Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20:16
Goedeavond.

Wij hebben in november een warmtepomp laten plaatsen (itho amber).
Nu hebben wij boven nog een normale Ht radiator hangen op de hoofdslaapkamer en op de 2 kamers van de kinderen hangt momenteel geen radiator omdat we deze tijdens de verbouwing verwijderd hebben maar eigenlijk nooit hebben teruggeplaatst.

Nu willen we echter toch wel 2 radiatoren terug gaan plaatsen op de slaapkamers van de kinderen en hebben nu uiteraard ook een warmtepomp welke all electric de warmte verzorgt op de benedenverdieping.

nu ben ik me eigen een beetje suf aan het zoeken want we willen nu dus jaga (ltv) radiatoren laten plaatsen maar wil hier geen fout mee maken om dus een te kleine radiator aan te schaffen waar we dan straks überhaupt toch niks aan hebben.
Als ik bijna op elke website kijk naar wat ik als wattage aan moet houden komen bijna alle nummers op wattages van pas bij een hoge aanvoertemperatuur welke wij dus het liefst niet hebben.

Het betreft 2 slaapkamers:

Slaapkamer 1 :
3.40D x 2.40B x 2.40H = 8m2
inhoud: 20 m3

Slaapkamer 2:
2.88D x 2.88B x 2.60H 3.35 m2
inhoud: 22 m3

Op slaapkamer 1 heb ik maar een optie om een radiator te plaatsen van 80 cm breed dus breder gaat echt niet lukken omdat hier de leidingen van een oude badkamerradiator uit de vloer omhoog komen.
Echter meer ruimte is er niet aanwezig ivm het bed en een openslaande deur. (en wil eerlijk gezegd geen leiding in het zicht hebben.)

op slaapkamer 2 heb ik in principe ruimte voor een radiator van maximaal 120 breed 60 a 70 cm hoog en het mooist zodat deze onder de vensterbank valt van 10 cm dik breder mag ook als dat nodig is natuurlijk jaga's zijn natuurlijk niet lelijk om te zien.

heb het liefst geen jaga hybrid radiatoren zoiezo omdat ik niet vrolijk word van de prijs en mijn dochter kan geen geluid verdragen op haar slaapkamer dit hebben we ondervonden met de afzuiging van de badkamer onder haar raam.
Denk dus niet dat ze vrolijk word als er een paar ventilatoren op haar slaapkamer draaien.

Wat zouden jullie me voor advies geven ?

bij voorbaad dank _/-\o_

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:44
Goedemorgen,

Toevallig zit ik zelf met het zelfde, van de week de tool van jaga gevonden.

https://selectietool.jaga.nl/hoe-werkt-het

Hier kan je kiezen waar je mee verwarmt.

Groet,
Dion

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Het hangt heel erg van het warmteverlies van de slaapkamer af.

Hier 2 slaapkamers, de ene op de hoek van de woning, met een raam en een balkondeur met dun dubbel glas. Eigenlijk niet echt goed warm te krijgen met dit weer.
Kamer er naast ligt "in" de woning en dus maar 1 buitenmuur. Groot raam met wat dikker dubbel glas, radiator daar hoeft amper wat te doen.

Beide convectoren doen zo'n 230watt bij 35/30/20. En rond de 700 bij 55/45/20, maar dat stook je niet zomaar met een warmtepomp.

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 10-01-2024 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
@Magnetronkip
Klopt had deze gevonden op de telefoon gekeken maar krijg hier alleen de hybride strada mee te zien. Zal straks eens kijken op de laptop.

@_ferry_

Klopt mijn zoon zijn slaapkamer is goed geïsoleerd dak plus buitenmuur 12 cm eps net nieuwe kunstof kozijnen geplaatst met hr ++ glas mijn dochter dr kamer echter heeft 3 buitenmuren plus een niet geïsoleerd dak van buiten enkel een glaswol matje wat binnenin ligt.
Wel een nieuw kunstof kozijn met ook hr++ glas.
Ik ben van plan zoals het er nu naar uitziet om een jaga 95x80 type 21 deze is 2394 Watt maar denk dat dit op hoge temperatuur berekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:35

Barrycade

Through the...

