Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Calenta 28C i.c.m. vv: aanvoer en retour omgewisseld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:44
Beste mensen,

We hebben een Calenta 28C i.c.m. vloerverwarming.
De ketel bleek vanaf de installatie met aanvoer en retour omgewisseld te functioneren.
Ik heb dit laten corrigeren (bij de ketel).

Nu vraag ik me af: moet de vloerverwarming niet ook gecorrigeerd worden?
Op bijgaande foto heb ik retour, aanvoer en de richting waarin pomp draait aangegeven:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kVTwqbB.jpeg

Extra info:
- de 4 blauwe leidingen onderin de foto blijven koud/lauw.
- de vv wordt eigenlijk niet of nauwelijks warm.
- op alle radiatoren hebben we TADO kranen geplaatst.
- de vv is bedoeld als bijverwarming.
- de ketel geeft sinds het omdraaien van retour en aanvoer steeds vaker storing E36.

Kunnen jullie me vertellen of het juist aangesloten is?
Als je meer info nodig hebt: laat het weten!

Willen jullie eens meedenken?
Alvast hartelijk dank weer.

[ Voor 20% gewijzigd door Elsdeniep op 09-01-2024 17:45 ]

Beste antwoord (via Elsdeniep op 21-01-2024 17:29)

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 03:03
even de handleiding erbij gepakt. E36 is 5x wegvallen van vlam /geen ionisatie. monteur terug laten komen om de voordruk te testen en ketel af te stellen hooglast/laaglast rookgas na te laten kijken etc. is de afstelling in orde dan kan je eventueel nog kijken naar de randaarde/aardpen of deze nog in orde zijn. kan ook rare storingen geven. echter dan start hij ook veel moeilijker op geeft mogenlijk eerder een andere storingscode.

de verdeler je pomp zit verkeert om of je pijlen staan verkeert. (kijk even hoe de pijl op het pomphuis op staat)
ook vindt ik thermische element op het knietje niet heel strak uitgevoerd. kan eventueel wel de oudere aan de rechterkant hergebruiken of vervangen voor wat anders. maar echt storen doe ik mij er nou ook weer niet aan.
het is zeg maar mengen en dan de vloer in pompen. hier komen bijde stromen elkaar tegemoet en dat is fout.

Alle reacties

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:30
En wat betekent die foutcode?

• Elsdeniep
E36 kan van alles zijn. Ontsteking, sifon, gasdruk, brander, luchtaanvoer/-afvoer, etc.
In ieder geval is het geen code die ik in verband kan brengen met het verwisselen van aanvoer en retour.
Maar wellicht dat iemand die er meer verstand van heeft wel een verband ziet.

[ Voor 69% gewijzigd door Elsdeniep op 10-01-2024 14:09 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• miciel
even de handleiding erbij gepakt. E36 is 5x wegvallen van vlam /geen ionisatie. monteur terug laten komen om de voordruk te testen en ketel af te stellen hooglast/laaglast rookgas na te laten kijken etc. is de afstelling in orde dan kan je eventueel nog kijken naar de randaarde/aardpen of deze nog in orde zijn. kan ook rare storingen geven. echter dan start hij ook veel moeilijker op geeft mogenlijk eerder een andere storingscode.

de verdeler je pomp zit verkeert om of je pijlen staan verkeert. (kijk even hoe de pijl op het pomphuis op staat)
ook vindt ik thermische element op het knietje niet heel strak uitgevoerd. kan eventueel wel de oudere aan de rechterkant hergebruiken of vervangen voor wat anders. maar echt storen doe ik mij er nou ook weer niet aan.
het is zeg maar mengen en dan de vloer in pompen. hier komen bijde stromen elkaar tegemoet en dat is fout.

• Elsdeniep
Dank voor je uitgebreide antwoord. Daar kan ik wat mee!
Ik ga met je tips aan de slag en laat je weten of daarmee het probleem is opgelost.

De monteur heeft enkele dagen geleden de voordruk getest (zeg hij). Hij is met meters bezig geweest, dus ik reken erop dat hij ook hooglast/laaglast en rookgas heeft nagekeken.

Ik ben heel blij met je opmerking dat de pomp verkeerd om zit.
De pijl op het pomphuis wijst in de richting van de groene pijlen. Dus: verkeerd.

