Opzoek naar een acces point voor mijn huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjobby
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19-03 20:47
Hallo,

Onlangs ben ik verhuisd naar een nieuwbouwhuis. Op iedere verdieping heb ik een netwerkpoort. Deze wil ik gebruiken om een AP aan te sluiten en er zo, hopelijk, voor te zorgen dat ik in mijn volledige huis een goede WiFi-verbinding heb.

Op de begane grond in de meterkast komt mijn glasvezelverbinding binnen. Daar hangt een KPN Box 12B met een verbinding met 1gb upload en download.

Een bekende van mij heeft een vergelijkbare setup en gebruikt de Ubiquiti UniFi 6 Pro en is daar tevreden over. Nu zag ik toevallig deze week dat de U7 Pro er aan komt. Daarnaast lees ik dat deze AP's vooral voor bedrijven gebruikt worden.

Het feit dat deze AP's alleen gebruikt kunnen worden met PoE is opzich geen probleem. Dan zal ik er een switch tussen zetten die de kabels van stroom voorziet.

Ik ben nu erg benieuwd of deze Ubiquiti AP's het geld waard zijn. Wellicht zijn ze ook te goed/ duur voor een verbinding voor thuis en zijn er andere AP's die thuis dezelfde resultaten geven voor minder kosten. En als deze AP's van Ubiquity toch het geld waard zijn, dan de vraag of ik beter voor de 6 of 7 kan gaan.

Beste antwoord (via mrjobby op 11-01-2024 10:45)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:22
Nee klopt helemaal.
Echter je kunt je Deco ook in accesspoint modus zetten. Dan laat je ze allemaal in de switch uitkomen "naast elkaar". (onderstande plaatje)
In de praktijk vaak handig omdat je dan een AP in bv de woonkamer kan zetten ipv meterkast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25c82HM89w5wSM_V3J0QW1S1q48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3uhaZEanlQa4A3EOB4PyQjmt.png?f=fotoalbum_large

Lever je alleen wel wat router functies in zoals QoS en partental controls/. Guest wifi blijft gewoon werken
)
@mrjobby
Het zou goed kunnen dat je maar 1 superwifi punt nodig hebt. Voorheen kon je via de superwifi manager zon punt gratis of voor 35 euro oid krijgen. Weet niet of dat ook zo is maar dan valt het weggooien wel mee
https://forum.kpn.com/ken...e-kpn-wifi-manager-561537
Komt uit de Wifi Manager dat jouw verbinding SuperWifi2 punten nodig heeft om het maximale uit je wifi te halen? Via de Wifi Manager krijg je ze voor €39,50 in plaats van €99,50.

[ Voor 36% gewijzigd door laurens0619 op 11-01-2024 09:59 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-05 20:20
Grandstream Networks accesspoints kun je ook eens naar kijken. Deze hebben het voordeel dat ze een ingebouwde controller hebben zodat je geen aparte controller ergens in je netwerk hoeft te draaien.
Wifi specs zijn net zo goed en soms beter dan Ubiquiti.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
Superwifi2 overwogen? Dan kun je de wifi van de experiabox makkelijk blijven gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:26
Mee eens, je noemt niks unieks, dus gewoon kpn bellen dat je "gratis" wifi punten wilt of op marktplaats scoren, staan er tientallen te koop.
Bij voorkeur wel 2e generatie, met wifi6: sneller en beter bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjobby
laurens0619 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 23:21:
Superwifi2 overwogen? Dan kun je de wifi van de experiabox makkelijk blijven gebruiken
Zijn deze net zo goed als de bovengenoemde opties? Of mis ik iets als ik deze zou gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

mrjobby schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:08:
[...]

Zijn deze net zo goed als de bovengenoemde opties? Of mis ik iets als ik deze zou gebruiken.
De Superwifi punten van KPN zijn wel echt serieus heel goed, maar let op; ze zijn niet goedkoper dan andere opties, en ze werken alléén met de Experiabox van KPN. Zelfs met bijv. een FRITZ!Box die KPN zelf als meerprijsoptie aanbiedt werken ze niet.
Je kunt dus niet later als blijkt dat je toch wat meer controle of performance nodig hebt switchen naar een andere modem/router, dan moet meteen je hele netwerk op de schop.

Je kunt dan beter naar een Deco X50-PoE oid kijken (of een van de andere Deco PoE opties), daar koop je een PoE switch bij en dan hang je die dingen in AP-modus door je huis, en je bent klaar. Doen niks af aan Superwifi of Unifi spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:26
Oon schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:13:
[...]

