Garantieafhandeling '2e kans' product

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:35
Eind vorig jaar heb ik een elektrische badkamer radiator gekocht met een flinke korting omdat het een geopend/geretouneerd product betrof. Helaas is deze nu defect (1,5 maand oud) en wil ik dus graag een nieuw of gerepareerd exemplaar.
De webshop stelt echter dat het bij de retourafdeling is gekocht en deze (uiteraard) geen vervangend product op voorraad hebben. Ze bieden ook geen reparatie aan, de enige optie die ze bieden is geld terug.

Daar heb ik niet zoveel aan want dat betekend dat ik een nieuw exemplaar mag kopen voor het dubbele bedrag of een ander model zoeken waardoor ik met lelijke gaten in de badkamertegels achterblijf..

Het product wordt nieuw gewoon door de webshop verkocht (geen plaza-achtige partner, gewoon de shop zelf), het is mij ook niet zo snel duidelijk dat 'webshop-retourafdeling' een andere partij is dan 'webshop'. Ook nu ik er bewust op zoek staat er nergens expliciet aangegeven dat dit een andere verkoper is met afwijkende voorwaarden.

Kan ik alsnog een vervangend product eisen of heb ik moet ik genoegen nemen met het aankoopbedrag retour?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-05 16:53

heuveltje

KoelkastFilosoof

vziw is 2e kans niet eens relevant, en mag een winkel er altijd voor kiezen het volledige bedrag terug te geven ipv een vervangend exemplaar. Zie ook de discussies enkele jaren geleden van gpu's die kapot gingen, en mensen hun aankoop bedrag terugkregen, ipv een vervangend exemplaar wat ondertussen 100'en euros duurder was, of uberhaubt niet leverbaar

[ Voor 51% gewijzigd door heuveltje op 09-01-2024 20:58 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:36
Eisen eisen eisen... je hebt een 2e kans product gekocht voor een lage prijs en wil nu een nieuw product dat verkocht wordt voor een hogere prijs.

Als je gewoon dat product had gekocht dan was er nu niet deze discussie geweest toch?

Wees blij dat je het aankoopbedrag terug krijgt wat betekent dat je een paar maanden? Een gratis product hebt gehad.

Dat wil ook wel... een product een paar maanden gebruiken en mijn geld terug...

Maar nee, nu gaan we voor de jackpot en eisen we een duurder product! I rest my case.

Ik heb een edit gemaakt. Eind verleden jaar kan zomaar 1 maand zijn. Ik had het onterecht over 1 jaar. Wat data had dat verholpen ;)

[ Voor 19% gewijzigd door wodkabuikje op 09-01-2024 21:04 ]

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-05 16:53

heuveltje

KoelkastFilosoof

wodkabuikje schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:00:
Eisen eisen eisen... je hebt een 2e kans product gekocht voor een lage prijs en wil nu een nieuw product dat verkocht wordt voor een hogere prijs.

Als je gewoon dat product had gekocht dan was er nu niet deze discussie geweest toch?

Wees blij dat je het aankoopbedrag terug krijgt wat betekent dat je bijna 1! Jaar lang gratis gebruik hebt kunnen maken van een product.

Dat wil ook wel... jaartje gebruiken en mijn geld terug...

Maar nee, nu gaan we voor de jackpot en eisen we een duurder product! I rest my case.
Denk dat je een keer opnieuw moet lezen, eind vorig jaar is 10 dagen geleden :P
En ik snap dat het klote is voor de ts, maar de winkel is vrij redelijk door gewoon het aankoop bedrag terug te geven. Mogelijk dat je nog iets kan regelen met de fabrikant ?

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 09-01-2024 21:05 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:55

Wees blij dat je het aankoopbedrag terug krijgt wat betekent dat je een paar maanden? Een gratis product hebt gehad.

Ik heb een edit gemaakt. Eind verleden jaar kan zomaar 1 maand zijn. Ik had het onterecht over 1 jaar. Wat data had dat verholpen ;)
anderhalve maand gebruikt staat er, zie nergens 1 jaar

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

heuveltje schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:54:
vziw is 2e kans niet eens relevant, en mag een winkel er altijd voor kiezen het volledige bedrag terug te geven ipv een vervangend exemplaar.
Een winkel mag niets kiezen. TS mag kiezen voor reparatie of vervanging tenzij zijn keuze onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden. Bij vervanging zal de winkel een nieuwe radiator moeten leveren als ze geen geopende hebben liggen. Als je 50% korting hebt gekregen omdat je een eerder uitgeprobeerd exemplaar hebt gekocht, is dat wel erg gortig. Ik denk daarom niet dat je voor vervanging kunt kiezen. De vraag is dus of de radiator tegen redelijke kosten gerepareerd kan worden, want in dat geval kun je wel kiezen voor reparatie.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
fopjurist schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:17:
[...]

