Vloerverwarming word niet warm, retourleiding koud

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fievel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09-02-2024
Wij hebben vorig jaar mei een nieuwe ketel laten plaatsen. Toen ik de vloerverwarming eind november wilde aanzetten heb ik aan de knop met de rode sticker gedraaid.

Deze vloerverwarming zat er al in toen we deze kluswoning kochten 2 jaar geleden en is waarschijnlijk al erg oud.

Nu het serieus kouder wordt komen we er achter dat de vloerverwarming het niet meer doet. De retourleiding blijft koud.
Maar hoeveel we nu aan die knop met de rode sticker draaien (en dan steeds een dag wachten), warm word de vloer niet meer. Daardoor ook het huis niet.

Op zolder is geen verwarming aanwezig. Op de eerste verdieping zitten alle buizen er nog, maar die zijn afgedopt. Er hangen aircos waarmee we boven verwarmen. Beneden is er de vloerverwarming en 1 radiator die we gisteren hebben opgehangen.

Heeft iemand een idee wat we nog kunnen proberen? Is de verdeler misschien gewoon kapot? Hoe zouden we dit kunnen controleren?

-toevoeging; de vloerverwarming in de badkamer werkt wel en de radiator beneden word ook warm

[ Voor 6% gewijzigd door Fievel op 10-01-2024 10:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fievel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4QdWLknVXtnXR9YGXtNpIhQ8eM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nzHHcfEuc3VegfAKieTdc8jV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7XZvuwwHmHOMgvhM9UaGOTQNj1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CH8SpxTYmpnP7fOmmMGry0Qa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6YxJH1UM2J_r3uiP7i-QdQjT4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zXzgVW4JI2sMNdocQ2g34q8J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pj3Ba6H0I8qzgv1j3u98SpST4l8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhwpcHMDVN3xFvtTaXtnt0xd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:34

Barrycade

Through the...

Weet je zeker dat je geen ringleiding had en dus door het afdoppen van je radiatoren boven de aanvoer naar je vloerverwarming hebt afgesloten?

Of wordt je aanvoer wel warm. Dat lijkt namelijk gezien je plaatjes niet het geval te zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Your Grandma
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:19
De knop met die rode sticker is een overdruk ventiel en maakt deel uit van de bypass.
Het kan zijn dat deze nu te makkelijk open gaat waardoor het warme water retour gaat ipv door de mengverdeler.
Worden de leidingen van en naar de rode knop wel warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:41

DukeBox

loves wheat smoothies

Wordt er überhaupt ergens iets warm in de omgeving van je verdeler?

En hoe oud is de platenwisselaar? Gezien de zuurstof doorlatende slangen en (op het oog) ijzeren verdeler en geen kennis wanneer/of het gewerkt heeft acht ik de kans groot dat er geen flow meer is. Hoor je je pomp nog goed draaien?
Your Grandma schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:18:
Het kan zijn dat deze nu te makkelijk open gaat waardoor het warme water retour gaat ipv door de mengverdeler.
CV water gaat hoe dan ook niet door de mengverdeler.

[ Voor 45% gewijzigd door DukeBox op 10-01-2024 10:30 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Your Grandma
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:19
DukeBox schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:27:

[...]

CV water gaat hoe dan ook niet door de mengverdeler.
Eens, ik zag de platenwiselaar over het hoofd.
Neemt niet weg dat je kunt voelen of de leidingen ter hoogte van de bypass warm worden, dan weet je in ieder geval of er wel warm water naar de platenwisselaar gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fievel
Oh, wat fijn dat jullie reageren! Ik ben een vrouw (slecht excuus!), ik heb er niet veel verstand van. Mijn vriend nog wel, heeft in onze vorige woning zelf perfect werkende vloerverwarming aangelegd, maar dit is hem een raadsel.

Ik probeer alles zo goed mogelijk te beantwoorden:

Het afdoppen van de verwarming boven is al 2 jaar geleden. Dit probleem speelt sinds deze winter.

Bij het ventiel waar ik aan gedraaid had is de linker leiding lauwwarm, de rechter warm.

