400V naar 230V aggregaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliettech
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 27-05 23:01
Goedendag,

Ik ben hier al enkele dagen over aan het malen en vandaar dat ik de geweldige community van Tweakers rederom opzoek.

Om te beginnen, ja ik ben me bewust van de gevaren en daarbij ook dat het verstandiger is om waarschijnlijk een ander alternatief pad te bewandelen maar ik wil het alsnog weten.

Voor een speciaal project waarbij stroomvoorziening voor geregeld moet worden zijn we aan het kijken hoe we het beste van een voedingsbron van 400V 16A naar gewone 230 kunnen.

Ik ben van de veronderstelling dat dit simpelweg opgelost kan worden met een "paddenstoeltje" maar er zijn enkele enthousiastenlingen die een ander pad willen bewandelen.

Er is hierbij een meterkast geregeld met 3 installatieautomaten van ieder 230V 16A.

Deze zijn dan weer aangesloten op enkele stopcontacten.
Het totale project is niet heel zwaar, maar we willen voor de zekerheid enkele apparaten splitsen over de 3 groepen.

Is het mogelijk om de 400V CEE kabel die vanuit de voeding komt te splitsen over deze installatieautomaten zodat deze omgezet worden naar 230?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:10
Wat is die 400V bron precies, gewoon een reguliere 3-fase krachtstroom huis aansluiting met nul? Dan staat er tussen elk van de 3 fase en de nul 230V, en kun je dus dus ook zodanig via paddestoel of meterkast gebruiken. Maar in je titel noem je ook een aggregaat?

[ Voor 31% gewijzigd door Nielson op 09-01-2024 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliettech
Nielson schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:22:
Wat is die 400V bron precies, gewoon een reguliere 3-fase krachtstroom huis aansluiting met nul? Dan staat er tussen elk van de 3 fase en de nul 230V, en kun je dus dus ook zodanig via paddestoel of meterkast gebruiken. Maar in je titel noem je ook een aggregaat?
Bedankt voor de reactie! Gaat inderdaad over een aggregaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
En welke spanning levert je aggregaat 3x400 +N?

Dan heb je gewoon op elke fase en neuter 230V staan en hoef je niks aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliettech
Lt.Mitchell schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:41:
En welke spanning levert je aggregaat 3x400 +N?

Dan heb je gewoon op elke fase en neuter 230V staan en hoef je niks aan te passen?
Daar ga ik wel van uit maar dat zou ik nog even moeten dubbelchecken.
De issue is meer dat de aggragaat enkel een output heeft voor een CEE kabel en dat ik deze dus om moet zetten. Aangezien we deze meterkast nog hebben gaat de gedachte uit om die daarvoor te gebruiken.

[ Voor 24% gewijzigd door vliettech op 09-01-2024 23:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:30
Ik zou gewoon zo'n soort unit halen, ben je in 1x klaar, inclusief groepen, aardlek, en de mogelijkheid om ook nog gewoon krachtstroom apparaten te gebruiken. IP44 is niet heel denderend maar deze unit zou je in principe gewoon buiten kunnen laten hangen, eventueel onder een afdakje (of met een stuk zeil er over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glennvr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-05 22:32
Bedoel je een verloop als deze;

https://www.bol.com/nl/nl...stekker-met-3x-220v-plug/

Wij gebruiken iets soortgelijks wel eens voor verlichting van een podium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliettech
Glennvr schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 00:07:
Bedoel je een verloop als deze;

https://www.bol.com/nl/nl...stekker-met-3x-220v-plug/

Wij gebruiken iets soortgelijks wel eens voor verlichting van een podium
Daar komt het in principe wel op neer echter dat er dan nog installatieautomaten tussen zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
vliettech schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:44:
[...]

Daar ga ik wel van uit maar dat zou ik nog even moeten dubbelchecken.
De issue is meer dat de aggragaat enkel een output heeft voor een CEE kabel en dat ik deze dus om moet zetten. Aangezien we deze meterkast nog hebben gaat de gedachte uit om die daarvoor te gebruiken.
Ja, dan kan je je idee uitvoeren. Wel nog een als zetten om conform te zijn. Dus L1 l2 l3 en N van je cee kabel op de als, en die dan doorverbinden met de 3 automaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
vliettech schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:15:
Ik ben van de veronderstelling dat dit simpelweg opgelost kan worden met een "paddenstoeltje" maar er zijn enkele enthousiastenlingen die een ander pad willen bewandelen.

Er is hierbij een meterkast geregeld met 3 installatieautomaten van ieder 230V 16A.

Deze zijn dan weer aangesloten op enkele stopcontacten.
Een paddenstoel is een kleine variant op een groepenkast met stopcontacten. Er is technisch weinig verschil, helemaal als je een paddenstoel hebt met automaten erin.
Zoiets:

https://www.bol.com/nl/nl...rbreker/9200000132991628/

Hou er wel rekening mee dat bij ongelijke belasting je spanning kan gaan verlopen. Hang er dingen aan die hier niet gevoelig voor zijn!
De meeste voedingen werken overigens van iets van 90-260V. Die kunnen wel wat hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door TheGhostInc op 10-01-2024 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:50
Toch even de knuppel in het hoenderhok gooien: @vliettech: de adviezen die je krijgt hangen af van de kwaliteit van jou input.
Uit je bewoordingen lijkt het alsof je een koelkast, 5 TL's en een radio wil voeden met een gigantische generator. Als het even kan, pas je de grootte van de generator aan aan je verbruik. Assymetrisch belasten (bijna alles op één fase van een 3fasige generator) geeft problemen (onbelaste fasen krijgen te hoge spanning).

Kan je iets duidelijker maken wat je belasting is (vermogen minimum en maximum, voor hoe lang, is er 3fase nodig)?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neocortex-re
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-08-2024
Ik denk dat de handleiding van het aggregaat veel betere antwoorden kan bieden dan wanneer we hier in algemeenheden praten. Bijvoorbeeld over de maximaal toelaatbare onbalans tussen de fasen, eventuele start up en shut down effecten etc. Verder maakt het ook nogal uit of het om het aansluiten van een schuurmachine en een bouwlamp gaat of een mengtafel en camera's bij een theaterproductie. Die laatste categorie is met liefde te behandelen.

Eigenlijk, als je deze vragen hebt, is het verstandiger een installateur met kennis en certificaten het te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-05 19:53
Zuivere sinus is ook wel fijn mocht er gevoelige apparatuur in het spel zijn :Y
Maar zoals eerder gezegd, (zwaar) asymmetrisch belasten vinden vooral de wat goedkopere aggregaten niet fijn :N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laanzu
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01-03-2024
Waarom niet gewoon een een enkelfasige 230V aggregaat? Dan heb je ook geen last van scheef belasten en met inverter heb je een zuivere sinus en toerental is geregeld. Wij hebben geen goede ervaringen met 400V naar 230V, je heb altijd minder vermogen dan je wilt, veel beter om hier een enkelfasige aggregaat voor te gebruiken is mijn mening.
Pagina: 1