Een winkel mag niets kiezen. TS mag kiezen voor reparatie of vervanging tenzij zijn keuze onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden. Bij vervanging zal de winkel een nieuwe radiator moeten leveren als ze geen geopende hebben liggen. Als je 50% korting hebt gekregen omdat je een eerder uitgeprobeerd exemplaar hebt gekocht, is dat wel erg gortig. Ik denk daarom niet dat je voor vervanging kunt kiezen. De vraag is dus of de radiator tegen redelijke kosten gerepareerd kan worden, want in dat geval kun je wel kiezen voor reparatie.
Ik neem aan dat die gewoon de wettelijke garantie heeft ook al is het een 2e kans product, hij kan dan toch tegen de webshop zeggen omdat ze zelf niet kunnen repareren stuur maar naar de fabrikant voor garantie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:31
heuveltje schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:54:
vziw is 2e kans niet eens relevant, en mag een winkel er altijd voor kiezen het volledige bedrag terug te geven ipv een vervangend exemplaar. Zie ook de discussies enkele jaren geleden van gpu's die kapot gingen, en mensen hun aankoop bedrag terugkregen, ipv een vervangend exemplaar wat ondertussen 100'en euros duurder was, of uberhaubt niet leverbaar
Nee de wet is erg duidelijk. De koper bepaald of het vervangen wordt of gerepareerd. De verkoper mag alleen in beroep als vervangen of reparatie onnodig hoge kosten zijn voor de verkoper. (Zoals een 150 euro reparatie eisen terwijl vervangen 100 euro is) of vervanging van een duur oled scherm als de boxen het begeven.

De verkoper heeft stickt gezien geen keuze.
En uit eigenbeweging ontbinden al helemaal niet.

Dan blijft de vraag over is reparatie mogelijk zoja dan kan zal de winkel dit moeten verzorgen.

Of vervanging geëist kan worden voor een nieuwe durf ik niet te zeggen. Ik geloofndat het ook niet voorgelegd bij een rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Toerq schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:21:
[...]

Ik neem aan dat die gewoon de wettelijke garantie heeft ook al is het een 2e kans product, hij kan dan toch tegen de webshop zeggen omdat ze zelf niet kunnen repareren stuur maar naar de fabrikant voor garantie?
Dat is mogelijk ja. Of zelf op eigen kosten een reparateur steuren(afhankelijk van het probleem).

Misschien kan TS het ook zelf bij de fabrikant voorleggen of reparatie mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
loki504 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:26:
[...]

Dat is mogelijk ja. Of zelf op eigen kosten een reparateur steuren(afhankelijk van het probleem).

Misschien kan TS het ook zelf bij de fabrikant voorleggen of reparatie mogelijk is.
Ts zegt dat de webshop ze wel nieuwe heeft dan kan diezelfde shop toch een nieuwe geven en die van ts claimen als doa of garantie bij waar die het heeft ingekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Toerq schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:28:
[...]

Ts zegt dat de webshop ze wel nieuwe heeft dan kan diezelfde shop toch een nieuwe geven en die van ts claimen als doa of garantie bij waar die het heeft ingekocht
Dat kunnen ze doen. Alleen grote kans dat de winkel dan weer met een 2de kans product zit. En de vraag is of TS wel een nieuwe kan eisen.

Maar ik merk dat dat eerst de fabrikant vragen vandaag de dag er niet in zit helaas. Vaak genoeg komt er een topic langs waarin winkel zegt nee we kunnen niets regelen en de fabrikant zegt ja prima stuur maar op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-05 11:51
Wel de lusten niet de lasten. Heel vervelend dit soort mensen. Het zijn niet voor niets 2e kans producten.

Geld terug is gewoon een hele nette oplossing. Wat had je dan gewild? Nog wat geld bij? Een compleet nieuw product, en dus geen 2e kans? Je snapt zelf toch hopelijk ook wel dat dat compleet idioot is, of niet dan?

