Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:10
Beste allemaal,

Als ik google op dit onderwerp word het voor mij niet allemaal even duidelijk en voordat ik naar een accountkantoor ga met de vraag, zou ik het ook hier kunnen proberen.

Ik werk momenteel 40 uur per week bij een werkgever en verdien pakweg 55.000 bruto jaarbasis. (maand x12+vakantiegeld.) Ik heb ook een partner die rond 27k jaarbasis verdiend (1 kind van 1 jaar die 1x per week naar opvang gaat)
Nu heb ik een vraag gekregen binnen de sector om iemand te helpen bij zijn werkzaamheden.
Omdat ik niet kan afschalen met uren bij mijn werkgever en dit puur zou zijn om wat bij te verdienen, en ik het ook ontzettend gaaf vind om te doen, had ik aangegeven dit wel te willen onderzoeken of het een mogelijk is om bijv. 5 uur in de week te doen. Stel dat tarief 100,- per uur word. Ga ik hier zelf nog wat van terugzien? of wordt dit een hele hoop sturen naar bijv. belastingdienst/mindering van kinderopvangtoeslag. Werken is leuk, ik heb nog wel wat tijd vrij in de week om dit 5 uurtjes te doen bijv., maar ik wil er wel echt wat op verdienen. niet dat ik 20 euro overhoud :D.

Alles wat ik op internet kan vinden, gaat over urennormen, mensen die 1200+ uur werken etc. kom er niet echt uit. of een parttime baan en zzp ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-07 19:28

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Je kinderopvangtoeslag is wel inkomensgebonden, maar wordt maar zeer beperkt minder bij toename van je inkomen, dus daar zou ik mij weinig zorgen over maken.
Daarnaast betaal je 7% aan ziektekosten via belasting en dus inkomensbelasting.

Korte antwoord: nee, je houdt dus niet maar 20 euro per uur over, maar makkelijk de helft en lijkt mij met 100 euro per uur dus nogal lonend.

En hieronder heel terecht: Je moet toestemming van je werkgever hebben. Overleg dat daar eerst

[ Voor 11% gewijzigd door Hann1BaL op 10-01-2024 09:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En belangrijk - je huidige werkgever
Is je situatie precies andersom: je bent nu in loondienst en je wilt daarnaast werken als zzp'er? Dat kan ook. Bespreek wel eerst met je werkgever of hij extra werkzaamheden als zzp'er bij een andere opdrachtgever toestaat. Check of je een concurrentiebeding of relatiebeding hebt getekend en wat daar precies in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als het in dezelfde sector is, staat er geen clausule in je contract die dit verbiedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-07 17:53
Bedenk ook dat je werkgever moeilijk kan doen. Werkgever gaat ervan uit dat jij je voor hem inzet en daarna “rust”.
Heb je akkoord van je werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
internet4me schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:41:
Bedenk ook dat je werkgever moeilijk kan doen. Werkgever gaat ervan uit dat jij je voor hem inzet en daarna “rust”.
Tenzij er in je contract staat dat je slechts 1 werkgever mag hebben of iets over je gedrag buiten werktijd, heeft de werkgever niets te zeggen over hoe jij je overige tijd besteedt. Of je rust, gaat bergklimmen of bijklust, gaat hem niets aan.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
SlaadjeBla schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:49:
[...]

Tenzij er in je contract staat dat je slechts 1 werkgever mag hebben of iets over je gedrag buiten werktijd, heeft de werkgever niets te zeggen over hoe jij je overige tijd besteedt. Of je rust, gaat bergklimmen of bijklust, gaat hem niets aan.
Onjuist. Vanwege de arbeidstijdenwet ben je verplicht beide werkgevers te melden dat je ook een andere baan hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
ja er wordt vanuit gegaan dat dit mogelijk is, met toestemming van huidige werkgever. Het is binnen zelfde sector. maar wordt niet gezien als concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• missTweakers
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-07 17:26
Ik denk dat je misschien hier iets aan kan hebben: https://www.berekenhet.nl...er-gaan-werken-netto.html
Als het een klein klusje is van paar maanden kan je het verwachte extra totale inkomen delen door 12 om de nieuwe maandinkomsten in te vullen.

Het extra inkomen dat je verdient kan je bij belastingaangifte gewoon onder overige inkomsten zetten. Deze inkomsten worden gewoon bij je andere inkomen opgeteld, dus maakt niet uit of het over 1 of meerdere banen gaat. Je kan zelf de getallen invullen in het formulier hierboven en dan zien hoeveel je er netto aan overhoudt incl toeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
missTweakers schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:09:
Ik denk dat je misschien hier iets aan kan hebben: https://www.berekenhet.nl...er-gaan-werken-netto.html
Als het een klein klusje is van paar maanden kan je het verwachte extra totale inkomen delen door 12 om de nieuwe maandinkomsten in te vullen.

