Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:11
Mijn vraag gaat over 3 wandlampjes aansluiten die in serie verbonden zijn met elkaar.

De eerste foto is de draden die uit de muur komen. De 3 linkse draden zijn 2 blauwe en 1 zwarte (dus de nuldraden en een schakeldraad). De middelste is de bruine draad (de fasedraad en stroomtoevoer dus), en de 2 rechtse zijn aardingsdraden.

De onderste foto is de lamp met het 'kastje' (geen idee wat de juiste benaming is) waarop ik de draden moet aansluiten.

Hoe moet ik dat nu allemaal gaan aansluiten, en waarom heb ik meerdere draden? Ik niet veel van elektriciteit zoals je kan zien dus hopelijk wil er iemand mij helpen... De gaatjes in dat 'kastje' zijn ook redelijk klein dus kan niet meer dan 2 draden in elk gat steken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LZPGQSHnCCBdE8-f8aebA1BxSk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/52DydReCByf3Vdyjc4uS7BEX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhF46GrcasUdthumFTVYA42KFrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/glRiXcSKb7zNXbBHvDTTFgPX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:23
De lampen staan niet in serie maar parallel.
De zwarte draden uit de muur moeten op de bruine aan de lamp (edit: ik lees nu een bruine en een zwarte, ik denk dat die bij elkaar moeten, hebben ze een bruine misbruikt als schakeldraad. Kan me niet voorstellen dat ze in een wandlampaansluiting een constant spanning aangebracht hebben. Is makkelijk te checken op de schakelaar die de lampjes schakelt. 2 bruine draden -> bruin als schakeldraad gebruikt. 1 bruine en 1 zwarte -> dan word t uitzoeken)
Blauw op blauw
groen/geel op groen geel.
Ga even naar de gamma en haal een paar wago 221 klemmetjes, stuk makkelijker aansluiten en dan krijg je het wel pas :Y En dan het blokje (kroonsteen) verwijderen :Y

Wago 221:

https://www.elektramat.nl...ON26aGF0U0a0aAtl2EALw_wcB

[ Voor 29% gewijzigd door ybos op 10-01-2024 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Edit:

De bruine en de zwarte samen hebben we al geprobeerd, we kregen kortsluiting.

[ Voor 90% gewijzigd door ardana123 op 10-01-2024 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
ardana123 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:32:
[...]

En wat moet er dan met die bruine draad gebeuren die uit de muur komt? Dat is de middelste op de foto.
Alles is bekliederd met verf door de vorige bewoner sorry.
Zie mijn edit:
ff de schakelaar bekijken die de lampjes schakelt.
2 bruine draden op de schakelaar? bruin en zwart bij elkaar.
1 bruine en 1 zwarte op de schakelaar? hmmm uitzoeken :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
ardana123 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:32:
Edit:

De bruine en de zwarte samen hebben we al geprobeerd, we kregen kortsluiting.
Dat zou niet moeten kunnen.
Als het gemaakt is zoals t hoort zou hoogstens de lampen permanent moeten branden (bruin is de voeding, zwart is de afgaande draad naar lamp.

Is dit de plek waar een lamp heeft gezeten op de foto? Of heeft hier soms een opbouw schakelaar met wandcontactdoos gezeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
ybos schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:34:
[...]

Zie mijn edit:
ff de schakelaar bekijken die de lampjes schakelt.
2 bruine draden op de schakelaar? bruin en zwart bij elkaar.
1 bruine en 1 zwarte op de schakelaar? hmmm uitzoeken :Y
Wat bedoel je met uitzoeken? Dus de bruine testen, en als die niet lukt de zwarte en de andere die niet juist is afschermen?
Ben nog vergeten te zeggen dat deze wandlampen op een trap aan de muur hangen.
De lampjes kunnen aangestoken worden via 2 schakelaars, 1 boven en 1 beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardana123
ybos schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:36:
[...]

Dat zou niet moeten kunnen.
Als het gemaakt is zoals t hoort zou hoogstens de lampen permanent moeten branden (bruin is de voeding, zwart is de afgaande draad naar lamp.

