Ventilatierooster meterkast dichtmaken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdv1
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-12-2024
In mijn meterkast zit een rooster wat eigenlijk gewoon een gat naar buiten is. Dit zorgt natuurlijk dat de kou hier binnenkomt.

Nu vroeg ik me af of ik dit gat wellicht gewoon dicht kan maken of is het nodig om ventilatie in de meterkast te hebben (ivm gasaansluiting ofzo?)?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-05 19:02
De meterkast moet kunnen ventileren, maar dat is bij mijn weten niet verplicht naar buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:29
Doorgaans zitten er ook boven en onderin de deur van de meterkast ventilatieopeningen. Is dat bij jou ook het geval? Dan zou ik me kunnen voorstellen dat je de meterkast dicht kunt maken. Zo niet, dan is ventilatie toch een vereiste. Kijk ook eens op de site van je netbeheerder, vaak staat daar een document met de eisen aan je kast. Bijvoorbeeld https://www.enexis.nl/met...hor_richtlijnendownloaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ja moet ventileren met 2 redelijk grote roosters. Hoeft niet per se naar buiten, mag ook naar je hal (of waar de meterkast dan ook aan grenst).
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het zelf nogal heftig vond, vandaar dat ik het gelaten heb bij een grote kier onder de deur.

In tegenstelling wat de post hieronder suggereert is bovenstaande geen advies maar slechts mijn mening / ervaring.

[ Voor 40% gewijzigd door Cheesy op 10-01-2024 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:29
Cheesy schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:35:
Ja moet ventileren met 2 redelijk grote roosters. Hoeft niet per se naar buiten, mag ook naar je hal (of waar de meterkast dan ook aan grenst).
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het zelf nogal heftig vond, vandaar dat ik het gelaten heb bij een grote kier onder de deur.
Een explosie vanwege opbouw van een explosief lucht/gas mengels is nog veel heftiger dan wat roosters in de deur. Die richtlijnen zijn er niet voor niets.
Edit: Ook al zal de kans in de praktijk nihil zijn, lijkt me niet handig om de TS anders te adviseren.

Just saying.

[ Voor 8% gewijzigd door Homer-Simpson op 10-01-2024 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:00
En grote kans op schimmel omdat een meterkast bij oude woningen regelmatig een open verbinding met de kruipruimte heeft.

Als je dan niet ventileert krijg je schimmel in de kast.

[ Voor 33% gewijzigd door alwind op 10-01-2024 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:40
Cheesy schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:35:
Zou ik je wel adviseren om aan de bovenzijde (bv. in het bovenlicht als dat erin zit) ook nog een opening te maken, dan kan het -net als in bv een simpel houten schuurtje- wel een beetje doorstromen. Afhankelijk van hoe netjes je dat doet kan het vaak onzichtbaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdv1
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-12-2024
Bedankt voor de reacties!

De deur van de meterkast heeft geen roosters en zijn er denk ik ook niet makkelijk in te zetten, dus dan denk ik dat ik (helaas) het koude rooster naar buiten maar moet behouden voor nu. Een kruip ruimte is er overigens niet (meer), dus voor vocht is het ventileren hier niet zo zeer nodig denk ik.

Een gerelateerde vraag hieraan: ook op zolder bij de ketel zit zo'n rooster naar buiten. Ik vermoed dat hier hetzelfde geldt? Dat dit rooster nodig is voor de veiligheid? De ketel heeft wel al een eigen afvoer naar buiten en er hangt al een CO melder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:04
rvdv1 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:42:
...
Een gerelateerde vraag hieraan: ook op zolder bij de ketel zit zo'n rooster naar buiten. Ik vermoed dat hier hetzelfde geldt? Dat dit rooster nodig is voor de veiligheid? De ketel heeft wel al een eigen afvoer naar buiten en er hangt al een CO melder.
Als je een moderne ketel heb met eigen aanvoer en afvoer naar buiten + een CO melder, dan lijkt me een rooster niet nodig.
Laat ik het zo zeggen.
Ik heb een huis bouwjaar 2001 met een HR ketel op zolder.
Deze heeft zijn eigen aanvoer en afvoer kanalen.
Ik heb hier ook een CO melder hangen.
Maar absoluut GEEN rooster naar buiten.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-05 14:43
Bij ons zit er gewoon een houten deur in de meterkast. Geen roosters ofzo. Alleen een kier onder de deur. Kan je net je vingers onder steken, meer niet. Dat is 20 jaar geleden zo nieuw gebouwd.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-05 16:15
Misschien kun je je meterkast aan de binnenkant isoleren, om de kou wel uit de leefruimtes te houden.
Pagina: 1