Isoleren vervuilde spouw icm gevelisolatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-04 15:32
Ha Tweakers,

Voordat ik gevelisolatie had geplaatst, heb ik een bedrijf laten kijken naar mijn spouw. Conclusie was dat deze vervuild is en dat er te veel koudebruggen zouden zijn met mogelijk vochtproblemen als gevolg.

Inmiddels is de woning rondom voorzien van een gevelisolatiesysteem in de vorm van EPS-platen. Ik vroeg mij af of het nu wel mogelijk is om ook de spouwmuur nog te voorzien van isolatie. Juist omdat deze manier van isoleren ontzettend goedkoop is en de EPS-platen vanwege esthetische redenen niet al te dik zijn. Samen zou ik namelijk de huidige isolatiewaarden halen die gelden voor nieuwbouw.

Iemand die hier over kan adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als het van buiten is geisoleerd heb je nu niet veel kans meer op koude bruggen. maa e.e.a hangt af van details. de spouw vullen is bouwkundig doorgaans zelfs beter. qua vocht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:46
als je buitengevel geïsoleerd hebt en de spouw niet gevuld heb je kans op bewegende lucht in de spouw. dat verminder je isolatiewaarde flink.
Spouw nu nog isoleren kan alleen van binnenaf maar dan heb je dus het boorpatroon wat normaal in je buitengevel zit binnen.
Als je buitengevel isoleert moet je dat echt zo dik mogelijk doen. Wat ik nu lees klinkt als spijt dat je het niet dikker gedaan hebt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
Als je het zelf kan zou ik de spouw vol storten met schelpen.
Mijn reden is: natuurproduct super vocht absorberend vermogen, fijne warmte isolatie, niet brandbaar en vervuilend en eenvoudig aan te brengen.

Normaal wordt het alleen onder/in kruipruimtes gedaan maar gaat prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kromatic
No Hands schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:47:
Als je buitengevel isoleert moet je dat echt zo dik mogelijk doen. Wat ik nu lees klinkt als spijt dat je het niet dikker gedaan hebt.
Ik heb absoluut geen spijt en het was een zeer bewuste keuze. Doordat mijn kozijnen al verdiept liggen zou EPS 14cm er voor zorgen dat ik praktisch in een bunker woon. Daarbij doen de eerste centimeters isolatie verreweg het meest, maar voor die EUR 2000,- die spouwmuurisolatie kost, wil ik het best overwegen. De woning is gestuct maar nog niet afgewerkt met spachtelputz en sauswerk. Gaatjes boren gaat dus nog vrij eenvoudig en het wegwerken hiervan ook.

Doen dus?

De opbouw van de buitenmuren zou dan als volgt zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VAv5IU9ekS9Fo4oA_hCiLuOGRCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OMfQxJBJiuxXGPVc4SaBhCpP.jpg?f=fotoalbum_large

Mijns inziens is een gevel RC van 4,17 voor een woning uit 1960 zeer netjes te noemen. O+

[ Voor 33% gewijzigd door Kromatic op 09-01-2024 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
onno oliver schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:51:
Als je het zelf kan zou ik de spouw vol storten met schelpen.
Mijn reden is: natuurproduct super vocht absorberend vermogen, fijne warmte isolatie, niet brandbaar en vervuilend en eenvoudig aan te brengen.

Normaal wordt het alleen onder/in kruipruimtes gedaan maar gaat prima.
De warmte isolatie van schelpen vind ik discutabel. Ja het neemt vocht op het brand niet en het is eenvoudig aan te brengen. Maar schelpen gieten in een spouw van een cm of 6 lijkt me een speciale uitdaging, zeker om het er gelijkmatig te te krijgen. Hoe het op een dergelijke dikte warmte zou isoleren is me ook onbekend. Volgens mij geleid een schelp prima warmte en is de enige werking in een kruipruimte dat het condenserend vocht tegengaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-05 09:58
Het gaat om het condensatiepunt, dat moet NIET in de spouw zitten. Parels kunnen daar beter tegen dan glas/steenwol.

Of het kan, dan moet je het doorrekenen. Programma naam even in de spouwmuur isolatie thread zoeken.
Dan maak je de opstelling zoals hierboven, maar ergens een 5cm en 10cm brede koude brug van baksteen/cement. Kijk of het daar condenseert met 20C 70% RV binnen, buiten temperatuur even mee spelen.