Het extra inkomen dat je verdient kan je bij belastingaangifte gewoon onder overige inkomsten zetten. Deze inkomsten worden gewoon bij je andere inkomen opgeteld, dus maakt niet uit of het over 1 of meerdere banen gaat. Je kan zelf de getallen invullen in het formulier hierboven en dan zien hoeveel je er netto aan overhoudt incl toeslagen.
Hier maak je een denkfout. Als zzp moet je ook andere belastingen betalen, die een werknemer nooit ziet en/weet. Ook is er verantwoordelijkheidskwestie….

Deze regels die je aanhaalt zijn alleen van toepassing als je in dienst bent bij dat andere bedrijf.

[ Voor 5% gewijzigd door internet4me op 10-01-2024 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Overigens verdien je netto in je 40e uur dat je in de week werkt ook 'maar' circa 10 euro. Dus wat betreft zou ik niet te snel denken dat je weinig gaat overhouden als je een mooi tarief kan krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• missTweakers
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-07 17:26
Ja, maar als het gewoon een (tijdelijk) klusje voor erbij is, hoef je helemaal geen ZZP'er met bijhorende rompslomp te worden en kan je het gewoon dus onder 'overige inkomsten' hangen? Of heb ik dat mis?

Voor hoe lang is dit project? is het een tijdelijk iets of structureels? Wil je echt ondernemer worden of is het alleen deze klus en verder niet? ga je je bij kvk inschrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
missTweakers schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:08:
Ja, maar als het gewoon een (tijdelijk) klusje voor erbij is, hoef je helemaal geen ZZP'er met bijhorende rompslomp te worden en kan je het gewoon dus onder 'overige inkomsten' hangen? Of heb ik dat mis?

Voor hoe lang is dit project? is het een tijdelijk iets of structureels? Wil je echt ondernemer worden of is het alleen deze klus en verder niet? ga je je bij kvk inschrijven?
Als je in dienst gaat bij dat bedrijf. Dan klopt dat. Maar dan krijg je geen hoog uurloon. Geen zzp uurloon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:15
dfbt schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:55:
ja er wordt vanuit gegaan dat dit mogelijk is, met toestemming van huidige werkgever. Het is binnen zelfde sector. maar wordt niet gezien als concurrentie.
Toestemming heb je niet meer nodig, tenzij er een gerechtvaardigd belang bij is.

https://smartadvocaten.nl...1-augustus-2022-niet-meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hann1BaL schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:39:
Je kinderopvangtoeslag is wel inkomensgebonden, maar wordt maar zeer beperkt minder bij toename van je inkomen, dus daar zou ik mij weinig zorgen over maken.
Zeer beperkt? Voor de TS scheelt het 10%, dat valt mee voor één dagje maar toch een kleine €80. Maar het totale verval is 63% voor het eerste kind, dat zijn wel serieuze knaken. Als je met twee keer modaal gaat samenwonen verdubbel je de eigen bijdrage met één kind dat drie dagen opvang krijgt. Prima model volgens mij, maar om het nu zeer beperkt te noemen is wel een brug te ver.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-07 20:53
Ik weet niet welke sector je wil gaan werken. Maar bedenk wel dat je aansprakelijkheidsverzekering waarschijnlijk niet uitkeert als er wat mis gaat tijdens je werkzaamheden. Hiervoor neem je als ZZPer normaal een beroepsaansprakelijkheidsverzekering.

Op zich zou je volgens mij gewoon wel wat bij kunnen verdienen. Als je niet veel uren draait zal dit onder het kopje overige inkomsten vallen. De belastingdienst kent twee soorten belasting die relevant voor je zijn. 1 inkomstenbelasting, 2 btw. Het kan zijn dat je voor de belastingdienst geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, dit zijn oa die urennorm die je hebt gelezen. Maar het kan zijn dat je dan alsnog wel ondernemer bent voor de btw. Dan moet je je inschrijven bij de KvK om een btw nummer te krijgen en geef je elk kwartaal je btw op. Voordeel is dat je dan ook je btw van uitgaven kan terugvragen.

Als je geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting geef je je extra inkomsten op bij het kopje overige inkomsten. Hierbij kan je je gemaakte kosten aftrekken.

Let op, je kan als je niet ingeschreven staat bij de KvK geen factuur sturen aan je klant. Dit omdat een factuur aan eisen moet voldoen o.a. een btw nummer. Je mag dan ook geen btw rekenen als je geen btw nummer hebt. Je mag wel een nota sturen, met een nota kan een afnemer de kosten alsnog in zijn boekhouding verwerken.

Een hoop tekst, maar waar het dus op neer komt is dat je even de volgende stappen moet uitzoeken:
- Ben ik met mijn werkzaamheden btw plichtig of moet ik een factuur versturen? Zo ja moet je je inschrijven bij de KvK.
- Ben ik voor de inkomstenbelasting een ondernemer? (Kan je via een online check bij de belastingdienst controleren) Zo ja dan doe je aangifte als ondernemer zo nee dan geef je je extra inkomsten op onder het kopje overige inkomsten bij je jaaraangifte.
- Heb ik een beroepsaansprakelijkheidsverzekering nodig voor mijn werkzaamheden? Zo ja sluit deze dan af voordat je met je werkzaamheden begint.
- Mag ik de werkzaamheden naast mijn huidige werk uitvoeren van mijn werkgever? Je wil tenslotte niet je baan kwijtraken.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

zx9r_mario schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:07:
[...]
Toestemming heb je niet meer nodig, tenzij er een gerechtvaardigd belang bij is.