[ Voor 32% gewijzigd door WEBGAMING op 09-01-2024 21:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Laatst online: 22:25
Juist in dit geval is het onredelijk een vervangend product te vragen, de enige juridisch houdbare vraag is reparatie van jouw product en anders ontbinding, wat leidt tot terugbetaling.

[ Voor 15% gewijzigd door StevenK op 09-01-2024 21:37 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezus

Ik doe de winkel ook een gunst door een geopend product te kopen met kans op krasjes en dergelijke. Het is niet voor niets dat de shop deze met korting wil verkopen, anders raken ze die niet aan de straatstenen kwijt.

En ik wil geen nieuw product, ik wil een werkend product. Dat de webshop aangeeft dat ze niet kunnen/willen repareren is toch niet het probleem van de consument? Het gaat ook niet om een enorm bedrag (nieuw €320, gekocht voor €160) maar het is wel de moeite waard om even te kijken of ik me niet af hoef te laten wimpelen.

Webshop beroept zich nu (in eerste instantie, heb nog niet verder gereageerd) dat ik het bij een andere partij zou hebben gekocht die geen vervangend product kunnen leveren. De 'hoofdshop' heeft het product echter gewoon op voorraad.

Fabrikant is trouwens een chinees, daar hoef ik niet bij aan te kloppen :)

@fopjurist Ze geven aan niet te kunnen repareren (het zal vooral niet rendabel zijn om te repareren), kun je dit eisen, of als ze echt niet kunnen repareren vervanging eisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Nou, schijnbaar hebben ze daar niet zo'n moeite mee, en verkoopt het wel gewoon.

Jij bent niet speciaal hoor, er zijn ook nog wel andere mensen die dingen kopen.

Jij wil ondertussen meer rechten dan iemand die dit product gloednieuw gekocht zou hebben. Want dit soort situaties zie je ook best regelmatig langs komen met videokaarten etc. (mensen die voor dat geld geen vergelijkbare kaart meer kunnen kopen)

Je hebt recht op (kosteloze) reparatie, of je geld terug. Dat is het. En dan heb ik het over gloednieuwe producten. Met 2e kans spullen liggen dat soort dingen volgens mij ook weer net wat anders.

[ Voor 19% gewijzigd door WEBGAMING op 09-01-2024 21:44 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Cheezus
WEBGAMING schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:35:
Wel de lusten niet de lasten. Heel vervelend dit soort mensen. Het zijn niet voor niets 2e kans producten.

Geld terug is gewoon een hele nette oplossing. Wat had je dan gewild? Nog wat geld bij? Een compleet nieuw product, en dus geen 2e kans? Je snapt zelf toch hopelijk ook wel dat dat compleet idioot is, of niet dan?
Er wordt nogal gereageerd alsof het heel asociaal is wat ik wil, is het dan zo vreemd om een werkend product te verwachten?
De lasten van een geopend product is dat de verpakking is beschadigd, niet essentiële accessoires kunnen ontbreken en er eventueel kleine gebruikerssporen aanwezig zijn. Dat zijn de zaken die ik accepteer als ik met korting het product koop.
Dat ontneemt toch niet het recht op een werkend product?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
WEBGAMING schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:42:

Je hebt recht op (kosteloze) reparatie
Dat is ook hetgene wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Het product dat je wilt hebben ze niet meer. Een tweedehands product wat de helft goedkoper was dan nieuw.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toerq
WEBGAMING schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:42:
Nou, schijnbaar hebben ze daar niet zo'n moeite mee, en verkoopt het wel gewoon.

Jij bent niet speciaal hoor, er zijn ook nog wel andere mensen die dingen kopen.

Jij wil ondertussen meer rechten dan iemand die dit product gloednieuw gekocht zou hebben. Want dit soort situaties zie je ook best regelmatig langs komen met videokaarten etc.

Je hebt recht op (kosteloze) reparatie, of je geld terug. Dat is het.
Ts heeft precies dezelfde rechten als iemand die hetzelfde nieuw gekocht heeft, dat hun er eigen voorwaarden aan hangen is niet ts zijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
Anoniem: 454358 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:44:
Het product dat je wilt hebben ze niet meer. Een tweedehands product wat de helft goedkoper was dan nieuw.
2ekans is het niet 2e hands en dan nog ook al zou het 2e hands zijn heeft die nog dezelfde rechten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Cheezus schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:44:
[...]