Ik merk dat gewone volumineuze radiatoren bij lage aanvoer temperaturen meeste warmte afgeven passief dus een "ouderwetse" met 2 of 3 platen past dat wel?

Ik heb namelijk een mix in huis (stook nog wel met cv) maar op de jaga's heb ik ventilatoren maar in sommige slaapkamers platen (super irritant van de bouwer trouwens). De kamers met dubbele platen doen het prima zonder ventilatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

camel1987 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:34:
@Magnetronkip
Klopt had deze gevonden op de telefoon gekeken maar krijg hier alleen de hybride strada mee te zien. Zal straks eens kijken op de laptop.

@_ferry_

Klopt mijn zoon zijn slaapkamer is goed geïsoleerd dak plus buitenmuur 12 cm eps net nieuwe kunstof kozijnen geplaatst met hr ++ glas mijn dochter dr kamer echter heeft 3 buitenmuren plus een niet geïsoleerd dak van buiten enkel een glaswol matje wat binnenin ligt.
Wel een nieuw kunstof kozijn met ook hr++ glas.
Ik ben van plan zoals het er nu naar uitziet om een jaga 95x80 type 21 deze is 2394 Watt maar denk dat dit op hoge temperatuur berekend is.
Ik denk dat dat overkill is voor die geïsoleerde kamer, hoewel er natuurlijk geen overkill bestaat, want meer afgiftevermogen is beter, maar voor een 21 betaal je een forse meerprijs ten opzichte van een 20 als ik het goed herinner, terwijl je maar iets meer vermogen hebt.
De radiatoren die ik heb doen 1500w op 75/65/20 regime.
Op de site van Jaga kun je ook checken wat ze doen bij 35/30/20, wat een stuk relevanter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
@Barrycade
Wij hebben ook de optie om straks te gaan koelen dus wil die optie wel openhouden.
Niet dat we het gaan gebruiken maar als ik normale radiatoren plaats heb ik dus die optie niet.

@_ferry_
Die jaga van 2394 watt is bedoeld voor mijn dochter haar slaapkamer dit is de maximale afmeting die ik kwijt kan dus neem dan liever gelijk maar de maximale grootte.

Hopelijk gaat het lukken met dat wattage ben nog wel van plan om haar dak te laten isoleren vanaf buiten dus het word alleen maar beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:48

timpel_800

Amber 65

Mag ik vragen of je inmiddels dit uitgevoerd hebt en hoe het je bevalt @camel1987 ?

Wij hebben eigenlijk min of meer hetzelfde, alleen niet op de slaapkamers (deze verwarm ik niet) maar vooral de badkamer is een probleem.

Ik heb nu een oplossing gemaakt waarbij ik de Badkamerradiator met een tijdgeschakelde thermostaat schakel. De hele dag draait hij met de warmtepomp mee, maar rond een uur of 5 sluit de thermostaat de radiator af van het warmtepompsysteem en schakelt minstens een andere tijdklok het elektrisch element in de badkamerradiator aan, zodat het er 's avonds een beetje behaaglijk is als we douchen.

Het werkt wel, maar eigenlijk vind ik het een slechte oplossing want dat element is 1000W en cop=1.

Nu is misschien zo'n Jaga systeem iets voor mij: maar het water dat onze Amber rondpompt is max 25-30 graden. Zou dat genoeg zijn icm een Jaga om het een beetje warm te stoken?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• camel1987
timpel_800 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 07:37:
Mag ik vragen of je inmiddels dit uitgevoerd hebt en hoe het je bevalt @camel1987 ?

