Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• john7119
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04-11 19:17
Hoi allemaal,

ik bezit een oud huis uit 1926 dat ik gedeeltelijk op de benedenverdieping heb geisoleerd icm leemstuc en wandverwarming.

De verschillende verwarmingen (hoofdzakelijk wandverwarming, maar ook nog 2 radiatoren), allemaal gevoed via de CV gasketel, meet ik nu door steeds 1 ruimte aan te zetten en de rest uit. Dan meet ik op begin en eindtijd en noteer ik de gasstand op de gasmeter. Het gaat om een gasketel met display, maar hij is niet verbonden met de slimme energiemeter.

Dit is toch wel een arbeidsintensieve werkwijze, en ik kan niet goed tegelijk alles aan zetten en meten en onderscheid tussen de ruimten maken.

Kan dit handiger? Ik heb alle wandverwarming op totaal 2 verdelers: 1 verdeler van 5 groepen, waarvan 4 in gebruik, en 1 verdeler van 12 groepen, waarvan 8 in gebruik.

Op 1 verdeler zitten meerdere ruimten aangesloten, die ik via een mastermodule (regelmodule) via thermostaten aan stelmotoren op de verdeler heb aangesloten. Ik kan daarbij gebruikmaken van meerdere zones die ik kan doorlussen indien gewenst. Alles werkt prima, alleen het energieverbruik per groep is niet inzichtelijk.

Is daar iets voor? Het systeem is dus qua opbouw en werking bijna identiek aan een vloerverwarmingssysteem... Ik ben benieuwd of jullie hier iets over kunnen zeggen, want meer inzicht zou erg interessant zijn!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 17:40

Cr3ator

1 bar is geen bar

Wanneer je flowmeters op de verdeler hebt zitten zou je de aanvoer- en retourtemperatuur kunnen meten:
Voorbeeldje: (2Lpm / 60s) * (Aanvoer 35C - retour 30C) *4186J/L = 698 Watt

Er bestaan ook warmtemeters (Kamstrup bijv.) maar dat wordt snel prijzig.

[ Voor 17% gewijzigd door Cr3ator op 10-01-2024 15:40 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• john7119
@Cr3ator dank voor je reactie! Ik heb inderdaad flowmeters, dus dat gaat lukken! Ik heb ook een IR warmtecamera, dus aan en retourtemperatuur kan ik meten.

Rest nog de volgende twee vragen:

1. als ik de pvc verwarmingsbuis meet met de IR thermometer, meet ik dan de temperatuur van de buis, en is die dan anders (lager) dan het water dat daar in zit? M.a.w., gaat het om de temperatuur van het water in de buis, of om de temperatuur van de buis zelf, of liggen deze gelijk? Of denk ik nu te ver na?

2. de flowmeters geven meestal een stabiel flow getal, in mijn geval vaak zo'n 1,5 Lpm. Maar af en toe doet de ketel iets en valt de flow even weg. Het werkelijke vermogen zou daarom iets lager kunnen liggen dan het berekende vermogen?

3. waar komt het getal 4186J/L precies vandaan?

Toch denk ik dat jouw formule al een goede indicatie geeft, en nu kan ik ten minste iets meer zeggen, bij benadering!

[ Voor 9% gewijzigd door john7119 op 10-01-2024 16:30 ]

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 17:40

Cr3ator

1 bar is geen bar

1. Plak er even een stukje schilders- of PVC-tape op. Dat geeft betere metingen. Het is lastig goed een absolute temperatuur te meten met zo'n ding, maar het gaat om het verschil, dus dat is meestal wel prima.

2. Tsja, dat maakt het lastig natuurlijk om er echt iets met 100% zekerheid van te zeggen, maar je wilt een indicatie. Precies meten doe je met een warmtemeter.

3. 4186J/L is de warmtecapaciteit van water. Dus als ik in 1 seconde 1 liter water 1 graad kan opwarmen, kost dat 4186 Watt. Een CV-ketel is met CW4 bijvoorbeeld zo'n 30kW. Daarmee kan je dus ongeveer 30.000 / 4.186 = 7.14 liter water per minuut 60 graden doen opwarmen.

[ Voor 12% gewijzigd door Cr3ator op 10-01-2024 18:11 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• john7119
@Cr3ator dank weer voor je heldere uitleg!