Zonnepanelen: In serie of toch parallel met micro omvormers?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Såpe
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:35
Beste Tweakers,

Graag eerlijk advies over het aanleggen van zonnepanelen in serie met één enkele omvormer, of toch parallel met micro omvormers.

We hebben veel offertes aangevraagd. Allemaal eens dat het dak richting noorden toch best interessant kan zijn. PVCalc laat dit ook zien. Alleen verschillen de meningen van de partijen nogal. De ene zegt KISS in serie, want toch geen schaduw en de andere geeft aan dat Enphase toch wel de moeite waard is op het noorden.

Ik weet niet meer wie ik moet geloven. Ik wil jullie geen offertes voorleggen, ik wil simpelweg antwoord wat wijsheid is met onderstaande situatie: KISS in serie, of toch parallel met micro omvormers.

Ik hoop de juiste informatie te hebben gegeven. Mocht er iets missen, let me know, dan vul ik het aan.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Foto's
Eén paneel is doorgekruist aangezien deze niet mogelijk is i.v.m. afvoerpijp omhoog. Dakhelling is 33 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2of-VblH_sW5GCBBYw4UI1FA_Vk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mQqLRg9raLiwVRkkd3y5yoPn.png?f=fotoalbum_large
Link PVCalc
Uitgegaan van 435 WP panelen:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De opbrengst van 2390 kWh op jaarbasis komt aardig overeen met de offertes.
Schaduw
Geen schaduw aan de zuidkant. Enige schaduw aan de noordkant, gezien de schoorsteen.
Jaarverbruik
4500kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
Eén fase, oude meter. Geen behoefte om te vervangen.
Budget en doel
Zoveel mogelijk van het jaarverbruik afsnoepen. Gezien de ligging en beperkte mogelijkheden op het zuiden, weet ik dat volledige dekking jaarverbruik niet mogelijk is. Ook met zicht op toekomst met eventueel verkoop woning.
Wie gaat het project uitvoeren
Niet relevant.
Bijhouden van data
Niet relevant.
Verkregen offertes
In beide situaties heb ik offertes liggen met:

3x panelen op het zuiden.
5x panelen op het noorden.

In serie worden er twee string gemaakt (een van de zuidkant en een van de noordkant) met:
Solis 5G 3.0kW Solar Inverter - 1 Phase with DC 2 mppt

In parallel met micro omvormers werken ze allemaal met:
Enphase IQ8MC

De prijzen niet meegenomen, want niet relevant voor de vraag.
Regio
Enschede

Beste antwoord (via Såpe op 11-01-2024 18:15)

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-06 20:43
Parallel is niet direct nodig, gewoon serieel kan mits de opstartspanning ruim wordt gehaald door de drie panelen op zuid

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• RobertV70
Parallel is niet direct nodig, gewoon serieel kan mits de opstartspanning ruim wordt gehaald door de drie panelen op zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Såpe
Heel erg bedankt @RobertV70 voor je reactie! Fijn dat beide mogelijk zijn.

Is het dus ook een "fabeltje" dat de panelen op het noorden met diffuus licht beter functioneren met een micro omvormer?

Ik zit naar de omvormer te kijken, daarin staat: "DC Opstart Voltage 90". Hoe weet ik wanneer ik dat punt bereik met de panelen op het zuiden? In PVCalc staan alleen wattage en geen voltages.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
Een micro-omvormer heeft ook gewoon een startspanning, dus dat veranderd weinig in mijn beleving. In de datasheet van de panelen staat de open klem spanning wel opgegeven, kijk daar maar eens naar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
wat @RobertV70 zegt, dit kan prima gewoon met een stringomvormer. Totaal geen reden om iets parallel te doen. Als het bedrijf dat niet wil aanbieden dan hebben ze gewoon de kennis niet om een stringomvormer uit te rekenen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Såpe schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:36:
Heel erg bedankt @RobertV70 voor je reactie! Fijn dat beide mogelijk zijn.

Is het dus ook een "fabeltje" dat de panelen op het noorden met diffuus licht beter functioneren met een micro omvormer?

