Schakelen tussen TV Speakers en AVR

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverbree
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-06 14:59
Ik ben opzoek naar een antwoord of het volgende mogelijk is.

Op dit moment gebruik ik een redelijk moderne TV (lg oled55c9pla) en een verouderde AVR (Denon AVR-3808). De AVR werkt echter nog prima waardoor ik deze nog niet heb vervangen.

Nu wil ik het volgende bereiken:
Wanneer ik TV kijk wil ik gebruik maken van de TV ingebouwde speakers. Als ik echter een film kijk wil ik het geluid naar mijn AVR sturen. Voor het kijken van films gebruik ik voornamelijk streaming diensten (Netflix, Disney en HBO). De streaming diensten kijk ik via apps op mijn LG TV. Om het geluid (5.1) naar mijn AVR te sturen heb ik mijn TV via een optische kabel met mijn AVR verbonden.

Het probleem is nu dat ik de geluid config op mijn TV steeds moet aanpassen naar TV speakers voor TV kijken en Optisch voor het kijken naar film via mijn AVR. Ik vraag mij af of dit met een moderne AVR inclusief (e)ARC ondersteuning beter zou werken. In het menu van mijn TV kan ik de audio config aanpassen naar HDMI ARC, maar dit lijkt hetzelfde te werken als met een optische kabel. Geen geluid meer via de TV.

Weet iemand of het scenario waar ik naar zoek uberhaupt mogelijk is?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:58

FeaR

In GoT we trust

cverbree schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:39:
Mijn probleem is nu dat ik de geluid config op mijn TV steeds moet aanpassen naar TV speakers voor TV kijken en Optisch voor het kijken naar film via mijn AVR. Ik vraag mij af of dit met een moderne AVR inclusief (e)ARC ondersteuning beter zou werken.
Hoe kijk je TV? Via een externe decoder of via een CI+ module in de TV?

Met HDMI ARC op de receiver ga je die input op de TV gebruiken voor audio out, de optical vervalt. HDMI ARC brengt ook HDMI CEC met zich mee (al heeft de AVR-3808, met HDMI 1.3, ook CEC maar je mist ARC voor deze setup). Hiermee is door HDMI ARC (en dus CEC) communicatie mogelijk tussen TV en receiver, wat optisch niet biedt.

Jouw wens kan werken als je in kan stellen dat de receiver de TV wel aan mag zetten maar de TV niet de receiver. Wil je een film kijken zet je eerst de receiver aan (welke dan de TV aanzet door HDMI CEC en maakt HDMI ARC actief). Wil je TV kijken zet je eerst de TV aan wat dan de receiver niet in zou mogen schakelen. Geen inschakelde receiver is geen HDMI ARC verbinding dus TV zou terug moeten vallen op interne speaker.

Al met al een berg afhankelijkheden en functies waarvan ik niet weet of je ze zo specifiek in kan stellen. Waarbij gezegd moet worden dat HDMI CEC nul garantie heeft op werking. Dit omdat HDMI CEC geïmplementeerd mag worden door elke fabrikant naar eigen inzicht.

Persoonlijk zou ik lekker de AVR-3808 houden en de output switchen op de TV. Ik heb zelf ook een LG OLED (met CI+ module) en gebruik exact dezelfde methode als jij nu: TV via de interne speakers, al het andere via de receiver. Hoe veel werk is het nu om te wisselen? Plus, dan wel zeker te zijn dat het werkt.

Een nieuwe receiver kopen om van input wisselen via de remote af te zijn, dat moet toch wel de grootste FWP reden zijn die ik in lange tijd gehoord heb :P
In het menu van mijn TV kan ik de audio config aanpassen naar HDMI ARC, maar dit lijkt hetzelfde te werken als met een optische kabel. Geen geluid meer via de TV.
Klopt. HDMI ARC is net als Optical Out een uitgang welke de TV speakers doet dempen.