Dat is een positieve ontwikkeling en duidelijke uitspraak!

Wel neem ik aan dat je nog altijd wel verplicht bent je aan de arbeidstijdenwet te houden én dat je werkgever potentieel moeilijk kan doen als jouw nevenwerkzaamheden negatief invloed hebben op je primaire werk? (Bijvoorbeeld een IT'er die volgens contract, verplicht is storingsdienst te draaien maar aan die verplichting niet kan voldoen, omdat diegene op dat moment werkzaamheden verricht voor diens eigen onderneming.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

FirePuma142 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:09:
[...]

Zeer beperkt? Voor de TS scheelt het 10%, dat valt mee voor één dagje maar toch een kleine €80. Maar het totale verval is 63% voor het eerste kind, dat zijn wel serieuze knaken. Als je met twee keer modaal gaat samenwonen verdubbel je de eigen bijdrage met één kind dat drie dagen opvang krijgt. Prima model volgens mij, maar om het nu zeer beperkt te noemen is wel een brug te ver.
Nou ja, daar kun je een andere kijk op hebben, prima. Laten we dat in het midden. Je voorbeeld om het aan te tonen is hier gewoon niet relevant. Ze verdienen samen bijna 2x modaal en aangezien de TS een fulltime baan heeft, hoeven we er toch ook niet vanuit te gaan dat de bijverdiensten zijn salaris nog even gaan verdubbelen (en als dat wel zo is blijft er ook nog heel veel over :D )

Mijn inziens zorgt het er niet voor dat het niet rendabel is om meer te werken EN ben je minder afhankelijk van toeslagen, wat natuurlijk ook als iets positiefs gezien moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hann1BaL schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:29:
[...]

Nou ja, daar kun je een andere kijk op hebben, prima. Laten we dat in het midden. Je voorbeeld om het aan te tonen is hier gewoon niet relevant.
Het voorbeeld voor de situatie van de TS is heel relevant, dat scheelt gewoon ongeveer €80 per maand. Dat valt makkelijk weg tegen de extra verdiensten van 20 uur in de maand tegen €100 per uur.
Ze verdienen samen bijna 2x modaal en aangezien de TS een fulltime baan heeft, hoeven we er toch ook niet vanuit te gaan dat de bijverdiensten zijn salaris nog even gaan verdubbelen (en als dat wel zo is blijft er ook nog heel veel over :D )

Mijn inziens zorgt het er niet voor dat het niet rendabel is om meer te werken EN ben je minder afhankelijk van toeslagen, wat natuurlijk ook als iets positiefs gezien moet worden.
Voor de TS niet, <knip> Svp bij de huidige casus blijven.

[ Voor 7% gewijzigd door Ardana op 10-01-2024 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

FirePuma142 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:40:
[...]

Het voorbeeld voor de situatie van de TS is heel relevant, dat scheelt gewoon ongeveer €80 per maand. Dat valt makkelijk weg tegen de extra verdiensten van 20 uur in de maand tegen €100 per uur.

[...]

Voor de TS niet, [mbr]<knip>
<knip> reactie op off-topic opmerking.

80 euro per maand is dus zeer weinig impact. <knip>

[ Voor 29% gewijzigd door Ardana op 10-01-2024 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
het gaat om data inlezen, en verwerken en mening/advies over uitschrijven . dus allemaal thuis. Uiteraard zonder enige vorm van risico en aansprakelijkheid. Dit wordt specifiek voor 1 iemand gedaan. Hij wilt zelf ook een eenmanszaak blijven, dus ik zal facturen moeten maken en een KVK nummer aanvragen en mijn kosten factureren aan hem. Dus in werkelijkheid zullen er 12 facturen komen op jaarbasis naar 1 persoon/bv.
stel je voor dat dit dus 20x100 euro is per maand, ga ik 24.000 op jaarbasis verdienen bruto. extra. Als daar 37 of 50% belasting heen moet maakt natuurlijk wel uit.

Maar ik weet dus niet of dat zo werkt. uit eigen inkomen rond 55.000 dus als ik 24.000 bij verdien kom ik op 79k uit, en op internet valt te vinden dat je 50% inkomstenbelasting gaat betalen als je over 75k gaat.

ik werk stabiel 40 uur bij huidige werkgever. 5 uur per week erbij zou naar mijn mening niet overdreven veel druk maken op mijn huidige baan, functie en privéleven.

