Compacte SUV familiewagen 20 - 25k

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-05 10:28
Met een 3-deurs BMW 118i uit 2010 en een kindje op komst, zijn we aan het kijken naar een opvolger. Het liefst ga ik over op een hoger model. Verder staat op het wensenlijstje:

- Een automaat
- Android / Apple CarPlay. We zijn een beetje klaar met die fabrieksnavigatie.
- Panoramadak geen must, wel nice to have.
- (Adaptive) cruise control.
- Achterbank met isofix
- Een betrouwbare auto met relatief weinig onderhoud.

Budget ligt tussen de 20 en 25.000 euro. Op de shortlist heb ik momenteel staan:
- Nissan Qashqai uit 2019
- Skoda Karoq
- Kia Niro
- Mazda CX5
- Hyundai Kona
- Beetje vreemde eend in de bijt: Lynk & Co 01 uit 2021. Ik heb volledig elektrisch nog niet overwogen i.v.m. de occasion prijzen, maar deze viel er nog net binnen.

Iemand ervaring met bovenstaande modellen? Vergeet ik nog een model of merk die aan het wensenlijstje / budget voldoet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14-05 22:04
Heb zelf ook gekeken voor de Kia Niro en Hyundai Kona een poos terug maar die zijn echt wel aan de kleine kant (kofferbak), ze staan hoog op de poten maar dat vertekend dus best wel.

Je kunt nog kijken naar de Seat Ateca, die is (samen met de Skoda Karoq) wel echt ruim te noemen.
De Qashqai staat niet echt te boek als betrouwbaar, als dat een belangrijke eis is kun je die beter laten schieten.

Wellicht zijn de Kia Sportage en Hyundai Tucson nog iets voor je, mits je die niet té groot vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-06 20:55
plug in hybride zou ik alleen overwegen als je thuis of op het werk de mogelijkheid hebt om dagelijks te laden.

[ Voor 8% gewijzigd door Twardt op 10-01-2024 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:04
Hier ook met 2 kinderen onder de 5 en toch voor een station gekozen. SUV's zijn gewoon belachelijk duur en blijven duur omdat alle 55+ers ze opkopen.

Tussen de 20 en 25 heb je een hele mooie Ocatvia, Golf of zelfs Passat/Superb station (en ook Aziaten, maar daar ben ik niet zo in thuis). Wil je dat aan ruimte in een SUV terugzien moet je voor een Tiguan gaan, maar dan ben je een flink stuk meer kwijt..

De kofferbak van een Octavia is 25% groter dan die van een Karoq, en relatief gezien nog een stuk dieper (de hoogte heb je minder aan).

Misschien het overwegen waard ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Thomas18GT op 10-01-2024 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:14
Het is geen SUV maar een Toyota Corolla Station Hybrid van 2 of 3 jaar oud?
Daar zit alles in wat je wilt en heeft ook best een ruime kofferbak van ongeveer 600L (een Skoda Superb Station heeft volgens mij 660L).
Zo'n hybrid rijdt ook nog eens behoorlijk zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Je hebt een relatief jonge Tiguan voor die prijs, voldoet aan alle punten op je checklist, maar wees je bewust van het gewicht van die dingen - ze kosten een duit aan wegenbelasting.

En let op met benzine-Tiguans met een bouwjaar tot en met 2016 (en wat actiemodellen uit 2017) - die beschikken over een TSI-motor waar bekende problemen zijn met de distributieketting (wat voor een zeer kostbare motorrevisie kan zorgen als je pech hebt). Ook hebben Tiguans twee zitplekken met ISOfix, dus je kunt geen derde kinderzitje monteren (de ruimte tussen de gemonteerde kinderzitjes is ook te smal om het met een gordel te doen). Nu nog niet van toepassing, maar je weet maar nooit :)

Een jonge MPV (Citroen SpaceTourer/Picasso, Peugeot 400x) is qua ruimte ook niet misselijk en hebben ook een hoge instap/werkhoogte. Maar wel minder stoer om te zien :)

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
Bruikbare tips, dank!