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met "eventueel wel de oudere aan de rechterkant hergebruiken".
Bedoel je dat ik het knietje moet vervangen of dat ik het zwarte blokje ergens ander moet vast maken?

Ik heb nog een vraag.
De monteur zegt dat hij de brander/wisselaar niet schoon mag maken.
Op internet zie ik dat alleen Tzerra Ace en de Calenta Ace een coating hebben die je niet schoon mag maken.
Mag je de Calenta 28C wel schoonmaken?

• miciel
Elsdeniep schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:06:
Dank voor je uitgebreide antwoord. Daar kan ik wat mee!
Ik ga met je tips aan de slag en laat je weten of daarmee het probleem is opgelost.

De monteur heeft enkele dagen geleden de voordruk getest (zeg hij). Hij is met meters bezig geweest, dus ik reken erop dat hij ook hooglast/laaglast en rookgas heeft nagekeken.
toch zegt de handleiding controleer de rookgas afstelling. En de afvoer/toevoer buizen zelf. verstopping of recirculatie. is allemaal vrij eenvoudig te vinden voor een monteur. is de ketel nieuw en loopt de montuer echt vast mag hij er iemand van remeha langs laten komen. die mensen zijn net even wat kritischer.
(dat zijn zeg maar de mensen die echt elke dag in dat soort storingen zitten dus er ook echt meer oplossen)
Ik ben heel blij met je opmerking dat de pomp verkeerd om zit.
De pijl op het pomphuis wijst in de richting van de groene pijlen. Dus: verkeerd.

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met "eventueel wel de oudere aan de rechterkant hergebruiken".
Bedoel je dat ik het knietje moet vervangen of dat ik het zwarte blokje ergens ander moet vast maken?
aan de rechterkant zit een wit blokje. wat de oudere thermische beveiliging is/was voor de vorige motor. deze kan je eventueel hergebruiken. en het zwarte blokje laten vervalen, maar om nou te zeggen dat ik helemaal weg ben van oude meuk recyclen ook weer niet. tldr liever zou ik een betere plek verzinnen voor het zwarte blokje. zet die gewoon op de plek van de oude thermische sensor. gooi de oude thermische sensor in de prullenbak. (ik hou van het verwijderen van overbodige meuk scheelt de volgende persoon weer zoeken kijken etc. ik verwacht niet dat de oude thermische sensor nog een functie heeft bij deze verdeler)

als het goed is moet je verdeler na het omdraaien van je pomp gewoon naar behoren werken. vraagje waar is mijn voelerdraad gebleven van de thermostaat knop en waar is de voeler en de dompelbuis ?
of zijn die gewoon van de foto gevallen ?

even buiten de discusie of dat het zin heeft om een pompschakelaar te plaatsen bij een energiezuinige pomp. hoort dat clipje ervan eigenlijk op de aanvoer cv leidingen dus voor de thermostaat kraan zodat in theorie je pomp wat langer draait. en of die eerder reageert. je hebt kans dat met hoe het nu zit het allemaal net te laat reageert. en het averechts werkt. niet dat ik ook overtuigd van ben van deze theorie. maar als je moet zoeken naar diverse kleinere problemen dan is dit er wel eentje die je eenvoudig kan oplossen.
(als we toch gaan kijken dan is een ontluchter in je aanvoer ook niet verkeert. ook al pomp je het er wel uit.)
Ik heb nog een vraag.
De monteur zegt dat hij de brander/wisselaar niet schoon mag maken.
Op internet zie ik dat alleen Tzerra Ace en de Calenta Ace een coating hebben die je niet schoon mag maken.
Mag je de Calenta 28C wel schoonmaken?
de oudere versie mag je gewoon met een borseltje uitzuigen die nieuwere geen idee. ze willen bij remeha in de loop der jaren nog wel eens iets aanpassen.
als je ketel al langer hangt en niet juist is schoongemaakt kan het inderdaad een vervuilde wisselaar zijn
wat zorgt dat er vlam wegval is. maar dan heb ik het dus over 5 jaar/10 jaar etc. hoe lang hangt je cv ketel al ? post eens een foto van de cv ketel met de rookgasafvoer erbij etc. ook degene die op het dak staat.
(soms zitten montuers echt te slapen in de installatie wereldt. ik kom veel gekkigheid tegen helaas)