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 10-01-2024 23:45 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverbree
Op dit moment kijk ik TV via een Ziggo Next decoder aangesloten op mijn TV. Vroeger had ik de decoder op mijn AVR aangesloten en keek ik altijd TV met geluid via mijn AVR. Omdat de AVR geen 4K ondersteund heb ik dit aangepast.

Het lijkt erop dat ik mijn gewenste situatie niet ga bereiken met een nieuwe AVR. Ik zal of het geluid altijd naar mijn AVR moeten sturen (TV en films) of moeten accepteren dat ik de output instellingen op mijn TV iedere keer moet aanpassen. Ik ben het eens dat dit geen heel groot probleem is. Echter moet het ook een beetje te begrijpen zijn voor mijn vriendin. ;)

Een ander irritatie punt is dat ik de volume niveau nu niet meer zie op de TV. En mij AVR straks in een dichte kast komt te staan. Allemaal eerste wereld problemen. :)

Ik stel de aanschaf van een nieuwe AVR nog maar even uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

cverbree schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:36:
Een ander irritatie punt is dat ik de volume niveau nu niet meer zie op de TV. En mij AVR straks in een dichte kast komt te staan. Allemaal eerste wereld problemen. :)
Ik twijfel of HDMI ARC daarvoor zou werken. Ik kan met de TV (ook LG) remote de receiver (ook Denon) harder en zachter zetten maar de TV toont dan alleen het speaker icon en laat de + of - oplichten welke kant het volume op gaat, geen waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Niet echt een oplossing ik gebruik de TV speakers nooit al sinds mijn allereerste TV (14" CRT monitor) gaat het geluid via echte luidsprekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind74
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-06 09:10
Redelijk oude Denon? Het is wel een top ding hoor! Ik heb exact dit 'probleem'. Slimme TV met Netflix e.d. en Ziggo Next decoder plus een (Pioneer) AVR. Ik adviseer toch echt met HDMI aan te sluiten, via de optical out (TOS Link) krijg je namelijk niet alle prachtige audioformaten als Dolby Atmos, Dolby Digital Plus, Dolby True HD, or DTS:X van de steamingsdiensten op je AVR. Dat is een beperking van TOSlink. Dolby 5.1 en DTS werkt nog wel, maar daar houdt het wel op. En daar heb je niet zo'n prachtige Denon voor schat ik.
Zoals FeaR al aangaf werkt het bij mij iig prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Rincewind74 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:58:
Ik adviseer toch echt met HDMI aan te sluiten, via de optical out (TOS Link) krijg je namelijk niet alle prachtige audioformaten als Dolby Atmos, Dolby Digital Plus, Dolby True HD, or DTS:X van de steamingsdiensten op je AVR. Dat is een beperking van TOSlink. Dolby 5.1 en DTS werkt nog wel, maar daar houdt het wel op. En daar heb je niet zo'n prachtige Denon voor schat ik.
Bovenstaande vind ik een beetje kort door de bocht. Wat er technisch staat klopt. Maar stel je sluit deze TV met HDMI ARC op de Denon aan (kom ik zo nog eens op terug). Wat is het voordeel van DTS:X of Dolby Atmos naar een receiver sturen die deze standaarden niet snapt? TS zal dan naast een nieuwe receiver ook meer speakers moeten kopen. In de TS staat dat er vooral gekeken wordt naar streamingsdiensten. Deze diensten gebruiken Dolby Digital Plus, de Plus als Atmos meta data bij het Dolby Digital signaal. Voordeel van Atmos hebben we gehad, heb je onder de streep alleen de, mogelijk, iets hogere bitrate van Dolby Digital Plus ten opzichte van gewoon Dolby Digital. Met eARC kan je nog meer stappen maken en HD Audio uitvoeren. Dan moet de bron dat wel hebben, streamingsdiensten hebben dat niet. Afhankelijk van hoe veel bronnen/bronmateriaal TS nog meer heeft en wat daarvan HD Audio is, zie ik weinig tot geen meerwaarde in HDMI (e)ARC versus optisch in dit gebruik.

