[MSI Claw - A1M] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Topicstarter
Mede-auteur:
  • G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

G_Dragon

MSI Claw - A1M Topic
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_YkGKaqCeSblmxXZRxHfypxnds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LwcjfikxXZhQ1ojoOcu2CNKu.webp?f=fotoalbum_large
Verwachte Release-datum: Eind februari 2024
Verwachte prijs: Vanaf $699, Europese prijzen nog niet bekend

Over de MSI MSI Claw

Als je hem van een afstandje bekijkt, zou je de MSI Claw moeiteloos kunnen verwarren met een van de andere handhelds. Zeker met de ROG Ally zijn er veel overeenkomsten. De voorkant wordt bij beide apparaten gesierd door een 7"-scherm met een 1080p-resolutie en een 120Hz-refreshrate, aan weerszijden voorzien van een joystick en knoppen die de Xbox-filosofie volgen. De MSI Claw is als geheel net wat breder, maar tenzij je ze naast elkaar houdt, valt dat amper op.

Prestaties en accuduur

Wat de prestaties betreft mogen we volgens MSI een vergelijkbaar niveau verwachten als de ROG Ally. Omdat sommige games lekkerder draaien op de Intel Arc-architectuur dan andere, zullen er games zijn waarin de AMD Ryzen Z1 Extreme-soc in de Ally sneller is, maar ook games waarin de Intel-gpu het wint. Volgens MSI is die laatste groep games in interne tests ruimschoots in de meerderheid, maar dat is iets wat we in de toekomst zelf willen onderzoeken in ons testlab. Tijdens mijn demosessie kon ik kort aan de slag met de game Assassin's Creed Mirage, het nieuwste deel in de serie. Op de native 1080p-resolutie en met de kwaliteitsinstellingen op 'low' leverde dat een stabiele framerate van 30 tot 32fps op

Wel zou het ingame stroomgebruik vrijwel altijd flink lager liggen dan bij de concurrentie met een AMD-processor. In combinatie met de relatief grote accu moet dat tot een bovengemiddelde accuduur leiden. Volgens MSI houdt de accu het bij volledige belasting gemakkelijk twee uur uit, waar de ROG Ally er in onze review na anderhalf uur gamen al de brui aan gaf.

Aansluitingen en koeling

Een bijkomend voordeel van de Intel-processor is dat ondersteuning voor Thunderbolt 4 is ingebouwd. De USB-C-poort, die je net als bij de andere handhelds ook gebruikt om de MSI Claw op te laden, is daardoor erg veelzijdig. Je kunt snel bestanden overpompen, video uitvoeren of een dockingstation aansluiten. Om dat laatste punt kracht bij te zetten, werkt MSI ook aan een eigen dock voor de Claw, waarmee je de beschikking krijgt over onder meer twee USB-A-poorten, twee USB-C-poorten, een monitoruitgang en een bedrade netwerkpoort. Een beetje knullig is wel dat de Thunderbolt-poort gewoon aan de bovenkant van het apparaat zit, en je dus alsnog een kabeltje in moet prikken om de Claw te verbinden met het dock. Van echt 'docken' is dus geen sprake.

Software

Net als de ROG Ally draait de MSI Claw op Windows 11, een besturingssysteem dat niet primair voor bediening met touch en een gamepad is ontworpen. Om de bediening van het apparaat te vergemakkelijken, heeft MSI eigen software ontwikkeld onder de naam MSI Center M. Daarin kun je games van allerlei verschillende diensten toevoegen om ze snel te kunnen openen. Een mogelijke bron is uiteraard Steam, maar ook Microsofts gamewinkel en de Epic Games Store behoren tot de ondersteunde platforms. Verder biedt de software makkelijker te bedienen interfaces voor veelgebruikte instellingen, zoals die voor wifi en bluetooth.

De werking van de software doet opnieuw erg denken aan die van de ROG Ally. Met kleine knopjes links en rechts van het scherm kun je ofwel een snelmenu met de belangrijkste instellingen ofwel de volledige MSI Center M-interface oproepen. Het snelmenu overlapt slechts een deel van het scherm en is na het aanpassen van de gewenste instelling met een druk op de knop ook zo weer weg.

Upgradebaarheid, prijzen en beschikbaarheid
Gevraagd naar repareer- en upgradebaarheid zegt de fabrikant dat de ssd in de MSI Claw eenvoudig te vervangen is, waarvoor zoals gebruikelijk in deze formfactor een M.2 2230-formaat wordt gebruikt. Door de populariteit van deze maat ssd's in handhelds, wordt het aanbod daarin in rap tempo groter. Verder is de handheld voorzien van hall-effectjoysticks, die lang mee moeten gaan zonder stickdrift. Echte nadruk op repareerbaarheid door de eindgebruiker zelf, waar Valve met de Steam Deck flink op inzet, is er vooralsnog niet.