Wij hebben eigenlijk min of meer hetzelfde, alleen niet op de slaapkamers (deze verwarm ik niet) maar vooral de badkamer is een probleem.

Ik heb nu een oplossing gemaakt waarbij ik de Badkamerradiator met een tijdgeschakelde thermostaat schakel. De hele dag draait hij met de warmtepomp mee, maar rond een uur of 5 sluit de thermostaat de radiator af van het warmtepompsysteem en schakelt minstens een andere tijdklok het elektrisch element in de badkamerradiator aan, zodat het er 's avonds een beetje behaaglijk is als we douchen.

Het werkt wel, maar eigenlijk vind ik het een slechte oplossing want dat element is 1000W en cop=1.

Nu is misschien zo'n Jaga systeem iets voor mij: maar het water dat onze Amber rondpompt is max 25-30 graden. Zou dat genoeg zijn icm een Jaga om het een beetje warm te stoken?
Hey nee ben hier niet meer mee verder gegaan aangezien er andere dingen tussendoor kwamen.
Eind van de zomer is de planning de Jaga te bestellen en deze te gaan plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• camel1987
Eerste jaga hangt nog even aansluiten maar pff wat een joekel tegenover wat een standaard radiator had hoeven zijn voor dat slaapkamertje.
Kon een jaga 95 hoog 80 breed op de kop tikken voor 75 euro type 20 dus kon die eigenlijk niet laten liggen.
Ben benieuwd hoe snel de kamer op temperatuur gaat zijn met 30 graden aanvoer temperatuur dadelijk in de winter.
Kamer is ongeisoleerd dus ben benieuwd.

@timpel_800 jij al een stapje verder met je ideeën betreft de jaga's ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVidVW3PffI2pN7M-QMkBfzSqPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iJdHFWYuy3jzLqR9xdaBHXMW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door camel1987 op 22-10-2024 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:54

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@camel1987 Ik heb een 80 cm JAGA Tempo 15 met een "schoorsteen" van 60 cm.
De thermische trek bij LTV is echt verwaarloosbaar.
Met 35 °C aanvoer wordt er, zonder ventilatoren, niet veel warmte afgegeven
is mijn ervaring.
Met een Heatbooster en passende PWM-ventilatoren op laag toerental is de warmteafgifte voldoende
en het geluid bijna onhoorbaar. Op 2 m afstand hoort mijn dochter iig niets meer van de ventilatoren.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
@dunklefaser
Ja ik had al een beetje rond gekeken in het topic van de fans.
Mijn dochter houd zoiezo niet van een warme slaapkamer maar wil wel gewoon drek van de winter de optie hebben om wat warmte de kamer in te krijgen.
Kijk wel even aan wat dit doet mocht het niet voldoende zijn heb ik snel zat 4 fans bij geplaatst natuurlijk.
Kamer had nu helemaal geen radiator dus dit zal altijd beter zijn en meer afgeven dan de warmte die nu van beneden haar kamer verwarmde.
Welke fans heb je zelf gebruikt ?
Begreep dat de goede fans van artic niet meer leverbaar waren.

