Dak isolatie combineren PIR en rockwool

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-05 13:35
Binnenkort ga ik mijn dak van binnenuit isoleren. Dit door isolatie tussen de gordingbalken te plaatsen. Ik heb de sleutel nog niet dus ik kan ze niet opmeten en de bouwtekeningen zijn oud maar daarop staat dat ze 16 cm of 18 cm zijn. Net niet duidelijk te lezen.

Initieel was mijn plan om met PIR platen van 14 cm te isoleren. Echter lees ik op internet dat rockwool betere geluidsisolatie geeft.

Aangezien de woning dichtbij een kerktoren staat is dit ook wel belangrijk. Nu las ik dat ik het ook kan combineren, dus eerst damp open folie tegen het dak, dan 6 cm rockwool en daaronder 10 cm PIR. Qua isolatie waarde vergelijkbaar met elkaar. Zou dit qua geluidsisolatie de moeite zijn?

Ik kon er niet veel van op internet vinden dus ik ben ook benieuwd naar jullie ervaringen met combineren of juist de geluidsisolerende factor van PIR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:28
Klimaatfolie komt sowieso aan de warme zijde van je isolatie, niet tegen het dak dus.
Als de buitenzijde van je dak niet dampdicht is dan zou je van binnen met PIR kunnen isoleren. Pir en rockwool kun je ook combineren, pir dempt idd geen geluid, rockwool beter.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
klimaat folie gaat altijd aan de warme kant

Er vanuit gaande dat het dak niet dampdicht is
zou ik het volgende doen (en heb in basis mijn wanden zo opgebouwd)
  • rockwol
  • pir (naden afplakken)
  • afwerken (dubbel gips of speciaal zwaarder gips)
Of het dakbeschot hulp nodig heeft met en dampopen folie of een kitbus tegen tocht kan ik vanaf hier niet zeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 10-01-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatman313
Ik zie al dat ik klimaat folie en damp-open folie door elkaar gehaald. Voor zover ik weet is het dak niet damp dicht maar dat zal ik voor de zekerheid nog checken wanneer ik de sleutel heb.

Bedankt voor jullie reacties. Bevestigt inderdaad wel wat ik vermoedde. Dan ga ik waarschijnlijk toch voor de optie met rockwool en PIR.

Welke diktes rockwool passen jullie in combinatie toe? En hoe bevalt de geluidsisolerende factor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

De vraag is eigenlijk welke minimale Rc waarde wil je halen? meer steenwol is in jouw geval meer beter (voor het geluid)

zoiets bv (zelf prutsen kan hier https://www.ubakus.de )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbUF_g5q-SOcNQG8gwpz6WLh9Uc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uxhEi2NJpbbpKsBNSwgHtLOy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corneej
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:17
wij hebben dit ook toegepast in onze aanbouw.

Heb een stukje detailtekening toegevoegd van het dakopbouw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liv7jepY0wbBv8m2K49kKY4gNZQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mH9HYluo63gb5sfSJ5efOlrB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door twain4me op 10-01-2024 14:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@corneej
let op dit is een hele andere situatie dan die van TS. Persoonlijk zou ik het nooit zo toepassen je mist de dampdichte laag onder de pir en de dampdichte laag binnen kan beter een klimaatfolie zijn. Dit kan bij een goede montage heel lang goed gaan maar een kleine lekkage kan voor veel problemen zorgen doordat het vocht nergens heen kan. daarom sluiten we hout in basis niet op tussen 2 dampdichte lagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corneej
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:17
twain4me schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:02:
@corneej
let op dit is een hele andere situatie dan die van TS. Persoonlijk zou ik het nooit zo toepassen je mist de dampdichte laag onder de pir en de dampdichte laag binnen kan beter een klimaatfolie zijn. Dit kan bij een goede montage heel lang goed gaan maar een kleine lekkage kan voor veel problemen zorgen doordat het vocht nergens heen kan. daarom sluiten we hout in basis niet op tussen 2 dampdichte lagen.
Je hebt gelijk, ik had de TS post niet goed gelezen :X !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatman313
@twain4me @No Hands

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb de situatie nu in ieder geval duidelijk hoe ik het moet doen.