Er komen drie versies van de MSI Claw beschikbaar, al is nog niet duidelijk of die ook allemaal in Nederland en België verkocht zullen worden. De basisuitvoering bevat een Intel Core Ultra 5-processor en een 512GB-ssd. Deze editie gaat 699 dollar kosten. Voor 50 dollar meer maak je van die processor een Core Ultra 7-chip en voor een totale prijs van 799 dollar vervangt MSI de ssd door een groter 1TB-exemplaar. De prijzen in euro's zijn nog niet bekend, maar waarschijnlijk kun je de dollartekens ruwweg vervangen door eurotekens. De MSI Claw moet eind februari in de winkels liggen.
Bron: Tweakers.net
Screenshots

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bv4fwsB4MTbixPe5kZvVTiQdT1A=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4FMtpBvAYdLys8oUk93B1JlG.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GXA1VwTdKkVWT4Ey8EIIaR-TvcU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wg4xWnrMkyQJkhatarwoKGj0.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xkedn7KgDTdD_6kBTYa5gv_40M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jow1evLaEuu82jjmpt637yKk.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYxyEB5nwYuxlHoszITHDlnLa7Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vj5SLUMYaeHpABeodRlM73Pp.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZ1acbO-BUtCuVYDw4qT2mj-SsE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NVGBMTnxfAYGUsWvWIoGTGfj.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-VR1PWcnWqRN3_l4IVs4yd_k2m8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4y6ByAxn9H4gDc3eWjvsb4Vo.jpg?f=fotoalbum_tile

Trailers en Previews

Trailer

Tweakers Preview

Tweakers Review

Liever het artikel, klik hier

Specificaties

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0j_8s1x-njDP5NsMCtYUTSM9Vqw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6belPqvEAsf6vvsgaoDX9Mrz.png?f=fotoalbum_large

mede-auteurs gezocht, doe gerust een dm
^ Naar boven ^

[ Voor 9% gewijzigd door Linksquest op 15-04-2024 11:30 ]

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-09 00:04
Zag ze vandaag bij de MediaMarkt (Hoorn) voor €829

Je kon ze alleen natuurlijk niet testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linksquest
  • Nu online

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Topicstarter
Mizgala28 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:38:
Zag ze vandaag bij de MediaMarkt (Hoorn) voor €829

Je kon ze alleen natuurlijk niet testen.
Ja is inderdaad soms lastig dat het niet kan, ik woon zelf aan de grens en wandel de Duitse Media Markt wel eens binnen, en vaak kan ik ze daar wel in de handen pakken, zo heb ik de Asus ROG Ally en Legion Go al vast mogen houden, deze ben ik daar nog niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 20:58
Er zijn bar weinig 'echte' reviews te vinden van de MSI Claw en het schijnt dat MSI geen exemplaren hiervoor heeft verstuurd. Inmiddels is hij bij verschilende webshops al te koop. Het 1TB model moet 949 euro opbrengen.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
j-phone schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:51:
Er zijn bar weinig 'echte' reviews te vinden van de MSI Claw en het schijnt dat MSI geen exemplaren hiervoor heeft verstuurd. Inmiddels is hij bij verschilende webshops al te koop. Het 1TB model moet 949 euro opbrengen.
Hier is tenminste eentje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 20:58
PC world had een live presentatie op YT met ongeveer 500 viewers. Aan het einde is er een vergelijk van Cyberpunk op de Claw en de Rog Ally.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:34

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Had de mijne vandaag binnen gehad met Core 5 Ultra, maar ik ga hem retourneren.

In de paar uur vele software fouten al meegemaakt met toetsenbord/gamepad switch die niet werkte. Random toetsregistraties terwijl ik niks indrukte. Wifi 7 die op 6Ghz opeens maar 20Mbps haalde en na reboot weer de normale 900Mbps.

En dan ook nog eens slechtere game performance dan op de Steam Deck OLED die op papier zwakker moet zijn…

Het IPS scherm is voor een IPS wel goed, maar de Steam Deck OLED wint het qua kleuren, contrast en helderheid.

