Wat te gebruiken voor AES256bit encryptie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EstiematiesEnzo
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-08-2024
Hallo allemaal,

Ik zit laatste tijd na te checken wat voor level encryption MacOS aanbiedt per default.

Mijn bevindingen:
1) Encryptie via terminal (zip -ej): is geloof ik lager dan AES 128bit.
2) Een PDF met password via Mac PDF previewer: is inderdaad slechter dan AES 128bit.
3) OpenSSL via terminal: kan wel AES 256 maar dan zit ik weer zakelijk met het feit dat ik aan de klant moet uitlegen hoe je een ENC bestand opent.
4) Encryptie via disk manager: dit maakt dus van bestanden een .dmg image...hier hebben wij ook niks aan als je een bestand wilt delen met gebruikers buiten MacOs.
5) 7zip is outdated, oude ARM architectuur en wordt niet meer gesupport.

Wat ik zoek:
- Gratis
- Minimaal AES 128 liefst 256.
- Maakt het liefst een .zip bestand aan en houdt het zo, ipv extensies die moeilijker zijn te openen voor anderen.
- Liefst opensource, doe veel compliance werk en opletten op mijn data is belangrijk.

Ben een paar "shady" programmas tegengekomen, maar te bang om die te installeren. Heb het bij andere gebruikers nagevraagd, maar iedereen gebruikt encryptie via terminal lijkt wel of de slechste manier, Mac PDF previewer bijv..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:51
7-Zip... open source, kan 256 AES zip encrypten en beschikbaar voor MacOS

https://www.7-zip.org/download.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EstiematiesEnzo
MicGlou schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:25:
7-Zip... open source, kan 256 AES zip encrypten en beschikbaar voor MacOS

https://www.7-zip.org/download.html
Ik heb zelf problemen met 7zip, werkt hij bij jouw op de M2 processor?. Ik dacht dat het misschient komt omdat de app geschreven is voor een verouderd architectuur. Als hij bij jouw werkt dan ga ik zo verder troubleshooten.

Description:
macOS (arm64 / x86-64)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 16:17

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Keka heeft ook 256 encryptie - https://www.keka.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:04
Het zip formaat heeft prima encryptie mogelijkheden op basis van AES. De originele ZipCrypto is gaar.

7zip, WinZip en diverse andere tools ondersteunen de AES variant. Topicstarter moet even opzoeken welke implementatie schuilt achter het 'zip' commando. De Linux (Infozip) tool verdient een enkeltje archief bijvoorbeeld maar de FreeBSD tool schijnt wel modern en met AES te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
EstiematiesEnzo schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:41:
[...]

Ik heb zelf problemen met 7zip, werkt hij bij jouw op de M2 processor?. Ik dacht dat het misschient komt omdat de app geschreven is voor een verouderd architectuur. Als hij bij jouw werkt dan ga ik zo verder troubleshooten.

Description:

[...]
Ik heb geen Mac tot mijn beschikking... maar de Mx cpu's van Apple zijn ARM based, zou moeten werken. Maar goed, kleine moeite om het te proberen uiteraard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14-05 06:58
Veracrypt. Is een cross platform encryption tool. Werkt ook op macOS. Gratis en zover ik weet open source.

[ Voor 21% gewijzigd door PrimusIP op 10-01-2024 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
PrimusIP schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:38:
Veracrypt. Is een cross platform encryption tool. Werkt ook op macOS. Gratis en zover ik weet open source.
Dat is voor disk encryptie... TS is op zoek naar een archiver met 256bit encryptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
MicGlou schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:47:
[...]

Dat is voor disk encryptie... TS is op zoek naar een archiver met 256bit encryptie.
Hoeft niet. Je kunt ook containers / virtuele disks (zoals een ISO file is) maken waar je documenten in gooit. Je mount het alsof het een disk is, maar het is in feite gewoon een versleutelde file. Ik gebruik het bijvoorbeeld om bestanden op te slaan in cloud servcies die ik niet voldoende vertrouw.

[ Voor 11% gewijzigd door PrimusIP op 10-01-2024 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacFeek
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-05 21:53
Als het voor eigen gebruik is en alleen voor macOS, waarom maak je dan geen DMG aan met Schijfhulpprogramma.

Schijfhulpprogramma > Archief > Nieuwe schijfkopie > Lege Schijfkopie ...

Dan kan je voor encryptie kiezen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HE9iPDHss477mao4duXC4oU2Mqw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fArrkZGyhnR6x5eTZYOjLV0U.png?f=fotoalbum_large

Schijf kan je mounten en nieuwe data toevoegen. ALs je klaar bent, unmount schijf en alles is veilig opgeborgen.

===

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:02
BetterZip is niet gratis, maar wel veelzijdig en heeft ook AES-256 encryptie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EstiematiesEnzo
MacFeek schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:37:
Als het voor eigen gebruik is en alleen voor macOS, waarom maak je dan geen DMG aan met Schijfhulpprogramma.

Schijfhulpprogramma > Archief > Nieuwe schijfkopie > Lege Schijfkopie ...

Dan kan je voor encryptie kiezen:

[Afbeelding]

Schijf kan je mounten en nieuwe data toevoegen. ALs je klaar bent, unmount schijf en alles is veilig opgeborgen.
Zie punt 4 in mijn topic, helaas geen oplossing voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EstiematiesEnzo
PrimusIP schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:38:
Wat is het eindformaat na de encryptie?, gewoon .zip of weer een aparte extensie?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
EstiematiesEnzo schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:02:
[...]

Wat is het eindformaat na de encryptie?, gewoon .zip of weer een aparte extensie?.
.hc . Als je wilt althans, want je hoeft geen extension te gebruiken. Maar het file formaat is geen zip inderdaad. Ik weet niet wat het is, maar het gedraagt zich als een gemounte virtuele schijf als je het ontgrendeld.
Pagina: 1