Dat is ook hetgene wat ik wil.
OF geld terug. Die keus kan de winkel maken.

Met je geld terug ben jij ook schade vrij, en heb je zelfs dit product een tijdje kosteloos kunnen gebruiken. Wat wil je nou nog meer.

[ Voor 27% gewijzigd door WEBGAMING op 09-01-2024 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
WEBGAMING schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:45:
[...]

Waarom zou de winkel die keus in dit geval mogen maken? Zie ook de reactie van fopjurist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toerq schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:45:
[...]

2ekans is het niet 2e hands en dan nog ook al zou het 2e hands zijn heeft die nog dezelfde rechten
waar zeg ik dan precies dat hij niet dezelfde rechten heeft als bij een ander product?
Het wordt met 50% korting aangeboden, is open geweest, en is dus niet nieuw. Een nieuw product wat een keer zo duur is, is dus niet gelijkwaardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
[...]

Met je geld terug ben jij ook schade vrij, en heb je zelfs dit product een tijdje kosteloos kunnen gebruiken. Wat wil je nou nog meer.
Ik ben niet schade vrij want ik zit met een beschadigde badkamer die ik specifiek voor dit product heb 'beschadigd'. Het product vervangen volgens het voorstel van de webshop kost me dus €160 extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cheezus schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:46:
[...]

Waarom zou de winkel die keus in dit geval mogen maken? Zie ook de reactie van fopjurist.
Ik denk niet dat spul gerepareerd kan worden, misschien als een printplaatje (als dat er al in zit) kapot is, dat iemand dit kan repareren. Maar onderzoekskosten, reparaties etc zal al snel duurde zijn dan jouw aanschafprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:01

The Zep Man

🏴‍☠️

fopjurist schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:17:
Een winkel mag niets kiezen. TS mag kiezen voor reparatie of vervanging tenzij zijn keuze onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden. Bij vervanging zal de winkel een nieuwe radiator moeten leveren als ze geen geopende hebben liggen.
Waarom niet (bijvoorbeeld) een gereviseerde radiator?

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-05 15:36
*knip* Offtopic. Reacties als deze voegen niets toe aan de discussie.

[ Voor 75% gewijzigd door Yorinn op 10-01-2024 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:01

The Zep Man

🏴‍☠️

Cheezus schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:48:
[...]

Ik ben niet schade vrij want ik zit met een beschadigde badkamer die ik specifiek voor dit product heb 'beschadigd'.
Dat is wat jij hebt gedaan, niet de winkel. Daarmee zijn jouw acties voor eigen risico.

[ Voor 7% gewijzigd door The Zep Man op 09-01-2024 21:51 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
loki504 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:24:
...
Of vervanging geëist kan worden voor een nieuwe durf ik niet te zeggen. Ik geloofndat het ook niet voorgelegd bij een rechter.
Waar precies de grenzen van het recht op nakoming liggen, is volgens mij nog steeds de vraag inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
The Zep Man schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:51:
[...]

Dat is wat jij hebt gedaan, niet de winkel. Daarmee zijn jouw acties voor eigen risico.
Dat klopt, maar het zet de reactie dat ik blij moet zijn dat ik het product 1,5 maand gratis mocht gebruiken en m'n hele aankoopbedrag terug krijg misschien een beetje in perspectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
En nu ga je daar geen nieuwe radiator ophangen? Dat blijft gewoon een open plek? Nee, natuurlijk niet. Dus met de sloopwerkzaamheden zal het ook wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Cheezus schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:38:
[...]

@fopjurist Ze geven aan niet te kunnen repareren (het zal vooral niet rendabel zijn om te repareren), kun je dit eisen, of als ze echt niet kunnen repareren vervanging eisen?
De winkel heeft geweigerd om de radiator te repareren. Je kunt daarom de radiator door een derde partij laten repareren en de kosten op de winkel verhalen, als die kosten redelijk zijn. Als de radiator echt niet gerepareerd kan worden, kun je de koop ontbinden.
Toerq schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:21:
[...]