Boven die ijzeren plaat hetzelfde.

Onder de ijzeren plaat is de linker leiding koud en de rechter leiding is warm.

Ik hoor de pomp werken

Hoe oud alles is hebben wij geen idee van. Zou goed uit de jaren 80 kunnen komen.

Het probleem is dus sinds deze winter. Er zijn 2 dingen veranderd: nieuwe ketel en ik heb aan die knop gedraaid

Alvast super bedankt voor het mee denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Dan gaat er dus wel warmte naar de warmtewisselaar, en wordt er (iets) afgegeven. De retour van de vloer (links onder de warmtewisselaar) is maar enkele graden warmer dan de ruimtetemperatuur als je op temperauur bent, dus niet vreemd dat die koud voelt.

Hoor je de pomp van de verdeler goed? Zou dat geen lucht zijn die borrelt en suist?
De leidingen boven de warmtewisselaar heb je toch al goed ontlucht?

[ Voor 9% gewijzigd door naftebakje op 10-01-2024 12:35 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fievel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MS6kiXTgY_2K3i9Dzvn18MFHqg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UGf6oynxPzVQqN07yPslRt9e.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de temperaturen even met kleuren aangegeven. De leiding met de blauwe stip is dus echt koud, niet lauw. Oranje is lauw en rood is warm

Ontluchten hebben we gedaan. Gaan we vanmiddag nog een keer doen voor de zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 27-10 07:18
@Fievel systeem zit mogenlijk verstopt. groep voor groep doorspoelen met waterdruk. maar das wel een lastiger klusje. vaker voorkomend porbleem bij tyleen. (en vervolgens weer vullen en goed ontluchten)
en de witte knop terug zetten op 40 graden mogenlijk slaat anders de pomp uit als ie doorloopt.
laatst but not least thermostaatkraan zelf kan nog vast zitten. https://www.youtube.com/watch?v=rRJuxcq0isE

[ Voor 34% gewijzigd door miciel op 10-01-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

En hoe voelen de slangen aan die je vloer in gaan? Met name is er verschil tussen de aanvoer er retour.

Ook iets om rekening mee te houden, als je vloer zelf (beton?) koud is dan duurt het echt wel even voordat dit een beetje begint op te warmen, dat is ook sterk afhankelijk van isolatie aan de onderkant met de huidige koude droge lucht.

Iets dat mij nu pas opvalt (omdat de pomp op zijn kop zit), het lijkt erop dat deze nog op variabel staat, deze zou normaal gesproken op 1,2 of 3 moeten staan. 1.8 Watt is ook wel heel laag voor 4 groepen waar je maximale warmte kwijt kan. Om snel warmte verschillen op te wekken zou ik hem op maximaal zetten. Zodra uiteindelijk je vloer warm worden dan kan deze waarschijnlijk wel lager (probeer een delta richting de 10 te krijgen op aan en afvoer). De eventuele flow zou je ook op deze pomp moeten kunnen aflezen.

Daarnaast begrijp ik niet waarom de thermostaat (limiet) VOOR je wisselaar zit en niet erna.

N.b. als alles draait zou ik wel een vuilafscheider plaatsen in het circuit van je vloerverwarming voor behoudt van je platenwisselaar.

[ Voor 201% gewijzigd door DukeBox op 10-01-2024 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
DukeBox schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:55:
...Daarnaast begrijp ik niet waarom de thermostaat (limiet) VOOR je wisselaar zit en niet erna.
...
Even goed nadenken, die thermostaat zit netjes waar hij hoort; anders ben je continue warm water door de platenwarmtewisselaar aan het laten lopen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

ik dacht dat ik het mis had maar bij nader inzien vertel mij eens waarom precies? Vanwege de op het oog ongelimiteerde bypass die je creëert?

De wisselaar zelf heeft best wat tegendruk (mits correct aangesloten) waardoor je normale radiatoren gewoon water blijven krijgen.

