Werk pc +/-800€ (geen gaming)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hawkery
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-03 09:55
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
een vriendin van me is kinesist (fysiotherapeut) en werkt met specifiek programma voor delen van oefeningen + agenda + info patienten. Dit is een heel erg zwaar programma en vereist een i7-9700 cpu + 16gb ram. Op haar huidige pc kan ze het programma amper draaien, dus heeft ze nieuwe nodig waarmee ze minstens de komende 5jaar verder kan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
+/-800€. Zeker niet meer dan 900 inclusief verzendkosten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
SATA SSD

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
volledige build, zonder dedicated gpu, want geen grafisch werk. Enkel de SSD wordt overgenomen van vorige build.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
intel cpu. Minimaal i5-13600k

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
indien er een goede case en mobo is waarin we een micro atx kunnen passen, zou dat beter zijn. (Hoe minder plek het inneemt hoe beter, maar ik vond niet meteen iets waar veel mensen tevreden over waren)

Ga je overklokken?
waarschijnlijk pas na een aantal jaar als er meer power nodig is.

Wat verwacht je van ons?
Programma dat gebruikt wordt adviseert een i7-9700 met 16GB RAM. Dit programma gaat nog uitgebreid worden het komende jaar/jaren dus liefst nu een zo goed mogelijke build dat ze 5jaar verder kunnen

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13600K Boxed€ 325,01€ 325,01
1MoederbordenMSI MAG B760 TOMAHAWK WIFI€ 188,61€ 188,61
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 89,-€ 89,-
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 57,93€ 57,93
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6000C30€ 114,90€ 114,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 59,-€ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 834,45

Alle reacties

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:01
Toen ik de titel las dacht ik: mooie Intel NUC aankopen en klaar :)

Maar toen zag ik dit:
Hawkery schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:20:
specifiek programma voor delen van oefeningen + agenda + info patienten. Dit is een heel erg zwaar programma en vereist een i7-9700 cpu + 16gb ram.
Hoe kan zoiets nou zo zwaar zijn... :?

Die software is allesbepalend, en eventueel nog relevant of je wilt zoeken naar singlecore performance of multicore performance. Hoe ziet dat er op lange termijn uit?

Waarom is er merkvoorkeur voor Intel? Er is tegenwoordig eigenlijk geen reden om niet voor AMD te kiezen. Een Rysen 5 7600 is aanzienlijk goedkoper en behoorlijk vergelijkbaar.

Afhankelijk van de leeftijd van de huidige PC zou ik de SSD ook vervangen door M2, al dan niet naar een 2-schijven oplossing kijken. Deels door performance (zal minimaal zijn, maar kan alleen maar beter worden) maar ook deels door ouderdom en omdat het relatief weinig kost.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-11 21:54

Thomg

Aww yiss

Pocket is een welbekende voor een budget no-frills M-ATX oplossing.
uitvoering: Inter-Tech IM-1 Pocket
Wel ander moederbord pakken natuurlijk.

Voor de rest valt er weinig te zeggen over de build. Als je intel prefereert is dit de "logische" oplossing.

Voetnoot, je kan nog veel compacter gaan.
uitvoering: Intel NUC 12 Pro Kit NUC12WSKi50Z (zonder stroomkabel)
Een 1240P is aanzienlijk sneller single-core en wat sneller multi-core.

Of een 1340P, die is nog een extra schepje sneller.
uitvoering: Intel NUC 13 Pro Kit NUC13ANKi5 (zonder stroomkabel)

https://www.cpubenchmark....-1340P-vs-Intel-i5-13600K

Maar het is misschien ook handig om even te identificeren wat de bottleneck is. Single core? Multi core? Schaalt het over meer dan 4 cores? Etc.