We hebben het in dit topic telkens over de wettelijke garantie. De fabrieksgarantie zou nog wel interessant kunnen zijn. Heeft deze radiator ook fabrieksgarantie? Heb je toevallig een link naar de voorwaarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:59
Cheezus schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:46:
[...]
Omdat het niet redelijk is om een nieuw product van €320 te eisen voor een product waar €160 voor betaald is.
Dus als reparatie dan niet mogelijk ( of niet tegen redelijke kosten mogelijk) is, dan kan je de koop ontbinden en dus je geld terug vragen.

Ik heb bij de aanschaf van tweede kans producten overigens wel eens vermeld zien staan dat garantie op een tweede kans product kan betekenen dat het product niet gerepareerd of vervangen wordt, maar dat het aanschafbedrag terug betaald wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toerq
Hathi schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:46:
[...]

Omdat het niet redelijk is om een nieuw product van €320 te eisen voor een product waar €160 voor betaald is.
Dus als reparatie dan niet mogelijk ( of niet tegen redelijke kosten mogelijk) is, dan kan je de koop ontbinden en dus je geld terug vragen.

Ik heb bij de aanschaf van tweede kans producten overigens wel eens vermeld zien staan dat garantie op een tweede kans product kan betekenen dat het product niet gerepareerd of vervangen wordt, maar dat het aanschafbedrag terug betaald wordt.
Ik denk dat dat bij de webshop ligt, het is dus hun probleem om het zo goedkoop te verkopen (ondernemers risico). al zou ts er een euro voor betaald hebben heeft die nog rechten ook al zou er in de voorwaarden iets anders staan.

Ik heb in mijn zoektocht langs diverse "2e kans" webshops de meest gekke voorwaarden gezien en de consument is dan maar de dupe.

Ik verkoop zelf ook retour producten, nieuw in doos of geopend of licht gebruikt en ik geef wel de volledige garantie zoals het hoort.
Dat is het risico wat ik dus neem en daar waar ik het inkoop krijg ik geen garantie die moet ik zelf regelen uit eigen zak zal ik maar zeggen.
Ook is meestal de fabrieksgarantie al verlopen omdat het spul al jaren ergens opgeslagen ligt voordat het doorverkocht wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-05 11:40

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

[...]

Nee, die keuze heeft de winkel niet. Ontbinden van de koop kan alleen geinitieerd worden door de consument als reparatie of vervaning tegen gelijkwaardig product niet meer gaat. Dat het hier om een zogenaamd 2e kans aanbieding gaat doet daar niets aan af. Het betreft bij een 2e kans product veelal een nieuw product waarvan de verpakking geopend is.

Ofwel een product welke door een ander retour gezonden is onder de wet kopen op afstand. Het gaat hier dus om een normale garantie afhandeling en daarin heeft de leverancier/winkel geen keuze de koop zomaar te ontbinden als vervangen of reparatie mogelijk is. Aangezien het product nog gewoon verkocht wordt (nog in de handel is), kan gewoon vervaning plaatsvinden.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
fopjurist schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:32:
[...]

De winkel heeft geweigerd om de radiator te repareren. Je kunt daarom de radiator door een derde partij laten repareren en de kosten op de winkel verhalen, als die kosten redelijk zijn. Als de radiator echt niet gerepareerd kan worden, kun je de koop ontbinden.

[...]

We hebben het in dit topic telkens over de wettelijke garantie. De fabrieksgarantie zou nog wel interessant kunnen zijn. Heeft deze radiator ook fabrieksgarantie? Heb je toevallig een link naar de voorwaarden?
Het gaat om Amazon. Als ik bij een willekeurig retourproduct kijk (https://www.amazon.de/-/n...s=warehouse-deals&sr=1-18) staat daar wel 'verkocht door Amazon Retourenkauf, verzonden door Amazon', als ik daar op klik kom ik gewoon op een main-page van amazon met alle retourdeals.

