Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakkert
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12-11-2024
Mijn vraag
Ik heb een kleine onderneming (zzp) als fotograaf. Dit doe ik naast mijn dagelijkse werk als marketeer. Ik maak ook foto's in de rol van marketeer. Dat doe ik met mijn eigen apparatuur. Dat moet nu vervangen worden en mijn werkgever is bereid hier een bijdrage voor te doen, gezien het feit zij hier ook kosten mee kunnen besparen. Het gaat om een bedrag van circa 6.000 euro. Ik factureer mijn werkgever niet voor de fotografiediensten, want ik zie dat als onderdeel van mijn werknemersrol. Hoe kunnen zij het beste bijdragen aan nieuwe apparatuur belastingtechnisch gezien voor mij en mijn bedrijfje?

Relevante software en hardware die ik gebruik
nvt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik kan er op Google werkelijk niets over vinden. 8)7

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:37

orf

Je kunt je werkgever een factuur sturen voor dat bedrag met als omschrijving: "bijdrage in kosten aanschaf apparatuur".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:11

DataGhost

iPL dev

Klinkt heel erg als loon, dus dan zou het gewoon onder inkomstenbelasting vallen. Jouw bedrijfje is in de relatie tussen jou en je werkgever namelijk helemaal niet in zicht.

Aan de andere kant kan je volgens mij wel gewoon de investeringen in nieuwe apparatuur van je winst aftrekken en daarmee van je totale inkomsten in een jaar dus in dat opzicht maakt het ook niet zoveel uit.

[ Voor 73% gewijzigd door DataGhost op 10-01-2024 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:49

DukeBox

loves wheat smoothies

Normaal zou de werkgever spullen aanschaffen waar jij mee werkt, dit blijft echter eigendom van werkgever.
Eventueel zou je na de afschrijvingsperiode deze kunnen overnemen tegen de restwaarde (of krijgen, als deze geen economische waarde meer heeft voor je werkgever). Alle andere manieren zijn gewoon gift of verkapte loon met bijbehorende belastgingen.

[ Voor 29% gewijzigd door DukeBox op 10-01-2024 11:13 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakkert
orf schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:11:
Je kunt je werkgever een factuur sturen voor dat bedrag met als omschrijving: "bijdrage in kosten aanschaf apparatuur".
Zoiets had ik ook bedacht. Volgens mij draag ik dan BTW af over dat bedrag, en dat kan ik compenseren met de aanschaf BTW. Juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakkert
DukeBox schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:11:
Normaal zou de werkgever spullen aanschaffen waar jij mee werkt, dit blijft echter eigendom van werkgever.
Eventueel zou je na de afschrijvingsperiode deze kunnen overnemen tegen de restwaarde (of krijgen, als deze geen economische waarde meer heeft voor je werkgever). Alle andere manieren zijn gewoon gift of verkapte loon met bijbehorende belastgingen.
Dat is om meerdere redenen niet wenselijk. Een werkgever zou bijvoorbeeld kunnen vragen om de apparatuur en die door een ander te laten gebruiken binnen de onderneming. Ik gebruik de apparatuur ook voor mijn eigen opdrachten.

De apparatuur blijft dus van mij. Dat is het uitgangspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:37

orf

Rakkert schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:13:
[...]

Zoiets had ik ook bedacht. Volgens mij draag ik dan BTW af over dat bedrag, en dat kan ik compenseren met de aanschaf BTW. Juist?
Ja, precies. Omdat het hier om twee zakelijke transacties gaat kun je de BTW gewoon op de factuur vermelden en afdragen. De werkgever geeft de BTW op als voorheffing.

Bij de aanschaf van de apparatuur betaal je ook BTW, maar kun jij die weer aftrekken als voorheffing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakkert
DataGhost schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:11:
Klinkt heel erg als loon, dus dan zou het gewoon onder inkomstenbelasting vallen. Jouw bedrijfje is in de relatie tussen jou en je werkgever namelijk helemaal niet in zicht.

Aan de andere kant kan je volgens mij wel gewoon de investeringen in nieuwe apparatuur van je winst aftrekken en daarmee van je totale inkomsten in een jaar dus in dat opzicht maakt het ook niet zoveel uit.
Daar ben ik dus wel benieuwd naar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:23
Als werknemer is het loon. Zakelijk (dus factuur sturen) betekent omzet.. Ja je stuurt een factuur met btw, maar kan die btw ook terugvragen bij de btw aangifte.

Wat het beste is is met deze informatie niet te zeggen (ligt er geheel aan wat je huidige omzet en winst is als het een EMZ is, of je kan meedoen in de KIA, starter bent, etc..), maar ik zou je wel de tip willen geven dit goed vast te leggen, voordat er ooit gezeur komt als jij uit dienst treedt en je werkgever aangeeft een deel van het bedrag terug te willen b.v.