[ Voor 4% gewijzigd door miciel op 11-01-2024 14:47 ]

• Elsdeniep
Enorm bedankt voor je uitgebreide antwoord!
toch zegt de handleiding controleer de rookgas afstelling.
Ik ga de monteur vragen of hij al deze zaken gemeten en bekeken heeft. Ik twijfel er een beetje aan.
De ketel is uit 2009 dus Remeha gaat niet meer komen, vrees ik.
aan de rechterkant zit een wit blokje. wat de oudere thermische beveiliging is/was
Nu snap ik het. Met die opmerking ben ik ook blij want ik kon niet bedenken welk nut deze nog had.
Ik zal de beveiliging van het snoer van de pomp daar ergens plaatsen. Dat is inderdaad veel netter.
voelerdraad van de thermostaat knop en waar is de voeler en de dompelbuis
De voeler van de thermostaatknop zie je op de foto hieronder: https://i.imgur.com/bTEBiNP.jpeg
Wat bedoel je met "de voeler en de dompelbuis"?
clipje ervan eigenlijk op de aanvoer cv leidingen
Goede tip en logisch verhaal. Ik heb het clipje verplaatst.
hoe lang hangt je cv ketel al ?
Ketel is van 2009.

Foto's van de installatie:
- https://i.imgur.com/ouP08AI.jpeg
- https://i.imgur.com/oWl3Gmk.jpeg
- https://i.imgur.com/pUDLVg0.jpeg
- https://i.imgur.com/0ZVUTlU.jpeg
Ik hoor het graag als je iets vreemds ziet of meer foto's nodig hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wmd-dF1bGSV2A_OUtb35WrAfNFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xvrrCkFPSRh5XKJ0yF64Ed57.jpg?f=fotoalbum_large

• miciel
fijn dat je diverse tips en trics ingaat en deze overneemt. (verder eigenlijk niks op aan te merken)

op de laatste foto van verdeler staat je dompelbuis en de voeler. je systeem van je vloerverwarming is dus gewoon compleet .het gebeurt weleens dat dit helaas niet zo is. de voeler is zeg maar het dikkere deel
wat aan de voeldraad zit. eigenlijk is de voeler gevuld met vloeistof welke uitzet en krimpt en is de voeldraad een hele kleine leiding, maar nu gaan we heel theoretisch praten. de dompelbuis zit ook de op de verdeler. is de moer met schroefje waar de voeler inzit. je kan de thermen eventueel googelen als je er niet uitkomt.
(en ook bevestigd deze foto nog een extra dat je pomp verkeerdt omzit/de achterse balk is de persbalk.)

dan de rookgas. zijn wel wat puntjes die niet meer mogen. 1 toevoer van pvc. is door de nieuwe wet verboden. 2 onvoldoende beugels. waardoor je rookgas los kan schieten en je helaas het loodtje kan leggen. dus beugels aanbrengen (en niet de afvoer gaan lopen parkeren dan is de montuer gewoon af)
3 als het heel hard waait kan er welleens een draaiwind onstaan bij zo,n dak en dat ie daarom slecht brandt, maar ik vindt het wel heel ver gezocht. (je kan eens kijken of het op de dagen dat het hardt waait erger is )
ik zet eerder in op een warmte wisselaar die onvoldoende is gereingdt verkeerde afsteling etc. gasblok wat niet meer functioneert ontsteking die kapot is. (ionisatie) eigenlijk moet de monteur even terug komen en even verder zoeken. ook hij heeft een handleiding en of kan remeha contacten voor meer advies.
(heel soms wil je b klep niet meer werken. dan moet je monteur die vervangen/de werk druk meten etc.)
worst case scenario gok ik nog op de printplaat zelf. maar die komt zeg maar na alle andere opties.
als de monteur het goed wilt doen moet ie 1 voor 1 alle componenten die verdacht kunnen zijn vervangen.
soms is het best zoekplatje en of trail en error.

