Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• roelss1
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-11 22:53
Hi,

Wij hebben een Remeha CV-ketel, de Avanta met de E-twist thermostaat in de woonkamer. Afgelopen zomer hebben we zonnepanelen en een airco laten installeren en met de airco verwarmen we sinds dit seizoen de woonkamer. We vinden het niet nodig om overige kamers te verwarmen, maar we zouden met extreem koude dagen toch wat (warm)water door de leidingen willen laten stromen. Kleine kans dat ze bevriezen, maar liever het zekere voor het onzekere.

Nu las ik over de openhaardfunctie op onze thermostaat, maar van de uitleg in de handleiding word ik niet veel wijzer en de klantenservice van het bedrijf wat de ketel heeft geïnstalleerd wist eigenlijk niet van deze functie af. Misschien dat iemand hier het beter kan uitleggen?

In de handleiding staat het volgende: ''Open haard-functie Deze functie is op de eTwist thermostaat in te schakelen. Wanneer je de open haard-functie inschakelt, zal de cv-ketel op de laatst gemeten cv-watertemperatuur blijven doorstoken en zal er geen rekening meer gehouden worden met de huidige ruimtetemperatuur.''

Wordt hier met ''laatst gemeten CV-watertemperatuur'' de laatst gemeten retourtemperatuur van het water in de CV-ketel vóór het inschakelen van de Openhaardfunctie bedoeld? Dus bijvoorbeeld als ik de thermostaat op 15 graden had, de retour temp 35 graden is, dan blijft de CV doorstoken met de retourtemp van 35 graden? Of moet ik dit anders zien?

Het doel is om de woonkamer met de airco te blijven verwarmen en op extreem koude dagen toch iets van water (al is het 5-10 graden) door de leidingen te sturen om zo bevriezen te voorkomen.

Alvast bedankt! ;)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Je veronderstelling klopt wel, maar het zal gaan om de aanvoertemperatuur.
De ketel moet dan overigens wel z'n warmte kwijt kunnen (slaat anders alsnog af) dus met de radiatoren overal (bijna) dicht zal het niet werken.

Hoe koud wordt het in die kamers? Dan moet het in die kamers ook al bijna vriezen als je bang bent dat je CV-leidingen bevriezen? Lijkt mij met het oog op vocht/schimmel ook niet verstandig om de kamers onder de 12°C ofzo te laten komen.

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 10-01-2024 20:15 ]

• roelss1
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-11 22:53
Oke, dus als ik de thermostaat in openhaardfunctie op 15 graden zou zetten, dan weet de CV ketel welke aanvoertemperatuur hij moet instellen? Ongeacht of de CV eigenlijk nooit aanslaat i.v.m. het verwarmen met de airco in de woonkamer?

Het vriest niet in de kamers, maar in de hal/wc beneden was het vanmiddag 7 graden en dat was op het warmste punt van de dag. Leidingen lopen door de vloeren/muren btw, alleen bij de radiatoren, meterkast en CV ketel komen ze ''boven water'' ;)

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Kan je thermostaat niet beter verplaatsen naar een andere kamer?