(En de vraag waarom je per se Intel nodig denkt te hebben)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:36
Als deze PC essentieel is voor haar werk zou ik een kant en klare oplossing zoeken, daar wordt een kwaliteits controle opgedaan, als er wat is met zelfbouw PC's ben jij de helpdesk.
Bijvoorbeeld deze Dell OptiPlex 7010 Plus MFF (33RDD) heeft een CPU die single-core 25% sneller is dan de vereiste i7 en multi-core 45%.

• Hawkery
Richh schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:30:

Maar toen zag ik dit:

[...]

Die software is allesbepalend, en eventueel nog relevant of je wilt zoeken naar singlecore performance of multicore performance. Hoe ziet dat er op lange termijn uit?

Waarom is er merkvoorkeur voor Intel? Er is tegenwoordig eigenlijk geen reden om niet voor AMD te kiezen. Een Rysen 5 7600 is aanzienlijk goedkoper en behoorlijk vergelijkbaar.

Afhankelijk van de leeftijd van de huidige PC zou ik de SSD ook vervangen door M2, al dan niet naar een 2-schijven oplossing kijken. Deels door performance (zal minimaal zijn, maar kan alleen maar beter worden) maar ook deels door ouderdom en omdat het relatief weinig kost.
Ik gok dat het gewoon slecht gebouwd is ofzo? Heb ze het zien gebruiken en dat is idd echt erg traag.
De intel voorkeur is haar keuze, heb ook aangegeven dat amd net zo goed is en ze geloofd me wel, maar support van dat programma heeft haar aangeraden om voor intel te gaan en ze wil geen 'risico' nemen.
Ik heb mijn eigen gaming pc ook geupgrade en daar zit die r5 7600 in ;)

De ssd is nog redelijk recent, maar geen nvme, dus idd wat trager. Ik zou er idd een M2 in willen steken, maar dat zou ik later doen, nu enkel het hoogst nodige om kosten te drukken. Als ik mij goed herinner is het de 870 evo die ik er in 2022 heb ingestoken.

• Hawkery
Thomg schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:33:
Pocket is een welbekende voor een budget no-frills M-ATX oplossing.
uitvoering: Inter-Tech IM-1 Pocket
Wel ander moederbord pakken natuurlijk.

Voor de rest valt er weinig te zeggen over de build. Als je intel prefereert is dit de "logische" oplossing.

Voetnoot, je kan nog veel compacter gaan.
uitvoering: Intel NUC 12 Pro Kit NUC12WSKi50Z (zonder stroomkabel)
Een 1240P is aanzienlijk sneller single-core en wat sneller multi-core.

Of een 1340P, die is nog een extra schepje sneller.
uitvoering: Intel NUC 13 Pro Kit NUC13ANKi5 (zonder stroomkabel)

https://www.cpubenchmark....-1340P-vs-Intel-i5-13600K

Maar het is misschien ook handig om even te identificeren wat de bottleneck is. Single core? Multi core? Schaalt het over meer dan 4 cores? Etc.

(En de vraag waarom je per se Intel nodig denkt te hebben)
Intel is haar keuze, omdat support van het programma dit haar heeft aangeraden. Zonde natuurlijk, want kost behoorlijk meer, maar is nu eenmaal zo.

Benchmark is interessant, ga het haar eens voorleggen of ze daar interesse in heeft. Thanx!

• Hawkery
martyw schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:49:
Als deze PC essentieel is voor haar werk zou ik een kant en klare oplossing zoeken, daar wordt een kwaliteits controle opgedaan, als er wat is met zelfbouw PC's ben jij de helpdesk.
Bijvoorbeeld deze Dell OptiPlex 7010 Plus MFF (33RDD) heeft een CPU die single-core 25% sneller is dan de vereiste i7 en multi-core 45%.
Ik ben sowieso al de helpdesk voor al haar IT, ook al ken ik er niet ontzettend veel van. Ben meer consumenten tech gewoon, maar met meeste kan ik haar wel perfect helpen.