Is dit de plek waar een lamp heeft gezeten op de foto? Of heeft hier soms een opbouw schakelaar met wandcontactdoos gezeten?
Op die plek op de muur heeft gewoon een spotje gezeten (een lelijke). Zelfde manier van aansluiten als we nu moeten doen, alleen zijn we vergeten te kijken hoe we die aangesloten hadden in het verleden alvorens ze er compleet van te halen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmFuwVNN4uQOPkZuhwLD0hd7Lrs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kkhnpKtHjAqWW2bTv5kHkbnx.png?f=user_large

Dit zou jij moeten hebben.
Daarom is t een beetje vreemd dat je een bruine bij de lamp hebt.
Mijn eerste gedachte was dat ze een bruine gebruikt hebben voor zwart. Maar als je zwart en bruin bij elkaar doet heb je sluiting, dat is erg vreemd.

Vrees dat je moet gaan meten :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
ybos schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:40:
[Afbeelding]

Dit zou jij moeten hebben.
Daarom is t een beetje vreemd dat je een bruine bij de lamp hebt.
Mijn eerste gedachte was dat ze een bruine gebruikt hebben voor zwart. Maar als je zwart en bruin bij elkaar doet heb je sluiting, dat is erg vreemd.

Vrees dat je moet gaan meten :Y
Wat moeten we juist gaan meten? We hebben een multimeter.
Side note: de vorige lampjes begonnen te flikkeren en zijn ook kapot gegaan (daarom vervangen we ze). Ik vermoed dat we de eerste keer ook iets niet goed aangesloten hebben 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
ardana123 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:47:
[...]

Wat moeten we juist gaan meten? We hebben een multimeter.
Side note: de vorige lampjes begonnen te flikkeren en zijn ook kapot gegaan (daarom vervangen we ze). Ik vermoed dat we de eerste keer ook iets niet goed aangesloten hebben 8)7
Dat is de tricky part.
Ik ben bang dat je moet gaan meten onder spanning, maar als je niet weet wat je moet meten zou ik dat afraden :X
Het is van afstand heel lastig om te troubleshooten.
Hoe is de bedrading bij de andere aansluitpunten van de lampen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
ybos schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:50:
[...]

Dat is de tricky part.
Ik ben bang dat je moet gaan meten onder spanning, maar als je niet weet wat je moet meten zou ik dat afraden :X
Het is van afstand heel lastig om te troubleshooten.
Hoe is de bedrading bij de andere aansluitpunten van de lampen :?
De bovenste lamp heeft enkel bruin, blauw en geelgroen.
De 2 onderste hebben dezelfde, dus 2 blauw 1 bruin 1 zwart en 2 geelgroen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufEa9PACrlh-Rw1gmzeuX_rEEXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aSBbCVErvJq0uey9RLfTgoLQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:06

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Een lamp op bruin (+230v), blauw (null) en geelgroen (aarde) zou permanent moeten branden.

Normaal is:
Bruin gaat van meterkast naar de schakelaar. Hierop staat altijd spanning.
Zwart is schakeldraad. Die zit tussen de schakelaar en de lamp. Daar staat alleen spanning op als de schakelaar deze inschakelt.
Bij de wisselschakeling van ybos staat er dus altijd spanning op een van de zwarte draden tussen de schakelaars.
Blauw is de null. Hier zou in principe geen spanning op horen te staan, maar sommige woningen hebben een verschijnen spanning waardoor deze net als bruin 230v afgeven.
Groen/geel is aarde, die zou spanningsvrij moeten zijn die de verbinding met de aardpen.

Als je over bruin de lamp aan of uit kunt zetten en tussen bruin/zwart kortsluiting krijgt, zit er iets goed mis in het systeem. Zelf meteen onder spanning kan riskant zijn en levensgevaarlijk (hartstilstand risico). Je kunt wel meten zonder spanning, door de betreffende stroomgroep of hoofdschakelaar af te zetten en zeker te stellen dat er nergens spanning op staat. Een geleiding met lage weerstand tussen draden geeft dan aan dat deze verbonden zijn. Veel meters van een beetje kwaliteit hebben ook minimaal een 'piepjes' functie hiervoor.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
schopje naar DEI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Eventjes nog vermelden dat er dimmers voorzien zijn op de lamp zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
ardana123 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:54:
Eventjes nog vermelden dat er dimmers voorzien zijn op de lamp zelf...
:?

Zet je ze dan per stuk aan als je de trap op loopt :?

Of, stel je die dimmer 1x in en dan blijf je er vanaf?

Wanneer het de laatste is dan zou ik het volgende proberen:
Bruin: lasdop erop en niets mee doen.
Zwart op bruin van de lamp
Groen/geel en blauw alledrie bij elkaar in de lasdop die ik eerder aangaf, de wago 221.
Pagina: 1