ketel uit 2009 mag je dus wel schoonmaken/remeha kan je als monteur zijnde wel nog om advies vragen en of technische ondersteuning vragen. maar ze komen niet meer opdraven. tenzij je als monteur dat echt wilt. maar dan kost het gewoon extra geldt. (meestal als er nieuwe hangt heb je 2 jaar fabrieks garantie. )
als je wilt kan je gewoon een ander bedrijf laten komen zie https://tools.remeha.nl/locator/
(geen idee waarop het gebaseert is want sommige bedrijven staan er niet in. terwijl die prima afterservice leveren.en gewoon de cursesen hebben gevolgd. gewoon garantie kunnen geven/prive een remeha avanta)
(maar als je wilt kan de locator dus wel gebruiken om aan een andere/betrouwbare montuer te komen. )

en deze is zeker niet onbelangrijk: wil je zo vriendelijk zijn om de vulslang te verwijderen ?
(als die klapt omdat de wasmachine kraan nog openstaat ben je niet verzekerdt voor waterschade.)

en een ketel uit 2009 is 15 jaar oud, nu is callenta best een leuke ketel maar je moet in 2026 er verplicht een hybide warmte pomp bij laten hangen als je de cv ketel wilt vervangen. ik zou dit en/of komend jaar lekker gebruiken om nog een nieuwe ketel te hangen.zeker omdat ie al wat ouder is. of je huis moet geschikt zijn voor hybride en of full electric, de meeste huizen zijn wel geschikt voor hybide maar het resultaat zonder exrta maatregelen is gewoon diep triest. het is zeg maar eerst naisoleren zonnepanelen plaatsen dan hybirde erin steken. en niet klakeloos overal een hybryde pomp in willen steken. kost teveel energie.
(helemaal nadenken hierover hebben ze niet gedaan bij de regering en in cv ketel landt maar goed)

• Elsdeniep
Dank voor de uitleg! Ik praat volgens mij met iemand die vaker met dit bijltje gehakt heeft?

De toevoer van PVC en de beugels kan ik zelf netjes vervangen. Ga ik doen zodra de ketel weer betrouwbaar werkt.

E36 krijg ik ook met weinig wind. De monteur is 3x geweest maar hij blijft erbij dat hij wisselaar/gasblok niet mag reinigen. Ik heb gezien dat er rommel op ligt.
Ik heb gisteren bij Warmteservice een onderhoudsset C gehaald. Daar zit ook een nieuwe ontsteker bij. Ik ga het dus zelf maar doen. Want een andere monteur vinden is nu onmogelijk (ik laat onderhoud aan de ketel daarom altijd in de zomer doen).

Ik heb gelijk ook een printplaatje (SU-01) gekocht voor het geval de onderhoudsset geen soelaas biedt. Als ik de print verzegeld laat, mag ik 'm teruggeven.

De vulslang staat aan beide zijden dicht maar je hebt wel gelijk: als ik het een keer vergeet, is het levensgevaarlijk. Zal ik dus doen.

Over een andere ketel of een hybride wp moet ik echt nadenken.
Off topic: Het is nogal duur en ik wil echt de juiste keuze maken. Ik heb 21 zonnepanelen en die leveren meer dan ik nu gebruik.
Ik denk dat mijn radiatoren niet genoeg warmte afgeven voor een wp met een lage temperatuur.
Ik heb ook al zitten denken aan een paar split airco's. Dan is de CV alleen voor heel koude perioden.

• miciel
Elsdeniep schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:48:
Dank voor de uitleg! Ik praat volgens mij met iemand die vaker met dit bijltje gehakt heeft?
ik ben cv montuer maar dan waterzijdig. echte storingen en of afstellen(rookgas) doet een collega voor me.
de (onderhoud) sticker die hij plakt staat dus op zijn naam. ik loop weleens een dienstje met ze mee dus weet wel het een ander maar niet alles. het gros is gewoon de handleiding lezen en logisch nadenken.
De toevoer van PVC en de beugels kan ik zelf netjes vervangen. Ga ik doen zodra de ketel weer betrouwbaar werkt.
vervang dan ook de rubbers van je rookgas afvoer en beugel die ook even. (ik kijk wel eventjes opzij.) ;) eigenlijk mag je zelf niet meer aan de rookgas komen en moet een gecertificeerd montuer dit doen. maar dit is potentiel gevaarlijk en eenvoudig te verhelpen. moet je nauw opnieuw beginnen denk ik er anders over. disclaimer: ik ben niet aansprakelijk als jij de eerste co dode bent van 2024. (door eigen onderhoud)
eigenlijk wil ik je niet afzeiken maar de regels zijn er niet voor niks je verzekering keert geen cent uit.
E36 krijg ik ook met weinig wind. De monteur is 3x geweest maar hij blijft erbij dat hij wisselaar/gasblok niet mag reinigen. Ik heb gezien dat er rommel op ligt.
Ik heb gisteren bij Warmteservice een onderhoudsset C gehaald. Daar zit ook een nieuwe ontsteker bij. Ik ga het dus zelf maar doen. Want een andere monteur vinden is nu onmogelijk (ik laat onderhoud aan de ketel daarom altijd in de zomer doen).

