Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJKluft
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-04 15:57
Hallo Tweakers,

Sinds eind vorige week heb ik een RaspberryPi 4B met hierop Home Assistant aangeschaft. Dit omdat ik mijn uitgebreide HomeMatic (verwarming, verlichting, zonneschermen, weerstation etc.) wil koppelen aan andere systemen.
Met enige moeite heb ik RaspberryMatic geïnstalleerd gekregen en gekoppeld aan mijn CCU2. Deze integratie werkt naar behoren (al moest ik het IP adres van de CCU2 gebruiken ipv het opgegeven hostname). Probleem nu is echter dat als ik de CCU2 direct (dus lokaal via het IP adres), remote (via xxxxx.meine-homematic.de of via xxxxx.cloud-matic.net) of via de RaspberryMatic WebUI vanuit Home Assistant probeer te benaderen dan krijg ik keurig de schermen die ik verwacht alleen worden deze niet langer ververst en staat alles op 0 (nul) of uit (off), zie onderstaande afbeelding. Ook de Google Assistent integratie ("Hey Google...") levert geen resultaat meer op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsBqVOC8bm0iUJR_s2z1mYzlYgc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iKZ0OlZ7Ox6Izt3vrmEDEroZ.png?f=fotoalbum_large

Al deze methoden hierboven geven geen foutmeldingen en verbinden "gewoon" met de CCU2 maar dat is dan ook het enige. Handmatig verversen levert ook geen resultaat. Wat wel opvalt is dat in de CCU2 webUI onder 'Status and Control' - 'Devices' niets te zien krijg, maar dat alle apparaten e.d. via de andere menu's ('Rooms' of bv 'Settings' - 'Devices') wel zichtbaar zijn.
De standaard CCU2 webUI is vervangen door de RaspberryMatic variant terwijl ik in de veronderstelling was dat ik alleen op de RaspberryPi aan het installeren/configureren was.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat Home Assistant de interface wordt maar alles omprogrammeren kost nogal wat tijd en dus wil ik dat tot die tijd de bestaande interfaces werken.
Tot slot: Alle functies, programma's e.d. lijken nog wel gewoon te werken.

Het is een aardig verhaal geworden en hopelijk is het duidelijk genoeg. Wie kan mij helpen?

Met vriendelijke groet,
Jeroen

bjkluft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:07
Is al wat oud, maar goed wellicht zie je het nog.
Ik heb homematic IP met een acces point, maar ben aan het kijken om van die cloud af te komen.

Zover ik het begreep is raspberrymatic toech een VERVANGER van een ccu?
Jij gebruikt ze beide blijkbaar...
Wat is de reden daarvan?

Het enige wat ik als reden zou kunnen verzinnen is dat je voor de raspberrymatic een zend/encrypt module nodig hebt, die zit in de ccu. Maar voor de rapsberrymatic zijn ook usb modules te vinden, dan is de ccu niet nodig dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJKluft
Inderdaad, was deze post alweer helemaal vergeten.'
En ook inderdaad, de insteek zoals hierboven beschreven is dubbelop.
Ik ben inmiddels al heel wat stappen verder en maak geen gebruik van raspberrymatic maar communiceer via Home Assistant met de CCU. Alle automations etc. van de CCU zijn opnieuw opgebouwd in HA.

bjkluft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:07
Vanwaar de keuze voor een "echte" ccu en niet de raspberrymatic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BJKluft
Voornamelijk om dat mijn uitgangspunt was. Ik ben begonnen met een HomeMatic (met CCU) en heb sinds kort de overstap gemaakt naar HA om zo meer flexibiliteit en koppelingen tussen andere systemen te krijgen.

bjkluft