Bij dezen!
We schrijven inderdaad niet heel vaak over cryptovaluta (het is sowieso niet crypto

), maar het is niet
dat we dat nooit doen.
We zijn zeker niet principieel tegen cryptovaluta, blockchains en NFT's, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik in de tien jaar dat ik in dit vak zit nog steeds nooit een echt concrete toepassing tegen ben gekomen die echt nuttig was en ondertussen wel elke keer van adepten hoor dat ontwikkeling X of Y of Z dan toch echt eindelijk, nu écht, zeker weten nu de doorbraak gaat zijn die al sinds Satoshi beloofd wordt. Daarom zit er inmiddels wel een eerst-zien-dan-geloven-attitude achter bij onze redactie.
Er zijn een paar overwegingen rondom dit onderwerp. Ten eerste: het is vaker economisch nieuws dan technieuws en dat is niet ons vakgebied. Daar schrijven we dan ook minder over. Een ander punt is ook dat we zelf niet echt experts zijn op het gebied van blockchain: wat is wel, en wat is niet nieuwswaardig voor ons? Dat maakt het, toegegeven, soms wel lastig voor ons om kaf van koren te scheiden.
Het helpt dan niet mee dat er weinig onafhankelijke experts zijn op blockchaingebied. Ik ken inmiddels heel veel namen en heel veel blogs en heel veel boeken en die staan allemaal met minimaal één been in Bitcoin. En aangezien Bitcoin ondanks alle mooie beloftes voornamelijk een beleggingsmiddel is, is het heel erg lastig experts hierin te vinden die het kunnen duiden die zelf geen agenda hebben.
Ik zeg dus zeker niet dat de technologie achter cryptovaluta niet interessant is, maar ik ben wel sceptisch en na 15 jaar beloftes over 'nieuwe vorm van geld' denk ik dat dat zeker voor journalisten een gezonde houding is.
Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.