Ik heb gelijk ook een printplaatje (SU-01) gekocht voor het geval de onderhoudsset geen soelaas biedt. Als ik de print verzegeld laat, mag ik 'm teruggeven.
mocht je ketel na het vervangen van de ontstekingspin niet werken vermoed ik toch dat er teveel rommel inzit. ik zou hem volgens de handleiding uitzuigen met een flexibel borsteltje. was een toolboxmeeting van die tijdsperiode. waar men deze casus besprak je da ketels waren zelf reinigend maar na een paar jaar was er toch vervuiling en problemen mee. en kwam men met advies om de ketel uit te zuigen. t

(ik snap dat de monteur aangeeft dat hij hem niet mag schoonmaken want in de recentere handleidingen is het hele schoonmaakverhaal weggehaaldt. zoals ik dus vermoede zijn de cv ketels een soort van update ondergaan en dan is het best moeilijk om je gelijk te krijgen. maar je hebt de onderhouds set toch al liggen voor je cv ketel. daarna zou ik kijken of het printplaatje vervangen zin heeft. maar ik vermoed eerder de ontsteking trafo (bobine aansturing etc.) echter als ik de handleiding lees zou ik na het schoonmaken een nieuw gasblok erin zetten. en hem fatsoenlijk afstellen op hooglast en laagslast. (door een monteur dus)

ik heb ook je andere topic gezien. ik zou de ketel opentrekken en schoonmaken(leegzuigen).
en de condensbak moet je dus laten zitten anders is straks je hele cv ketel lek/stuk etc.
als je echt goed kijkt naar hoe het eruit komt je zet het er op dezelfde manier in loopt het wel los.
disclaimer: ik ben niet aansprakelijk als het strak misgaat en jij de eerste co dode bent van 2024
Over een andere ketel of een hybride wp moet ik echt nadenken.
Off topic: Het is nogal duur en ik wil echt de juiste keuze maken. Ik heb 21 zonnepanelen en die leveren meer dan ik nu gebruik.
Ik denk dat mijn radiatoren niet genoeg warmte afgeven voor een wp met een lage temperatuur.
Ik heb ook al zitten denken aan een paar split airco's. Dan is de CV alleen voor heel koude perioden.
het advies is eigenlijk om de radiatoren een slagje te vergroten zodat je wel met lagere temperaturen kan stoken. eventueel kan je met huidige cv ketel proefdraaien op 40/45/50 graden en hem begrenzen op 6 kw. dit is de max van een full eletirc of hybride wamrte pomp. dan weet je gelijk waar je aan toe bent.
wacht even een nieuwe koude periode af als je echt wilt testen. zoals min 10 en noorderwind.

bij hybride systeem moet je helaas wel de vloerverdeler vervangen voor tada hybride vloerverdeler.
en natuurlijk kan je altijd een zwaarder warmte pomp erin zetten. met een buffervat. en op 60 graden draaien maar ik vindt dat zonde van de energie ik ben voorstander van beter isoleren grotere radiatoren en een aanvoertemp van 50 graden. en gewoon een gemiddelde grote warmtepomp of hybride systeem.