[ Voor 9% gewijzigd door dfbt op 10-01-2024 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

dfbt schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:50:
het gaat om data inlezen, en verwerken en mening/advies over uitschrijven . dus allemaal thuis. Uiteraard zonder enige vorm van risico en aansprakelijkheid. Dit wordt specifiek voor 1 iemand gedaan. Hij wilt zelf ook een eenmanszaak blijven, dus ik zal facturen moeten maken en een KVK nummer aanvragen en mijn kosten factureren aan hem. Dus in werkelijkheid zullen er 12 facturen komen op jaarbasis naar 1 persoon/bv.
stel je voor dat dit dus 20x100 euro is per maand, ga ik 24.000 op jaarbasis verdienen bruto. extra. Als daar 37 of 50% belasting heen moet maakt natuurlijk wel uit.

Maar ik weet dus niet of dat zo werkt. uit eigen inkomen rond 55.000 dus als ik 24.000 bij verdien kom ik op 79k uit, en op internet valt te vinden dat je 50% inkomstenbelasting gaat betalen als je over 75k gaat.
Je gaat de bijna 50% inkomstenbelasting betalen over het bedrag BOVEN de grens, niet ineens over je hele inkomen. Dus ook die impact is beperkt en hoort tenslotte bij het hebben van een hoger inkomen.

natuurlijk maakt het uit dat er belasting over geheven wordt, maar dat is toch bij elke vorm van inkomen zo? Je vaste lasten gaan niet omhoog omdat je die al betaalt van je huidige salaris, dus wat je meer verdient is dan wel meer geld in de hand waar je de vrije keuze van uitgaven van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:08

Over het algemeen ga je rond dat getal juist effectief minder belasting betalen, omdat dan de afbouw heffingskortingen en allerlei andere regelingen hun einde bereiken. Daar staat tegenover dat je als ondernemer bijv. Mkb-winstvrijstelling hebt, je kan zakelijk dingen kopen en in mindering bringen van je winst etc. Maar desondanks ja, je kan er inderdaad wel van uit gaan dat je plus of minus 50% direct of indirect kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
dus stel ik verdien boven die 75k 100 euro per uur, wordt dat automatisch 50 euro want belasting. En dan zit ik nog met winstbelasting toch? Dat heb ik ook al eventueel op die eerste stuk van het inkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

dfbt schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:54:
dus stel ik verdien boven die 75k 100 euro per uur, wordt dat automatisch 50 euro want belasting. En dan zit ik nog met winstbelasting toch? Dat heb ik ook al eventueel op die eerste stuk van het inkomen?
Nee, geen aparte winstbelasting. Dat is al je belasting. Winstbelasting zou gaan over een BV.
Vergeet ook niet dat je kosten die je maakt kunt aftrekken van de inkomsten.

Maar qua grens klopt het.
Dus die eerste 20k wordt maar 37% belast.

Even terug naar je echte vraag:
Dat loont echt heel hard hoor :)
Je boodschappen worden niet duurder. Je hypotheek ook niet, dus dat extra geld is al snel na belasting geld dat je over gaat houden en dat ga je dus merken.

[ Voor 16% gewijzigd door Hann1BaL op 10-01-2024 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Wat ik lastig vind hieraan - hoewel veel zzp-ers het negeren - is dat je officieel meerdere opdrachtgevers moet hebben, omdat het anders als een verkapt dienstverband kan worden gezien.

En je zal uiteraard zelf naar de KvK moeten, administratie bijhouden en btw aangifte moeten doen.

Ex collega van mij die inmiddels eigen bedrijf heeft, heeft mij ook weleens gevraagd om bij te klussen. We hebben dat uiteindelijk niet gedaan, maar soms denk ik er ook nog weleens aan.

Ook over extra uren bij huidige werkgever denk ik weleens, maar dat is lastig qua registratie plus dat niemand anders dat doet (op een flexibele manier).

Ik ben bijvoorbeeld elke woensdag vrij (papa dag) en zou 's ochtends in theorie wat uurtjes kunnen doen terwijl mijn dochter op school zit. Maar ik wil het ook weer niet - altijd - doen. En zeker ook niet gratis.

PS
Accountant van mijn ex collega zei dat ik naar de KvK moest om te kunnen factureren. Een constructie dat ik het als extra inkomsten aangeef, vond hij niet handig. Kortom, ik kon mij weer melden als ik kon factureren.

[ Voor 12% gewijzigd door Lethalis op 10-01-2024 14:12 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
dfbt schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:54:
De verwarring ontstaat hier omdat over ondernemen gesproken wordt. Je bent geen ondernemer voor de IB, dat is duidelijk. Je geeft alles gewoon op in box 1, voert je inkomsten (ex. btw) in bij 'inkomsten uit overig werk'. Eventuele kosten die je voor het vergaren hiervan maakt mag je ook aftrekken (wederom ex btw mits je het als voorbelasting aftrekt bij je btw-aangifte, zie ook KOR).

Naast de inkomstenbelasting betaal je ook een inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet in box 1. In principe betaal jij gewoon de belastingen die normaliter worden ingehouden door je werkgever voordat hij je nettoloon overmaakt.

