Tocht / warmtelek dakkapel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Op zolder heb ik een kunststof dakkapel van (voor mijn gevoel) discutabele kwaliteit en ook op de plaatsing die gedaan is tientallen jaren terug door de vorige eigenaren lijkt wel wat op af te dingen. Zeker in deze kou is het op zolder flink koud en mijn vriendin vindt werken in 15 graden toch net iets te koud.

De meeste tocht lijkt te komen door de aansluiting tussen het kunststof kozijn en de schuine houten balk waar hij op rust. Daar zitten toch wat flinke spleten tussen waar ik gewoon doorheen kan kijken. Het lijkt alsof er tussen het kunststof en het hout ooit wat isolatie of ander spul heeft gezeten, maar dit is niet genoeg meer om de tocht tegen te houden. Ik heb als tijdelijke oplossing wat ducttape erop geplakt zodat in ieder geval de wind er niet meer doorheen komt, maar dat is uiteraard niet de gewenste oplossing.

Heeft iemand misschien tips over hoe ik dit zou kunnen 'naisoleren' zonder dat ik het dak op moet of de dakkapel van het dak af moet tillen om opnieuw isolatie tussen de houten balk en het kunststof kozijn aan te brengen? Het liefst dus een oplossing aan de binnenkant, indien mogelijk, die ik zelf aan kan brengen...

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 23:09
Zoek op marktplaats een restant steen of glaswol en prop dat erin.
Koop een busje PUR en spuit dat erin.
Een paar kranten en een sok in het gat?

Heb je misschien een foto? Want 'flinke spleten' betekend voor iedereen wat anders :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Spleten is misschien overdreven, het is een paar millimeter maar genoeg voor flink wat kou om binnen te komen. Op sommige stukken kan ik ook gewoon naar buiten kijken. Iets erin stoppen gaat, behalve kit misschien, niet werken..

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uzuri
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-05 16:09
Een paar millimeter is prima vol te proppen met glaswol of iets in die richting. Gewoon met een tafelmes of vergelijkbaar aanduwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:46
Als het een paar mm (1,2,3 max) is, zou er een reden zijn om het *niet* dicht te kitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
wind diching is het belangrijkste

Dat kan goed met kit, tape, zwelband of pur (hangt van de situatie af wat beter zal werken)
kleine kiertjes goed isoleren is lastig glaswol oid zit al snel te ver aangedrukt om nog goed te werken en pur gaat vaak niet diep genoeg in dunne spleetjes doe qua isoleren wat je kan, maar leg de focus op winddichting.
illbruck heeft trouwens een extra dun tuitje voor purpistolen. maar ook dan is een spleetje van 1 mm wel heel dun.

[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 10-01-2024 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-05 13:41

bert pit

asdasd

Foto zou handig zijn.

Eerst kierdicht maken zodat er geen tocht meer is. Daarna isoleren. Kun je er slecht bij dan is glaswol makkelijk te verwerken (keukenhandschoenen aantrekken). Steenwol is wat harder.

Met pur kun je spleten ook mooi dichten, alleen pas op met het spuiten in een compartiment, bijvoorbeeld een buiten en binnenkant van een dak: Pur kan uitzetten waardoor het de wanden uit elkaar drukt.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 23:09
LAD93 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:52:
Spleten is misschien overdreven, het is een paar millimeter maar genoeg voor flink wat kou om binnen te komen. Op sommige stukken kan ik ook gewoon naar buiten kijken. Iets erin stoppen gaat, behalve kit misschien, niet werken..
Als het zo smal is dan haal je een bus/tube kit en dan kit je het lekker af.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1