Het is dus niet heel duidelijk dat dit een 'externe verkoper' betreft.
De voorwaarden: https://www.amazon.nl/gp/...l?nodeId=GLSBYFE9MGKKQXXM
11 EXTERNE VERKOPERS EN DE ROL VAN AMAZON
Amazon geeft derde-aanbieders toestemming om hun producten op de website te plaatsen en te verkopen. Of het een derde-aanbieder betreft, staat vermeld in de desbetreffende pagina met productspecificaties. Hoewel Amazon transacties op de Amazon Marketplace mogelijk maakt, is Amazon koper noch verkoper van deze artikelen van derde-aanbieders. Amazon biedt kopers en verkopers de mogelijkheid om onderhandelingen te voeren en transacties af te sluiten. Zodoende wordt de overeenkomst die bij de verkoop van deze artikelen van derde-aanbieders tot stand komt, uitsluitend tussen koper en verkoper gesloten. Amazon is hierbij geen contractpartner en neemt daarom geen aansprakelijkheid op zich voor de betreffende koopovereenkomst. Amazon treedt ook niet op als vertegenwoordiger van de verkoper. Behalve waar hieronder aangegeven in deze sectie, is de verkoper is verantwoordelijk voor de verkoop van de producten, de afhandeling van eventuele reclame door de koper en voor alle andere aangelegenheden voortvloeiend uit de overeenkomst tussen koper en verkoper. Omdat Amazon voor de koper een veilige winkelervaring mogelijk wil maken, biedt Amazon aanvullend op de wettelijke en contractuele rechten de Amazon A-tot-z Garantie aan.
De A tot Z garantie: https://www.amazon.nl/gp/...l?nodeId=GQ37ZCNECJKTFYQV
Daar gaat het ook voornamelijk over geld terug bij problemen.

Het gaat overigens over deze radiator: https://www.amazon.de/-/n...&pd_rd_i=B0BCW1GHSR&psc=1. Ik geloof niet dat ESOP een fabriek heeft, dit is gewoon een willekeurige lettercombinatie die door een chinese OEM supplier is bedacht :+ Zowel op amazon als aliexpress staan diverse varianten onder verschillende namen te koop.
Van mijn radiator is het bedienpaneel is op hol geslagen: bij aanzetten flipt de ingestelde temperatuur een paar seconden om vervolgens weer uit te gaan.

Misschien moet ik maar gewoon proberen om hem zelf te repareren, als ik het juiste paneeltje kan vinden (dit komt al in de buurt: https://www.aliexpress.co...%3Asearch%7Cquery_from%3A).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-05 15:02

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:Even een kleine noot vanuit mij. Graag met zijn allen ontopic reageren. Heb je niets bij te dragen, weerhoud je dan a.u.b. van commentaar in dit topic daar is de TS niet bij geholpen en andere gebruikers ook niet.

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 10-01-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:33

Theo

moederbord

Ander idee; wanneer je je aankoopbedrag terug hebt; kun je dan op Marktplaats een tweedehands kopen voor die 160 euro? Koud gezegd heb je bij de winkel een gebruikt model voor 160 euro gekocht. Die kunnen ze niet omruilen/repareren, maar mogelijk kun je wel elders voor dat geld een andere tweedek(h)ands radiator kopen van datzelfde type.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Misschien kan iemand de radiator kopen en omdat hij dan toch niet helemaal overeenkomt met de verwachtingen weer retourneren? Dan komt weer een tweedekansproduct beschikbaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_Dune_ schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:12:
[...]

Aangezien het product nog gewoon verkocht wordt (nog in de handel is), kan gewoon vervaning plaatsvinden.
ik ben benieuwd wat een rechter hiervan zou vinden.
Want hij heeft een tweedehands artikel gekocht met 50% korting, is dan complete vervanging gerechtvaardigd? Als je een auto koopt met 50% korting tov nieuw, krijg je dan ook een nieuwe als deze total loss is ?
En is een vervaning van een nieuw artikel wel gelijkwaardig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Cheezus schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:06:
[...]

Het gaat om Amazon. Als ik bij een willekeurig retourproduct kijk (https://www.amazon.de/-/n...s=warehouse-deals&sr=1-18) staat daar wel 'verkocht door Amazon Retourenkauf, verzonden door Amazon', als ik daar op klik kom ik gewoon op een main-page van amazon met alle retourdeals.

[...]

Het gaat overigens over deze radiator: https://www.amazon.de/-/n...&pd_rd_i=B0BCW1GHSR&psc=1. Ik geloof niet dat ESOP een fabriek heeft, dit is gewoon een willekeurige lettercombinatie die door een chinese OEM supplier is bedacht :+ Zowel op amazon als aliexpress staan diverse varianten onder verschillende namen te koop.
Van mijn radiator is het bedienpaneel is op hol geslagen: bij aanzetten flipt de ingestelde temperatuur een paar seconden om vervolgens weer uit te gaan.