De Superwifi punten van KPN zijn wel echt serieus heel goed, maar let op; ze zijn niet goedkoper dan andere opties, en ze werken alléén met de Experiabox van KPN. Zelfs met bijv. een FRITZ!Box die KPN zelf als meerprijsoptie aanbiedt werken ze niet.
Je kunt dus niet later als blijkt dat je toch wat meer controle of performance nodig hebt switchen naar een andere modem/router, dan moet meteen je hele netwerk op de schop.

Je kunt dan beter naar een Deco X50-PoE oid kijken (of een van de andere Deco PoE opties), daar koop je een PoE switch bij en dan hang je die dingen in AP-modus door je huis, en je bent klaar. Doen niks af aan Superwifi of Unifi spul.
Een kpn superwifi punt werkt met elke willekeurige modem, alleen dan niet meer draadloos, net als elke andere access point...

Je alternatief kost 2x zoveel.

[ Voor 16% gewijzigd door mitsumark op 11-01-2024 08:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 19:13
Wil je gemak, geen gezeur met instellingen, ondersteuning door leverancier, geen intresse in allerlei vlans ed via de wifi ? Dan super wifi 2.

Wil je vrijheid in instellingen, mooie montage tegen muur of plafond, geen adapters gebruiken, gebruik maken van meerdere netwerken en vlans, bij verhuizen provider dat alles blijft werken incl roaming, wil je een brede kennis ondersteuning via tweakers, dan unifi of omada.

[ Voor 8% gewijzigd door Jan-man op 11-01-2024 08:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

mitsumark schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:19:
[...]

Een kpn superwifi punt werkt met elke willekeurige modem, alleen dan niet meer draadloos, net als elke andere access point...
Prima, maar het hele punt van superwifi is dat het samenwerkt met je Experiabox en je ze niet los hoeft in te stellen oid. Dat werkt allemaal niet meer als je ze op een ander netwerk aansluit.
Je alternatief kost 2x zoveel.
Er zijn zoveel Deco opties, dit is toevallig de duurste/snelste maar je hebt ze al voor significant minder. Je kunt ook klagen om het klagen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
mrjobby schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:08:
[...]

Hangt helemaal van je gebruik/wens af.

Wil je puur goede/dekkende en snelle wifi dan denk kun je beter een superwifi2 kopen dan een unifi accesspoint. Unifi blinkt niet direct uit in snelheid en kent wel wat stabiliteitsissues. Daarnaast wat complex met controller/software upgrades. Als je wilt tweaken leuke oplossing, als je gewoon snelle dekkende wifi wil niet.

Nadeel van de superwifi is dat die waardeoos is zonder kpn/experiabox. Voorheen kon je hem als standalone AP configureren maar sinds de laatste firmware hebben ze dit stuq gemaakt (doch beloofd dit opnieuw te introduceren)

Iets wat tussen de Superwifi2 en Unifi in zit is een deco. Om mijzelf even uit ander topic te quoten (vervang telenet door kpn;))
laurens0619 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:56:
Prima uitgangspunt :)

Je kunt over het algemeen 3 dingen doen:
- Wifi kopen/huren bij telenet die samenwerkt met je bestaande telenet wifi.
Voordeel: Minder nodes toevoegen, je telenet wifi blijft mee doen
Nadeel: soms huurcontract, afhankelijkheid met provider

- Multi ap set kopen (bv deco), bedraad aansluiten icm je bestaande telenet wifi
Dan laat je dus je telenet wifi nog steeds mee doen. Kan in theorie maar je krijgt wel 2 plekken waar je wifi managed en je moet dondersgoed weten dat je het juist instelt. Ik raad deze optie af

- Multi ap set kopen (bv deco), bedraad aansluiten, telenet wifi uit
Dan zet je de telenet wifi uit en plaats je op die (of andere plek) een node.

Deco:
Deco nodes zijn een prima optie voor gewoon goed wifi. Ik zou ze wel bedraad aansluiten en liefst via een switch en niet het telenet modem. Switch van 10 euro bij de action is prima.

Dan modellen:
M4: Dit is een beetje het budget model met wifi5 maar nog steeds best rap. Zijn de nodes bedraad aangesloten, dan kun je een snelheid van 300-400verwachten op je endpoint.
Nieuw koop je ze vaak voor ongeveer 100 euro en 2e hands voor 50. Er zijn er erg veel 2ehands te vinden omdat providers ze vaak weggaven.
Let op: koop niet de E4, die hebben een 100mbit poort ipv gigabit

X50:Dit is het duurdere model met wifi 6. Met een wifi5 client nog steeds 300-400mbit maar met wifi 6 clients kan dit wel richting de 600-700 gaan. De X20 is beetje budget model hiervan die wat trager gaat. Denk aan 500-600.

XE75: Dit is een 6ghz accesspoint met dedicated backhaul. Als je ze bedraad aansluit net zo snel als een X50 maar als je ze draadloos wel significant sneller omdat ze dedicated backhaul hebben. Echter jij hebt alles bedraad dus zou ik niet overwegen.