Uiteindelijk heb ik enkel met GeForce NOW een betere ervaring met de Claw dan met de Steam Deck OLED. Vanwege het hogere resolutie scherm. En is een beetje een duur ding voor enkel GeForce NOW…

Deze video beschrijft grote reden waarom en ze hebben nog wat andere video’s over de Claw:

https://youtu.be/-XnsLPyhm5Q?si=J33lKwtb1xDF8Q1R

[ Voor 49% gewijzigd door BiG-GuY op 20-03-2024 00:44 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHD294
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Uit interesse zijn er al tweakers die hem hebben en hoe bevalt de Claw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linksquest
  • Nu online

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Topicstarter
Volgens mij is Tweaker Jelle er mee bezig voor een review, ik zelf heb hem (nog) niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linksquest
  • Nu online

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Topicstarter
Kwam deze video net tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linksquest
  • Nu online

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Topicstarter
Ik heb aan het begin artikel de review toegevoegd van Tweakers zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x360junkie
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:20
Nu wel erg scherp geprijsd :

uitvoering: MSI Claw - A1M (Ultra 7 155H) Zwart

Is het iets na wat updates of nog steeds niet de moeite waard ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp_Lex
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:06
Dat is afhankelijk van wat je er mee wilt doen. Wat zou je er op willen spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x360junkie
Gamepass, streaming, Emudeck (PS3, Switch, Gamecube, PS2 etc etc,)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp_Lex
  • Laatst online: 08:06
Dat moet allemaal wel lukken met de Windows die er op draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x360junkie
de reviews waren in het begin nogal slecht laten we zeggen dus was meer benieuwd of het doormiddel van updates een beetje positiever was geworden. heb nu wel een steam deck OLED maar mag af entoe wat meer power hebben vooral in emulaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noresponse
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-09 00:48
De claw heeft volgens mij al reeds 57 updates gehad en sinds twee maanden wordt het alleen maar beter en het klopt wel dat de claw bij veel aaa games 45 -50 frames haalt waar asus, lenovo 60-75 frames haalt, maar er is iets wat intel beter doet en dat het energie zuiniger is met bijvoorbeeld emulator voor de wij waarbij je mario galaxy 4-5 uur kan spelen en op de asus iets meer dan 2 uur en dat zie je ook terug op bij andere emulatoren.

Je had het over de steamdeck en de msi haalt nu meer frames dan de steamdeck en net niet de zelfde speeltijd, maar wat wel kan is steamos installeren op een extra partitie oftewel dualboot.

Een andere optie als je meer frames wil kun je denken aan meerdere apps die het aantal frames kunnen verdubbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik bekijk het zo:

AMD handhelds zijn al minimaal aan de derde generatie toe (Steam Deck, 6800U, 7840U/Z1E) met de 8-serie al verkrijgbaar en de 9 serie in aantocht.

Dit is min of meer Intels eerste generatie, dus zie je wat kinderziektes, is niet heel gek. Zag je ook bij alle afnemers van AMD (Asus, MSI, Lenovo, Ayaneo, GPD, Onex, AOK, etc.): hun eerste handhelds waren ook niet perfect. En nog steeds niet, maar ze hebben wel veel geleerd en er is veel verbeterd. Als early adopter loop je altijd risico. Heb zelf ook gedoe gehad met mijn AOK handheld, maar ook heel veel plezier. Zolang de updates maar blijven komen (is bij AOK niet zo) dan komt het wel goed denk ik.

Ik gun Intel ook een plekje want concurrentie is goed voor ons als consument. Je ziet nu dat AMD last heeft van remmende voorsprong; de 8-serie was min of meer een rebrand van de 7 serie en de 9 serie moet zich nog in de praktijk bewijzen. Het zou beter zijn als ze de hete adem van Intel (en wellcht nVidia, maar die zijn tegenwoordig meer AI dan gaming bedrijf) in hun nek hadden.

En hopelijk maakt Microsoft werk van een echte handheld interface, en/of brengt Valve SteamOS officieel uit voor andere platforms. Handhelds zijn zo veelzijdig, en je ziet de miniatuur platforms ook terug in mini pc's etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sas_andrea
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 07:45
Ik heb vandaag een Claw ultra 7 binnen gekregen die ik via marktplaats heb aangeschaft. Zoals elke Windows installatie even alles updaten etc en daarna kon ik een aantal games installeren en spelen. Mijn eerste indruk is echt goed. Het is gewoon een laptop in handheld format. Msi Centre ben ik (nog) niet wild van, maar de losse apps van Steam/Xbox/Epic/Ubisoft werken zoals verwacht.
Waarom gekocht? Ik heb een Steam Deck 512gb LCD en ik werd gek van de haperende cloud gaming. De afgelopen tijd werd dat steeds erger wat sommige games bijna onspeelbaar maakt. En gezien m'n abo op game pass sluit dat eigenlijk beter aan bij een Windows handheld naast de Xbox. Echter ik ben dol op m'n Steam Deck dus zie die nog niet verdwijnen voorlopig.