(echter hybride is wel een tussenstap naar full electrik. dus over 10 jaar moet je dan opnieuw aan de slag.
echter er zijn ook mensen die blij zijn met hun hybride en het risico voor lief nemen dat over 10 jaar nog eens opnieuwe aan de bak moeten. niet iedereen heeft een xl budget voor verwarming en hybride is dan welkome tussenoplossing welke vaak kwa installatie en financieel wel haalbaar is. en de klanten weer even vooruit kunnen. )

• Elsdeniep
Hallo @miciel ,
Allereerst: enorm bedankt voor je hulp!
Je tips zie ik zeker niet als kritiek en ik ben blij met je waarschuwingen. Het blijft tenslotte een vak dat ik zelf niet beheers.
vervang dan ook de rubbers van je rookgas afvoer
Ik heb een CO melder direct bij de ketel. Ik zal voorzichtig zijn en als de monteur weer tijd heeft, laat ik het checken.
de ontsteking trafo (bobine aansturing etc.)
Die trafo is goed want de monteur kreeg een opdonder toen hij deze wilde controleren...
Dat was toen hij ook de rookgassen etc. gecontroleerd heeft.
condensbak
Ik heb de handleiding goed doorgelezen. Ik zag de waarschuwing al staan.

Offtopic:
Fijn dat je me ook direct even met de (hybride) wp helpt. Goed idee: grotere radiatoren.
Ik wil inderdaad naar hybride omdat wp (nog) veel te duur is. Bovendien: hoe vaak is het nou nog echt koud?
De woning heeft energielabel A.
Weet jij misschien het antwoord op deze vraag:
In de WTH handleiding staat dat mijn vloerverwarming bedoeld is als bijverwarming. Volgens WTH zijn de radiatoren voor het verwarmen en is de vv alleen voor het comfort van warme voeten. Klopt dat?
Ik zou namelijk liever de vv helemaal vergeten als ik een hybride wp installeer (kans op lekkages e.d.). Wat denk jij?

[ Voor 5% gewijzigd door Elsdeniep op 15-01-2024 14:50 ]

• miciel
Elsdeniep schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:45:
Hallo @miciel ,
Allereerst: enorm bedankt voor je hulp!
Je tips zie ik zeker niet als kritiek en ik ben blij met je waarschuwingen. Het blijft tenslotte een vak dat ik zelf niet beheers.

[...]

Ik heb een CO melder direct bij de ketel. Ik zal voorzichtig zijn en als de monteur weer tijd heeft, laat ik het checken.

[...]

Die trafo is goed want de monteur kreeg een opdonder toen hij deze wilde controleren...
Dat was toen hij ook de rookgassen etc. gecontroleerd heeft.

[...]

Ik heb de handleiding goed doorgelezen. Ik zag de waarschuwing al staan.

Offtopic:
Fijn dat je me ook direct even met de (hybride) wp helpt. Goed idee: grotere radiatoren.
Ik wil inderdaad naar hybride omdat wp (nog) veel te duur is. Bovendien: hoe vaak is het nou nog echt koud?
De woning heeft energielabel A.
Weet jij misschien het antwoord op deze vraag:
In de WTH handleiding staat dat mijn vloerverwarming bedoeld is als bijverwarming. Volgens WTH zijn de radiatoren voor het verwarmen en is de vv alleen voor het comfort van warme voeten. Klopt dat?
Ik zou namelijk liever de vv helemaal vergeten als ik een hybride wp installeer (kans op lekkages e.d.). Wat denk jij?
zo spanend is het vervangen van zo,n verdeler nou ok weer niet. wth heeft best goede fitingen en goede slangen echter ik vind hun verdelers wat minder omdat er geen dvr ventiel inzit. ik ben meer voorstander van thermion en robot. welke deze optie wel hebben. welke waarschijnlijk wel op deze slangen passen. (schroefdraad is 9/10 keer gewoon hetzelfde. en anders is daar altijd wel een verloopje voor te vinden)
er staat er regelmatig eentje op marktplaats. als je kosten wilt besparen en denkt dat je zelf kan.

of je het gaat redden zonder vloerverwarming ? lastig te voorspellen: meestal wordt de warmte opbrengst van je vloer afgetrokken van je radiator vermogen. dus heb je kans dat je met alleen je radiatoren het niet gaat redden. (check even hoeveel vermogen erin hangt dan kan je een betere inschatting maken)
of draai komende winter/koude periode even de vloerverwarming 24/48 uur dicht dan weet je genoeg.
waarom 24/48 uur omdat er toch best wel wat warmte in je vloer zit welke eruit moet en dat duurt eventjes.
(en niet als een gek alles opstoken na die 24/48 uur maar met beleid. soms vindt een vloer zo,n schok niet leuk)