Hierboven wordt gesproken over zaken als mkb-winstvrijstelling, winstbelasting e.d. maar dat is geheel niet van toepassing op jouw situatie. Je bent immers geen ondernemer voor de inkomstenbelasting.

Deels los van dit hele verhaal ben je waarschijnlijk wel ondernemer voor de btw, omdat je een winstoogmerk hebt. Verdiep je eens in de voor- en nadelen van de KOR als je geen zin hebt in btw-gedoe en ook weinig profijt denkt te hebben van het doen van btw-aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hann1BaL schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:50:
[...]
<knip>
80 euro per maand is dus zeer weinig impact. <knip>.
<knip> Gehakketak op elkaar mag stoppen.
Hoe dan ook, voor de TS zal de impact in de situatie zoals beschreven in de TS beperkt zijn. Maar het is heel verstandig om dat in je eigen situatie even na te rekenen, het is namelijk simpelweg niet waar dat kinderopvangtoeslag maar zeer beperkt minder wordt bij toename van je inkomen.

<knip>

[ Voor 32% gewijzigd door Ardana op 10-01-2024 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Lethalis schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:07:
Wat ik lastig vind hieraan - hoewel veel zzp-ers het negeren - is dat je officieel meerdere opdrachtgevers moet hebben, omdat het anders als een verkapt dienstverband kan worden gezien.
Dit is maar één van de indicatoren die meegenomen wordt en dat is vooral relevant in geval van gezagsverhoudingen. Het is niet per se noodzakelijk, al helemaal niet als je geen ondernemer voor de IB bent.

[ Voor 6% gewijzigd door finsdefis op 10-01-2024 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

<knip> Gehakketak op elkaar mag stoppen.

[ Voor 98% gewijzigd door Ardana op 10-01-2024 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
finsdefis schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:12:
[...]

Dit is maar één van de indicatoren die meegenomen wordt en dat is vooral relevant in geval van gezagsverhoudingen. Het is niet per se noodzakelijk, al helemaal niet als je geen ondernemer voor de IB bent.
Lijkt me op basis van de beperkte informatie niet mogelijk om vast te stellen of hij wel of geen ondernemer voor de IB is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

dfbt schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:35:
Stel dat tarief 100,- per uur word. Ga ik hier zelf nog wat van terugzien? of wordt dit een hele hoop sturen naar bijv. belastingdienst/mindering van kinderopvangtoeslag.
Als je niet voldoet aan het urencriterium en dit wel redelijk vast gaat doen dan mag je er op rekenen dat je van die 500 euro flink wat geld mag afdragen (IB + PV/ZVW).

Je kunt het berekenen met bijv. deze tool. Als ik daar uitga van 3900 euro per maand bruto + 8% vakantiegeld + 3900 euro 13e maand en daarnaast 500 euro bruto als ZZPer, dan kom ik op een nettoloon van € 53.392 uit. Laat ik het stukje ZZP weg, dan is dat € 40.304. Dat is dus zo'n €13.088.
Op die 500 euro per week, €26.000 per jaar bruto, verlies je dan €12.912 aan belasting.
Hoeveel toeslag je minder krijgt kan de BD je vertellen

Of dat interessant is weet ik niet, dat moet je voor jezelf bepalen natuurlijk. Voor een toffe uitdaging lijkt mij dat zeker de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hielko schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:54:
[...]

. Daar staat tegenover dat je als ondernemer bijv. Mkb-winstvrijstelling hebt, je kan zakelijk dingen kopen en in mindering bringen van je winst ett.
Met 240 uur per jaar zijn de ondermersaftrekposten wel beperkt hoor aangezien je niet aan het urencriterium voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

<knip> Gehakketak op elkaar stopt hier.

[ Voor 94% gewijzigd door Ardana op 10-01-2024 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hielko schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:54:
[...]

Over het algemeen ga je rond dat getal juist effectief minder belasting betalen, omdat dan de afbouw heffingskortingen en allerlei andere regelingen hun einde bereiken. Daar staat tegenover dat je als ondernemer bijv. Mkb-winstvrijstelling hebt, je kan zakelijk dingen kopen en in mindering bringen van je winst etc. Maar desondanks ja, je kan er inderdaad wel van uit gaan dat je plus of minus 50% direct of indirect kwijt bent.
Houd er wel rekening mee dat voor al dat soort vrijstellingen je wel aan het uren-criterium moet voldoen. En met 5 of 8 uur per week kom je daar niet aan dus heb je daar geen recht op.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
PolarBear schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:21:
[...]

Met 240 uur per jaar zijn de ondermersaftrekposten wel beperkt hoor aangezien je niet aan het urencriterium voldoet.
Urencriterium is alleen relevant voor startsaftrek en zelfstandigenaftrek, mkb-winstvrijstelling hangt niet af van urencriterium en de mogelijkheid om dingen zakelijk aan te schaffen ook niet.
ronaldmathies schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:34:
[...]

