Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Radiatorleiding in nieuwe cementdekvloer, gelijk gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Don_Martinez
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-05 12:45
Ik ga binnenkort een nieuwe cementdekvloer storten in mijn woonkamer, bovenop de bestaande vloer. De bestaande vloer is niet egaal en moet omdat ongeveer 6cm omhoog.
In deze nieuwe vloer wil ik graag de aan- en afvoer van een radiator verwerken. Dit zijn 2 16mm alupex leidingen in een mantelbuis. De radiator is momenteel in gebruik met een tijdelijke leiding. Om het in huis warm te houden moet deze radiator eigenlijk blijven werken.
Ik heb weleens gehoord dat je vloerverwarming niet gelijk voluit aan kunt zetten wanneer er een nieuwe vloer gestort is, om scheuren van de vloer te voorkomen.
Kan iemand me vertellen of dit risico er met wat ik van plan ben ook is?

Beste antwoord (via Don_Martinez op 11-01-2024 15:47)

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:12
Don_Martinez schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:17:
Ik ga binnenkort een nieuwe cementdekvloer storten in mijn woonkamer, bovenop de bestaande vloer. De bestaande vloer is niet egaal en moet omdat ongeveer 6cm omhoog.
In deze nieuwe vloer wil ik graag de aan- en afvoer van een radiator verwerken. Dit zijn 2 16mm alupex leidingen in een mantelbuis. De radiator is momenteel in gebruik met een tijdelijke leiding. Om het in huis warm te houden moet deze radiator eigenlijk blijven werken.
Ik heb weleens gehoord dat je vloerverwarming niet gelijk voluit aan kunt zetten wanneer er een nieuwe vloer gestort is, om scheuren van de vloer te voorkomen.
Er is natuurlijk een groot verschil of je de hele vloer gaat opwarmen of maar een heel klein stukje met je leidingen. Je zou ze in mantelbuis kunnen leggen, dan is de warmteoverdracht al veel lager. Ik weet niet met hoeveel graden je stookt maar als dat niet met 80 graden is ofzo dan zou ik t 2 dagen na t storten wel aandurven.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:12
Don_Martinez schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:17:
Er is natuurlijk een groot verschil of je de hele vloer gaat opwarmen of maar een heel klein stukje met je leidingen. Je zou ze in mantelbuis kunnen leggen, dan is de warmteoverdracht al veel lager. Ik weet niet met hoeveel graden je stookt maar als dat niet met 80 graden is ofzo dan zou ik t 2 dagen na t storten wel aandurven.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-11 07:29
In deze situatie heb je absolute worst case 2 lange barsten in je dekvloer, daar waar de 2 leidingen lopen. Wil je er een gietvloer of PVC op leggen, is dat lastig. Komt er laminaat of parket op, ga je dat nooit zien.
Maar met @Makrolon , leg de buizen netjes in een mantelbuis (geen nadelen aan, veel voordeel); of kijk of je van die geïsoleerde alupex kan vinden van een lengte passend bij wat je nodig hebt.

Vergeet niet dat bij vloerverwarming de gehele vloer warm en koud wordt, dus uitzet en inkrimpt. Dat is een heel ander verhaal dan een klein stukje rond een leiding.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Don_Martinez
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-05 12:45
Dank voor de antwoorden. Zoals ik in mijn vraag al schreef (😉) is het sowieso de bedoeling om mantelbuizen te gebruiken, dus dat moet dan wel goedkomen.