler 400v 2 fase aansluiten ipv 1 fase 230v. Het element pakt dan 3kw ipv 1kw.

Volgens de handleiding knip je de stekker eraf, en koppel je de kabel aan een 2 polige werkschakelaar, de nul wordt in dat geval een 2e fase draad, je hebt dus 2 fasen en aarde maar geen nul.
Wat voor automaat gebruik ik daarvoor, moet dat via een 3fase groep waarbij de nul en l3 niet worden gebruikt, of kan ik bijvoorbeeld ook 2 flexomaten naast elkaar gebruiken, waarbij ik van beiden de nul ongemoeid laat.

Liefst zou ik geen krachtgroep gebruiken vanwege ruimte gebrek maar als dat niet anders is, dan moet dat maar.
Ik heb uiteraard een 3 fasen huisaansluiting en meterkast met 3 fase aardlekschakelaar

Zie hieronder het betreffende deel uit de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NIkpJ_IRR42Whue2eF-lW28K88o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GiC0kVMDZsONxree6aaMH28R.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door jelzie01 op 10-01-2024 22:15 ]

Beste antwoord (via jelzie01 op 13-01-2024 01:25)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-11 19:57

SA007

Moderator Tweaking
Volgens mij is het geen slechte vertaling, als je een normaal 1kw element van 230 naar 400v hangt wordt hij ook 3kw.
Als het apparaat daartegen kan (en dat lijkt hier wel op) is dat prima.

Mtw het aansluiten.
De NEN1010 eist dat je een enkele kabel of leiding met 1 schakelaar uit kan schakelen in de groepenkast.
Dat houdt dus in dat je niet 2 gescheiden groepen mag gebruiken voor de 2 fases.
Wel wel kan is een 'fornuisgroep' wat effectief 2 gekoppelde groepen zijn.
Je kan ook zelf 2 groepen koppelen, voor veel automaten zijn daar pinnetjes of schuifjes voor om de hendels samen te voegen.

Houdt er ook rekening mee dat ze achter dezelfde aardlek zitten (dus achter een 3-fase aardlek).

Wel vreemd, je kan ook prima 3kW uit een enkele groep halen, maar daar dacht de fabrikant niet over na waarschijnlijk.

En een move naar DEI ;) , daar past dit beter.

[ Voor 2% gewijzigd door twain4me op 10-01-2024 23:26 ]

Alle reacties

• OnTracK
  • Laatst online: 21:47
Er zijn naast 1P+N automaten ook specifiek 2P automaten en aardlekautomaten te koop/

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dit lijkt op een slechte vertaling in de handleiding. Gewoon aansluiten op een eigen 1 fase groep!

Acties:
  • Beste antwoord

• SA007
  • Laatst online: 13-11 19:57

SA007

Moderator Tweaking
Volgens mij is het geen slechte vertaling, als je een normaal 1kw element van 230 naar 400v hangt wordt hij ook 3kw.

Mtw het aansluiten.
De NEN1010 eist dat je een enkele kabel of leiding met 1 schakelaar uit kan schakelen in de groepenkast.
Dat houdt dus in dat je niet 2 gescheiden groepen mag gebruiken voor de 2 fases.
Je kan ook zelf 2 groepen koppelen, voor veel automaten zijn daar pinnetjes of schuifjes voor om de hendels samen te voegen.

Houdt er ook rekening mee dat ze achter dezelfde aardlek zitten (dus achter een 3-fase aardlek).

Wel vreemd, je kan ook prima 3kW uit een enkele groep halen, maar daar dacht de fabrikant niet over na waarschijnlijk.

En een move naar DEI ;) , daar past dit beter.

[ Voor 2% gewijzigd door twain4me op 10-01-2024 23:26 ]

• jelzie01
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22:54
SA007 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:34:

Mtw het aansluiten.

En een move naar [mbr]DEI ;)[/] , daar past dit beter.
Thnx
Dat was ook mijn idee.
Nibe ook nog even gevraagd, zij zeggen zelf een 3 fasen groep gebruiken en 2 fasen aansluiten maar dat is misschien wat overdreven. Eigenlijk 2x flexomaat met een kookbrugje is dan misschien het mooist, zodat ze gelijk uitschakelen mocht er kortsluiting optreden.
Voordeel van 2 fasen is wel dat de load netjes over 2 fasen van de hoofdaansluiting verdeeld wordt.