Product ondeugdelijk, geen vertrouwen in vervanging

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrikkert
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-05 10:51
Mijn vraag
Hallo Tweakers,

Mijn vraag in het kort:
Als een artikel binnen de garantie defect gaat (een aantal functies werken niet meer), en de verkoper bied een vervangend product aan (zelfde product, nieuwere versie). Mag je dit dan weigeren en aangeven dat je eigenlijk liever je geld terug wil?
Dit omdat ik bang ben dat het vervangende product binnen afzienbare tijd dezelfde kuren gaat vertonen.
Of anders: hoe zit het met mijn garantie als het vervangende product na een jaar stuk gaat? Want dan is mijn garantie op mijn oorspronkelijke aanschaf verlopen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het gaat in dit geval om een thermostatische regendouche. Met enkele functionaliteiten zoals een display met douchetimer, temperatuur en verlichte knoppen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Contact gehad met de customer service. Die kwam, na het sturen van een filmpje, met de oplossing van een vervanging, waar ik opzich blij mee ben aangezien ze het probleem erkennen. Maar ik heb geen vertrouwen in een 1:1 vervangend product.
Ik heb al bij het juridische loket gekeken, en daar staat eigenlijk dat je bij een defect binnen de garantie de verkoper de kans moet geven om het te repareren binnen afzienbare tijd, of vervanging. Nou vind ik het dus fijn dat de verkoper de vervanging aanbied, maar ik ben bang dat de vervangende regendouche na een jaar wederom dezelfde mankementen gaat vertonen. En hoe zit het dan met mijn garantie?

Het probleem met de douche:
Regelmatig springt het display helemaal niet aan. Als die soms aan gaat, gaat ie soms ook na een tijdje weer uit. Dat betekend dus ook dat de douchetimer weer vanaf 0:00 begint.
De temperatuursensor werkt niet meer: bij koud water geeft de sensor al aan dat het 48 graden is.
De verlichting van de doucheknoppen werkt niet meer.
Het frontje wat over het display zit begint los te laten (waardoor er water achter kan komen) en de toplaag van het frontje begint af te bladeren.

Hopelijk is er iemand die hier iets vanaf weet.
Alvast bedankt.

Beste antwoord (via rrikkert op 10-01-2024 09:09)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:57

Theo

moederbord

De winkel lijkt goed mee te werken. Ik zou je willen adviseren de vervanging te accepteren en te gaan gebruiken. Wanneer deze binnenkort weer stuk gaat kun je opnieuw de winkel contacteren.

Je hebt garantie die langer is dan twee jaar; garantie hebt je voor de logisch te verwachten levensduur, met een minimum van twee jaar. Van een inbouwdouchedisplay mag je verwachten dat deze veel langer meegaat dan 2 jaar waardoor de garantie dus ook langer is dan dat.

Zorg dat je blijft meewerken en welwillend bent richting de verkoper. Wanneer jij dat bent zullen zij dat ook zijn. Mocht over bijv. 2 jaar (en bijv. drie vervangen) dan blijken dat er echt een ontwerpfout in het product zit waardoor deze elke zoveel maanden vervangen moet worden dan kun je de koop gewoon ontbinden. Zij hebben dan ook genoeg bewijs (en een dossier) opgebouwd richting hun leverancier/fabrikant om een claim in te kunnen dienen.
Maar mocht jouw eerste item een maandagochtendmodelletje zijn, of heeft de fabrikant inmiddels de ontwerpfout opgelost dan moet jij hun een tweede/derde kans geven.

Soortgelijk zelf een aantal jaren ook meegemaakt met een totaal ander artikel; na in een jaar tweemaal een vervanger te hebben gehad (dus driemaal hetzelfde defect) is de koop teruggedraaid.

Belangrijkst hierbij is meewerkend en welwillend zijn. Help hun dat dossier op te bouwen zodat jouw koop makkelijk(er) ontbonden kan worden, of dat de fabrikant met jouw klacht/input hun product kan verbeteren zodt jij een verbeterde versie kunt krijgen.

7400 Wp op het dak

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Het juridisch loket heeft gelijk. Je moet de verkoper eerst in de gelegenheid stellen het product te herstellen of vervangen. Pas als dat niet mogelijk is, of niet leidt tot verbetering, dan kun je de koop ontbinden en je geld terugkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrikkert
Kurkentrekker schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 06:51:
Het juridisch loket heeft gelijk. Je moet de verkoper eerst in de gelegenheid stellen het product te herstellen of vervangen. Pas als dat niet mogelijk is, of niet leidt tot verbetering, dan kun je de koop ontbinden en je geld terugkrijgen.
Dat kan ik opzich begrijpen. Hoe zit het dan als het vervangend product dezelfde mankementen gaat vertonen terwijl de garantie van de oorspronkelijke aankoop al verlopen is?
Of begint de garantieperiode opnieuw bij een vervangend product?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:34

Reptile209

- gers -

Als een product tijdens de garantieperiode wordt gerepareerd of vervangen, gaat de garantie niet opnieuw in. Koop je dus een camera met 2 jaar garantie en wordt het toestel na 1 jaar vervangen omdat het kapot is, dan heb je op je nieuwe nog 1 jaar garantie.
Bron: https://www.consumentenbo...nog%201%20jaar%20garantie.

