Welke tv geeft ons de grootste upgrade.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:07
Beste tweakers,

Ik zoek een?
Ik zoek een Tv om mijn 55inch LG van 10 jaar oud te gaan vervangen.
We hebben krijgen veel zonlicht in de kamer en met momenten ook direct zonlicht op het scherm. Oled is daarmee waarschijnlijk niet toepasbaar. Wel hebben we rolluiken en zou je het kunnen verduisteren. Maar we zijn niet van plan om die naar beneden te doen de gehele zomer alleen voor de tv. We hebben dan nog wel wat gordijntjes maar of die afdoende zijn weet ik zo niet en ook die zullen niet altijd dicht gemaakt worden.
De kijk afstaand is 4 a 4,5mtr. Daarmee zou je naar min 75inch willen gaan. Of dat budget technisch haalbaar is?

Is het verstandiger om te wachten tot april/mei? Heb ergens gelezen dat die periode vaak gunstiger ivm EK/ WK/ olympische spelen etc. Dan zouden er vaak aanbiedingen zijn.

Wat is je budget?
1500 euro staat op dit moment. Bij sterke argumenten kan hier mogelijk nog iets mee maar dan moet ik de wederhelft ook weten te overtuigen.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wij kijken veelal in de avonduren series en films. Reguliere tv matig. Overdag kijken de kids tv, ook films, series, youtube, reguliere tv.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb geen specifiek merk welke ik zou willen. Vind het wel belangrijk dat er kwalitatief iets staat. D.w.z. de tv wil ik toch wel weer een jaar of 10 in gebruik nemen. De 55inch gaat naar de slaapkamer voor de enkele keer dat ik geen zin heb om op te staan en toch tv wil kijken.

Beste antwoord (via FXZeRRo85 op 13-01-2024 13:33)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:36
FXZeRRo85 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:51:
[...]

We kijken eigenlijk alle films via netflix / disney en ik kijk graag formule 1.

Lastige vraag: correct beeld of vloeiend?
Ik bedoel lastig omdat ik vanuit een oude tv er met 4k al dik op veruit ga. Dus heb op dat vlak geen idee wat me meer zou helpen.
We kijken veelal films en series dus die zou ik zo goed mogelijk in beeld willen hebben.
Tja, 4K zegt niets over de beeldkwaliteit enkel over de resolutie.

Gelet op je know how en het feit dat je 10 jaar met een LG IPS paneel TV hebt gekeken zijn jullie niet veeleisend.

Wanneer er directe zonlicht op de TV schijnt is een LCD TV de enige keuze, of directe zonlicht moet enkel plaatsvinden wanneer de zonkracht laag of helemaal afwezig is.

De TCL C803 zal de meeste bang for the buck bieden.

Hou er rekening mee dat hoe groter de TV des te sneller zaken zullen opvallen, hierdoor kan goede processing belangrijker zijn dan bij kleinere formaten. Zoals gezegd is dit ook afhankelijk van hoe kritisch je bent. Wanneer je bijv. jouw LG destijds niet hebt getweakt en deze nog op de out of the box standaard instellingen staat zul je met de TCL 803 geen miskoop hebben.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
Niemand die me advies kan geven?

[ Voor 3% gewijzigd door FXZeRRo85 op 13-01-2024 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Sony 85K.

Neem toch aan dat je zelf al iets aan merk of type of OS of kleur of apps-ondersteuning had uitgezocht?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:49

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-05 19:36
Ik gok dat dat komt omdat je weinig eigen onderzoek hebt gedaan.
Als je jouw eisen in de pricewatch invult krijg je dit:
categorie: Televisies

Dan springt deze samsung eruit:
uitvoering: Samsung QLED Q80C 75" Zilver
Erg voordelig bij 1 webwinkel.

Ook zou je Ibood eens kunnen bekijken:
https://www.ibood.com/nl/...5-qled-4k-smart-tv/944941
Zelfs 86" zou kunnen: https://www.ibood.com/nl/...120-hz-86ur81006la/944940
Daar komen de laatste tijd regelmatig van deze grote modellen voorbij.

Bedenk wel dat 75" voor max 1500 euro betekent dat je iets in kwaliteit zal inleveren. Topmodellen kosten 1500 euro voor 55".
Maar je komt van een 10 jaar oude TV, dus alles zal een enorme boost zijn in beeldkwaliteit. Technisch gaan de meeste tv's prima 10 jaar mee, jij bent zelf de factor die zal bepaald of je nog tevreden bent als je tv 5 jaar oud is.