Houd er wel rekening mee dat voor al dat soort vrijstellingen je wel aan het uren-criterium moet voldoen. En met 5 of 8 uur per week kom je daar niet aan dus heb je daar geen recht op.
Nope, zie mijn reactie hierboven ook. Het urencriterium is maar voor een beperkt aantal posten belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-07 16:14
Programmeur hier, met wel eens een verzoek of ik iets soortgelijks kan doen.

Ik wijs het altijd af. Ik vind het persoonlijk teveel gedoe, want het gaat geheid gedoe opleveren. Zij vinden dat X inladen wel bij de opdracht hoort (en afgesproken prijs), maar jij niet. En wat gebeurd er met onderhoud? Bijvoorbeeld het aangeleverde bestand heeft nu een kolom meer. Dan kun je dat meerwerk noemen, maar stel het moet gister af (want dat moet t altijd) en jij hebt geen tijd, wat dan? Dat is in de basis hun probleem, maar wordt ook het jouwe kan ik uit ervaring vertellen. En als er toch een bug in blijkt te zitten?

Daarnaast is er ook een tijdverwachting van je klant en 5 uur per week is zo voorbij. Dan pak je er toch maar een avondje bij want t klonk toch wel belangrijk.

En de opbrengst? 40-50% gaat naar de belastingdienst, want je zit met je 55k al in de hoge schaal, alles dat je meer verdient dus ook.
En wat ik niet uit je reacties kan opmaken, is de 100/uur ook al geaccepteerd? Want dat is een volle mep prijs, maar bij jou krijgt ie maar deeltijd service terug, dan kan ie beter naar een ander gaan. Ik kan me heel goed voorstellen dat je klant naar jou komt voor de vriendenprijs.
Als het zwart kan dan kan de prijs omlaag (denk bijv naar 65/uur), dan is t leuker voor jou en je klant en geef ook 'gevoel' voor de tijdelijke aard.

TLDR; Als het aan aantal uren beperkt is zou je het eens kunnen aftasten, maar zorg dat je geen totaalprijs afspreekt! Spreek kleine onderdelen af, of een aantal punten (en dan de taken elk een X aantal punten geven). Anders zou ik het persoonlijk laten voor wat het is.

[ Voor 3% gewijzigd door Martijn.C.V op 10-01-2024 14:43 ]

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Hielko schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:16:
[...]

Lijkt me op basis van de beperkte informatie niet mogelijk om vast te stellen of hij wel of geen ondernemer voor de IB is.
Jawel hoor. Kijk maar eens naar de ondernemerscheck. Als je fulltime voor een wg werkt, een omzet in deze range verwacht en daarnaast maar één opdrachtgever hebt voldoe je sowieso al niet aan de criteria daarvoor (bijv. geen financieel risico door investeringen, minder dan 3 opdrachtgevers, meer dan 70% van de tijd voor één opdrachtgever).

[ Voor 12% gewijzigd door finsdefis op 10-01-2024 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
finsdefis schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:48:
[...]

Jawel hoor. Kijk maar eens naar de ondernemerscheck. Als je fulltime voor een wg werkt, een omzet in deze range verwacht en daarnaast maar één opdrachtgever hebt voldoe je sowieso al niet aan de criteria daarvoor (bijv. geen financieel risico door investeringen, minder dan 3 opdrachtgevers, meer dan 70% van de tijd voor één opdrachtgever).
Dat zijn geen harde eisen, alleen indicatoren. Wellicht zijn er wel investeringen nodig op termijn, of is er de intentie om na verloop van tijd ook met andere opdrachtgevers samen te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Knip, nevermind, niet hetgeen de TS naar op zoek is ook.

[ Voor 87% gewijzigd door _ferry_ op 11-01-2024 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Hielko schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:02:
[...]

Dat zijn geen harde eisen, alleen indicatoren. Wellicht zijn er wel investeringen nodig op termijn, of is er de intentie om na verloop van tijd ook met andere opdrachtgevers samen te werken.
Fair point, maar op dit moment zijn daar geen aanwijzingen voor. Meer informatie heb je eigenlijk ook niet nodig.

Het zou wat anders zijn als TS nu al de door jou verwoorde ambities uitspreekt en daarnaar handelt, maar dat is niet zo. Wie weet is de situatie over een x aantal maanden / jaren idd anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
zx9r_mario schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:07:
[...]

Lees dan ook even het hele artikel en niet alleen de eerste zin.

Een van de punten wanneer je nog wel toestemming moet vragen is "het vermijden van belangenconflicten". Dat heb je al snel met werk in hetzelfde vakgebied (de TS heeft dit al geregeld), maar vaak worden dit soort zaken ook al gedekt door een stukje concurrentiebeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:45

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Modbreak:Ik heb even de boel opgeschoond. Nogmaals: gehakketak op elkaar mag achterwege blijven. Concentreer je op de casus en elkaar vliegen afvangen is zeker niet de bedoeling.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewest
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-07 14:56
<Persoonlijke mening>

Er zijn 2 overwegingen dit je volgens mij moet maken.
1. Wil ik straks voor mijzelf beginnen? als je ja zegt, dan moet je het zeker op deze manier proberen.
Ik ken een hoop ondernemers die zo zijn begonnen. indien nee, zie 2.