Zijn er nog mensen met tips hier voor de Claw? Wat vind je echt een musthave om te installeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linksquest
  • Nu online

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Topicstarter
Ik heb de Claw even overwogen, maar ben uiteindelijk voor de Steam Deck gedaan, ook het LCD model met 512gb. Voor mij was de prijs de reden een reden, maar op Youtube onderzoek gedaan en daar zag ik toch veel haperingen in gewone games voorbij komen. Dit was wel 8 maanden geleden dat ik mijn onderzoek heb gedaan, kan inmiddels weer anders zijn. Toch sta ik nog altijd open voor een Claw, gewoon als Windows handheld voor erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sas_andrea
Hij is nu ook "ernaast". Steam Deck is veel meer console ervaring dan de Claw. Ik heb hem voor 300 gekocht, full price zag ik zeker niet zitten. Erg leuk om mee te spelen en kijken hoe alles werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mizgala28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxtrot81
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 19:35
Ik ben van de Ally Extreme overstapt naar een MSI claw Ultra 5 , eerlijk gezegt geen moment spijt van.
De rog had ik 2dehands gekocht/verkocht en voor dat geld een nieuwe gehaald.
Persoonlijk vind ik hem beter en degelijker aanvoelen ik speel er vooral cod6 mee .

Carpe scrotum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07:41
Gisteren binnen gekregen gekocht voor 349
Bij megekko ben aangenaam verrast.
Wat een te gek ding ben nu bezig met tlou 2
Goeie brouwkwaliteit groot scherm .
Nog wat spellen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Ik heb deze klauw ook binnen vandaag, geprobeerd te booten van de usb poort maar dat lukte niet, usb stick of toetsenbord wordt niet herkend. Kan ook niet booten van micro-sd. Waarschijnlijk niet de goede kabel dus ook maar een nieuwe hub met power delivery besteld en een usb-c stick. Morgen verder en hopelijk Bazzite uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1899
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03:48
Soldaatje schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:24:
Ik heb deze klauw ook binnen vandaag, geprobeerd te booten van de usb poort maar dat lukte niet, usb stick of toetsenbord wordt niet herkend. Kan ook niet booten van micro-sd. Waarschijnlijk niet de goede kabel dus ook maar een nieuwe hub met power delivery besteld en een usb-c stick. Morgen verder en hopelijk Bazzite uitproberen.
Bazzite heeft volgens mij geen goede ondersteuning voor de Intel chipset. Of is dat inmiddels opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Martijn1899 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:45:
[...]

Bazzite heeft volgens mij geen goede ondersteuning voor de Intel chipset. Of is dat inmiddels opgelost?
Ik heb CachyOS geïnstalleerd omdat Bazzite niet wou booten. Daarmee werkt het goed!

Edit:
Met de volgende code kan de wifi uitgezet worden voor slaapstand, en na waken weer aanzetten. Dit is nodig omdat anders de wifi adapter niet meer werkt en dus geen verbinding meer kan maken.

Bestand: /usr/lib/systemd/system-sleep/iwlwifi.sh, maak dit uitvoerbaar.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#!/bin/sh

case $1/$2 in
    pre/*)
    modprobe -r iwlmld iwlwifi
    ;;
    post/*)
    modprobe iwlmld iwlwifi
    ;;
esac

[ Voor 44% gewijzigd door Soldaatje op 05-07-2025 15:04 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 12:16

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Nou ik heb 'm al weer weekje van megekko binnen en heb al het volgende geprobeerd:
1. Nobara deed het redelijk maar je mist veel out-of-the-box (zoals power profiles etc.)
2. ReignOS totaal drama.. niet aan beginnen want:
3. CatchyOS werkt het beste van allemaal, eerste boot wel "problemen" maar na een tweede reboot werkt echt alles, zelfs de tdp profiles zijn beschikbaar, je kan Decky ook makkelijk erbij zetten (wel via de bash script install in desktop mode) en bijv. HueSync erbij (ook via bash niet de appstore van decky) dan kan je zelfs de rgb aanpassen! voelt dan echt als een 100% steamdeck.

Helaas merk je al snel dat de prestaties in Linux minder zijn.. en je nogsteeds rond de 30watt uitkomt met tweaks, wat je ook makkelijk in windows kan aantikken.

Mijn setup nu is:
Ghost Spectre windows 11 (superlite zonder defender), zet alvast alle drivers van MSI website uitgepakt op de usb-stick, want je hebt de Intel Storage driver nodig tijdens de install van windows bij spectre, vervolgens alle drivers handmatig van MSI website geinstalleerd (+ de BIOS & Firmware updater naar de nieuwste versie) maar de Intel Video driver van Intel zelf via hun software geinstalleerd (is van de week alweer geupdate!).
Daarna de MSI Claw software geinstalleerd, dan via Ghost Spectre tool een webbrowser + steam + gamebar.
Dan zorgen dat de quick settings van de claw in compact mode terecht komen van de gamebar, daar heb je meer opties (ook een fps/tdp overlay) dan via het claw menu zelf.
Dan steam in big screen mode :)

Bijv. Warhammer4k Darktide online (20watt tdp, xess ondersteuning) zit ik nog rond de 30-40fps op 1080p dat was in linux echt 50% minder helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Vorige week de MSi Claw binnen gekregen, voor erbij naast de Steam Deck.