PS: mocht je niet tevreden zijn met de interface van een bepaald merk, voor 70 euro koop je een android TV chromecast van google.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FXZeRRo85
Denk dat ik zelf de tekst niet helder heb omschreven maar ben me wel wat gaan verdiepen in de forum.
Heb verscheiden vraagstukken gelezen met de daarop antwoorden maar het is al leek niet altijd even makkelijk om daaruit conclusies te trekken. Vandaar ook de vraag naar wat voor ons de grootste upgrade zou zijn. En aangezien hier toch wel veel kennis is op tv gebied hoop ik daar gebruik van te maken.

De pricewatch heb ik natuurlijk ook ingevuld maar dan komen als je 65 en 75 inch invult toch best veel tv uit. Daar heb ik er een aantal van in rtings.com gezet om te vergelijken maar kom dan toch steeds wel uit bij de top modellen. a +/-2000 euro voor 65inch.
Daar moet dan van onze kant uit of budget bijgesteld worden of concessies gedaan worden. Echter dat laatste is juist het moeilijkste omdat ik niet weet waar ik dan op inlever.

Tot dusverre alvast bedankt voor de input mensen. Wordt erg gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:16

Twazerty

AVCHDCoder developer

Hoe kijk je nu films? Blu-ray, DVD, Netflix? Vind je het belangrijk om een zo correct mogelijk beeld te krijgen? of vind je juist hele vloeiende beelden belangrijk? In dat laatste geval zou je moeten kijken naar een model met goede beeldprocessing.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85

Ik bedoel lastig omdat ik vanuit een oude tv er met 4k al dik op veruit ga. Dus heb op dat vlak geen idee wat me meer zou helpen.
We kijken veelal films en series dus die zou ik zo goed mogelijk in beeld willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:29
Twazerty schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:44:
Hoe kijk je nu films? Blu-ray, DVD, Netflix? Vind je het belangrijk om een zo correct mogelijk beeld te krijgen? of vind je juist hele vloeiende beelden belangrijk? In dat laatste geval zou je moeten kijken naar een model met goede beeldprocessing.
Zijn er mensen die serieus een tv kopen omdat de beelden zo vloeiend mogelijk moeten zijn? Ik dacht altijd dat de enige reden dat dit overal aanstaat is omdat mensen niet weten hoe ze het moeten uitzetten en omdat ze er inmiddels aan gewend zijn :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:29

Mavamaarten

Omdat het kan!

spokje schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:52:
[...]

Zijn er mensen die serieus een tv kopen omdat de beelden zo vloeiend mogelijk moeten zijn? Ik dacht altijd dat de enige reden dat dit overal aanstaat is omdat mensen niet weten hoe ze het moeten uitzetten en omdat ze er inmiddels aan gewend zijn :p
Ik vind het meestal wel aangenaam om smoothing en interpolation niet helemaal uit te zetten. Net zoals dat ik heel allergisch ben aan 24/25FPS content met een 60FPS refresh rate af te spelen. Het hoeft geen artificiële smeerboel te zijn, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat toch naar vloeiend. En dan helpt een goed algoritme beter dan beeldverwerking met de goedkoopste processor.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
FXZeRRo85 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:51:
[...]

Tja, 4K zegt niets over de beeldkwaliteit enkel over de resolutie.

Gelet op je know how en het feit dat je 10 jaar met een LG IPS paneel TV hebt gekeken zijn jullie niet veeleisend.

Wanneer er directe zonlicht op de TV schijnt is een LCD TV de enige keuze, of directe zonlicht moet enkel plaatsvinden wanneer de zonkracht laag of helemaal afwezig is.

De TCL C803 zal de meeste bang for the buck bieden.

Hou er rekening mee dat hoe groter de TV des te sneller zaken zullen opvallen, hierdoor kan goede processing belangrijker zijn dan bij kleinere formaten. Zoals gezegd is dit ook afhankelijk van hoe kritisch je bent. Wanneer je bijv. jouw LG destijds niet hebt getweakt en deze nog op de out of the box standaard instellingen staat zul je met de TCL 803 geen miskoop hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
Freshouttheoven schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:19:
[...]Tja, 4K zegt niets over de beeldkwaliteit enkel over de resolutie. ....
De LG is idd standaard out of the box. Ook nooit geweten dat je er meer kon |:(
Mogelijk dat dat een vervolg vraag gaat zijn na de keuze van een tv.

Zonlicht is denk ik echt wel een issue. De hoge middag zomer zon zal de tv niet raken maar vanaf een uurtje of 5 komt de zon wel via westen binnen en die raakt het scherm wel degelijk. Die is nog wel krachtig genoeg vermoed ik. Hoe lager de zon richting lente/herfst hoe meer dit op het scherm schijnt. Alhoewel dan minder krachtig.