Je wilt toch zoveel mogelijk warmte afgifte, pas zodra je verdeler verzadigd is zal het VV circuit minder warmte afnemen van de wisselaar en de delta van aan/afvoer voor de CV te klein worden waardoor je ketel zal stoppen met verwarmen.

Het vreemde is dat ik nog nooit een kan en klare set in mijn handen heb gehad waar de thermostaat aan de aanvoerzijde van de warmtewisselaar zat, nu ik er op zoek bij verschillende fabrikanten kom ik beide tegen.

- na
therminon: https://www.vloerverwarmi...e-ltv-gescheiden-systeem/
thermrad: https://thermrad.nl/produ...-vloerverwarming-de-luxe/

- voor
robot: https://www.robotclimate....t-warmtewisselaarset.html
vte: https://vte-smartersoluti...fos-upm-met-wisselaarset/

[ Voor 96% gewijzigd door DukeBox op 10-01-2024 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fievel
We hebben zojuist nogmaals geprobeerd de vloerverwarming te ontluchten. Na open draaien kwam overal direct water uit. Dit lijkt dus niet het probleem te zijn.

Mijn vriend draaide aan een overdruk ventiel om naar het water te kijken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_i3o4GvI0s5EGt7TsVZqAToFGs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VUJBA4xkmbf5jqH43og79pIQ.jpg?f=fotoalbum_large

Dit kan niet helemaal de bedoeling zijn lijkt mij?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:31
Water in cv systemen is wel vaker zwart.
Dat kan opzich geen kwaad.

De overdruk klep kan je beter niet handmatig openen, de kans is heel groot dat hij door vuil niet goed meer sluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:10

bert pit

asdasd

Je was me voor @FRANQ . Dat heb ik zelf ook gehad.

Je kunt voelen of het overdrukventiel open staat: het ventiel en de buizen worden warm bij warmtevraag.

Wil je het ventiel sluiten, neem dan een grote schroevendraaier druk hem met de platte kant tegen het metaal van het ventiel, het handvat tegen je oor houden. Nu kun je het ruisen makkelijk horen en het ventiel afstellen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fievel
Zou het dan niet kunnen dat de leiding(en) verstopt zitten als het water zo zwart is, met bijbehorende troep?

En hoe kan ik controleren of er flow is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xhjzuwUYs69g6p7G7MPQXNkj3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/777fQjUsxGMpv2I139AG30Yk.jpg?f=fotoalbum_large

En nog een foto van de pomp. Deze zit op zn kop 😅 Geen idee waarom, maar werkte vorige winter wel prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Zit de stift van de thermostaatknop niet vast?
Thermostaatknop demonteren en kijken of je de stift in kan drukken met de achterkant van een schroevendraaier/hamer/bahco.
Deze moet je in kunnen drukken en na loslaten weer naar voren komen.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fievel
De stift zit niet vast. Gisteren ook gecontroleerd. Weten jullie hoe ik kan controleren of er flow is?

Update:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u86w26XikuOMs1ElJtzmts_lcmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jvxw7EFk59PDiL1peiOQRzrt.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen bij de rechter knop voelt het warm. De 3 anderen zijn koud

[ Voor 69% gewijzigd door Fievel op 11-01-2024 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:59
Wat mij wel opvalt is dat de leidingen warm/heet voelen maar na de pomp (in de verdeler) de temperatuur van de verdeler koud blijft (geeft nu 30ish graden aan)

Heb je de pomp ontlucht? (er zit meestal een ventiel op de pomp voor dit)

checkvraag: Draait de pomp de juiste richting op (welke kant staat de pijl op het huis).

Voor nu zou ik er dan voor kiezen om de stelknoppen er af te draaien zodat (je in theorie) max flow hebt. Het probleem zit zowiso na de wisselaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fievel
epicfailguy23 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:24:
Wat mij wel opvalt is dat de leidingen warm/heet voelen maar na de pomp (in de verdeler) de temperatuur van de verdeler koud blijft (geeft nu 30ish graden aan)

Heb je de pomp ontlucht? (er zit meestal een ventiel op de pomp voor dit)

checkvraag: Draait de pomp de juiste richting op (welke kant staat de pijl op het huis).

