© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
[ Voor 11% gewijzigd door ocf81 op 10-01-2024 13:03 ]
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Ik liever nietocf81 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:22:
...
Ik zou graag zien dat de redactie de wiskundige conventies omtrent de notatie van verhoudingen naleeft.
16:9 is een standaard formaat, 22:9 is breder, 32:9 is eigenlijk 2 keer een 16:9 scherm naast elkaar maar dan zonder rand in het midden.
Door alles in verhouding tot 9 te doen kan ik een goede inschatting maken hoe breed een scherm is ten opzichte van de hoogte, doordat 16:9 verhouding al heel lang gebruikt wordt.
Zeker als ik schermen met bijvoorbeeld (willekeurige getallen genomen) 7:3 moet vergelijken met 43:17. Ik zie niet zo snel welke dan breder is. Maar 21:9 vergeleken met 22.8:9 zie ik het wel gelijk.
Het is jammer dat de marketing hier het kinderbrein aanjaagt. En er is natuurlijk ook een oplossing voor: een fractioneel getal met 1 als deler.barber schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:26:
[...]
Ik liever niet
16:9 is een standaard formaat, 22:9 is breder, 32:9 is eigenlijk 2 keer een 16:9 scherm naast elkaar maar dan zonder rand in het midden.
Door alles in verhouding tot 9 te doen kan ik een goede inschatting maken hoe breed een scherm is ten opzichte van de hoogte, doordat 16:9 verhouding al heel lang gebruikt wordt.
Zeker als ik schermen met bijvoorbeeld (willekeurige getallen genomen) 7:3 moet vergelijken met 43:17. Ik zie niet zo snel welke dan breder is. Maar 21:9 vergeleken met 22.8:9 zie ik het wel gelijk.
© ocf81 1981-infinity
Welke conventie bedoel je dan? Alles wat ik kan vinden heeft totaal geen probleem met de genoemde notatie. Is er een ISO-standaard voor?ocf81 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:02:
De conventie is om natuurlijke getallen te gebruiken, of om een verhouding te gebruiken met een fractioneel getal met 1 als de deler. Maar niet een getal groter dan 1 als de deler wanneer een fractioneel getal wordt gebruikt.
De conventie die ik in 1 HAVO/VWO uitgelegd heb gekregen, nu ca. 30 jaar geleden.pagani schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:39:
[...]
Welke conventie bedoel je dan? Alles wat ik kan vinden heeft totaal geen probleem met de genoemde notatie. Is er een ISO-standaard voor?
[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 10-01-2024 13:45 ]
© ocf81 1981-infinity
In het vak beeldschermverhoudingen zeker? Het is geen wiskundigevergelijking die opgelost moet worden, het doel is effectief communiceren. Met 43:18 heeft niemand een idee hoe het zich verhoud tot andere schermen.ocf81 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:40:
[...]
De conventie die ik in 1 HAVO/VWO uitgelegd heb gekregen, nu ca 30 jaar geleden.
Effectief communiceren betekent ook nauwkeurig communiceren en daar hoort ook het gebruik van de juiste conventies bij. Ik heb persoonlijk geen moeite met delers groter dan 10, en ik ben toch echt geen wiskundige. Sowieso, wiskunde is een vorm van taal, dus het goed aanhouden van deze taal is denk ik wel een belangrijk gegeven. Iets wat tegenwoordig in de cultuur van de versimpeling te gretig te grabbel wordt gegooid.Hielko schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:46:
[...]
In het vak beeldschermverhoudingen zeker? Het is geen wiskundigevergelijking die opgelost moet worden, het doel is effectief communiceren. Met 43:18 heeft niemand een idee hoe het zich verhoud tot andere schermen.
© ocf81 1981-infinity
Je kan niet zeggen dat 21,5:9 niet nauwkeurig is, dat is wiskundig gezien gewoon identiek. En wat de conventies zijn... tja... misschien is de realiteit gewoon dat die conventie alleen in je hoofd bestaat.ocf81 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:51:
[...]
Effectief communiceren betekent ook nauwkeurig communiceren en daar hoort ook het gebruik van de juiste conventies bij. Ik heb persoonlijk geen moeite met delers groter dan 10, en ik ben toch echt geen wiskundige. Sowieso, wiskunde is een vorm van taal, dus het goed aanhouden van deze taal is denk ik wel een belangrijk gegeven. Iets wat tegenwoordig in de cultuur van de versimpeling te gretig te grabbel wordt gegooid.
Dat is ook niet wat ik vraag. Ik vraag om een correcte manier ven schrijven.Hielko schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:58:
[...]
Je kan niet zeggen dat 21,5:9 niet nauwkeurig is, dat is wiskundig gezien gewoon identiek.
Nee, dat is niet iets dat alleen in mijn hoofd bestaat. En ik laat het mij niet aanpraten dat dit wel het geval zou zijn. Wat een valse manier van bejegenen zeg.Hielko schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:58:
En wat de conventies zijn... tja... misschien is de realiteit gewoon dat die conventie alleen in je hoofd bestaat.
© ocf81 1981-infinity
Artikel is aangepast en de discussie loopt een beetje uit de hand. Dus hier doe ik een slotje op.Hayte schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:25:
Ik heb het even nagevraagd, die beeldverhouding schrijven we normaliter als 21:9, dus ik heb het artikel aangepast
Dit topic is gesloten.