Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FritsGaming
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 30-12-2024
Hallo allemaal,

Ik wil een nieuwe camera kopen waarmee ik concerten kan filmen.
Tot nu deed ik dat nog altijd met een GoPro op 4K opnemen en als je iets deed inzoomen in de edit, was dit vaak al zichtbaar. Deze moest ook altijd boven het publiek hangen en kon je er alleen met een ladder bij.
Nu wil ik graag in het vervolg achteraan een camera plaatsen. Hiervoor moet die dan ver genoeg kunnen inzoomen.

Wat is jullie advies voor een camera die:
- tussen de 30 à 35 meter kan inzoomen
- langdurig achter elkaar kan filmen, (denk aan ongeveer 3 uur, batterij*+opslag)
- 4K kan filmen (FPS 30/60, maakt hiervoor niet uit)
- via app op telefoon kan kijken hoe het beeld eruit ziet (over dezelfde afstand als hierboven genoemd)
- kan aansluiten op het stopcontact*
- het liefst nog een beetje betaalbaar is

Zelf heb ik niet echt het meeste verstand welke camera's geschikt zijn met name over het stukje inzoomen.

*de GoPro was met het opnemen in 4K altijd na ong. 20 minuten oververhit en stopte dan met opnemen. Dit werd te heet voor de batterij. sindsdien haal ik altijd de batterij eruit en sluit ik hem aan op een stopcontact, zo kan die wel constant blijven filmen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 18:08
Best stevige eisen.
Kun je misschien aangeven in welke richting je zelf denkt?
Een videocamera? Iets dat HDMI uitstuurt dat je dan op een laptop kunt opnemen?

En welke van deze wensen/eisen zijn echte must-haves? Met must-have bedoel ik niet 'heel graag willen' maar 'als dit er niet op zit schaf ik het niet aan en blijf ik de GoPro gebruiken'.
Bijvoorbeeld die 4K of de telefoon-app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FritsGaming
Klopt, het zijn idd best stevige eisen.
Qua richting zat ik te denken aan een systeemcamera, die richting.
Met het opnemen, op een SD-kaartje is voldoende.

Dan de must-haves. Het inzoom bereik is echt een must-have, net zoals het langdurig kunnen filmen.
4K zou ideaal zijn, 1080p kan ook wel.
Over de telefoon-app, vaak wil ik wel controleren hoe het er van af de camera eruit ziet, staat deze op een mooie plek? en het belangrijkste, neemt hij op? bij GoPro kan je dan allemaal in de app zien en bedienen. Het liefst wil ik deze ook als must-have.

Een aansluiting op het stopcontact is alleen een must-have als bijvoorbeeld de batterij zo lang niet volhoudt, of dat de camera zichzelf uitschakelt omdat hij te heet wordt, zoals met de GoPro het geval was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:29

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Definieer een beetje betaalbaar? Das een heel rekbaar begrip.

Maar een systeemcamera lijkt me hiervoor een prima keuze. Voor het lang filmen zou ik wel kijken naar de video-gerichte camera, zoals bv een Panasonic GH5, GH6 of S5x ii of een Fuji H-2S.

Al deze camera's voldoen wel aan de meeste van je wensen. Alleen die remote op 30 meter kan wel eens een uitdaging worden. Sommige kunnen dat over WiFi verbinding maar ik weet niet hoe goed dat werkt op 30 meter.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:07

DirtyBird

Praktiserend denker

Wil je ook remote kunnen inzoomen? Ik zou dan denk ik voor een fuji gaan, want die hebben dacht ik vrij standaard elektronische zoom, die je dus ook op afstand zou moeten kunnen bedienen.

Voor langdurig filmen kun je gebruik maken van een dummy accu, die direct in een stroombron (stopcontact, powerbank) gaat.

'30 meter zoomen' is een beetje een rare term. Wat bedoel je daarmee? Wil je vanaf 30 meter een close-up van iemand kunnen maken? Van het podium? Van iemand zn wenkbrauw?
Ik denk dat je met een 30-35 meter genoeg zou moeten hebben aan een standaardzoom (~5x zoom).
Hier zou je dan een of andere 16-80mm lens voor moeten uitzoeken in geval van fuji.

Edit: deze bijvoorbeeld https://tweakers.net/pric...f18-120mmf4-lm-pz-wr.html

Edit2: zie ook dit overzicht voor welke camera's powerzoom via de app ondersteunen https://digitalcamera-sup...engpcdetail?aid=000008329

Disclaimer: ik heb zelf geen ervaring met Fuji, dus vaar hier niet blind op, maar laat je ook informeren in een winkel, of door iemand die hier wel first-hand ervaring mee heeft.

[ Voor 26% gewijzigd door DirtyBird op 10-01-2024 23:31 ]

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:53

ThunderNet

Flits!

Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar de meeste fotocamera's kunnen maximaal 29 minuten en 59 seconden video opnemen. Omdat het anders in een andere import-categorie valt. Niet geschikt dus voor video's van 3 uur.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 18:08
Klopt, sommige foto/filmcameras hebben inderdaad géén opnamelimiet maar als er niets over vermeld is moet je er wel op rekenen.

Ik weet niet of een dedicated videocamera geschikt is? Die kunnen natuurlijk lang opnemen én ze hebben een forse optische zoom.

Draadloos bedienen is misschien lastig te vinden en limiteert de keuze - of er moet toevallig een videocamera zijn die dit kan.
Goed om de 4K keuze optioneel te maken - dat geeft meer mogelijkheden, kleinere files, minder warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zit dan meer aan van die live stream / ptz camera's te denken. Die gebruiken ze vaker bij concerten of kerken en hebben meestal ook wel flink wat optische zoom.

Zoiets dus deze kan 'zoomen' tot 380 mm en dat is best lekker.
https://www.kamera-express.nl/canon-cr-n500-bk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FritsGaming
Om heel eerlijk te zijn, als ik de prijzen van het bovengenoemde een beetje zie, vind ik het een beetje te veel om uit te geven als hobby, voor die paar keer dat die nodig is.
Misschien dat ik bij de vereniging een balletje kan opgooien wie er eentje thuis heeft.

Over het draadloos bedienen, stel dat dit zo'n enorme invloed waardoor de keuze echt beperkt is, zou ik hier ook nog wat milder in kunnen worden.
Misschien dat ik het voor nu even bij de GoPro moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:08

litebyte

~ Lightstalker 私 は カメラマン です ~

Even een zijdelings vraag, heb je nooit problemen gehad met het opnemen van concerten? Over een telefoon zeggen ze natuurlijk nooit iets, maar het meenemen van specifieke (professionele) opname apparatuur schijnt nog wel eens vragen op te roepen.

Heb je de ZV-lijn van Sony al bekeken? Mogelijk dat dit aansluit bij je wensen, staan bekend als 'vlog-lijn' maar qua compactheid en mogelijkheden ook geschikt voor ander soort opnames lijkt me.

cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FritsGaming
Voor de audio had ik altijd een mix. De lichtman heeft altijd een beugel waarmee we de GoPro aan vast maakten met een audio recorder ernaast. zo had de GoPro de low-mid tonen en de audio recorder de mid-high tonen. Hierin beetje EQ toepassen en samen mengen. Zo klonk de audio nog perfect. Ik had ook een keer alleen de GoPro, Hierin beetje EQ kwam het ook goed.

de ZV-lijn is al wat meer rond mijn prijsbereik, ook had ik nog camcorders ontdekt maar weet niet of deze geschikt kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwennie
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:32
Wat is je budget dan ongeveer?

Ik zit ook meer in de richting van handycams te denken, eerlijk gezegd. Geen gezeik met losse lenzen, autofocus, relatief betaalbaar. Wel even opletten of deze een recording limit hebben. Waarschijnlijk moet je dan wel gewoon de audio recorder laten meelopen, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Of inderdaad een videocamera met vaste lens (meestal 20x of meer optische zoom), zoals anderen al hebben aangegeven. Geen recording limit, groot zoombereik, audiolijntje rechtstreeks inprikken, etc.

Anders kun je eens kijken naar een tweedehands (semi)pro camcorder. In dat geval moet je natuurlijk wel een lens erbij halen. Hierbij kun je je audiolijntje ook rechtstreeks inprikken.

Ligt er een camerawinkel bij jou in de buurt waar je wat advies kunt vragen? Dan kun je direct ermee spelen en kijken of het aan de eisen voldoet.

[ Voor 9% gewijzigd door Zwennie op 12-01-2024 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-05 11:48
Gezien de eisen zou ik echt voor een semi pro camcorder gaan van bvb Sony. Als je ver wil inzoomen zijn full frame systeemcamera’s geen goede optie tenzij je met monsterlijk grote lenzen wil zeulen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FritsGaming
Qua budget, het liefst rond de 350 maar niet echt veel hoger dan dat. Ik zit in de omgeving van Arnhem, hier zijn wel wat camerawinkels te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
FritsGaming schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:50:
Qua budget, het liefst rond de 350 maar niet echt veel hoger dan dat. Ik zit in de omgeving van Arnhem, hier zijn wel wat camerawinkels te vinden.
Het zou goed zijn geweest om dit in de openingspost te vermelden, ik stond op het punt een camera van €1500 aan te raden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
FritsGaming schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:50:
Dat is een budget waarbij je je eisen naar HD moet bijstellen en 2e hands gaan zoeken, vergeet niet het statief kan dat al kosten. Zou in dat geval naar de echte videocamera's gaan zoeken ook op catawiki.
Niets is onmogelijk zeker niet met geduld.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1