[ Voor 4% gewijzigd door ID-College op 10-01-2024 11:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:17
Rakkert schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:08:
Mijn vraag
Ik factureer mijn werkgever niet voor de fotografiediensten, want ik zie dat als onderdeel van mijn werknemersrol.
Ik zou dit veranderen. Je eigen apparatuur inzetten voor werkgever maakt het qua aansprakelijkheid als er iets kapot gaat gewoon lastig.

Werkgever is blijkbaar wel van goede wil. Fijn dat het mee wil investeren. Gewoon een factuur sturen kan dus.

Ik zou het toch gewoon omdraaien dat werkgever wel gaat betalen voor gebruik/huur van apparatuur en zelf de investering doen. Gewoon zelf de verantwoordelijkheid dragen van de investering en dan is de aansprakelijkheid ook gewoon duidelijk.

Wat gaat werkgever zeggen als de apparatuur kapot gaat tijdens een van je andere klussen? Hoe ga je dat oplossen?

Je kan ook de investering van werkgever zien als terugbetaling voor reeds geleverde diensten/gebruik van apparatuur in verleden.

Andere oplossing is werkgever het te laten kopen en dat jij het van werkgever kan huren voor je eigen projecten.

Zo'n gedeelde verantwoordelijkheid klinkt als een recept voor toekomstige problemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Raling op 10-01-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-10 21:04
Rakkert schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:15:
[...]

Dat is om meerdere redenen niet wenselijk. Een werkgever zou bijvoorbeeld kunnen vragen om de apparatuur en die door een ander te laten gebruiken binnen de onderneming. Ik gebruik de apparatuur ook voor mijn eigen opdrachten.

De apparatuur blijft dus van mij. Dat is het uitgangspunt.
Dit is geen probleem. Er kan perfect een clausule in de overeenkomst staan

"De aangekochte materialen worden niet teruggenomen door <bedrijf>. Na <n> jaar neemt de werknemer de aangekochte materialen over voor zijn restwaarde. De restwaarde na <n> jaar wordt vastgelegd op €<m>. Deze zullen verrekend worden met het eerstvolgende salaris. Indien de arbeidsovereenkomst beëindigd wordt voor afloop van deze hardware overeenkomst zal de restwaarde lineair bepaald worden en verrekend met het laatste salaris."

Source: Bij mijn werkgever werken we met een constructie als dit. In mijn geval is dit eerder als indekking van het bedrijf (zodat ze niet met de rommel achterblijven waar ze nog voor moeten betalen ook, als iemand ontslag neemt), maar in jouw geval is het vooral om jezelf te beschermen. Enige risico dat je dan hebt is dat je na 1 maand ontslagen zou worden. Dan betaal je een grote hap, omdat de restwaarde nog niet fel gedaald is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Makkelijkste manier is om hiervoor de vrije ruimte of het noodzakelijkheidcriterium van de werkkostenregeling te gebruiken.
Het voordeel voor jou is dat je dan ook geen omkijken naar de administratie of kosten hebt, want dit wordt afgehandeld door de werkgever.

https://www.rijksoverheid...rd/werkkostenregeling-wkr

Ik heb op soortgelijke manier wel eens producten van mijn werkgever "gekregen".

[ Voor 14% gewijzigd door Cheesy op 10-01-2024 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-10 16:15

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Cheesy schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:50:
Makkelijkste manier is om hiervoor de vrije ruimte van de werkkostenregeling te gebruiken.
Het voordeel voor jou is dat je dan ook geen omkijken naar de administratie of kosten hebt, want dit wordt afgehandeld door de werkgever.

Maar dan is het terugvragen/aftrekken van de BTW voor TS ook niet meer van toepassing, want de wkr wordt gewoon gezien als loon in natura. Voordeel voor TS is vooral dat er geen loonheffing over wordt ingehouden, dus je krijgt een stukje brutoloon in feite netto uitgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:23
Cheesy schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:50:
Makkelijkste manier is om hiervoor de vrije ruimte of het noodzakelijkheidcriterium van de werkkostenregeling te gebruiken.

Misschien wel de makkelijkste maar wellicht niet de meest gunstige (financieel gezien).. Ik weet niet wat TS wilt, maar hij geeft aan al een bedrijfje te hebben.. Die administratie is er dus toch al, dus dat maakt in dit geval niet veel uit.. Als dat al zo is, zou ik vooral kijken wat financieel het voordeligst is ipv wat het makkelijkst is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:43
Is dat fotografiebedrijfje wel een echte onderneming? Want dit riekt nogal naar schijnzelfstandigheid en verkapt loon.
Pagina: 1