Ik wou een Windows handheld met een iets beter scherm dan mijn LCD Steam Deck, maar ik wou ook SteamOS behouden op mijn Deck (en dual boot werkt gewoon meh op de Deck vind ik)

Prijs gaf de doorslag, ondertussen al accessoires besteld die nog binnen moeten komen.

Redelijk positief over het apparaat, de accuduur is inderdaad waardeloos maar ik heb inmiddels door waar dit in sommige gevallen aan ligt.

Ik heb vooral oudere/lichtere 3D games getest, eerst met Intel Endurance mode uit en profiel op "balanced" in de MSI software.

Scherm is prima en 120hz is fijn, mijn Deck kan meer helder maar ik zit zelden boven de 75% helderheid dus beide zijn voldoende helder.

De speakers zijn wel fijn op de Claw, audio is helder en luid, maar met een koptelefoon zet ik de Nahmic software uit omdat het dan juist vreselijk klinkt (ook na wat tweaks, maar met de software uit klinkt alles helemaal prima via hoofdtelefoon)

Knoppen voelen prima aan, en ik vind de koeling stil genoeg dus op al die fronten prima.

Nitpicks heb ik ook, ik vind de lader niet fijn (ik had liever gezien dat de blok zoals bij de Deck of zelfs de Nintendo Switch direct de stopcontact in kon), verder is de comfort wat minder door de hoekige ontwerp.

Verder wil het weleens voorkomen dat het laden niet start als je een game had gespeeld terwijl je aan de lader zat, ik snap wel dat MSI dan super traag gaat laden of niet omdat je door te gamen al genoeg hitte creëert, maar als je stopt met gamen had ik al paar keer meegemaakt dat de apparaat niet verder wou laden tot ik de kabel in en uit ging pluggen (ligt niet aan de USB-C poort want ik probeerde ook direct uit de stopcontact zelf)

Zijn er nadelen? Ja, maar op accuduur en marco toetsen na zijn bijna alle nadelen software gebonden.

Accuduur is een nadeel als je de apparaat volledig wil benutten, maar daarover later. Macro toetsen vind ik niet fijn qua locatie, vorm en de klik.

Alle andere issues zijn software gebonden, de meeste problemen waren er op het moment dat de handheld uit de doos kwam (W11 Home 22H2), na alle updates (24H2) maar ook na een herinstallatie (omdat ik dacht dat dit zou helpen, niet dus)

herinstallatie deed ik via een USB stick zoals ik dat altijd al doe met Windows

Alle software is volledig up to date.

Msi Software is kaal, en wil regelmatig niet starten of loopt vast, MSI Quick Settings werken de eerste 5 tot soms zelfs 20 minuten na opstarten van de apparaat niet, als dat eenmaal werkt dan is het verder ok, maar vergeet het maar dat het meteen werkt.

Vingerafdruk scanner werkt 8 van de 10 keer niet, je ziet een melding dat je kan inloggen met je vingerafdruk, vervolgens leg je de vinger erop en er gebeurt helemaal niks, geen error en geen unlock.

Je vingers opnieuw scannen doet niks, ik had ook mijn partner gevraagd om vingers te scannen maar nee, hij unlockt gewoon niet, alsof de hele scanner gewoon niet bestaat.

Nou denk ik dat dit misschien een firmware probleem is, toen ik de Claw binnen had werkte de scanner zonder problemen, maar na de firmware update en windows updates werkte deze niet meer (dat was 1 van de redenen voor een herinstallatie, en na deze heb ik nog steeds zelfde problemen met de scanner).

Overigens, als ik eenmaal in windows ben en mijn vingers opnieuw wil scanner werkt dat weer wel, alleen niet op het login scherm.

Voor de rest, ik klaagde daarnet dat de MSI software vaak niet werkt of buggy is, het is ook verder een karige zooitje naar mijn mening, ik ben verbaasd dat MSI dit acceptabel vindt en ik ben al blij dat tussen de power profielen wisselen wel werkt.

Om toe te voegen, MSI hun tool om je framerate bij te houden is niet betrouwbaar en dan vooral niet als je een tweede scherm gebruikt.

Op de MSI zelf zie ik regelmatig dat hun eigen software de framerate niet altijd even snel bijhoudt, en als je een tweede scherm gebruikt dan komt het weleens voor dat de software totaal verkeerde info geeft (dan is een game 60fps, Steam FPS counter claimt 60fps, je voelt dat het 60fps is maar MSI hun tool zegt 5fps...)

