Hallo allemaal,
Afgelopen jaar ben ik op 1 december verhuisd. Ik woonde in een huurhuis, en de nieuwe huurder had ruim van tevoren alvast een nieuw internetabonnement afgesloten. Ik kreeg daarop de volgende mail:
Half december kom ik er achter dat ze mijn abonnement tóch door hebben laten lopen. Ik heb met de klantenservice gebeld. De persoon kon mij echter niet helpen: volgens hem stond er heel duidelijk in de mail dat ik zelf nog op moest zeggen. Hij toonde ook geen enkel begrip. Hij snapte niet dat "je internetverbinding zal overgenomen worden door een andere provider" en "opheffen van je verbinding" begrepen kon worden als het eindigen van het internetabonnement. Volgens hem ging de opzegtermijn vanaf 1 december in, en kon ik dus nog tot 31 december voor niets betalen. Het werd al gauw welles/nietes, dus ik besloot om verder niet telefonisch in discussie te gaan en schriftelijk door te vragen.
De provider heeft een aantal manieren om contact op te nemen:
:
P.S.: Ik weet dat dit waarschijnlijk meer tijd kost dan het waard is qua abonnementsgeld. Ik vind echter dat iemand achter zo'n bedrijf aan moet af en toe, anders kunnen ze dit soort dingen ongestraft blijven doen. Bovendien vind ik het gewoon interessant, dat juridische.
Afgelopen jaar ben ik op 1 december verhuisd. Ik woonde in een huurhuis, en de nieuwe huurder had ruim van tevoren alvast een nieuw internetabonnement afgesloten. Ik kreeg daarop de volgende mail:
Omdat het onderwerp "Opheffing van je verbinding" is, met direct daaronder te tekst "je huidige internetverbinding zal overgenomen worden door een andere provider" maakte ik op dat mijn abonnement zou beëindigen. Van "lijnkaping" was in mijn ogen geen sprake, want het is immers logisch dat de nieuwe bewoner alvast een abonnement aanvraagt. Ik heb daarom zelf geen actie ondernomen.quote: Opheffing van je verbinding[Beëindigen van je abonnement bij provider
Beste marcop23,
Wij hebben bericht gehad van onze netwerkbeheerder dat per 01-12-2023 je huidige internetverbinding overgenomen zal worden door een andere provider dan provider .
Is de overname van de internetverbinding op jouw verzoek gebeurd?
Heb je zelf een nieuwe internetverbinding bij een andere provider aangevraagd? Dat vinden wij erg jammer. Het is wel nodig dat je zelf je huidige abonnement bij ons nog officieel opzegt. Dat kan per einde van het lopende contract (29-10-2023) of dat kan per direct. In dat laatste geval brengen wij eventueel resterende kosten in rekening. Bel voor het opzeggen van je abonnement met onze klantenservice 088 provider (lokaal tarief) en kies optie 5. Heb je al telefonisch opgezegd of heb je gekozen voor opzegging via de overstapservice van je nieuwe provider, dan ontvang je hierna nog een extra e-mail ter bevestiging.
Heb je zelf geen verzoek gedaan bij een andere provider?
Dan kan er sprake zijn van ‘lijnkaping’. Dat is een overname van jouw internetverbinding door een andere provider zonder dat je er toestemming voor hebt gegeven.
Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als je buren per ongeluk een nieuwe internetverbinding aanvragen op jouw adres. Lijnkaping kan ervoor zorgen dat je ongewenst ineens geen internetverbinding meer hebt.
Wij als internetprovider kunnen lijnkaping niet voorkomen, maar we kunnen wel zorgen dat je er zo min mogelijk last van hebt. Wij kunnen het overnameverzoek van de andere provider namelijk weigeren. Neem daarom in dit geval zo snel mogelijk contact op met onze klantenservice 088 provider (lokaal tarief) en meld dat je klant wilt blijven bij ons. De lijnkaping kan dan in veel gevallen nog op tijd ongedaan gemaakt worden.
Vragen?
Wij proberen je altijd zo compleet mogelijk te informeren. Heb je toch nog vragen?
De meeste antwoorden zijn eenvoudig online te lezen: provider.nl/klantenservice.