2. Levert het genoeg op voor het gezeur? je hebt meerdere factoren die meespelen. Je werk / thuissituatie / extra stress. wat ga je doen als het tegenzit? klant zeurt zoals @Martijn.C.V aangeeft en je kind is ziek en je moet dus thuis zijn. Levert deze extra stress dan nog genoeg geld op? Of ga je jezelf in puin draaien? (de wel bekende burnout)

Voor mij persoonlijk is punt 2 de reden dat ik werknemer ben ipv ondernemer. mijn partner is ondernemer maar ik sta vaak genoeg te klussen/probleem oplossen in mijn "vrije" tijd voor die onderneming. Dat ik gepland had om na een drukke werkweek de xbox aan te slingeren maar dan tot 22 uur iets anders aan het doen ben.

</Persoonlijke mening>

Flickr
Canon 7D + Glas + Licht
Komt het rot over dan bedoel ik het anders en taalfouten zijn inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
Wat een topic is het geworden. Het is allemaal vrij simpel werk waar goed betaald voor wordt omdat t een niche markt is. Die 5 uurtjes per week zou puur zijn om te helpen/ondersteunen en er is al zeer goed contact met de persoon die dit heb gevraagd. Het is ook werk wat ik ieder moment kan doen, dus zondag avond, thuis met laptop op schoot maar ook op een maandag ochtend. En als ik een week zou moeten overslaan en dit niet ging lukken dan is er ook geen probleem. Die 100 euro was een voorbeeld getal om makkelijk mee te rekenen. Vanmiddag nog toevallig even over gehad met diegene nadat ik al een paar reacties had gelezen. In principe staat er nog niks vast maar t wordt ergens tussen 85 en 95 euro. Mijn casus hier voorleggen was natuurlijk puur om te zoeken hoeveel dit uiteindelijk met 5 uurtjes per week zou gaan opleveren. Zelfs als ik van die 450/500 euro 250 per week overhoud, is dat iedere maand toch 1000 netto erbij. Dat geld kan ik redelijk goed gebruiken om komende jaren versneld af te lossen

Ik mijn gedachte had ik al 37/50 %’belasting betaald en kwamen er nog veel meer kosten bij kijken. Op 1 laptop per 3/4 jaar heb ik ook geen eigen kosten.

[ Voor 7% gewijzigd door dfbt op 10-01-2024 21:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:51
Ik zou beginnen met dit:
https://www.kvk.nl/starte...rijf-inschrijven-bij-kvk/

en

https://www.belastingdien...e_geldt_de_btw/ondernemer

Te lezen.

En dan is het dus de vraag of je echt ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, wanneer je dit gaat doen. Als het voor een beperkte tijd is, neig ik naar nee. En dan geef je het dus op als "inkomsten uit overige werkzaamheden". Ga je het langdurig doen, dan misschien wel. Hoewel, met maar 1 opdrachtgever en geen enkele intentie om andere klanten te werven, neigt het dan wel naar schijnzelfstandigheid...

Als je wel ondernemer voor de BTW wordt (die drempel ligt veel lager dan voor de inkomstenbelasting, hoewel ik bij tijdelijk wat uren ook zou uitgaan van "nee", zie eerdere link), kan je nog de KOR aanvragen. Zolang je omzet onder de €20.000,- per jaar blijft, hoef je dan geen BTW af te dragen. Je kan echter ook geen BTW aftrekken (er valt namelijk nergens van af te trekken als je geen BTW afdraagt).

Sites met veel nuttige info:
www.ikwordzzper.nl
www.kvk.nl
www.goedestartbelastingdienst.nl

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-07 12:50
Oon schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:19:
[...]

Als je niet voldoet aan het urencriterium en dit wel redelijk vast gaat doen dan mag je er op rekenen dat je van die 500 euro flink wat geld mag afdragen (IB + PV/ZVW).
Net zoveel als over het topje brutoloon toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-07 21:20
het gaat om data inlezen, en verwerken en mening/advies over uitschrijven . dus allemaal thuis. Uiteraard zonder enige vorm van risico en aansprakelijkheid. Dit wordt specifiek voor 1 iemand gedaan.
Waarom zou er geen aansprakelijkheid kunnen zijn?
Hij wilt zelf ook een eenmanszaak blijven, dus ik zal facturen moeten maken en een KVK nummer aanvragen en mijn kosten factureren aan hem.
Een eenmanszaak kan prima mensen in dienst hebben, me dunkt. De rechtsvorm is geen reden om op zzp-basis te moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-07 21:20
Martijn.C.V schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:41:
En de opbrengst? 40-50% gaat naar de belastingdienst, want je zit met je 55k al in de hoge schaal, alles dat je meer verdient dus ook.
De hoogste schijf, schijf 2, start bij belastbaar inkomen vanaf €75.518.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

sanger1981 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 06:59:
[...]