Een station heb ik (nog) niet overwogen, omdat een hogere instap me gewoon wat meer aanspreekt. Maar ik zal eens prijzen gaan bekijken als het value-for-money toch meer oplevert.

Dat de Nissan Qashqai niet erg betrouwbaar is, was mij niet bekend. Ik dacht dat alle Japanners zo'n beetje die reputatie hadden :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een Mazda CX-5 zou ook budgettair passen, maar daar is de achterbak wel echt relatief klein van.

Ik zou toch ook eerder gaan voor een station. Zelfs onze Auris TS heeft meer bagageruimte dan een CX-5 (en een hele rits aan auto's uit je lijstje).

Je zou de Tesla Model 3 kunnen overwegen. Die heeft ongeveer zoveel bagageruimte als een Auris TS en is elektrisch natuurlijk.

[ Voor 105% gewijzigd door pagani op 10-01-2024 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:35

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Toevallig voor de onderkant van jouw budget zelf zo'n keuze moeten maken, en heb er 3 jaar over gedaan :-)
Al wilde ik alleen electrisch of toch hybride en een occassion, geen pure benzine meer. Kom je snel bij de Priussen. Maar 3 jr terug was het echt duur.. vaak voor wel 10jr oude auto's

Begin dit jaar heb je voor 20k (wat ik ongeveer betaald heb) echt wel een full electric SUV. Helaas blijft kofferbak ruimte wel een ding. Kona bijv. valt al af. Model 3 is wel ruim, maar viel buiten budget (maar wellicht met 25k wel een mogelijkheid).
Zelf voor de e-Niro gegaan (2021) en nogsteeds is die kofferbak niet gigantisch, maar je kan 'm verlagen, dan kom je al op de 510+liter uit. En je kan er een trekhaak op zetten en dakkoffer.
En ik vervoer ondertussen al 2 kinderen erin ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door CT op 10-01-2024 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14-05 22:04
goldmemberf1 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:16:
Bruikbare tips, dank!

Een station heb ik (nog) niet overwogen, omdat een hogere instap me gewoon wat meer aanspreekt. Maar ik zal eens prijzen gaan bekijken als het value-for-money toch meer oplevert.

Dat de Nissan Qashqai niet erg betrouwbaar is, was mij niet bekend. Ik dacht dat alle Japanners zo'n beetje die reputatie hadden :-)
https://www.autoweek.nl/a...le-allrounder-koopwijzer/
Tuurlijk ga je over elke auto wel íets vinden, maar dit lijstje is wel erg lang vind ik persoonlijk.
Maargoed, als je stations ook overweegt dan kan ik je nog wel een mini lijstje meegeven :+
Zelf begon ik mijn zoektocht ook bij hogere modellen (Ateca, 3008, Grandland, Countryman) maar kwam er al snel achter dat de bagageruimte vrij beperkt is.
Toen gaan zoeken naar stations (meer ruimte en overall goedkoper omdat ze minder gewild zijn) en uiteindelijk uitgekomen bij een Kia Ceed SW. Kwaliteitsbeleving is niet echt hoogwaardig, zeker niet als je uit een BMW komt net als jij, maar het zijn wel betrouwbare auto's, ruim, voordelig en rijden echt goed.

Andere prima stations zijn (buiten de hierboven genoemde VAG collectie) de Kia ProCeed (als je wat 'anders' wil met een sportief uiterlijk), de Hyundai i30 (technisch haast gelijk aan de Ceed maar wel minder aanbod), Opel Astra, Renault Megane (wel voor de 1.3 of 1.6 TCe gaan) en Toyota Auris/Corolla (afhankelijk van hoeveel je uit wil geven). Allemaal goede auto's met veel ruimte en met jouw budget is er genoeg keuze.

Bijkomend voordeel is dat stations minder wind vangen en daarmee zuiniger zijn met de brandstof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:15

Barrycade

Through the...

Een Kia Xceed valt ook in je eisenlijstje.