• Elsdeniep
Ik denk dat ik een mogelijke oorzaak voor de storing E36 gevonden heb.
Op bijgaande foto is te zien dat er rommel tussen de pakking en het blok gezeten heeft.
Zie: https://i.imgur.com/q7XwNyK.jpeg
Ik kan me voorstellen dat er dan "valse lucht" wordt aangezogen of dat de druk niet optimaal is.
Dat zou ook verklaren waarom E36 op is gaan treden vanaf het moment dat de monteur service heeft uitgevoerd.

Op de wisselaar zit een enorme hoeveelheid witte aanslag. Een soort kristallen.
Dat ga ik er nu afborstelen en daarna goed uitzuigen.

Aangezien ik de monteur niet meer vertrouw als hij zulk slordig werk aflevert, ga ik ook de ontsteker en alle pakkingen vervangen.

Overigens verbaast het me enigszins dat Remeha geen aanhaalmomenten voor de montage geeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UiE32I41tFBZQrVdheaXcU4Ypqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W3PchQJcLlmASY7J2H8vTST8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Elsdeniep op 16-01-2024 10:12 ]

• Elsdeniep
@miciel dank weer voor je adviezen en je mening over de vv.

Ik ga nu eerst eens kijken of ik de ketel uit storing kan krijgen.
Dat zal mede bepalen wat de volgende stap wordt met het oog op een eventuele (hybride) wp.

Als je wilt kan ik je PM sturen. Dan kunnen we eens praten.
Ik weet dat dit geen klusmarktplaats is en ik hoop dat ik dit mag zeggen, maar ik wil graag voor je advies betalen.

• miciel
Elsdeniep schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:57:
Ik denk dat ik een mogelijke oorzaak voor de storing E36 gevonden heb.
Op bijgaande foto is te zien dat er rommel tussen de pakking en het blok gezeten heeft.
Zie: https://i.imgur.com/q7XwNyK.jpeg
Ik kan me voorstellen dat er dan "valse lucht" wordt aangezogen of dat de druk niet optimaal is.
Dat zou ook verklaren waarom E36 op is gaan treden vanaf het moment dat de monteur service heeft uitgevoerd.

Op de wisselaar zit een enorme hoeveelheid witte aanslag. Een soort kristallen.
Dat ga ik er nu afborstelen en daarna goed uitzuigen.

Aangezien ik de monteur niet meer vertrouw als hij zulk slordig werk aflevert, ga ik ook de ontsteker en alle pakkingen vervangen.

Overigens verbaast het me enigszins dat Remeha geen aanhaalmomenten voor de montage geeft.
[Afbeelding]
wtf dit is geen schoonmaken/dit is gewoon de bagger laten zitten. valse lucht kan zeker de oorzaak zijn. jij hebt een overdruk brander. waardoor je dus een lekkage krijgt waardoor je ketel zijn eigen rookgassen opzuigt en dus je vlam wegvalt.(echter zo bont lijkt mij hier nou ook weer niet)
maar als hij heel slecht afdicht dan kan zoals jij zegt inderdaad niet voldoende druk opbouwen.
waardoor het vlambeeld verstoort en je ketel ineens e36 aan gaat geven. (zoek je nog werk ? :+ )
ps als die het straks nog niet doet kan je zo de brander vervangen. die van jouw is best wel versleten.
ik weet alleen niet of afstellingen kwa hoog en laaglast nog kloppen. normaal moet je na het vervangen van dat soort onderdelen de ketel doormeten. eigenlijk gewoon een standaard procedure. ook bij gasblok bijv,
ik twijfel een beetje aan de kwaliteit van de monteur die hebt laten komen. die kan beter een ander beroep uitvoeren zoals schoenmaker ofzo. hij ziet de basic dingen over het hooft. welk bedrijf was dit eigenlijk ?