De dikte van de PIR ten opzichte van de rockwool ga ik nog afwegen maar ik denk dat ik 10cm PIR doe en 6 cm rockwool om zo tot een Rc van 6 te komen.

@corneej Bedankt voor je reactie, een praktijk voorbeeld ookal niet helemaal toepasbaar is toch weer een voorbeeld.

Als er nog mensen zijn die ook rockwool en PIR combineren en hier ervaring mee hebben hoor ik graag wat jullie ervaringen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:28
Chatman313 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:29:
Ik zie al dat ik klimaat folie en damp-open folie door elkaar gehaald. Voor zover ik weet is het dak niet damp dicht maar dat zal ik voor de zekerheid nog checken wanneer ik de sleutel heb.
Als je huis gebouwd is na 1975 kusje het dak als dampdicht beschouwen, toen werd er namelijk dakisolatie toegepast. Dan kun je aan de binnenzijde geen PIR meer gebruiken en zul je het moeten doen met steenwol, houtvezel, etc. Isoleert prima en is geluidsabsorberend.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatman313
No Hands schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:30:
[...]

Als je huis gebouwd is na 1975 kusje het dak als dampdicht beschouwen, toen werd er namelijk dakisolatie toegepast. Dan kun je aan de binnenzijde geen PIR meer gebruiken en zul je het moeten doen met steenwol, houtvezel, etc. Isoleert prima en is geluidsabsorberend.
Zal er om spannen dan. Het is in 1870 gebouwd maar in 1975 verbouwd. Op de tekening staat niks over dakisolatie maar voordat ik spullen bestel zal ik het checken of er al isolatie ligt. Als het er al wel ligt is de keuze snel gemaakt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:21
betreft het een hellend/pannen dak?

Eén van onze daken is geïsoleerd met een combinatie van PIR en steenwol/ecose en we zijn ere best tevreden van, zowel op gebied van temperatuur- als geluidsisolatie
situatie: pannendak, 8cm PIRplaat op het dakbeschot en nadien langs binnen 7cm steenwol tussen de sporen bijgeplaatst.

Ik heb altijd twijfels over het aansluiten van de stijve PIRplaten op de balken, je kan spaties wel opvullen met PURschuim... hout "leeft", krimpt, zet uit... en hoe kan je nu zien of het schuim wel overal evengoed aansluit (of ergens tussenkruipt en vochtbrug creëert)

Als het een pannendak is en dus behoorlijk dampopen, dan moet je uitkijken met er dampdichte(re) materialen tussen te steken. Je kan (moet!) folie aanbrengen en hééél erg je best doen maar een lekje is echt moeilijk te vermijden, zeker bij een verbouwing.
Waarom niet alles in steenwol? eventueel beetje dikker 18 of 20 cm. Is veel flexibeler materiaal, dampopen en niet zo duur. Zo zou ik het doen als ik mijn dak opnieuw zou moeten doen (of liever nog in houtwol, duurder maar aangenaam om mee te werken en super in de zomer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatman313
robotomizer schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:12:
betreft het een hellend/pannen dak?

Eén van onze daken is geïsoleerd met een combinatie van PIR en steenwol/ecose en we zijn ere best tevreden van, zowel op gebied van temperatuur- als geluidsisolatie
situatie: pannendak, 8cm PIRplaat op het dakbeschot en nadien langs binnen 7cm steenwol tussen de sporen bijgeplaatst.

Ik heb altijd twijfels over het aansluiten van de stijve PIRplaten op de balken, je kan spaties wel opvullen met PURschuim... hout "leeft", krimpt, zet uit... en hoe kan je nu zien of het schuim wel overal evengoed aansluit (of ergens tussenkruipt en vochtbrug creëert)