Garantieperiode geldt vanaf de koop en wordt dus niet "gereset" bij vervanging.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Klopt, er is wel een ‘maar’. Als consument heb je recht op een ‘conform’ product. Als je steeds een vervanger krijgt die na x maanden de geest geeft, is het product niet wat je ervan mag verwachten, dus niet conform. Dat is een grond om de koop te ontbinden. Google even, of zoek op het forum, naar het begrip conformiteit. Het is in veel andere topics al veel beter uitgelegd dan dat ik kan. Besteed met name aandacht aan de comments van Fopjurist, Real of StevenK, die zijn erg goed ingevoerd in deze materie.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:57

Theo

moederbord

De winkel lijkt goed mee te werken. Ik zou je willen adviseren de vervanging te accepteren en te gaan gebruiken. Wanneer deze binnenkort weer stuk gaat kun je opnieuw de winkel contacteren.

Je hebt garantie die langer is dan twee jaar; garantie hebt je voor de logisch te verwachten levensduur, met een minimum van twee jaar. Van een inbouwdouchedisplay mag je verwachten dat deze veel langer meegaat dan 2 jaar waardoor de garantie dus ook langer is dan dat.

Zorg dat je blijft meewerken en welwillend bent richting de verkoper. Wanneer jij dat bent zullen zij dat ook zijn. Mocht over bijv. 2 jaar (en bijv. drie vervangen) dan blijken dat er echt een ontwerpfout in het product zit waardoor deze elke zoveel maanden vervangen moet worden dan kun je de koop gewoon ontbinden. Zij hebben dan ook genoeg bewijs (en een dossier) opgebouwd richting hun leverancier/fabrikant om een claim in te kunnen dienen.
Maar mocht jouw eerste item een maandagochtendmodelletje zijn, of heeft de fabrikant inmiddels de ontwerpfout opgelost dan moet jij hun een tweede/derde kans geven.

Soortgelijk zelf een aantal jaren ook meegemaakt met een totaal ander artikel; na in een jaar tweemaal een vervanger te hebben gehad (dus driemaal hetzelfde defect) is de koop teruggedraaid.

Belangrijkst hierbij is meewerkend en welwillend zijn. Help hun dat dossier op te bouwen zodat jouw koop makkelijk(er) ontbonden kan worden, of dat de fabrikant met jouw klacht/input hun product kan verbeteren zodt jij een verbeterde versie kunt krijgen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:44
Overigens, in principe begint de conformiteits-periode pas te lopen bij de levering van een conform apparaat. Nu deze kapot is gegaan, is hij dus niet conform geweest.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrikkert
Kurkentrekker schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:07:
Klopt, er is wel een ‘maar’. Als consument heb je recht op een ‘conform’ product. Als je steeds een vervanger krijgt die na x maanden de geest geeft, is het product niet wat je ervan mag verwachten, dus niet conform. Dat is een grond om de koop te ontbinden. Google even, of zoek op het forum, naar het begrip conformiteit. Het is in veel andere topics al veel beter uitgelegd dan dat ik kan. Besteed met name aandacht aan de comments van Fopjurist, Real of StevenK, die zijn erg goed ingevoerd in deze materie.
Yes, ik ben bekend met conformiteit, ik lees geregeld topics over zaken m.b.t. conformiteit op het forum. Tussen recht hebben op een conform product en het ook krijgen zit natuurlijk nog een klein verschil. Maar ik denk dat ik dat pad maar ga bewandelen mocht de vervanger ook binnen afzienbare tijd mankementen hebben.
Theo schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:31:

...
Zo sta ik er inmiddels ook in. Ik ben altijd vriendelijk en welwillend naar verkopers toe en meestal zijn ze dat dan andersom ook. Inderdaad kan het zijn dat de mankementen hebben opgelost in de "nieuwe" versie van het vervangende product.
Ik ga de vervanging daarom accepteren en dan zien we hoe het loopt.
SkiFan schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:37:
Overigens, in principe begint de conformiteits-periode pas te lopen bij de levering van een conform apparaat. Nu deze kapot is gegaan, is hij dus niet conform geweest.
Goed om te weten, Dankje!
Nogmaals bedankt voor de reacties. Ik ben eruit: ik ga de oplossing (vervangend product) accepteren en heb dan de hoop dat de mankementen opgelost zijn bij de nieuwe versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:52

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Je moet ook niet vergeten dat zowel de winkelier als fabrikant niet zit te wachten op een garantie claim, dat kost tijd en dus geld. Met dat in het achterhoofd en het uitbrengen van een verbeterde versie zou het onlogisch zijn dat deze net zo slecht is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1