Net zoveel als over het topje brutoloon toch?
Ja, het verschil is dat in loondienst je werkgever alles verrekent en je gewoon netto uitbetaald krijgt, dat is voor veel mensen als ze gaan ZZPen wel even schrikken.

Uiteindelijk kom je vaak goedkoper uit dan de duurste berekening (als je alles plat bij elkaar optelt is het iets van 55-65% afhankelijk van welke korting je meerekent) maar in de praktijk kom je vaak rond of onder de 50% uit, blijft toch nog flink wat geld als je dat achteraf mag aftikken en er niet genoeg rekening mee hebt gehouden of had gerekend op een korting en die uiteindelijk niet mag toepassen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
wheel schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 07:06:
[...]

Waarom zou er geen aansprakelijkheid kunnen zijn?
Omdat de data lezen, advies geven/schrijven altijd een advies blijft. wat het betreffende bedrijf met de info doet, moeten ze zelf weten. Zo werkt het eenmaal in die wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
missTweakers schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:08:

Zou daar zelf niet al te licht over nadenken, er komt meer bij ZZP'en kijken zoals je verzekeringen, boekhouding etc. 5 uur zou voor mij al snel te veel overhead opleveren voor 100 euro, tarief zou dan echt hoger moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-07 20:53
init6 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:14:
[...]

Zou daar zelf niet al te licht over nadenken, er komt meer bij ZZP'en kijken zoals je verzekeringen, boekhouding etc. 5 uur zou voor mij al snel te veel overhead opleveren voor 100 euro, tarief zou dan echt hoger moeten zijn.
In dit geval kan je prima zelf de boekhouding doen. Moet makkelijk met 1 uurtje per maand gedaan kunnen worden. Je kan bijvoorbeeld een open source programma zoals gnucash gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
init6 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:14:
[...]

waar moet ik mij voor verzekeren dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
dfbt schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:08:
[...]

waar moet ik mij voor verzekeren dan?
Zodra je data verwerkt, advies geeft kan er sprake zijn van aansprakelijkheid. Zeker zodra je op productie omgevingen data gaan bewerken. In dergelijk geval zou ik kijken naar een beroepsaansprakelijkheidsverzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -db-
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:12

-db-

Hoi

wheel schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 07:15:
[...]

De hoogste schijf, schijf 2, start bij belastbaar inkomen vanaf €75.518.
Dat is waar. Maar door het afnemen van belastingkortingen bij hoger inkomen ga je meer belasting betalen over de rest van je inkomen. De tarieven en verlopen zijn zo gekozen dat je effectief ongeveer een gelijk percentage als de hoogste schijf van je extra inkomen afstaat aan de belasting. (Deze tarieven, grenzen en verlopen zijn bewust zo gekozen).

Effectief betaal je dan ook al op een veel lager inkomenspunt al het hoge tarief van ca. 49,5% (hoogste schijf) over extra inkomen. En dat is dan ook het tarief dat TS gaat betalen als het als 'extra inkomen' wordt opgegeven.

Ze noemen dit ook wel het marginaal belastingtarief. Het tarief dat je effectief betaalt over elke extra verdiende euro.
init6 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:14:
[...]

Zodra je data verwerkt, advies geeft kan er sprake zijn van aansprakelijkheid. Zeker zodra je op productie omgevingen data gaan bewerken. In dergelijk geval zou ik kijken naar een beroepsaansprakelijkheidsverzekering.
Ik zou vooral bij het advies, dat je schriftelijk uitbrengt, duidelijk vermelden dat het louter adviesgevend is en er geen verantwoordelijkheden uit voort kunnen vloeien. En de data vertrouwelijk behandelen en verwijderen zodra je er klaar mee bent.

[ Voor 24% gewijzigd door -db- op 11-01-2024 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-07 23:38
Dit kan prima en arbeidstijdenwet geldt niet voor zzpers. Daarnaast geldt het ook niet als je 3x het minimumloon verdient. Je werkgever mag het ook niet meer zomaar weigeren. Dus ga lekker als zzper aan de slag. Maak zoveel uren als je kan zodat het voor je rendabel genoeg is. Als je zzp en loondienst combineert kan je ook gebruik maken van de voordelen van beide werelden. Ken genoeg mensen die al jaren naast hun loondienst bijklussen. Belangrijkste wees transparant laat het weten aan je werkgever maar accepteer geen nee.

Aansprakelijkheid is vaak nier nodig als je via tussenpartij aan de slag gaat. Dan is een tussenpartij verzekerd aangezien zij een contract aangaan met het bedrijf en jij met de tussenpartij. Meeste tussenpartijen hebben da afgedekt. Vraag het aan ze.

[ Voor 19% gewijzigd door Figo112 op 16-01-2024 20:31 ]

Pagina: 1