[ Voor 9% gewijzigd door camel1987 op 22-10-2024 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@camel1987 De kleine fans P8 etc. waren/zijn slecht leverbaar, de grotere fans volgens mij zijn goed leverbaar
Ik gebruik doorgaans Arctic P14 (140 mm) fans voor mijn convectoren, ook voor de 10 types (schuin geplaatst)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
dunklefaser schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:09:
@camel1987 De kleine fans P8 etc. waren/zijn slecht leverbaar, de grotere fans volgens mij zijn goed leverbaar
Ik gebruik doorgaans Arctic P14 (140 mm) fans voor mijn convectoren, ook voor de 10 types (schuin geplaatst)
Ah wel ja heb er eerlijk gezegd niet naar gezocht maar dacht te lezen dat de p14 niet meer leverbaar waren.
Van het weekend eerst maar eens aansluiten en dan eens een tijdje aankijken als het wat kouder word 👌🏾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@camel1987 Jouw gevoel bedriegt - volgens de pricewatch zelfs een prijsdaling.
Als het kouder wordt stijgen de prijzen vermoedelijk :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een EUROM hete lucht wand kachel. COP 1, maar je zet hem aan en hij geeft warmte. Hij staat per dag denk ik 10 minuten aan tijdens het douchen en aankleden, en dat is eigenlijk perfect. Dus ik ben er vanaf gestapt om misschien wel 1000 euro in een jaga te stoppen en uiteindelijk het nog koud te hebben in de badkamer (je hebt het namelijk altijd koud als je onder de douche vandaan komt) en deze euro's dan maar gewoon in kwh's om te zetten.
Voor een slaapkamer waar je langer verblijft is dit natuurlijk geen optie.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• camel1987
Ja inderdaad dan is dat de beste oplossing.
Ben zelf ook nog aan het kijken voor de badkamer zag dat ze hier ook infrarood panelen voor hebben met verlichting erin dus denk daar straks maar eens voor kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

timpel_800 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:37:
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een EUROM hete lucht wand kachel. COP 1, maar je zet hem aan en hij geeft warmte. Hij staat per dag denk ik 10 minuten aan tijdens het douchen en aankleden, en dat is eigenlijk perfect. Dus ik ben er vanaf gestapt om misschien wel 1000 euro in een jaga te stoppen en uiteindelijk het nog koud te hebben in de badkamer (je hebt het namelijk altijd koud als je onder de douche vandaan komt) en deze euro's dan maar gewoon in kwh's om te zetten.
Voor een slaapkamer waar je langer verblijft is dit natuurlijk geen optie.
Als je meer dan € 200 aan materiaalkosten in een gebooste JAGA moet stoppen doe je iets verkeerd.
Tenminste als het om het formaat gaat wat @camel1987 op de kinderkamer heeft geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• camel1987
dunklefaser schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:42:
[...]

Als je meer dan € 200 aan materiaalkosten in een gebooste JAGA moet stoppen doe je iets verkeerd.
Tenminste als het om het formaat gaat wat @camel1987 op de kinderkamer heeft geplaatst.
Heb ff gauw uitgerekend 4 x artic komt in een pack van 5 de p14 40 euro
Heatbooster 40 euro adaptertje 15 euro 100 aan 100 euries kom je toch wel denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Ik had gekeken naar een Jage Vertiga die al 1500 euro kost. Ding moet komen op de plek van de badkamerradiator (180x60cm). Maar misschien zijn er andere opties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CU4azfbihmmf5-12U9QAG5EXZHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vspwXhYWflFFLnxMVjmajx97.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door timpel_800 op 23-10-2024 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
Die vertiga van jaga is idd belachelijk duur heb ik ook naar zitten kijken.
Ik heb net ook eens wat filmpjes zitten kijken betreft zo'n ir paneel en denk dat dat toch wel iets is voor hier aangezien wat jij ook al aangeeft.
Je bent niet uren in een badkamer aanwezig tijdens het douchen en afdrogen moet het even warm zijn maar daarna ben je er weer de gehele dag niet in te vinden.
Het voordeel dat die ir panelen hebben is dat ze enkel stralingswarmte hebben en meteen +-5 minuten flink op temperatuur zijn.
Wij verwarmen ook met een warmtepomp dus die verwarming staat nooit een gehele dag aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Precies dat. Je zou eens moeten ervaren zo'n IR paneel. Probleem bij ons was dat je best wat oppervlakte nodig heb, en ik heb spots in m'n plafond dus daar konden die panelen al niet hangen. Aan de muren kon wel maarja badkamer is net nieuw. Die hete luchtkachel is klein, hij maakt wel wat herrie maar zodra je hem aanzet voel je de warme lucht naar je toestromen. Erg fijn.

Pagina: 1