Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4ndyy
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-03-2024
Hallo allemaal,

Wij hebben afgelopen jaar ons huis verbouwd en daarbij ook een warmtepomp aangeschaft. Sinds afgelopen oktober heb ik deze in gebruik en hier heb ik een aantal vragen over.

Het gaat om de volgende warmtepomp:
- NIBE S2125-12 Monoblock 3x400V
- SMO S40 regelunit
- NIBE boiler van 300 liter
- UKV Buffervat 100
- Elektrisch element van 9kW

Hieronder een foto van de opstelling (p.s. op het buffervat staat een wifi router, dit hoort niet bij de warmtepomp ;) ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6J-G5VTx262DsSHKSmpjSTkG2XY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YBvrX5E6WSzTIVeozm1RF1kt.jpg?f=fotoalbum_large

Verder staat de buitenunit op het dak en deze is dus niet zichtbaar op de foto.
De warmtepomp zit aangesloten op het buffervat wat we gebruiken voor warm water. In principe is dit alleen nodig voor het douchen aangezien we apart nog een quooker hebben in onze keuken. Verder zorgt de warmtepomp natuurlijk voor de CV in de vorm van vloerverwarming, we hebben geen radiatoren meer.

Voor mij is alles nieuw omtrent de warmtepomp maar ik vind het wel interessant hoe dit werkt. Helaas is de app van Nibe (my Uplink) heel beperkt. Hierdoor is het niet mogelijk om fatsoenlijke data uit te lezen en de warmtepomp optimaal in te stellen (tenzij je een abonnement pakt). Daarom ben ik van plan om deze straks via Home Assistant uit te lezen zodat er meer informatie beschikbaar is.

Dan nu het probleem waar ik tegenaan loop. Het probleem bestaat eigenlijk uit 2 delen:
1. Voor de optimale performance van de warmtepomp heb ik de correcte stooklijn nodig. Hoe kan ik deze stooklijn (experimenteel?) bepalen? Mijn eerste idee was om de stooklijn steeds een niveau lager te leggen en 24 uur te wachten om te kijken of het nog comfortabel was. Dit blijf je herhalen totdat het de warmtepomp niet meer lukt om de gewenste temperatuur te behalen. Vanaf dat moment weet je wat de optimale stooklijn is. Echter merk ik dat zodra ik dit op deze manier wil bepalen dat het elektrisch element soms inschakeld en meehelpt met verwarmen zodat toch de gewenste temperatuur wordt behaald. Wat kan ik nog meer doen om de juiste stooklijn te vinden?

2. De afgelopen dagen vriest het en nu merk ik dat de temperatuur wel erg veel schommelt in huis. Wij hebben de warmtepomp ingesteld op een temperatuur van 19°C. Nu zie ik dat de warmtepomp uit staat tot dat de temperatuur onder de 18°C zakt. Vanaf dit moment gaat die verwarmen tot die boven de 19.5°C graden komt en daarna gaat die weer uit. Is dit normaal gedrag? Ik had namelijk verwacht dat die modulerend zou zorgen voor een constante temperatuur in plaats van het aan/uit zetten waarbij deze (grote) temperatuurschommeling optreedt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:15
R4ndyy schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 18:43:
Hallo allemaal,

Wij hebben afgelopen jaar ons huis verbouwd en daarbij ook een warmtepomp aangeschaft. Sinds afgelopen oktober heb ik deze in gebruik en hier heb ik een aantal vragen over.

Het gaat om de volgende warmtepomp:
- NIBE S2125-12 Monoblock 3x400V
- SMO S40 regelunit
- NIBE boiler van 300 liter
- UKV Buffervat 100
- Elektrisch element van 9kW

Hieronder een foto van de opstelling (p.s. op het buffervat staat een wifi router, dit hoort niet bij de warmtepomp ;) ).

[Afbeelding]

Verder staat de buitenunit op het dak en deze is dus niet zichtbaar op de foto.
De warmtepomp zit aangesloten op het buffervat wat we gebruiken voor warm water. In principe is dit alleen nodig voor het douchen aangezien we apart nog een quooker hebben in onze keuken. Verder zorgt de warmtepomp natuurlijk voor de CV in de vorm van vloerverwarming, we hebben geen radiatoren meer.

Voor mij is alles nieuw omtrent de warmtepomp maar ik vind het wel interessant hoe dit werkt. Helaas is de app van Nibe (my Uplink) heel beperkt. Hierdoor is het niet mogelijk om fatsoenlijke data uit te lezen en de warmtepomp optimaal in te stellen (tenzij je een abonnement pakt). Daarom ben ik van plan om deze straks via Home Assistant uit te lezen zodat er meer informatie beschikbaar is.

Dan nu het probleem waar ik tegenaan loop. Het probleem bestaat eigenlijk uit 2 delen:
1. Voor de optimale performance van de warmtepomp heb ik de correcte stooklijn nodig. Hoe kan ik deze stooklijn (experimenteel?) bepalen? Mijn eerste idee was om de stooklijn steeds een niveau lager te leggen en 24 uur te wachten om te kijken of het nog comfortabel was. Dit blijf je herhalen totdat het de warmtepomp niet meer lukt om de gewenste temperatuur te behalen. Vanaf dat moment weet je wat de optimale stooklijn is. Echter merk ik dat zodra ik dit op deze manier wil bepalen dat het elektrisch element soms inschakeld en meehelpt met verwarmen zodat toch de gewenste temperatuur wordt behaald. Wat kan ik nog meer doen om de juiste stooklijn te vinden?

2. De afgelopen dagen vriest het en nu merk ik dat de temperatuur wel erg veel schommelt in huis. Wij hebben de warmtepomp ingesteld op een temperatuur van 19°C. Nu zie ik dat de warmtepomp uit staat tot dat de temperatuur onder de 18°C zakt. Vanaf dit moment gaat die verwarmen tot die boven de 19.5°C graden komt en daarna gaat die weer uit. Is dit normaal gedrag? Ik had namelijk verwacht dat die modulerend zou zorgen voor een constante temperatuur in plaats van het aan/uit zetten waarbij deze (grote) temperatuurschommeling optreedt.
Stooklijn voor nederland en vloerverwaming op 5 max.

Je kunt beginnen met 3. Te koud? Dan 4.

De ruimtevoeler kun je gebruiken om de stooklijn een trapje te verhogen of verlagen.

Als je daar graden op ziet staan die je kunf instellen, dan werkt het niet fijn. In de SMO moet je dan het vinkje weghalen in menu 1.3.3

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• RedGolf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-06 21:31
Een stooklijn is vooral een voorsturing om er voor te zorgen dat de CV/Warmtepomp een voldoende hoge temperatuur levert om de zone(s) te kunnen naregelen met thermostaten die in de ruimte hangen. Zo zou ik het ten minste doen, al was het alleen maar omdat ik anders andere ruimten in huis niet op temperatuur zou kunnen houden (slaapkamers, badkamer, kantoorruimte etc). Andere ruimten zouden anders afhankelijk worden v.d warmtevraag van de woonkamer.

Ik heb me nog niet verdiept in de regelingen van Nibe, maar je zou verwachten dat indien het vriest, de warmtepomp boven zijn onderste modulatie grens blijft, althans een groot deel v.d dag. Ik heb je warmtepomp niet gedimensioneerd, maar in een all electric opzet wil je niet dat de heater telkens bijschakelt. Eigenlijk zou je hem uit moeten zetten, in mijn beleving zou hij niet nodig moeten zijn, behalve bij extreme vorst of als noodverwarming bij een mankement.