Maar als je een kleine krijgt, zou ik inderdaad voor een station kijken. Zo'n hummeltje levert altijd een berg zooi op. En tenzij je nooit met de auto op vakantie gaat is zo'n eindeloze kofferbak echt priceless.

Onze kinderen zijn royaal uit de luiers en willen ook niet meer zo vaak mee, dus kijken we naar zo'n SUV weer want de kofferbak blijft nu grotendeels leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
Na wat meer uitzoekwerk heb mijn wensenlijstje tot het volgende samen kunnen vatten:

- Bij voorkeur een hybrid (geen plugin).
- Apple CarPlay / Android auto
- Inductie opladen (wireless)
- Isofix achterin
- Adaptive cruise control
- Max 70.000 op de teller.
- Een station of anders compact SUV met dakrails (voor evt. dakkoffer met vakantie).

Als ik op die termen zoek op autoscout, blijft er in mijn radius van 50km toch niet heel veel over: een Kia Niro, Toyota Corolla 1.8 Hybrid. Toch maar mijn wensenlijstje wat afschalen?

Of zijn er nog andere mogelijkheden - bijv. Duitse import? Heb daar altijd wat argwanend tegenover gestaan vanwege de NAP check.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-06 17:55
Thomas18GT schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:41:
Hier ook met 2 kinderen onder de 5 en toch voor een station gekozen. SUV's zijn gewoon belachelijk duur en blijven duur omdat alle 55+ers ze opkopen.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Een station biedt meer value for money.
goldmemberf1 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:40:
Na wat meer uitzoekwerk heb mijn wensenlijstje tot het volgende samen kunnen vatten:

- Bij voorkeur een hybrid (geen plugin).
- Apple CarPlay / Android auto
- Inductie opladen (wireless)
- Isofix achterin
- Adaptive cruise control
- Max 70.000 op de teller.
- Een station of anders compact SUV met dakrails (voor evt. dakkoffer met vakantie).

Als ik op die termen zoek op autoscout, blijft er in mijn radius van 50km toch niet heel veel over: een Kia Niro, Toyota Corolla 1.8 Hybrid. Toch maar mijn wensenlijstje wat afschalen?

Of zijn er nog andere mogelijkheden - bijv. Duitse import? Heb daar altijd wat argwanend tegenover gestaan vanwege de NAP check.
Misschien de radius van 50km wat vergroten? Je kunt altijd in de buurt gaan kijken naar modellen die interessant zijn maar niet persé de beste exemplaren zijn (verkeerde kleur, te hoge kilometerstand, prijs niet goed) zodat je weet welk model het moet worden en dan voor het ideale exemplaar naar de andere kant van het land rijden.

Waarom maximaal 70.000km? Hoeveel rij je zelf per jaar erbij?

En waarom de voorkeur voor hybride? Dat beperkt inderdaad behoorlijk de mogelijkheden en als je weinig kilometers maakt dan bespaar je er ook vrij weinig mee.

Dat gezegd hebbende, de Toyota Corolla Touring Sports is een auto die je vrijwel iedereen kunt aanraden. Ruim, super betrouwbaar, zuinig en het rijdt hartstikke prima. Alleen een panoramadak zul je er nooit op vinden. Ze zijn ook relatief duur want iedereen weet dat dit betrouwbare auto's zijn, maar dat zie je later ook terug in een goede restwaarde. Bovendien heb je tot 10 jaar en 200.000km fabrieksgarantie als je de auto netjes naar de dealer brengt voor onderhoud.
In je budget valt deze dikke (met de krachtigere 2.0 motor): https://www.autowereld.nl...e-i-38219511/details.html
Of een iets minder luxe iets goedkoper: https://www.autowereld.nl...nav-38683386/details.html

Je zou ook kunnen kijken naar een Kia Proceed. Geen hybride, wel automaat, ook betrouwbaar en iets goedkoper. Iets minder praktisch ook maar wel tof om te zien. https://www.autowereld.nl...lge-38916259/details.html

Een maatje groter kan met de Opel Insignia. Ook geen hybrid maar wel 'meer auto' en meer verfijning tov de Kia en Toyota. Betrouwbaarheid is prima en ze zijn relatief goedkoop. https://www.autowereld.nl...nav-39069884/details.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
roel-online schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:22:
[...]