Email naar isolatie bedrijf met plaatje doet ook wonderen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-05 19:22

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

No Hands schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:47:
als je buitengevel geïsoleerd hebt en de spouw niet gevuld heb je kans op bewegende lucht in de spouw. dat verminder je isolatiewaarde flink.
Spouw nu nog isoleren kan alleen van binnenaf maar dan heb je dus het boorpatroon wat normaal in je buitengevel zit binnen.
Sterker nog; een gevulde spouw is eigenlijk een voorwaarde. Convectie in de spouw kan de isolerende werking van de isolatie aan de buitenzijde grotendeels teniet doen. Ik heb dezelfde situatie (vervuilde spouw bovendien smal) en eerst de spouw laten vullen met Aminotherm en daarna buitengevelisolatie aangebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-05 18:31
Als de spouw maar dicht zit schijnt het niet echt veel uit te maken voor isolatieverlies. Als die aan bovenzijde nog open is of anderszinds kan ventileren is het een ander verhaal. Ben nu niet in de gelegenheid maar zal later vanavond even een onderzoek linken hierover

@Kromatic @No Hands Update: hierbij, https://www.wienerberger....buitengevelisolatie-.html

[ Voor 23% gewijzigd door Piemol op 10-01-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Piemol schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:04:
Als de spouw maar dicht zit schijnt het niet echt veel uit te maken voor isolatieverlies. Als die aan bovenzijde nog open is of anderszinds kan ventileren is het een ander verhaal. Ben nu niet in de gelegenheid maar zal later vanavond even een onderzoek linken hierover
Klopt helemaal, als er maar geen luchtcirculatie is, als er ergens lucht gaat bewegen dan is dat funest voor de isolatiewaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
Helder allen! Ik ga op zoek naar een partij die de spouw wil isoleren. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:38

yay

@Kromatic ik vind het interessant: zou je terug willen koppelen als je verder bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-04 13:15
Ook zeer geïnteresseerd gezien de bouw van mijn woning.
Heb destijds Pluimers gevraagd maar die hadden geen mogelijkheid omdat te doen.
Probleem was de spuit kan niet door de extra laag komen vanwege de dikte, Zou wel van binnenuit kunnen maar dan moet alles opnieuw gestuct worden na tijd.

Eigenlijk hadden ze ook totaal geen enkele interesse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Big-Foot schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:02:
Ook zeer geïnteresseerd gezien de bouw van mijn woning.
Heb destijds Pluimers gevraagd maar die hadden geen mogelijkheid omdat te doen.
Probleem was de spuit kan niet door de extra laag komen vanwege de dikte, Zou wel van binnenuit kunnen maar dan moet alles opnieuw gestuct worden na tijd.

Eigenlijk hadden ze ook totaal geen enkele interesse.
Ik denk inderdaad dat die lengte van die inblaaslans het probleem kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kromatic
Inmiddels antwoord van drie bedrijven:

Takkenkamp doet het niet vanwege de gestucte en straks geverfde laag. Dit zou te vaak tot vochtproblemen leiden vanwege het dampdichte karakter.

Fihuma doet het niet vanwege het niet kunnen zien van de voegen. Ik begreep niet helemaal waarom je niet gewoon door de stenen heen kunt boren, maar ze wilde er niet aan.

Pluimen komt volgende week langs. Wordt vervolgd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-05 18:31
Kijk ook nog even na wie er straks verantwoordelijk is voor ontstane vochtproblemen!

Omdat de voegen niet zichtbaar zijn, kunnen ze bij het boren van gaten van buitenaf in theorie te veel spouwankers raken waardoor de constructie verzwakt. Ze kunnen die ankers ook niet onderzoeken, wat ze voor hun certificering normaal wel verplicht zijn. Dat hebben ze bij mij ook niet gedaan, maar dat is een ander verhaal.

Anders is straks de aanbrenger van de gevelisolatie noch van de spouwmuurisolatie bereikbaar mocht je problemen krijgen.

Bij mij kreeg ik pas na 3 jaar zichtbare tekeningen van vochtdoorslag. Ik ben daarna een jaar(!) bezig geweest om het spouwmuurisolatiebedrijf zo ver te krijgen het materiaal uit de muur te laten verwijderen omdat ze hem eigenlijk niet hadden mogen isoleren. En ik had verder geen gevelisolatie, gewoon een muur in slechte staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
Dank voor de tip. Ga ik uiteraard bespreken, maar vermoed dat als ik garantie wil dat ook Pluimen een nee aan mij verkoopt. Veel te veel risico/werk voor deze gasten. Dan maar een huisje minder denk ik dat het credo is..