Alle getallen trouwens wel in ideale omstandigheden ;)
Wat meer info hier

TLDR: Wil je cheap en goed? Scoor voor 50 euro een 3 pack deco m4 en sluit deze bedraad aan via een action switch :) Ik lees dat easy internet 100mbit is dus dan is dat zat

[ Voor 56% gewijzigd door laurens0619 op 11-01-2024 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrjobby
Dank voor alle reacties al zover! Voor nu neig ik dan naar Deco, omdat ik met SuperWifi vast zit aan KPN. Mocht ik ooit van provider switchen dan is dat zonde van het geld.

Als ik onderstaande afbeelding aan hou zal ik voor de middelste optie gaan met de switch er tussen. De main deco zal ik in de meterkast aansluiten op mijn experiabox en een kabel naar de switch. Vanuit de switch kan ik kabels laten gaan naar de kamers waar ik een ethernetpoort heb. Daar zal ik dan de andere deco's aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJHA80yHkp90mKhaUu3TTZfN2rI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RkdYryOpprVleLluVtPDqvqx.png?f=fotoalbum_large

Klopt het dat er vanuit de main deco dan 1 kabel naar de switch gaat en dat er 2 uit gaan richting de kamers? of moeten er dan ook 2 naar de switch gaan ipv 1?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Nee klopt helemaal.
Echter je kunt je Deco ook in accesspoint modus zetten. Dan laat je ze allemaal in de switch uitkomen "naast elkaar". (onderstande plaatje)
In de praktijk vaak handig omdat je dan een AP in bv de woonkamer kan zetten ipv meterkast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25c82HM89w5wSM_V3J0QW1S1q48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3uhaZEanlQa4A3EOB4PyQjmt.png?f=fotoalbum_large

Lever je alleen wel wat router functies in zoals QoS en partental controls/. Guest wifi blijft gewoon werken
)
@mrjobby
Het zou goed kunnen dat je maar 1 superwifi punt nodig hebt. Voorheen kon je via de superwifi manager zon punt gratis of voor 35 euro oid krijgen. Weet niet of dat ook zo is maar dan valt het weggooien wel mee
https://forum.kpn.com/ken...e-kpn-wifi-manager-561537
Komt uit de Wifi Manager dat jouw verbinding SuperWifi2 punten nodig heeft om het maximale uit je wifi te halen? Via de Wifi Manager krijg je ze voor €39,50 in plaats van €99,50.

[ Voor 36% gewijzigd door laurens0619 op 11-01-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjobby
Dan ga ik nog even met die Wifi manager aan de slag. Even kijken of dat helpt.

Mochten het de Deco's worden dan wil ik ze wel allen in Acces Point modus zetten. Want in de woonkamer is inderdaad wel handig. kan ik de tweede ethernetpoort op de Deco dan ook gebruiken om een apparaat bedraad aan te sluiten? Dus dan als volgt:

Router --> Switch --> Deco --> TV

Of om het nog spannender te maken kan ik tussen de Deco en de TV nog een switch zetten, of wordt dat te veel van het goede?

Router --> Switch -- Deco --> Switch --> Meerdere apparaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Kan allemaal :)

Voor superwifi2 kun je ook marktplaats proberen. Als mensen overstappen dan doen ze hem vaak weg voor mooie prijs

[ Voor 79% gewijzigd door laurens0619 op 11-01-2024 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjobby
Top! Dan weet ik voor nu even genoeg en ga ik thuis aan de slag. Bedankt voor alle hulp zover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 15:12
Ubiquity / Unify is véél te duur voor thuis maar veel mensen hebben het toch hangen.
Dat komt vooral door het centrale management. Je wijzigt iets in je netwerk en het wordt automatisch gepushed naar de accesspoints, switches en de router. Om alle features te gebruiken moet je ook een router hebben en die zijn niet goedkoop. Er is net een nieuw model uit maar die is wel beperkt, hij kan maximaal 5 Unify-apparaten aansturen.

Wifi 6 is bedoeld voor hele drukke omgevingen, vergelijk het met extra stroken op de snelweg erbij - als het rustig is maakt het niets uit of je van 3 naar 7 rijstroken gaat, want iedereen kan al maximaal. Hier kun je echt wel wat geld besparen.

Tot slot, er zijn inderdaad ook andere systemen met zo'n centraal managementsysteem. Het concept is echt wel aan te bevelen boven een los routertje en een los accesspoint en een losse wifi-versterker en een losse switch.
Unify is niet het enige, niet het goedkoopste en niet het ideale systeem voor thuis - maar het werkt wel, en goed.
Pagina: 1