Dus ik twijfel ook of de andere info in die tool klopt (accu percentage klopt wel viel mij op, de rest geen idee)

Eind conclusie voordat ik over de accu begin, als ik de launch prijs hiervoor had betaald dan was ik teleurgesteld.

Voor 349 euro heb ik niks te klagen software negerende, ik noem bepaalde niet software gerelateerde nadelen omdat ze een nadeel zijn, maar ik hou het bedrag dat ik hiervoor had betaald wel in gedachte en kan ermee leven.

De software daartegen is een ander verhaal, zo ook de vingerafdruk scanner (ik doe vooral alsof deze er nooit was, beter zo)

Zelfs voor 349 euro zou MSI zich moeten schamen hoe karig en buggy de software is, dat is de korte versie van mijn mening erover.

Onderstaande is mijn ervaring met de accuduur (waarschuwing: lap tekst)

Ik had de volgende games getest Assassin's Creed Unity (high settings 1080p), Yakuza 0 (High settings 1080p), Persona 5 Strikers (max settings 1080p), Need for Speed '15 (medium settings 1080p) en Monster Hunter Wilds (720p, lowest settings, XESS + FSR Framegen).

Ik had nog wat andere games ook getest, maar de bovenstaande had ik gebruikt om de accuduur te testen, NFS kan op Ultra en dan krijg je rond 30 a 35fps, maar de game stottert op de Claw op het moment dat het hoger dan medium is viel mij op.

Wifi was aan, alle audio ging via speakers (40% volume) en 50% helderheid van het scherm.

Met endurance mode uit kwam ik vrij snel achter dat zelfs met de oudere games je 1 uur niet haalt, AC: Unity en MH Wilds trokken de accu binnen drie kwartier leeg.

Dus heb ik endurance mode op efficient ingeschakeld voor alle games behalve Persona 5 Strikers (je kan profielen instellen per game, zodat endurance mode alleen voor gekozen games ingeschakeld is).

Endurance mode = 30fps lock in handheld.

Verder koos ik de Super Battery modus, de eerdere test met AC Unity en MH Wilds zei genoeg.

Yakuza 0 ging ongeveer 1,5 uur mee op 1 lading, Persona 5 Strikers ongeveer 1 uur en 10 minuten (maar dat spel speelde ik op 60fps), AC Unity ging ongeveer 1 uur op 1 lading, zo ook NFS '15.

Monster Hunter Wilds trok de accu binnen kleine 50 minuten leeg.

Bovenstaande vond ik op z'n zachts gezegd teleurstellend, in feite zat ik al op Super Battery mode en op 1 game na, speelde ik alles met Endurance instelling aan.

Dus ik ging alle games opnieuw testen op 720p, verder allemaal hetzelfde instellingen.

(MH Wilds was al op 720p dus die ging ik niet testen)

NFS '15 en AC Unity hielden het beide rond 2 uur en 15 minuten uit, Yakuza 0 ging net niet 3 uur mee op 1 lading en Persona 5 Strikers haalde ongeveer 2 uur en 40 minuten.

Ik snap nu waarom veel mensen slechtere accuduur hebben met de Claw, je hebt een nette 1080p 120hz IPS scherm met VRR die je wil gebruiken, dus doe je dat en dat gaat ten koste van de accu.

Ik denk dat ook dat met oudere games (zoals wat ik speel) die makkelijk op 1080p gespeeld kunnen worden, je deze beter op 720p kan instellen want je haalt gewoon betere resultaten qua accuduur.

Voor nieuwe games zoals MH Wilds die sowieso al op 720p moeten om überhaupt te werken, kun je weinig mee denk ik, en is het een kwestie van accepteren dat de accuduur met dat type games belabberd zal zijn.

Ik heb nog geen echt lichte games getest op de Claw, daar hou ik mijn Deck voor (vooral VN's, indies en (J)RPGs), maar ik heb Stardew Valley getest en de accu gaat sneller leeg dan met de Deck (ik had ook een video daarover gezien, als je beide Claw en Deck steviger belast zal het verschil in accu duur minder groot zijn, terwijl met lichte games de Deck gewoon meer efficient is, zelfs de LCD model).

In ieder geval ben ik tevreden over de accuduur voor de games die ik erop ga spelen (niet per se de genoemde games, maar ik wou vergelijkingsmateriaal dus ik koos deze games juist omdat ik ze op de Steam Deck ook al had gespeeld)

uitzondering is AC Unity, die wil weleens niet werken op mijn Deck omdat Ubisoft Connect weer eens moeilijk doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
Sd micro kaart geïnstalleerd en dead space erop gezet het laden duurde iets langer
En daarna een melding dat de game bedoeld is voor ssd en niet hdd ok gedrukt .
En de game loopt erg soepel samen met een fsr3 mod .
Firmware 1.67 was ook uit .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
De accessoires zijn inmiddels ook binnen.

