[Excel] XLOOKUP - Dynamische Lookup_array / return_array

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:39

Thompson

Beeromaniac

Topicstarter
Ik weet niet of ik mijn titel helemaal duidelijk heb gemaakt, maar ik probeer een situatie te creëren waarin, in een dynamisch samengesteld bereik (dit wordt gevuld door een ander script, elke keer in een andere volgorde), wordt gezocht naar een waarde. Indien deze waarde in dat bereik voorkomt, moet een bepaald bericht getoond worden. Dit wil ik voor meerdere verschillende zoekwaardes met elk hun eigen returnwaarde.

Ik heb ChatGPT al om wat hulp gevraagd maar kom er nog niet helemaal aan uit.
Deze geeft dit als voorbeeld;
code:
1
=IFERROR(XLOOKUP({"John", "Alice", "Bob"}, A2:A10, B2:B10, "Not Found"), "Not Found")

In mijn geval is de samenstelling van A2:A10 is dus altijd anders, soms komen ze er alle 3 in voor, soms geen van allen. Soms staat John op A2, soms op A8.

Momenteel heb ik voor elk van de namen een aparte lF waarin ik gewoon een antwoord geef, bijvoorbeeld als "John" voorkomt in A2:A10 dan is de return "John is vandaag aan het werk, bereikbaar op 0612345678" en anders "John is er vandaag niet".
Bij Alice wil ik dan "Alice is vandaag aan het werk van 06:00 tot 11:00" / "Alice werkt enkel op vrijdagen"

Is dit te verwezenlijken voor een langere lijst namen met elk hun eigen return als mijn lookup bereik elke keer anders gevuld is en ik heb dus niet echt een return bereik?

De iferror waarde zou ik eventueel wel kunnen laten vervallen als dat te ingewikkeld wordt.

Beeromaniac

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:23
Wat gaat er precies fout met de formule die je van ChatGPT hebt? Die werkt bij mij gewoon. Voor de namen die voorkomen in A2:A10 geeft hij de bijbehorende waarde uit B2:B10. Bij namen die niet gevonden worden in A2:A10 geeft hij "Not found".

Is dat niet wat je wilt?

Hier in Nederland zal je wel de komma's in de formule door puntkomma;s moeten vervangen, ChatGPT gaat er natuurlijk van uit dat we allemaal USA instellingen hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:10

m-vw

Dus?

De IFERROR is bij XLOOKUP sowieso overbodig. Die zit al in deze functie als vierde variabele.
Bij VLOOKUP (VERT.ZOEKEN) is dit niet het geval.

Ik heb hier de NL versie dus neem aan dat dit bij mij x.zoeken is.

Dan wordt het:

code:
1
= X.ZOEKEN({"John";"Alice";"Bob"}; A2:A10; B2:B10; "Not Found";1)

[ Voor 13% gewijzigd door m-vw op 10-01-2024 14:54 ]