Wil je van HDMI eARC gebruik maken met dezelfde receiver zal je naar een HDMI eARC Extractor moeten. Extractor die het signaal vanuit de TV omzet naar een signaal wat op de HDMI IN van de AVR-3808 gaat. Met HDMI 1.3 snapt deze Denon HDMI ARC niet. De opzet met de Extractor werkt overigens wel, heb het zelf ook werkend op een ouder Denon beestje. Met HDMI eARC krijg ik inderdaad Dolby TrueHD wat via optisch niet kan. Waarom ik het wel gedaan heb en alleen voor de audio? Omdat ik aanzienlijk veel media heb met HD Audio. Daarnaast versturen mijn PlayStation 5 en Xbox Series X Surround LPCM waarvoor je ook eARC nodig hebt. As said, hangt af van de use case of het het waard is.

Een nieuwe receiver kopen voor het automatisch schakelen vond ik een FWP en bovenstaande voegt mijns inziens dus ook niet veel toe. Maar stel, er mag een nieuwe receiver komen voor het automatisch schakelen en het hebben van HDMI eARC ten opzichte van S/PDIF. Bedenk dan ook wat de kosten zijn voor dat gewenste gemak en de enkele codecs extra. Mogelijk zit ik er naast maar iemand die een Denon AVR-3808A heeft staan zie ik nu niet gaan voor een instap Onkyo van 350 euro als vervanging.

[ Voor 15% gewijzigd door FeaR op 14-01-2024 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverbree
Rincewind74 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:58:
Redelijk oude Denon? Het is wel een top ding hoor! Ik heb exact dit 'probleem'. Slimme TV met Netflix e.d. en Ziggo Next decoder plus een (Pioneer) AVR. Ik adviseer toch echt met HDMI aan te sluiten, via de optical out (TOS Link) krijg je namelijk niet alle prachtige audioformaten als Dolby Atmos, Dolby Digital Plus, Dolby True HD, or DTS:X van de steamingsdiensten op je AVR. Dat is een beperking van TOSlink. Dolby 5.1 en DTS werkt nog wel, maar daar houdt het wel op. En daar heb je niet zo'n prachtige Denon voor schat ik.
Zoals FeaR al aangaf werkt het bij mij iig prima.
Ik ben zeker ook nog erg blij met de AVR als het gaat om geluid. I.c.m. met mijn inmiddels ook wat oudere Magnat Vintage 520 (front), 510 (rear) en center 5 klinkt het nog steeds erg goed. Maar qua beeld en audio streaming techniek loopt het beesje nu toch wel erg achter. In het verleden keek ik altijd TV via mijn AVR. Alles aangesloten via HDMI. Als ik dat nu weer ga doen heb ik geen 4K resolutie en misschien wel belangerijker geen HDR (Dolby Vision). Aangezien ik een 5.1 (of eigenlijk een 5.0) setup heb (gaat ook niet meer worden), mis ik de Atmos en andere formaten met meer kanalen niet. Ik wist overigens niet dat toslink beperkt was tot specifieke formaten, goed om te weten. Het liefst wil ik mijn volledige set AVR + speakers gaan vervangen. Dit ga ik echter niet in één keer doen. Ik denk dat ik mijn versterker voorlopig nog even hou. Ik heb gekeken naar de Cinema lijn van Marantz. Als je iets vergelijkbaars terug wil, kom je uit op de C40. Zit er nu aan te denken om eerst mijn fronts te vervangen. Heb geluisterd naar de B&W 703 S3 speakers op mijn AVR-3808 maar vond het tegenvallen. Denk dat het geen match is met mijn AVR-3808. De speakers staan er om bekend dat ze lastig aan te sturen zijn.
Pagina: 1