Spigen case en een JSAUX glazen screen protector voor de ROG Ally, dit omdat beide Msi Claw A1M en de ROG Ally exact hetzelfde scherm gebruiken qua formaat, dus de betreffende screen protector past perfect (net geplaatst, dus ik kan het bevestigen)

Alleen de tool om deze te plakken is in de verkeerde maat voor de Claw, want Ally is fysiek kleiner.

Spigen case is voor de Ally en de Claw, en waar de Ally iets te veel ruimte heeft in die case, de Claw past er perfect in.

Case

https://www.amazon.nl/Spi...tibel-RC71L/dp/B0C7YYS8S4

Screen protector

https://www.amazon.nl/JSA...idende/dp/B0CL92H125?th=1

[ Voor 7% gewijzigd door Mizgala28 op 09-07-2025 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sas_andrea
Ik ben nog steeds tevreden over mijn Claw. Ik heb ook niet de issues die ik hier terug lees. Mijn vingerafdruk bijvoorbeeld wordt juist 9 van de 10 keer wel herkend en een enkele keer dus niet. Ook MSI centre is wel binnen 2 min na opstarten ofzo gewoon beschikbaar. Moet ook wel omdat hij vaak in Gamepad mode opstart en dan heb je geen muisaanwijzer.
Ik speel ook niet veel verschillende games. Beetje Dreamlight Valley, Fortnite en Asphalt. Soms wat anders via Gamepass. Asphalt speel ik wel liever op mijn Deck. Vind de controller en ergonomie van de Deck tot fijner waardoor ik betere tijden haal. 😎 Hij is dus helaas geen volledige vervanging van de Deck voor mij. En idd, full price zou ik wel teleurgesteld zijn geweest. Daar is de ervaring dan te buggy voor. Al is dat wel denk ik volledig aan Windows te wijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
sas_andrea schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:38:
Ik ben nog steeds tevreden over mijn Claw. Ik heb ook niet de issues die ik hier terug lees. Mijn vingerafdruk bijvoorbeeld wordt juist 9 van de 10 keer wel herkend en een enkele keer dus niet. Ook MSI centre is wel binnen 2 min na opstarten ofzo gewoon beschikbaar. Moet ook wel omdat hij vaak in Gamepad mode opstart en dan heb je geen muisaanwijzer.
Ik speel ook niet veel verschillende games. Beetje Dreamlight Valley, Fortnite en Asphalt. Soms wat anders via Gamepass. Asphalt speel ik wel liever op mijn Deck. Vind de controller en ergonomie van de Deck tot fijner waardoor ik betere tijden haal. 😎 Hij is dus helaas geen volledige vervanging van de Deck voor mij. En idd, full price zou ik wel teleurgesteld zijn geweest. Daar is de ervaring dan te buggy voor. Al is dat wel denk ik volledig aan Windows te wijten.
Misschien is Windows de schuldige, maar dit is voor het eerst dat ik zo'n buggy ervaring heb met Windows sinds Vista (en dat lag achteraf gezien vooral aan de oudere hardware en drivers).

Daarnaast zou een verse Windows installatie dat moeten oplossen, want vooral qua vingerafdruk lezer denk ik dat het wel MSI hun schuld is met de nieuwere firmware in mijn geval, out of the box deed die scanner het namelijk prima, voordat ik de nieuwere firmware ging installeren.

Wel een nieuwe nitpick gevonden en geen idee of er ergens een verborgen instelling is of zo daarvoor, maar als ik de Claw uitgeschakeld oplaad, dan gaat de oranje lampje uit als de accu 80% is, en het stomme is dat hij dan ook helemaal niet verder gaat laden daarna, tenzij ik de Claw aan en uit zet of de kabel loskoppel en weer aansluit (en dan brand het lampje wel)

Ik heb zelf nergens een instelling daarvoor aangepast, dus iets klopt hier niet. Verder gebeurt dit niet als ik de handheld actief gebruik, dan laadt hij gewoon tot 100%.
Vind de controller en ergonomie van de Deck tot fijner waardoor ik betere tijden haal.
1 van de meerdere redenen dat ik mijn Deck hou, en de Claw voor erbij heb (al speel ik nu juist meer op omdat ik games oppak die ik niet op de Deck kan spelen).

Maar op ten duurt komt er wat meer balans, als ik verder ga met games waar ik vooral de Deck voor gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
Batterij kan je ook kalibreren duurt even
Maar werkt ok batterij gaat langer mee net een klein uurtje gegamed zithoogte 60%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Wist niet eens dat er een fingerprint sensor op zat, weer wat geleerd, maar ik start toch direct in windows zonder login, wat heeft dat voor nut op een game console..
Afbeeldingslocatie: https://storage-asset.msi.com/faq_editor/250123174121-image.png
En die MSI Centre kun je ook de-installeren en alleen gebruik maken van de gamebar + quick settings (msi) dat werkt wel direct na het opstarten en is ook een veel 'moderner' menu met meer opties.