Donderdag zijn ze geweest dan post ik even een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 23:15

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik weet het niet, het is nu dampdicht aan de buitenzijde. Vocht van binnen kan nu nog drogen via de spouw.
Als je er van binnen een dampscherm tegen maakt, ga je opsluiten. Kan condens in de muur dan nog wel weg? Moet deze muur niet van de binnenzijde dampopen blijven? dus ook geen latex tegen de muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thirdscuba
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-11-2024
Door wie heb je de gevel laten isoleren? Ik heb hier een paar jaar geleden naar gekeken maar kon geen enkel bedrijf vinden wat dit op kleine schaal doet. Gaat om enkel de achtergevel van mijn tussenwoning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kromatic
De gevel heb ik zelf geïsoleerd. Het is eigenlijk een hele grote tetrispuzzel. Veel werk, maar zeker te doen als je beschikt over een grote piepschuimsnijder, de juiste foamlijm, zwelband en een waterpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thirdscuba
Ik snap dat het niet heel lastig is maar ik heb een gigantische hoogtevrees. Op 10m op een steiger staan gaat mij niet lukken.

Het lastige van het klusje zijn denk ik ook de vensterbanken vervangen, aansluiten op dakrand (plat dak bitumen) die ik ook meteen een stukje wil ophogen (plat dak isolatie komt er nu bovenuit) en het stucen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
Dat klopt inderdaad ook. Ik heb nieuwe overzetvensterbanken laten maken door een zetwerker die zijn voorzien van in-stucbare zijkanten. Lijm ik over de oude stenen vensterbanken heen en voorzie ik van ontdreuning.

Hoogtevrees heb ik ook, de bovenste 2 meter van het huis heeft mijn vader gedaan, haha. Dat was overigens 6,5 meter hoog en geen 10.

[ Voor 24% gewijzigd door Kromatic op 14-01-2024 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thirdscuba
Heb je het zelf gestuct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
Stucen is gedaan door een bedrijf, Dibotherm. Ze waren onder de indruk van de vakkundigheid van een zelf aangebrachte isolatielaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:52
Kromatic schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:41:
Stucen is gedaan door een bedrijf, Dibotherm. Ze waren onder de indruk van de vakkundigheid van een zelf aangebrachte isolatielaag.
In België had je een klusprogramma waarin de ´handige harry´ van dienst altijd eindigde met ´wat je zelf doet... doe je meestal beter :7 ´.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Kromatic Hoe heb je die EPS platen gemonteerd en welke afwerking heb je gebruikt aan de buitenkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

twain4me schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:39:
Als het van buiten is geisoleerd heb je nu niet veel kans meer op koude bruggen. maa e.e.a hangt af van details. de spouw vullen is bouwkundig doorgaans zelfs beter. qua vocht
Ik heb me laten vertellen dat die bolletjes water ook doorlaten (water zal wel een weg vinden naar beneden).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crapie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06:54
thirdscuba schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:47:
Door wie heb je de gevel laten isoleren? Ik heb hier een paar jaar geleden naar gekeken maar kon geen enkel bedrijf vinden wat dit op kleine schaal doet. Gaat om enkel de achtergevel van mijn tussenwoning.
Mocht je een bedrijf zoeken in de omgeving van Zuid-Holland dan kan je een PB sturen. Ik heb zelf meerdere gevels laten doen maar ik zie in hun portfolio dat ze ook enkele gevels doen. Hebben in het verleden ook projecten gedaan buiten Zuid-Holland maar wat daarin precies de mogelijkheden zijn weet ik niet. Enfin, bij interesse hoor ik het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kromatic
Wolly schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:41:
@Kromatic Hoe heb je die EPS platen gemonteerd en welke afwerking heb je gebruikt aan de buitenkant?
Gemonteerd met spuitlijm van Illbruck PU010 en voorzien van buitenstucwerk. Het systeem heet Strikolith geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
Even een vervolgupdate:

Pluimen stond er niet negatief in. Willen het wel doen, wel even samen zitten voor de garantiebepalingen. De 14mm gaten, die in dobbelsteenpatroon van 5, worden aangebracht op de muur zullen worden gevuld met purschuim. Dit kan naderhand gewoon bijgesmeerd en afgewerkt worden. Offerte volgt!
Pagina: 1