Met vriendelijke groet,
Serviceteam provider
Half december kom ik er achter dat ze mijn abonnement tóch door hebben laten lopen. Ik heb met de klantenservice gebeld. De persoon kon mij echter niet helpen: volgens hem stond er heel duidelijk in de mail dat ik zelf nog op moest zeggen. Hij toonde ook geen enkel begrip. Hij snapte niet dat "je internetverbinding zal overgenomen worden door een andere provider" en "opheffen van je verbinding" begrepen kon worden als het eindigen van het internetabonnement. Volgens hem ging de opzegtermijn vanaf 1 december in, en kon ik dus nog tot 31 december voor niets betalen. Het werd al gauw welles/nietes, dus ik besloot om verder niet telefonisch in discussie te gaan en schriftelijk door te vragen.
De provider heeft een aantal manieren om contact op te nemen:
- Telefonisch.
- Facebook, Twitter of Instagram. Dit leek mij niet het goeie medium voor een formele vraag.
- Een contactformulier. Bij invullen krijg ik de melding "er is een fout opgetreden". Pff. In meerdere browsers.
- Per post.

3x raden: ik heb nog geen antwoord gekregen. Dus ik zou nu graag een aangetekende brief willen sturen. En als dat tot niets leidt: mijn geld terug vragen via een "europese procedure voor kleine vorderingen". Nu is mijn vraag:Beste meneer/mevrouw,
Op mijn vorige woonadres had ik een internet- en TV-abonnement bij jullie. Per 1 december jongstleden woont daar een nieuwe bewoner, die daar zelf een nieuw internetabonnement heeft aangevraagd. Ik kreeg daarop het volgende bericht van jullie;
Datum: 28-10-2023
Onderwerp: Opheffing van je provider-abonnement
Beëindigen van je abonnement bij provider
Beste marcop23,
Wij hebben bericht gehad van onze netwerkbeheerder dat per 01-12-2023 je huidige internetverbinding overgenomen zal worden door een andere provider dan provider.
Is de overname van de internetverbinding op jouw verzoek gebeurd?
(niet van toepassing)
Heb je zelf geen verzoek gedaan bij een andere provider?
Dan kan er sprake zijn van ‘lijnkaping’. Dat is een overname van jouw internetverbinding door een andere provider zonder dat je er toestemming voor hebt gegeven.
Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als je buren per ongeluk een nieuwe internetverbinding aanvragen op jouw adres. Lijnkaping kan ervoor zorgen dat je ongewenst ineens geen internetverbinding meer hebt.
Wij als internetprovider kunnen lijnkaping niet voorkomen, maar we kunnen wel zorgen dat je er zo min mogelijk last van hebt. Wij kunnen het overnameverzoek van de andere provider namelijk weigeren. Neem daarom in dit geval zo snel mogelijk contact op met onze klantenservice 088 provider(lokaal tarief) en meld dat je klant wilt blijven bij ons. De lijnkaping kan dan in veel gevallen nog op tijd ongedaan gemaakt worden.
Ik heb de e-mail daarom geïnterpreteerd als beëindiging van het contract per 1 december 2023 om de volgende redenen:
• Het onderwerp van de e-mail is “Opheffing van je provider-abonnement”.
• In de regels erna wordt genoemd dat de internetverbinding per 1 december 2023 wordt overgenomen door een andere provider.
• In de daaropvolgende tekst wordt genoemd dat ik contact op moet nemen als ik het overnameverzoek wens te weigeren, maar dit is niet het geval.
• Ik heb hierom geen actie genomen, omdat ik vertrouwde dat het contract per 1 december 2023 zal worden opgeheven (zoals het onderwerp van de e-mail noemt).
Jullie hebben het contract echter niet beëindigd per 1 december 2023. Om bovengenoemde redenen verzoek ik jullie alsnog om het contract met terugwerkende kracht per 1 december 2023 te beëindigen, en de geïncasseerde termijnbedragen terug te storten.
Als u het er niet mee eens bent, hoor ik graag schriftelijk binnen 14 dagen wat de reden is.
Met vriendelijke groet,
marcop23
- Vinden jullie dat ik in mijn recht sta?
- Het bedrijf heeft een postbus in Nederland, maar is gevestigd in Luxemburg. Moet ik de brief sturen naar de Nederlandse postbus of het adres in Luxemburg?
P.S.: Ik weet dat dit waarschijnlijk meer tijd kost dan het waard is qua abonnementsgeld. Ik vind echter dat iemand achter zo'n bedrijf aan moet af en toe, anders kunnen ze dit soort dingen ongestraft blijven doen. Bovendien vind ik het gewoon interessant, dat juridische.