Nadeel van die kant-en-klare oplossing is dat je er weinig tot niets zelf aan kan upgraden toch?!
Huidige pc werd in 2018 gebouwd door haar ex-partner. In 2020 heb ik haar ram geupgrade en de hdd geupgrade naar een ssd. Met deze kant-en-klare oplossing zie ik bijvoorbeeld dat de ram ddr4 is en niet eens bij de snelste van de klas, dus dat lijkt mij een probleem voor binnen 2-3 jaar?!
Ik kijk wel eens verder naar iets modernere, want heeft uiteraard zijn voordelen.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-11 21:54

Thomg

Aww yiss

Definieer wat voor upgradeability je dan zoekt.

Als het antwoord "alles" is, dan wil je een AM5 desktop.
Als het antwoord "alles behalve CPU" is, dan wat ik linkte en je zelf had bedacht.
NUC Extreme is nu ook misschien interessant, maar je gaat dan wel wat over budget (je moet nog zelf met RAM en opslag komen).
uitvoering: Intel NUC 13 Extreme Kit NUC13RNGi5 (EU stroomkabel)

Ik kan je alvast verklappen dat support vaak geen klote weet van sysreq en gewoon na-aapt wat ze zien in de specificaties. Tenzij het echt known incompatible is heb je enkel een AMD64 CPU nodig en graag ook snel. Als het wat ouder is en/of erg vakspecifiek (lees: niche) zijn ze ook vaak beroerd geoptimaliseerd en eisen ze vooral single-core perf.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:36
Hawkery schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:52:
[...]

Ik ben sowieso al de helpdesk voor al haar IT, ook al ken ik er niet ontzettend veel van. Ben meer consumenten tech gewoon, maar met meeste kan ik haar wel perfect helpen.

Nadeel van die kant-en-klare oplossing is dat je er weinig tot niets zelf aan kan upgraden toch?!
Huidige pc werd in 2018 gebouwd door haar ex-partner. In 2020 heb ik haar ram geupgrade en de hdd geupgrade naar een ssd. Met deze kant-en-klare oplossing zie ik bijvoorbeeld dat de ram ddr4 is en niet eens bij de snelste van de klas, dus dat lijkt mij een probleem voor binnen 2-3 jaar?!
Ik kijk wel eens verder naar iets modernere, want heeft uiteraard zijn voordelen.
Het huidige Intel platform is niet betekenisvol upgradebaar met een nieuwe CPU over een paar jaar, Intel wijzigt zijn socket iedere twee/drie jaar. Het prestatie verschil tussen DDR4 en DDR5 is een paar procent met deze generatie mid range processors. Mijn vermoeden is dat je daar niets van merkt in de software van vriendin, dat ziet er niet erg geheugen intensief uit; meest waarschijnlijk is dit slecht geoptimaliseerde software die niet veel gebruik maakt van multi-threading. Heb je de process monitor van Windows al eens mee laten draaien als die software het zwaar heeft?

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:29
Richh schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:30:

Maar toen zag ik dit:

[...]
Slecht geprogrammeerd, zie je vaker. Hangt een of ander gedrocht van een database server achter waarschijnlijk.
Het ERP pakket op mijn werk brengt mijn workstation nog op de knieën (12900KS lol). Dus we installeren het op mijn afdeling gewoon niet en doen dat kleine beetje werk via een virtual machine op een server.

Ik sluit me aan bij @Thomg. Gezien het een kantoor pc is, kun je ook een uitvoering: Scythe Ninja 5 Rev. B overwegen omdat die heel stil te werk gaat

houdt er rekening mee dat je extra fans zult moeten kopen als je voor de pocket gaat. Die komt zonder.
uitvoering: Arctic P12 Slim PWM PST 3-pack, 120mm Dit is de goedkoopste set van minimaal 2 120mm 4 pins fans. Het zijn de dunne modellen, maar dat is niet heel erg. Als je dikkere fans wil worden ze alleen per 1 of per 5 verkocht en dat is niet zo handig hier

[ Voor 22% gewijzigd door youridv1 op 10-01-2024 09:04 ]

Pagina: 1