Daar ben ik het helemaal mee eens. Een station biedt meer value for money.

[...]

Misschien de radius van 50km wat vergroten? Je kunt altijd in de buurt gaan kijken naar modellen die interessant zijn maar niet persé de beste exemplaren zijn (verkeerde kleur, te hoge kilometerstand, prijs niet goed) zodat je weet welk model het moet worden en dan voor het ideale exemplaar naar de andere kant van het land rijden.

Waarom maximaal 70.000km? Hoeveel rij je zelf per jaar erbij?

En waarom de voorkeur voor hybride? Dat beperkt inderdaad behoorlijk de mogelijkheden en als je weinig kilometers maakt dan bespaar je er ook vrij weinig mee.

Dat gezegd hebbende, de Toyota Corolla Touring Sports is een auto die je vrijwel iedereen kunt aanraden. Ruim, super betrouwbaar, zuinig en het rijdt hartstikke prima. Alleen een panoramadak zul je er nooit op vinden. Ze zijn ook relatief duur want iedereen weet dat dit betrouwbare auto's zijn, maar dat zie je later ook terug in een goede restwaarde. Bovendien heb je tot 10 jaar en 200.000km fabrieksgarantie als je de auto netjes naar de dealer brengt voor onderhoud.
In je budget valt deze dikke (met de krachtigere 2.0 motor): https://www.autowereld.nl...e-i-38219511/details.html
Of een iets minder luxe iets goedkoper: https://www.autowereld.nl...nav-38683386/details.html

Je zou ook kunnen kijken naar een Kia Proceed. Geen hybride, wel automaat, ook betrouwbaar en iets goedkoper. Iets minder praktisch ook maar wel tof om te zien. https://www.autowereld.nl...lge-38916259/details.html

Een maatje groter kan met de Opel Insignia. Ook geen hybrid maar wel 'meer auto' en meer verfijning tov de Kia en Toyota. Betrouwbaarheid is prima en ze zijn relatief goedkoop. https://www.autowereld.nl...nav-39069884/details.html
Goede vragen. W.b. het aantal kilometers: gebaseerd op de afgelopen 4 jaar zo'n 12.000km per jaar. Ik verwacht dat het wat zal oplopen omdat we met de kleine vaker met de auto op vakantie gaan en minder vaak met het vliegtuig. En daarnaast wat vaker een ritje naar oma en opa (zo'n 20km heen en terug).
Dat gezegd hebbende: ik heb een eigen bedrijf waarvoor ik een andere auto gebruik, dus het zal niet schrikbarend meer worden.

Is er een bepaald omslagpunt waarop hybride aantrekkelijker wordt? Ik denk ook aan evt restwaarde.

Wat betreft kilometerstand: dat is meer een gevoelsmatig iets. Mijn BMW 118 kocht ik met 140.000 op de teller en na 2 dagen ging de distributieketting stuk. Achteraf geluk bij een ongeluk, want BOVAG, maar je moet er niet aan denken dat dit zo snel buiten je garantie gebeurt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goldmemberf1
Kleine update: na wat zoekwerk en bezichtigingen lijken de Toyota Corolla SW en de Kia ProCeed de beste kandidaten.
Ik kwan ook nog een zeer complete VW Passat Variant tegen die echt wel weer een stukje luxer zijn van binnen. Maar dan ga je al richting de 28.000eu en een wat zwaardere auto.

Wat een prijzen trouwens, zeg. De eerste garage gaf slechts 1.5000eu inruil op mijn BMW 118, dus daar hoef ik ook niet teveel van te verwachten. Ik zit nu te denken om dit jaar maar zo lang mogelijk de tijd uit te zitten, om te kijken welke kant de markt op trekt.
Pagina: 1