WiFi versterken dmv Mesh routers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry Bouman
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 00:14
Provider: Telenet
Abo: Easy Internet+

Type woning: gelijkvloers woning

Mijn Telenet modem staat in de technische kast in de slaapkamer (zo was het nu eenmaal opgebouwd daar de kabels van straat hier binnen komen)
Echter is het zo dat we met onze huidige modem niet overal dekking hebben in het hele huis. Nu wil ik dit versterken en dacht ik aan een Mesh-netwerk.

Aangezien ik binnen 5-8 jaar nog enkele verbouwingswerken wil laten uitvoeren dacht ik eraan om nu niet te investeren in ubiquiti of ander state of the art materiaal. Wat wil ik nu? Mijn coverage verhogen.

Welke modellen kunnen jullie me aanraden?

Ik heb hier ook gezocht naar informatie en ik onthou vooral dat ik tegenstrijdige info vind, wellicht van zowel voor- als tegenstanders van Mesh-netwerken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-07 16:11

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Een DECO set van TP-Link kan dat doen.
Wat je niet aangeeft is of er op verschillende plekken in ieder geval bedrade aansluitingen aanwezig zijn, want dat zou handig zijn.

ALs dat niet zo is en je gaat verbouwen, zorg dat je op veel plekken een nieuwe bekabelde aansluiting kunt maken.

Indien je Wifi zelf gaat gebruiken voor het versterken van het signaal, dan is het cruciaal dat je ze zo plaatst dat ze zelf een goede Wifi backhaul verbinding hebben. Een slecht signaal versterken werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry Bouman
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uo4Oye1B_dQR86aiqbXdVo1KtyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DYgUeWXbGfZsEpoNSOputGEA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry Bouman
Op alle locaties met een rood kruis zijn aansluitpunten voor ethernet, deze gaan naar de modem.
Zitten momenteel nog niet allemaal in owv onvoldoende vrije ruimte.

Ik dacht om een switch in de action te gaan halen hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry Bouman
Hann1BaL schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:38:
Een DECO set van TP-Link kan dat doen.
Wat je niet aangeeft is of er op verschillende plekken in ieder geval bedrade aansluitingen aanwezig zijn, want dat zou handig zijn.

ALs dat niet zo is en je gaat verbouwen, zorg dat je op veel plekken een nieuwe bekabelde aansluiting kunt maken.

Indien je Wifi zelf gaat gebruiken voor het versterken van het signaal, dan is het cruciaal dat je ze zo plaatst dat ze zelf een goede Wifi backhaul verbinding hebben. Een slecht signaal versterken werkt niet.
Hier was ik ook op uitgekomen en dan had ik onderstaande gezien:

https://www.coolblue.be/n...link-deco-x20-3-pack.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-07 16:11

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Lijkt mij een prima set.
Wifi van je modem uit
1 bij je modem neerzetten.
1 bij de kruizen links en 1 bij het kruis rechts.

Een simpele Gbit switch doet wonderen inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:27
Prima uitgangspunt :)

Je kunt over het algemeen 3 dingen doen:
- Wifi kopen/huren bij telenet die samenwerkt met je bestaande telenet wifi.
Voordeel: Minder nodes toevoegen, je telenet wifi blijft mee doen
Nadeel: soms huurcontract, afhankelijkheid met provider

- Multi ap set kopen (bv deco), bedraad aansluiten icm je bestaande telenet wifi
Dan laat je dus je telenet wifi nog steeds mee doen. Kan in theorie maar je krijgt wel 2 plekken waar je wifi managed en je moet dondersgoed weten dat je het juist instelt. Ik raad deze optie af

- Multi ap set kopen (bv deco), bedraad aansluiten, telenet wifi uit
Dan zet je de telenet wifi uit en plaats je op die (of andere plek) een node.

Deco:
Deco nodes zijn een prima optie voor gewoon goed wifi. Ik zou ze wel bedraad aansluiten en liefst via een switch en niet het telenet modem. Switch van 10 euro bij de action is prima.

Dan modellen:
M4: Dit is een beetje het budget model met wifi5 maar nog steeds best rap. Zijn de nodes bedraad aangesloten, dan kun je een snelheid van 300-400verwachten op je endpoint.
Nieuw koop je ze vaak voor ongeveer 100 euro en 2e hands voor 50. Er zijn er erg veel 2ehands te vinden omdat providers ze vaak weggaven.
Let op: koop niet de E4, die hebben een 100mbit poort ipv gigabit

X50:Dit is het duurdere model met wifi 6. Met een wifi5 client nog steeds 300-400mbit maar met wifi 6 clients kan dit wel richting de 600-700 gaan. De X20 is beetje budget model hiervan die wat trager gaat. Denk aan 500-600.

XE75: Dit is een 6ghz accesspoint met dedicated backhaul. Als je ze bedraad aansluit net zo snel als een X50 maar als je ze draadloos wel significant sneller omdat ze dedicated backhaul hebben. Echter jij hebt alles bedraad dus zou ik niet overwegen.

Alle getallen trouwens wel in ideale omstandigheden ;)
Wat meer info hier

TLDR: Wil je cheap en goed? Scoor voor 50 euro een 3 pack deco m4 en sluit deze bedraad aan via een action switch :) Ik lees dat easy internet 100mbit is dus dan is dat zat

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 10-01-2024 14:04 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kan ook 2 repeaters kopen die je bedraad aansluit, geef ze vervolgens allemaal dezelfde SSID en WW en klaar voor weinig geld.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:37

lier

MikroTik nerd

Frogmen schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:08:
Je kan ook 2 repeaters kopen die je bedraad aansluit, geef ze vervolgens allemaal dezelfde SSID en WW en klaar voor weinig geld.
En security settings ook identiek houden, anders kan je alsnog tegen problemen aanlopen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Voor een deco m4 betaal je 20-40 euro per accesspoint en kun je het niet fout doen omdat je het op 1 plek instelt.
Denk niet dat je 802.11ac repeaters voor onder dat bedrag gaat vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry Bouman
Heb de Deco x20 kunnen matsen van een vriend van me. Wou het op deze manier doen:

Moet je bij het aanleggen van een mesh netwerk het wifi signaal van de modem van Telenet uitzetten?

Ik zou zo doen:

Mesh router aan modem bekabelen
2de punt in kamer 1 plaatsen en bekabelen
3de punt in kamer 2 plaatsen en bekabelen

Moet het wifi signaal van de modem dan nog aan of best uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry Bouman
Alles is gelukt, bedankt gasten.

Wel nog een vraag: ik heb een switch met 5 poorten (4, gezien ik de switch met de x20 moet verbinden ook) kan ik hier een extra switch van TP-link op aansluiten? Dus switch op switch?
Pagina: 1