Misschien moet ik maar gewoon proberen om hem zelf te repareren, als ik het juiste paneeltje kan vinden (dit komt al in de buurt: https://www.aliexpress.co...%3Asearch%7Cquery_from%3A).
Deze winkel laat nooit iets repareren. Geven alleen geld terug. Als je in discussie gaat krijg je gewoon standaard antwoord en uiteindelijk reageren ze niet eens meer op je mails.
Ook als je aangeeft dat het niet volgende wet is en je een klacht wilt indienen reageren ze niet. Je kan dan alleen maar het juridische traject in en daar ben ik (zoals velen) afgehaakt, omdat het om een klein bedrag ging,

Overigens doen het niet alleen als het hun goed uitkomt, want ze geven geld terug en het maakt niet of of het artikel inmiddels goedkoper of duurder is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x86dev
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-05 15:48
Cheezus schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:46:
Kan ik alsnog een vervangend product eisen of heb ik moet ik genoegen nemen met het aankoopbedrag retour?
Het moet niet gekker worden tegenwoordig. Aankoopbedrag retour en product elders kopen, niet zo moeilijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Het staat dus even duidelijk als voor alle 3e partijen die via Amazon verkopen vermeld op de website.

(de discussie over of hun 'duidelijk' wel 'duidelijk' is lijkt me hier iig niet van toepassing)

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 10-01-2024 14:55 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
YakuzA schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:54:
[...]

Het staat dus even duidelijk als voor alle 3e partijen die via Amazon verkopen vermeld op de website.

(de discussie over of hun 'duidelijk' wel 'duidelijk' is lijkt me hier iig niet van toepassing)
Dat vind ik niet, als ik op een andere 3e verkoper klik kom ik op een pagina met informatie over die verkoper (bijvoorbeeld: https://www.amazon.nl/sp?...MTR&ref_=dp_merchant_link). Bij de Amazon retouren kom ik alleen op de pagina van amazon uit.

Maar goed, ik zal de radiator terugsturen en maar even kijken wat ik als alternatief ga kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:14
*knip* Offtopic. Dit voegt niets toe aan de discussie.

[ Voor 89% gewijzigd door Yorinn op 10-01-2024 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japps
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02:19
De verwijzingen naar 2de hands product begrijp ik helemaal niets van. Iedere webwinkel die ik ken verkoopt zgn "tweedekansjes" onder verschillende noemers maar als nieuw product met zekere variabelen (krasje op de lak, doos open gemaakt, enz). Of de winkel de zaak af mag doen met geld terug, daar heb ik geen kaas van gegeten. Maar het antwoord is m.i. hetzelfde als wanneer het een reguliere verkoop was met een actieprijs (of gewoon volle adviesprijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

[...]

Als je hem kunt repareren dan kun je de kosten daarvan op de verkoper verhalen. Fabrieksgarantie heb je bij dit product niet.

Als je op afbeeldingen zoekt, is hij wel te vinden, bijvoorbeeld op https://nl.aliexpress.com/item/1005005320014198.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Colini
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23-05 10:21
Cheezus schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:18:
[...]

Dat vind ik niet, als ik op een andere 3e verkoper klik kom ik op een pagina met informatie over die verkoper (bijvoorbeeld: https://www.amazon.nl/sp?...MTR&ref_=dp_merchant_link). Bij de Amazon retouren kom ik alleen op de pagina van amazon uit.

Maar goed, ik zal de radiator terugsturen en maar even kijken wat ik als alternatief ga kopen.
Je kan hier eens kijken... Ze hebben er een paar die leverbaar zijn binnen 1 werkdag, qua maten en kleur ongeveer hetzelfde. Ook qua prijs zijn ze niet veel duurder dan de 160 euro, maar dan heb je geen 2dekans in elk geval 😉

https://www.elektramat.nl...st_order=Prijs%20oplopend

H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
[...]

[...]

DE en NL zijn twee verschillende bedrijven en andere voorwaardes ook al heten zij beide Amazon
Dus als je bij NL gekocht hebt dan heb je met de NL voorwaardes te maken, zelfde geldt voor DE

Helaas is Amazon heel moeilijk mbt garantie en krijgt bijna niemand reparatie maar alleen geld terug of heel soms een vervanging.

Aangezien dit een warehouse deal betreft bieden ze bijna alleen maar geld terug.

Je hebt meer rechten maar ik geef je weinig kans dat je die gaat krijgen zonder verdere stappen te ondernemen.