Het jammere is dat ik de c803 niet kan vergelijken op rtings.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
FXZeRRo85 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:31:
[...]

De LG is idd standaard out of the box. Ook nooit geweten dat je er meer kon |:(
Mogelijk dat dat een vervolg vraag gaat zijn na de keuze van een tv.

Zonlicht is denk ik echt wel een issue. De hoge middag zomer zon zal de tv niet raken maar vanaf een uurtje of 5 komt de zon wel via westen binnen en die raakt het scherm wel degelijk. Die is nog wel krachtig genoeg vermoed ik. Hoe lager de zon richting lente/herfst hoe meer dit op het scherm schijnt. Alhoewel dan minder krachtig.

Het jammere is dat ik de c803 niet kan vergelijken op rtings.com.
Dan is LCD de enige optie.

TCL brengt andere modellen uit in Noord-Amerika.

Niet teveel waarde hechten aan Rtings, is een goede bron om een lijstje te maken echter worden bepaalde zaken helemaal niet of niet goed/ volledig getest. Daarnaast passen ze de testmethode ook regelmatig aan.

Je kunt de review van de C845 aanhouden, beeldkwaliteit zijn in grote lijnen vergelijkbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
@Freshouttheoven Oke ga ik even mee aan de slag

Andere vraag: Is het zinvol om te wachten tot een actie periode? Ik bedoel ik ga niet wachten tot BF 2024, maar wellicht is er binnenkort nog een actie van bij btw-vrij van mediamarkt of mogelijk richting WK 2024?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Ja, binnenkort zijn er hoogstwaarschijnlijk weer de BTW-vrije dagen, zou dat sowieso even afwachten. En dan niet per se bij de MediaMarkt maar ook elders zoals Coolblue en bol.com in de gaten houden.

Tot het EK wachten makes no sense, dan kan je blijven wachten. Normaal gesproken loont het om tot het voorjaar te wachten echter geldt dit niet voor TCL, zij hanteren andere introductiemomenten.

Binnen korte termijn kopen en genieten ;).

[ Voor 21% gewijzigd door Freshouttheoven op 13-01-2024 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FXZeRRo85
@Freshouttheoven Thx dan wachten we dat even af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
De 75'' TCL 803 is momenteel voor 1499 euro te koop bij Coolblue, lager dan dit zal het de komende tijd niet worden.

Wat eventueel ook intressant kan zijn is dat bij bol.com de 85'' momenteel te koop is voor de standaard prijs van de 75'' beeldformaat.

[ Voor 42% gewijzigd door Freshouttheoven op 16-01-2024 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duster_42
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:14
Als je een kwalitatief goede Tv zoekt die je over 7-10 jaar de minste irritaties gaat geven zou ik iets meer uitgeven en gaan voor een Sony 75X90L. Iets duurder dan 1500 euro, maar wel met betere bouwkwaliteit, processing, motion etc dan bovengenoemde TCL varianten. Misschien is de tv over een poosje voor minder te krijgen als je geduld hebt en de nieuwe modellen van Sony bekend worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Duster_42 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:16:
Als je een kwalitatief goede Tv zoekt die je over 7-10 jaar de minste irritaties gaat geven zou ik iets meer uitgeven en gaan voor een Sony 75X90L. Iets duurder dan 1500 euro, maar wel met betere bouwkwaliteit, processing, motion etc dan bovengenoemde TCL varianten. Misschien is de tv over een poosje voor minder te krijgen als je geduld hebt en de nieuwe modellen van Sony bekend worden gemaakt.
Ondanks dat de X90L geen MiniLED backlight heeft, en de relatief beperkte dimming zones, is het imo ook de betere TV door de o.a. door jouw genoemde punten.

Nadeel is dat Sony zich steeds meer aan het profileren is als premium met bijhorende prijskaartje, in tegenstelling tot voorgaande jaren zakken de Sony TVs nauwelijks in prijs. De X90L in 75'' zal over een aantal maanden voor rond de 1800 euro te koop zijn echter is dit nog steeds 300 euro boven het gestelde budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duster_42
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:14
Ik lees hierboven dat je je huidige tv al 10 jaar in de standaard instelling hebt staan…..Je bent dus niet bepaald een beeldpurist. Mijn advies voor de Sony kun je beter vergeten en inderdaad zoals al gezegd een mooie en goedkopere 75-85 inch TCL aanschaffen. Voor 4,5 meter zou je ook nog een 85 inch kunnen overwegen als de vrouw dat toelaat. Een TCL 8 serie miniled ondersteunt alle huidige HDR formaten en heeft HDMI 2.1. Er komt een enorme bak licht uit, prima voor veel lichtinval dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FXZeRRo85
@Freshouttheoven @Duster_42 Thx voor de info. Ik ga nog even wachten tot de btw vrije dagen. Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
Oa aan @Freshouttheoven @Duster_42.