Ik zit naar de omvormer te kijken, daarin staat: "DC Opstart Voltage 90". Hoe weet ik wanneer ik dat punt bereik met de panelen op het zuiden? In PVCalc staan alleen wattage en geen voltages.
zoek spanning van het paneel op en vermenigvuldig dat met het aantal panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:54
90V opstart is te hoog voor 3 panelen, daarbij zit eigenlijk altijd ook een mppt in die buurt.

Dat betekend 0,0 schaduw beheer.

Dit kan prima met een GoodWe DNS G3.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
Ronald schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:28:
90V opstart is te hoog voor 3 panelen, daarbij zit eigenlijk altijd ook een mppt in die buurt.

Dat betekend 0,0 schaduw beheer.

Dit kan prima met een GoodWe DNS G3.
Beetje afhankelijk van de panelen, de REC alpha pure R 420 heeft een Voc van 56 volt, de Twinpeak 5 41 volt.
Een Sungrow kan ook, heeft een startspanning van 50 Volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Såpe
Echt onwijs bedankt voor het meedenken heren!

Ik had inderdaad beter de panelen kunnen noemen, eigenlijk alle offertes betreffen Jinko JKM435N-54HL4R-B panelen.

Kijkend naar de "Open-circuit voltage VoC" zitten die tussen 37V - 39V. Dat dan keer 3x = 111V.

Te dicht bij de 90V en dus liever wat @Ronald voor een omvormer gaan met een lage startspanning?

Ik begin het te begrijpen! Nogmaals écht onwijs bedankt! Wat een stel cowboys dat geen een van de acht(!) partijen die hier zijn geweest dit mij fatsoenlijk heeft uitgelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Såpe schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:03:
Echt onwijs bedankt voor het meedenken heren!

Ik had inderdaad beter de panelen kunnen noemen, eigenlijk alle offertes betreffen Jinko JKM435N-54HL4R-B panelen.

Kijkend naar de "Open-circuit voltage VoC" zitten die tussen 37V - 39V. Dat dan keer 3x = 111V.

Te dicht bij de 90V en dus liever wat @Ronald voor een omvormer gaan met een lage startspanning?

Ik begin het te begrijpen! Nogmaals écht onwijs bedankt! Wat een stel cowboys dat geen een van de acht(!) partijen die hier zijn geweest dit mij fatsoenlijk heeft uitgelegd.
Ja, als het dan in de zomer warm is dan haal je je opstartvoltage wellicht net niet. Gaat ie hele tijd aan en uit, beter andere omvormer of een ander paneel of een paneel extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
Bekijk de Sungrow maar even, dan kom je een heel eind. via ESTG of de sungrow website kun je de datasheet opvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:54
RobertV70 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:52:
[...]

Beetje afhankelijk van de panelen, de REC alpha pure R 420 heeft een Voc van 56 volt, de Twinpeak 5 41 volt.
Een Sungrow kan ook, heeft een startspanning van 50 Volt.
Klopt, maar een zeker mooi bedrijf in Noord Drenthe werkt normaal niet in Enschede ;-)
Bar weinig installateurs die deze panelen willen voeren.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Såpe
Sungrow heeft inderdaad ook een omvormer met 50V opstartspanning. Ik neem ze allebei mee en ga eens terug naar de partijen die mij een serie geschakeld systeem hebben aangeboden.

Nogmaals bedankt heren! Mijn vraag is beantwoord!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertV70
Ronald schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:43:
[...]

Klopt, maar een zeker mooi bedrijf in Noord Drenthe werkt normaal niet in Enschede ;-)
Bar weinig installateurs die deze panelen willen voeren.
Ik heb tegenwoordig klanten uit Raalte en Dalfsen, zelfs twee uit Berkhout!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Såpe
@RobertV70: je legt zelf panelen/hebt een bedrijf daarin? Enschede is een klein half uurtje extra rechtdoor vanaf Raalte. Als je interesse hebt, mag je me zeker een voorstel sturen. Ik heb er oren naar, je 10 strepen voor op de partijen waarvan ik een offerte heb liggen iig…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De SMA hybrid 1-fase zit op 60 V en heeft 3 mppt ingangen, voor als je nog een schuurtje hebt waar panelen op kunnen
https://www.mg-solar-shop...nergy-4.0-hybrid-inverter

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Pagina: 1