[ Voor 21% gewijzigd door miciel op 16-01-2024 12:28 . Reden: 2x bericht gequote ipv 1 keer. ]

• Elsdeniep
Ik ben blij dat je het ook slordig vindt.
Goed om te weten dat het om overdruk gaat.

De monteur moet sowieso terugkomen want hij heeft gemeten NADAT hij de (vermoedelijk) lekkende pakking gemonteerd heeft. Dan zijn de metingen niet betrouwbaar, lijkt me.

Over de monteur: ik vind dat je het nog netjes zegt... Ik heb 120 euro betaald voor prutswerk. Plus zelf nog een setje C moeten kopen.
Het is een monteur die bij een lokaal installatiebedrijf werkt (regio Bergen op Zoom). Dit heeft hij in de avonduren als zzp-er gedaan.
een ander beroep uitvoeren zoals schoenmaker ofzo
Hahaha!
Ik zal 'm eens vragen of hij m'n schoenen ook kan doen ;-)
Het is misschien niet prettig voor hem als ik hier zijn naam of die van z'n baas noem.

Dank voor je oordeel over de brander. Ik vroeg het me al af.
Ik heb even gekeken: kost nog geen 100 euro. Ik ga 'm misschien maar gewoon vervangen, nu ik de smaak te pakken heb.

[ Voor 6% gewijzigd door Elsdeniep op 16-01-2024 13:02 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:56
Heeft hij de pakking wel vervangen?
Dit treed ook op als je gewoon de oude pakking hergebruikt, scheef aandraait of met de verkeerde kracht monteert.

De moeren waarmee je de boel vastdraait moeten met een momentsluitel aangedraaid worden met de juiste hoeveelheid newton meter zoals de fabrikant dat voorschrijft.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Elsdeniep
Pakking heeft hij vervangen.
Heb ik nu opnieuw vervangen omdat de monteur 'm gemonteerd heeft met rommel ertussen.
Zie de foto:
https://i.imgur.com/q7XwNyK.jpeg

Brander/warmtewisselaar zit met klemmen.
In de instructie van Remeha staan geen aanhaalmomenten.

[ Voor 26% gewijzigd door Elsdeniep op 18-01-2024 12:04 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:56
Hier vind je de waarden voor Remeha ketels, maar de Calenta staat er niet bij en dat zal wel door de klemmen komen..

https://www.google.com/ur...Vaw1OzbF3AngFa85j6pegkMtw

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Elsdeniep
Dank @Ben(V) .
Ik zal een nieuw topic openen want na het reinigen en vervangen van de pakking heb ik opnieuw problemen.

De ketel heeft 24 uur storingsvrij gedraaid. Dat was een enorme verbetering.
Nu valt hij vaker in storing dan ooit tevoren.
- ontsteekt
- brander gaat aan
- vlam gaat langzaam van blauw naar oranje
- vlam dooft na 10 seconden tot 1 minuut

Dan begint de cyclus opnieuw. Na 5 keer valt-ie in storing E36.
Ik heb ook al 1 keer E14 gezien.

Zal ik de brander vervangen?
De printplaat?
Is de branderdruk niet goed?

Ik zal een nieuw topic openen want dit gaat niet meer over schoonmaken, denk ik.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03:33

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Elsdeniep Je weet wat een oranje vlam betekent?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Elsdeniep
@dunklefaser ja dat weet ik: onvolledige verbranding.
Ik vind het vervelend om te zeggen maar in eerste instantie ging er geen alarmbel af omdat de monteur het ook gezien heeft toen hij met zijn meters alles controleerde.
Inmiddels heb ik helemaal geen vertrouwen meer in deze monteur en bovendien wil hij geen afspraak maken om opnieuw langs te komen omdat hij het te druk heeft.

• Elsdeniep
Update:
Ik heb ondertussen de kleine printplaat vervangen (SU-01).
De ketel is nog niet opnieuw in storing gevallen.
Vlam is nog wel oranje.

[ Voor 9% gewijzigd door Elsdeniep op 18-01-2024 10:58 ]

• Elsdeniep
Het blijkt zo te zijn dat deze branders gerust oranje mogen branden.
De brander-afstelling moet natuurlijk wel in orde zijn maar dan kan de vlam nog steeds oranje branden.
Pagina: 1