Ik heb een aanbod gekregen voor een nieuwe 75x90l voor 1500.
Volgens mij kan ik daar niet om heen in mijn zoektocht?
Zeker niet in vergelijking met de TCL 75c803.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
FXZeRRo85 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:33:

Ik heb een aanbod gekregen voor een nieuwe 75x90l voor 1500.
Volgens mij kan ik daar niet om heen in mijn zoektocht?
Zeker niet in vergelijking met de TCL 75c803.
Dat is een zeer nette prijs/ goede deal. Persoonlijk zou ik 'm accepteren.

Welke winkel heeft dit aanbod gedaan? Wellicht ook interessant voor andere Tweakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FXZeRRo85
Freshouttheoven schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:47:
[...]

Dat is een zeer nette prijs/ goede deal. Persoonlijk zou ik 'm accepteren.

Welke winkel heeft dit aanbod gedaan? Wellicht ook interessant voor andere Tweakers.
Was in mijn vergelijkingslijstje op tweakers de x90l nog eens aan het bekijken en zag daar bij hellotv.nl de 75x90l voor 1341. (nu nog steeds).
Retour product, max 4 weken bij klant gestaan. Echter was deze niet meer voorradig en kreeg een aanbod voor een nieuwe voor 1500,-. :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
FXZeRRo85 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:35:
[...]

Was in mijn vergelijkingslijstje op tweakers de x90l nog eens aan het bekijken en zag daar bij hellotv.nl de 75x90l voor 1341. (nu nog steeds).
Retour product, max 4 weken bij klant gestaan. Echter was deze niet meer voorradig en kreeg een aanbod voor een nieuwe voor 1500,-. :9~
De werkwijze van HelloTV blijft opmerkelijk, het is maar net hoe de wind staat lijkt het wel. Bizar...

Wanneer je een accurate weergave wilt kun je deze video volgen (gaat om het voorgaande modeljaar echter gelden alle waardes ook voor de X90L, kanttekening hierbij is dat de L meer zones en minder blooming heeft) waarin stapsgewijs de meest accurate instellingen worden uitgelegd. Zal wellicht in het begin een beetje wennen zijn, echter wanneer je eenmaal gewend bent wil je niet meer anders en zul je je waarschijnlijke aan sommige andere beeldschermen gaan ergeren. Je bent dus gewaarschuwd :P

Veel kijkplezier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FXZeRRo85
Dankjewel.

Ik zal proberen mijn ervaring te delen als ik de tv ingesteld heb en mijn ogen de kost laat gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
@Freshouttheoven Oei nu wordt de keuze toch wel lastig :P

Heb nog een ander aanbod gekregen van dezelfde leverancier. 65x95l voor 1700,-
De 75x95l was ook een optie maar die blijft onbetaalbaar voor mij (2700,-)

Mijn gevoel zegt dat de x95l me meer gaat brengen.

Tevens start Mediamarkt maandag 22 jan met de BTW-vrije dagen. Echter kunnen zijn niet mee de aangeboden prijzen aldus de chat medewerker.

[ Voor 20% gewijzigd door FXZeRRo85 op 20-01-2024 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
De X95L is de beste LCD TV van afgelopen jaar. No cap.

Op papier klinkt de stap van 65'' naar 75'' relatief klein echter is dit een toename van 33% in beeldoppervlakte. Hierdoor zal een 75'' TV bij jullie kijkafstand veel meer toevoegen qua beleving/ plezier.

Wacht sowieso tot volgende week. HelloTV klets, zoals vaker, weer uit hun nek. De Sony 75X95L kost momenteel 2999 euro bij de MediaMarkt, met 17% korting zal dit model volgende week bij meerdere winkels voor 2489 euro te koop zijn.

Het een en ander hangt ervan af wat je wilt, met alle genoemde opties ga je er sowieso al flink op vooruit.

Als je het geld kunt missen en je wilt het beste van het beste dan koop je een 75X95L voor ~ 2400 euro.
Echter is de 75X90L voor de gemiddelde consument de betere deal, verdubbel over een jaar of 7 het bespaarde bedrag en je bent weer up to date qua techniek/ nieuwe mogelijkheden.
Pagina: 1