Als het een pannendak is en dus behoorlijk dampopen, dan moet je uitkijken met er dampdichte(re) materialen tussen te steken. Je kan (moet!) folie aanbrengen en hééél erg je best doen maar een lekje is echt moeilijk te vermijden, zeker bij een verbouwing.
Waarom niet alles in steenwol? eventueel beetje dikker 18 of 20 cm. Is veel flexibeler materiaal, dampopen en niet zo duur. Zo zou ik het doen als ik mijn dak opnieuw zou moeten doen (of liever nog in houtwol, duurder maar aangenaam om mee te werken en super in de zomer)
Bedankt voor je reactie, het gaat inderdaad om een hellend pannen dak. De rede dat ik niet alleen steenwol wil is omdat ik denk maximaal 16cm aan isolatie materiaal kwijt te kunnen en dit met alleen steenwol op een Rd van 4.10 uit kom. Met 10 cn PIR en 6cm steenwol kom ik op een Rd van iets boven de 6. Dus de rede dat ik niet alleen steenwol wil is omdat dit dan toch minder isoleert.

Ik ga het qua opbouw iets anders isoleren dan dat er bij jou is gedaan. Bij mij zal de rockwool tussen de PIR en het dakbeschot komen. Hierdoor denk ik ook dat er geen kleine ruimtes tussen het dakbeschot en de isolatie zit omdat rockwool hierop zal aansluiten ook al leeft het hout. Tussen het dakbeschot en de rockwool komt zoals hierboven genoemd damp open folie. De PIR laag wordt dan dampdicht en alles daarbuiten steeds verder dampopen om geen vochtproblemen te krijgen.

Ik moet dus voor mezelf bepalen hoeveel steenwol en hoeveel PIR ik wil gaan toepassen. Vandaar dat het goed is om te weten dat 7 cm steenwol al goed bevalt qua geluidsdemping.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Ik heb een gecombineerd dak gemaakt met PIR en houtvezel (al is het nog niet helemaal af). Inderdaad om in de buurt van een Rd van 6 uit te komen maar ook wat aan de akoestische eigenschappen te doen.

Ik heb eerst 10 cm PIR gemonteerd tegen het dakbeschot tussen de gordingen, om vervolgens alles af te tapen met aluminiumtape (inclusief de gordingen). Zo heb ik een goede naadloze dampdichte laag naar buiten toe. Hierop komt dan nog zo'n 6 cm houtvezel isolatie. Verder is geen dampscherm meer nodig in deze situatie, omdat de R-waarde van de houtvezel minder dan de helft is van de PIR laag, waardoor er geen gevaar is op condens problemen.

Toch zou ik het niet weer opnieuw zo doen en zou ik liever de volledige dikte isoleren met alleen steenwol/houtvezel, want het kostte toch bij elkaar veel meer tijd dan ik gehoopt had. Het PIR op maat zagen, monteren, afpurren en aftapen kost al een flinke klus en dan mag je weer opnieuw beginnen met een ander isolatiemateriaal. Dan neem ik liever dat beetje verlies in isolatiewaarde voor lief, want een Rd-waarde van 4 is al heel netjes voor een renovatieproject.

De effectieve R-waarde van je totale dak wordt toch omlaag gehaald, want je gordingen zelf isoleren al minder goed en ook binnensteense muren lopen door tot het dakbeschot vermoed ik (en zorgen dus voor onvermijdbare koudebruggen).

[ Voor 9% gewijzigd door frennek op 11-01-2024 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
corneej schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:58:
wij hebben dit ook toegepast in onze aanbouw.

Heb een stukje detailtekening toegevoegd van het dakopbouw.
[Afbeelding]
Dit heeft de potentie om mis te gaan, twee dampdichte lagen met daartussen een dak.

@Chatman313 Heb je aan het inblazen van cellulose gedacht? Heeft een prima Rd waarde (oke geen PIR), goede akoustische eigenschappen, milieuvriendelijker en heeft veel meer warmtebuffer in de zomer (houdt de warmte langer buiten).

Staar je niet blind op een Rc waarde van 6 voor je dak.

Hoe ziet de isolatie van de rest van je huis eruit? Rc 4 voor je dak is al best wel goed voor renovatie. Je kunt wel hoger gaan maar dit moet wel in verhouding staan tot de rest van je huis / thermische schil anders heeft het niet zo veel meerwaarde. Sowieso heb je veruit de grootste klap gemaakt als je naar Rc 4 voor je dak gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Y0ur1 op 27-12-2024 20:25 ]

Pagina: 1