Voor nu zou ik er dan voor kiezen om de stelknoppen er af te draaien zodat (je in theorie) max flow hebt. Het probleem zit zowiso na de wisselaar.
Ontlucht heb ik op de volgende 3 rode plaatsen. Mis ik er eentje?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKhKYKm7DoW76JUO1ic8CGYm7vE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BOprMSgCik5H133zzkseSjMk.jpg?f=fotoalbum_large

Ik snap je vraag over de pomp, pijl en kant voor het huis niet, sorry! Ik zie nergens een huisje staan. Bedoel je dat rode knopje waar je aan kan draaien met stand | || en |||?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-10 10:57
Er zit ook nog een ontluchtpunt bij/op het expansievat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:36
Fievel schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:44:
[...]

Ontlucht heb ik op de volgende 3 rode plaatsen. Mis ik er eentje?
[Afbeelding]

Ik snap je vraag over de pomp, pijl en kant voor het huis niet, sorry! Ik zie nergens een huisje staan. Bedoel je dat rode knopje waar je aan kan draaien met stand | || en |||?
Met 'huis' wordt hier het pomphuis bedoeld. Dat is het groene deel achter de bediening van de pomp. Daar staat een pijl op.

Daarnaast is het goed je te realiseren dat deze zwarte tyleenslangen niet zuurstofdicht zijn en ook niet het eeuwige leven hebben. De warmtewisselaar is dus verplicht. De benodigde aanvoertemperatuur is dus ook (veel) hoger. Mocht je de kans krijgen om de verwarming te vervangen (als je een nieuwe vloer legt ofzo) dan is het in het kader van toekomstige duurzaamheidsverbeteringen misschien slim om een nieuwe vloerverwarming te leggen.

[ Voor 25% gewijzigd door P5ycho op 11-01-2024 10:20 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fievel
Denman_ schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:48:
Er zit ook nog een ontluchtpunt bij/op het expansievat.
Die is ook gedaan, die kreeg ik er niet bij op de foto. Overal komt direct een straaltje water uit als ik m open draai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fievel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ce8Dh6mjduRFayCfLDAnzoo2pyM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UAQm4nMDWfg8ycN1gs5ObvP1.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dat zou het ook niet moeten kunnen zijn, toch? Aangezien de vloerverwarming het vorige winter wel goed deed. De problemen spelen sinds deze winter met de nieuwe ketel en draaien aan een ventiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Als je de knop van de groep die wel warm wordt dichtdraait, worden de anderen dan warm of begint de pomp dan te mopperen? Misschien een goede test om te kijken of die andere 3 slangen niet vervuild zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Fievel schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:05:
Alle knoppen dicht draaien, 1 open zetten en voelen of deze groep warm wordt. Daarna deze weer dichtzetten en herhalen voor de volgende groep. Wellicht verstopping of lucht in de groep.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fievel
Ik was jullie voor. Dit ook net gedaan. Linker word heel licht lauwig, 2e en 3e koud en 4e dus warm.

Dus dat betekend een verstopping of lucht in de leidingen? Hoe kunnen we dit verhelpen? Iemand tips of trucks? We zijn zelf heel handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-10 09:58
Draai eens je bypass volledig dicht en zet je pomp wat hoger.

Heb je een infrarood of warmtebeeld camera dat je ergens kunt lenen. Dan kun je het probleem gauw opzoeken.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:59
Fievel schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:32:
Ik was jullie voor. Dit ook net gedaan. Linker word heel licht lauwig, 2e en 3e koud en 4e dus warm.

Dus dat betekend een verstopping of lucht in de leidingen? Hoe kunnen we dit verhelpen? Iemand tips of trucks? We zijn zelf heel handig
Als het inderdaad lucht/verstopping zit, zet je alle groepen dicht, degene die je wilt onluchten draai je volledig open en pomp zet je op maximale stand. die laat je een tijdje draaien zodat je (hopelijk) de luchtbel/vuil uit de leiding duwt. Je weet of het gelukt is als deze warm wordt :9. Dit herhalen bij alle mogelijke groepen.