En in de energie beheer van windows kan je kiezen voor verschillende batterij profielen (naar performance profielen dat ook weer de naam heeft battery-saver bijv. erg verwarrend)

Maar als je voor je energie schema het balanced profiel kiest op je windows laad hij maar tot 80-90% maximaal, kies je voor enegie-efficient dan laad hij tot 100%.. beste is dus op balanced houden voor je batterij.

[ Voor 40% gewijzigd door CT op 11-07-2025 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
CT schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:42:

Maar als je voor je energie schema het balanced profiel kiest op je windows laad hij maar tot 80-90% maximaal, kies je voor enegie-efficient dan laad hij tot 100%.. beste is dus op balanced houden voor je batterij.
Ik wil gewoon een volle accu.

Wel vreemd wat ik hier nu lees, mijn laptop (ook Windows 11) staat sinds dag 1 op gebalaceerd energie profiel (in windows zelf) en hij laadt gewoon tot 100%, precies wat ik wil.

Verder zou ik het ook raar vinden als Windows zich met het laden bemoeit wanneer de MSI Claw volledig uit staat, want juist dan heb ik dat probleem dat het laden op 80% stopt als ik verder *niks doe, terwijl tijdens gebruik juist wanneer dat ding aan is hij wel tot 100% gaat laden.

Ik ben verder gaan zoeken naar een oplossing, had paar topics elders gevonden maar zonder een echte oplossing.

Ook al verder in de BIOS gekeken maar zonder succes.

*kabel uit de stopcontact halen en weer aansluiten zorgt ervoor dat hij verder tot 100% gaat laden als de Claw uit staat, ik heb meerdere stop contacten geprobeerd zonder succes, heb alleen nog geen andere lader geprobeerd

[ Voor 11% gewijzigd door Mizgala28 op 11-07-2025 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Het is volgens MSI een design keuze, 80% laden in balanced&battery-saver mode en als hij in hibernate en/of power off modus is.

Alleen bij het wisselen lees ik nu van het power profiel laad hij tot 100% en dus het aan/uit zetten.. dus precies de handelingen die wij een keer deden waardoor hij ineens wel tot 100 ging, maar dat is dus 'the only way'.

Ja wel gek dat je dit niet "uit" kan zetten als je dat graag zou willen, maar het is dus by design..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
CT schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:12:
Het is volgens MSI een design keuze, 80% laden in balanced&battery-saver mode en als hij in hibernate en/of power off modus is.

Alleen bij het wisselen lees ik nu van het power profiel laad hij tot 100% en dus het aan/uit zetten.. dus precies de handelingen die wij een keer deden waardoor hij ineens wel tot 100 ging, maar dat is dus 'the only way'.

Ja wel gek dat je dit niet "uit" kan zetten als je dat graag zou willen, maar het is dus by design..
Weinig aan te doen dus.

In dat geval hou ik het op ontkoppelen van stroom en weer aansluiten als hij op 80% zit.

Om het toch wat positiever te houden, windows zelf is prima te doen op zo'n handheld, zolang je het op handheld gaming houdt.

Dat was iets waar ik mij wat meer druk om maakte, maar het valt best wel mee op dat front.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ondertussen alweer een Msi Center M update en een Intel Arc driver update.
De games die ik er op speel gaan nu -nog- vlotter :o

Met meeste zit ik nu gewoon aan de 60fps zonder framedrops (monster hunter rise bijv.) en Darktide bijv. is met XeSS echt zo vloeiend, dat heb ik op nog geen enkel ander systeem terug gezien (steamdeck/proton bijv.)
Al heeft die met zware levels, veel effecten en vijanden nog wel de nodige drops, maar ik had ook niet anders verwacht, eerder dat het onspeelbaar zou zijn :+ wat nooit zo is.

Ben tot nu toe meer tevreden met deze Claw dan ik was met mijn steamdeck eerlijk gezegd, nu is die deck ook wel erg oud ondertussen en het was natuurlijk kwa design een 'reference'. Maar ook windows starten en dan in steam bigscreen, merk ik eigenlijk weinig verschil met het 'dedicated' steamos. Hibernate van windows is niet zo snel als steamos resume functie maar het werkt naar mijn gevoel wel beter, op steamos moest ik na X aantal keer resume altijd rebooten omdat het geluid bijv. stuk was of andere driver issues. Met hibernate heb ik ook soms driver issues, maar dat is voornamelijk de controller, en die kan je ook simpel met het OSD menu van MSI even aan/uit zetten en het is opgelost.

tot zo ver de micro update
Pagina: 1