Je zou ze een officiële ingebreken email kunnen sturen maar ik acht de kans helaas vrij klein dat je een andere resultaat zal gaan behalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
fopjurist schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 18:09:
[...]

Als je hem kunt repareren dan kun je de kosten daarvan op de verkoper verhalen. Fabrieksgarantie heb je bij dit product niet.

Als je op afbeeldingen zoekt, is hij wel te vinden, bijvoorbeeld op https://nl.aliexpress.com/item/1005005320014198.html
Klopt, de radiator vinden is het probleem niet, ik hoopte alleen de controller los te kunnen vinden voor een paar tientjes. Ik had de bestaande controller nog even losgeschroefd om te kijken of hier iets van een merk/type op stond maar helaas, er staat helemaal niks op.

De radiator is in ieder geval weer retour gegaan, een alternatief vinden valt nog niet mee (bijna alle radiatoren hebben de bediening aan de onderkant zitten, zoals het exemplaar dat @Colini tipt.. lekker praktisch). Maar dat is niet voor dit topic.
Bedankt voor de input in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-05 18:33
NicoHF schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:24:
[...]

DE en NL zijn twee verschillende bedrijven en andere voorwaardes ook al heten zij beide Amazon
Dus als je bij NL gekocht hebt dan heb je met de NL voorwaardes te maken, zelfde geldt voor DE

Helaas is Amazon heel moeilijk mbt garantie en krijgt bijna niemand reparatie maar alleen geld terug of heel soms een vervanging.

Aangezien dit een warehouse deal betreft bieden ze bijna alleen maar geld terug.

Je hebt meer rechten maar ik geef je weinig kans dat je die gaat krijgen zonder verdere stappen te ondernemen.

Je zou ze een officiële ingebreken email kunnen sturen maar ik acht de kans helaas vrij klein dat je een andere resultaat zal gaan behalen
Weet je dat echt heel zeker? Als ik zo even de laatste facturen erbij pak, zie ik het volgende daarop staan:

Amazon.de Warehouse deal
Verkauft von
Amazon EU S.à r.l., Dutch Branch
Mr. Treublaan 7
1097DP
Niederlande
USt-IDNr. NL815158464B01

Amazon.de regulier:
Verkauft von
Mr. Treublaan 7
1097DP
Niederlande
USt-IDNr. NL815158464B01

Amazon.nl Warehouse:
Verkocht door
Mr. Treublaan 7
Amsterdam, 1097DP
Nederland
Btw-nummer NL815158464B01

En het wordt wat saai, maar:
Amazon.nl regulier:
Verkocht door
Mr. Treublaan 7
Amsterdam, 1097DP
Nederland
Btw-nummer NL815158464B01

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
NicoHF schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:24:
[...]

Dat is niet correct. Beide zijn namelijk

Amazon EU S.à.r.l.

https://www.amazon.nl/gp/...ie=UTF8&ref_=navm_ftr_cou

https://www.amazon.de/-/n...1909000&ref_=navm_ftr_cou

En in beide gevallen in het Luxemburgs recht van toepassing en als je in de EU woont het dwingend recht van het land waarin je woont.

Wel hebben alle Amazons binnen de EU een andere nevenvestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-05 12:14
Toerq schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:55:
[...]

Ik denk dat dat bij de webshop ligt, het is dus hun probleem om het zo goedkoop te verkopen (ondernemers risico). al zou ts er een euro voor betaald hebben heeft die nog rechten ook al zou er in de voorwaarden iets anders staan.

Ik heb in mijn zoektocht langs diverse "2e kans" webshops de meest gekke voorwaarden gezien en de consument is dan maar de dupe.

Ik verkoop zelf ook retour producten, nieuw in doos of geopend of licht gebruikt en ik geef wel de volledige garantie zoals het hoort.
Dat is het risico wat ik dus neem en daar waar ik het inkoop krijg ik geen garantie die moet ik zelf regelen uit eigen zak zal ik maar zeggen.
Ook is meestal de fabrieksgarantie al verlopen omdat het spul al jaren ergens opgeslagen ligt voordat het doorverkocht wordt.
Best dat jij het zo doet maar dat wil niet zeggen dat het wettelijk zo is geregeld. Volgens mij heeft het hier alles met redelijkheid te maken.
Pagina: 1