Mocht dit het niet verhelpen dan wellicht de groep loshalen en met een wateraansluiting doorspoelen, echter ik zou eerst de pomp proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Fievel schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:50:
..maar werkte vorige winter wel prima
Dat is op zich wel een goed uitgangspunt, dat zou betekenen dat als je niets hebt veranderd (behalve een nieuwe ketel) het gewoon zou moeten werken.

Weet je toevallig nog wat de aanvoer temperatuur van je oude ketel was en of dat afwijkt van je nieuwe? Het liefst wil je namelijk zoveel mogelijk naar de situatie waarvan je weet dat het gewerkt heeft. Daarmee sluit je het primaire circuit uit.
epicfailguy23 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:24:
Ik denk dat je (TS) echt moet kijken naar afgenomen flow / verstoppingen. Zeker zo'n wisselaar met niet diffusie dichte slangen slipt uiteindelijk steeds verder dicht, helemaal met zo'n (op het oog) ijzeren verdeler, er zit ook geen vuilafscheider tussen die dat normaal nog een (klein) beetje opvangt (lees: uitstelt).
Rainesh schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:50:
Draai eens je bypass volledig dicht en zet je pomp wat hoger.
Wat zou de bypass dicht draaien voor nut hebben in dit geval?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zou overwegen om de leidingen met vers water te gaan spoelen.

Op je verdeler zitten de slangen met Euroconus koppelingen vast, meestal kun je die slangen wel iets bewegen zodat je ze vrij krijgt als je ze losdraait en daarna kun je dan met een tuinslang en een extra koppelingetje elke groep apart spoelen.
Je kunt het vulpunt gebruiken als ingang voor vers water en dan telkens 1 groep open laten, het vieze water dan naar een afvoer leiden. Als je met emmers gaat klooien wordt het waarschijnlijk een bende, met een tuinslang richting buiten/afvoer kun je gewoon een tijdje spoelen.
(Bij een nieuwe vloerverwarming wordt dat ook vaak gedaan, eerst helemaal doorspoelen per groep en daarna pas definitief afvullen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-10 09:58
DukeBox schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:02:
[...]

Dat is op zich wel een goed uitgangspunt, dat zou betekenen dat als je niets hebt veranderd (behalve een nieuwe ketel) het gewoon zou moeten werken.

Weet je toevallig nog wat de aanvoer temperatuur van je oude ketel was en of dat afwijkt van je nieuwe? Het liefst wil je namelijk zoveel mogelijk naar de situatie waarvan je weet dat het gewerkt heeft. Daarmee sluit je het primaire circuit uit.

[...]

Ik denk dat je (TS) echt moet kijken naar afgenomen flow / verstoppingen. Zeker zo'n wisselaar met niet diffusie dichte slangen slipt uiteindelijk steeds verder dicht, helemaal met zo'n (op het oog) ijzeren verdeler, er zit ook geen vuilafscheider tussen die dat normaal nog een (klein) beetje opvangt (lees: uitstelt).

[...]

Wat zou de bypass dicht draaien voor nut hebben in dit geval?
Bypass volledig dicht = volledig water naar verdeler toe? Je sluit dan daarmee uit dat er geen water via bypass terug gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Rainesh op 11-01-2024 11:51 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:31

pistole

Frutter

Rainesh schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:48:
[...]

Bypass volledig dicht = volledig water naar verdeler toe? Je sluit dan daarmee uit dat er geen water via bypass terug gaat.
Er zit een warmtewisselaar tussen die warm wordt, dus bypass dicht is niet nodig. Het dichtdraaien zorgt niet voor extra flow door de lussen in de vloer.

* pistole Is geen expert op het gebied van vloerverwarming

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-10 10:57
Het zorgt er wel voor dat de flow behouden blijft/niet te snel de bypass kiest als de thermostaat dicht(er) gaat.
Daar zou je een balans in moeten vinden lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Rainesh schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:48:
Er kan geen water direct van de CV naar de VV toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ik vermoed ook dat de slangen dicht geslibt zijn.
Spoelen groep voor groep.

