Beste Tweakers,
Graag eerlijk advies over het aanleggen van zonnepanelen in serie met één enkele omvormer, of toch parallel met micro omvormers.
We hebben veel offertes aangevraagd. Allemaal eens dat het dak richting noorden toch best interessant kan zijn. PVCalc laat dit ook zien. Alleen verschillen de meningen van de partijen nogal. De ene zegt KISS in serie, want toch geen schaduw en de andere geeft aan dat Enphase toch wel de moeite waard is op het noorden.
Ik weet niet meer wie ik moet geloven. Ik wil jullie geen offertes voorleggen, ik wil simpelweg antwoord wat wijsheid is met onderstaande situatie: KISS in serie, of toch parallel met micro omvormers.
Ik hoop de juiste informatie te hebben gegeven. Mocht er iets missen, let me know, dan vul ik het aan.
Alvast bedankt voor het meedenken.
/f/image/mQqLRg9raLiwVRkkd3y5yoPn.png?f=fotoalbum_large)
De opbrengst van 2390 kWh op jaarbasis komt aardig overeen met de offertes.
3x panelen op het zuiden.
5x panelen op het noorden.
In serie worden er twee string gemaakt (een van de zuidkant en een van de noordkant) met:
Solis 5G 3.0kW Solar Inverter - 1 Phase with DC 2 mppt
In parallel met micro omvormers werken ze allemaal met:
Enphase IQ8MC
De prijzen niet meegenomen, want niet relevant voor de vraag.
Graag eerlijk advies over het aanleggen van zonnepanelen in serie met één enkele omvormer, of toch parallel met micro omvormers.
We hebben veel offertes aangevraagd. Allemaal eens dat het dak richting noorden toch best interessant kan zijn. PVCalc laat dit ook zien. Alleen verschillen de meningen van de partijen nogal. De ene zegt KISS in serie, want toch geen schaduw en de andere geeft aan dat Enphase toch wel de moeite waard is op het noorden.
Ik weet niet meer wie ik moet geloven. Ik wil jullie geen offertes voorleggen, ik wil simpelweg antwoord wat wijsheid is met onderstaande situatie: KISS in serie, of toch parallel met micro omvormers.
Ik hoop de juiste informatie te hebben gegeven. Mocht er iets missen, let me know, dan vul ik het aan.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Foto's
Eén paneel is doorgekruist aangezien deze niet mogelijk is i.v.m. afvoerpijp omhoog. Dakhelling is 33 graden./f/image/mQqLRg9raLiwVRkkd3y5yoPn.png?f=fotoalbum_large)
Link PVCalc
Uitgegaan van 435 WP panelen:Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
De opbrengst van 2390 kWh op jaarbasis komt aardig overeen met de offertes.
Schaduw
Geen schaduw aan de zuidkant. Enige schaduw aan de noordkant, gezien de schoorsteen.Jaarverbruik
4500kWhHuidige elektriciteitsaansluiting
Eén fase, oude meter. Geen behoefte om te vervangen.Budget en doel
Zoveel mogelijk van het jaarverbruik afsnoepen. Gezien de ligging en beperkte mogelijkheden op het zuiden, weet ik dat volledige dekking jaarverbruik niet mogelijk is. Ook met zicht op toekomst met eventueel verkoop woning.Wie gaat het project uitvoeren
Niet relevant.Bijhouden van data
Niet relevant.Verkregen offertes
In beide situaties heb ik offertes liggen met:3x panelen op het zuiden.
5x panelen op het noorden.
In serie worden er twee string gemaakt (een van de zuidkant en een van de noordkant) met:
Solis 5G 3.0kW Solar Inverter - 1 Phase with DC 2 mppt
In parallel met micro omvormers werken ze allemaal met:
Enphase IQ8MC
De prijzen niet meegenomen, want niet relevant voor de vraag.