Een bypass kan je niet dicht draaien. Het is geen afsluiter.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fievel
Bedankt voor jullie hulp tot nu toe. We gaan de vloerverwarming door spoelen inderdaad.

Aangezien ik er zelf niet zo'n verstand van heb, heb ik bij voorbaat alvast een vraag. Buiten de slangen zal de pomp en alles ook vast vies zijn of verstopt. Hoe kunnen we dit door spoelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 27-10 07:18
@Fievel ik ga hier even een antwoord geven op de gestelde vragen maar het doorspoelen we met waterdruk. en een tuinslang. je werkt groep voor groep. dus je haalt 1 setje leidingen los. koppelt aan beide kanten/koppelingen een stuk tuinslang. dmv gardene kopeling of een slangtule met slangklem.
de ene kant hang je aan een waterkraan/wasmachine kraan. en de andere hang je in het toilet met de bril eroverheen of leg je buiten de woning. die zwarte zooi/water wil je echt niet op je vloer hebben. dus check of alles goed vast zit. kraan open en doorpoelen maar. liefst ook nog andersom. om echt alle troep eruit te krijgen.
de pomp en de verdeler en de warmte wisselaar die kan je op dezelfde manier doorspoelen alleen je moet dus even een paar verloopfitingen maken. (of je koppelt ze los en speolt ze buiten uit met de tuinslang. )
wel de cv even aftappen als je de verdeler cv zijdig lostrekt. anders staat het hele huis blank.. ook leuk.
eventueel kan je gelijk een vuilfiltrer plaatsen. als je toch gaat sleutelen scheelt weer in de toekomst.

[ Voor 5% gewijzigd door miciel op 11-01-2024 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Fievel schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:40:
Buiten de slangen zal de pomp en alles ook vast vies zijn of verstopt. Hoe kunnen we dit door spoelen?
Pomp kan je er afhalen en redelijk doorspelen maar die houd normaalgesproken niet veel vuil vast. Hij zou wel kunnen vastlopen maar dan had hij geen x,x watt aangegeven maar twee streepjes.

Eventueel kan je deze er uithalen en de aan/afvoer verlengen met buizen/slangen in een emmer water en dan (eerst) op de laagste stand even laten draaien (al zou ik dan geen platenwisselaar nemen).

De platenwissellaar moet je mee-strooms doorspoelen (met de visgraad mee, dus omgekeerd zoals deze aangesloten moet worden), in jouw geval met 6 aansluitingen moet je op zoek gaan naar wat wat is.
Echter als deze goed verstopt is krijg je het vuil er zelden helemaal uit en als je de doorstroom al iets verbeterd is dat dan maar voor korte duur, vervangen is beter.

Voor behoud van je wisselaar zou ik op zijn minst een vuilafscheider plaatsen (ervoor) en het liefst ook je verdeler vervangen door een composiet als je huidige daadwerkelijk ijzer is.

Mocht je van plan zijn een nieuwe vloer te nemen, de boel eruit halen en nieuwe slangen aanleggen, dan kan die wisselaar er gewoon tussenuit. Dat kost wat meer maar als je dan met lage temperatuur kan aanleveren met een open verdeler, verdien je dat best snel terug in energie kosten en met name comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fievel
Gezien de tijd kan ik nu even niet overal op reageren. Wel enorm bedankt voor alle tips!

We hebben alles doorgespoeld. Een heleboel vlokjes kwamen eruit. Nu alles weer aan staan en morgenochtend hopen we een positief resultaat te zien op de meters :) Ik laat het zeker even weten

Mijn vriend ligt ziek op bed, dus ik vraag het even hier; als het water door de leidingen spoelt, dan mag ik er vanuit gaan dat er in de leidingen niets meer verstopt zit, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:12

Illusion

(the art of)

Goed bezig.

Vergeet niet dat de warmtewisselaar ervoor zorgt dat je 2 gescheiden watersystemen hebt, en je ze dus ook beide onafhankelijk kan/moet vullen & ontluchten.

Gezien je aan de vloerverwarming gewerkt hebt, belangrijk dat je dát circuit dus ook vult&ontlucht.
Vullen via de kraan op de rode balk, en ontluchten rechtsachter bovenop de platenwisselaar (t-stuk achter de thermostaatkraan).

[ Voor 27% gewijzigd door Illusion op 12-01-2024 00:45 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fievel
Illusion schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 00:41:
Goed bezig.

Vergeet niet dat de warmtewisselaar ervoor zorgt dat je 2 gescheiden watersystemen hebt, en je ze dus ook beide onafhankelijk kan/moet vullen & ontluchten.

Gezien je aan de vloerverwarming gewerkt hebt, belangrijk dat je dát circuit dus ook vult&ontlucht.
Vullen via de kraan op de rode balk, en ontluchten rechtsachter bovenop de platenwisselaar (t-stuk achter de thermostaatkraan).
Dank je! Dat hebben we inderdaad gedaan.

Helaas heeft het niet (voldoende) geholpen. De aanvoer temperatuur is nu 26 graden en de retour 24/25 graden, zoals het al was. Echter word de vloer wel iets warmer, we voelen nu wel wat verschil in temperatuur in het stukje waar geen vloerverwarming ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-10 15:48
De warmtewisselaar kun je ook ontluchten, heb je dat ook gedaan? Dat zie ik niet terug in een van je eerdere foto's met kleuren. Oftewel het ventieltje achter de thermostaatknop.

Sorry verkeerd gekeken.

1. Die thermostaatknop staat veel te hoog, dat moet maximaal 40 graden zijn. Dat is niet gerelateerd aan je probleem, maar moet wel worden aangepast.
Fievel schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:05:
De stift zit niet vast. Gisteren ook gecontroleerd. Weten jullie hoe ik kan controleren of er flow is?

Update:

[Afbeelding]

2. Zitten hier mogelijk individuele groepsafsluiters op? De torxschroeven zeg maar? Of zijn deze om de koppeling vast te zetten?

3. Heb je gekeken of de knoppen van de groepafsluiters verwijderd kunnen worden? Die met de platte schroefkop. Mogelijk kunnen die nog apart worden ingeregeld.

[ Voor 60% gewijzigd door Destralak op 12-01-2024 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Destralak schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:09:
De warmtewisselaar kun je ook ontluchten, heb je dat ook gedaan? Dat zie ik niet terug in een van je eerdere foto's met kleuren. Oftewel het ventieltje achter de thermostaatknop.

Sorry verkeerd gekeken.

Overigens staat die thermostaatknop veel te hoog, dat moet maximaal 40 graden zijn. Dat is niet gerelateerd aan je probleem, maar moet wel worden aangepast.
Toch zou ik die er eerder even af halen (dus thermostaat vol open) tijdens testen dan hem lager zetten. Weer een variabele die je tijdelijk elimineert. Je vloer ontploft echt niet zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
P5ycho schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:17:
[...]

Toch zou ik die er eerder even af halen (dus thermostaat vol open) tijdens testen dan hem lager zetten. Weer een variabele die je tijdelijk elimineert. Je vloer ontploft echt niet zomaar.
Mee eens, dan weet je gelijk of de knop defect is, als de temperatuur in de verdeler dan wel ineens oploopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

@Fievel heb je nu de platenwisselaar ook doorgespoeld zoals meermaals is aangegeven?

[ Voor 78% gewijzigd door DukeBox op 12-01-2024 11:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destralak
DukeBox schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:28:
[...]

Nee, door de wisselaar heb je genoeg verlies om met gemak 10 graden te compenseren.
Niet mee eens, die thermostaatknop zit via die draad bevestigd aan het blok van de vloerverwarming, dus knijpt pas dicht als de temperatuur in het vloerverwarmingsblok boven de 50 graden uit komt, niet van de aanvoerleiding zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Sorry, je hebt helemaal gelijk.. dit is nu al de 2e keer dat ik dezelfde denkfout maak 8)7

Pagina: 1