Odido-TP-Link EAP653

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud69
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-06-2024
Goedemiddag allen,

Ik heb onlangs een TP-Link Omada EAP653 gekocht en die verbonden met mijn ZYXEL T-54 alleen heb ik nu 2 netwerken die van Odido en van de TP-link.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik een netwerk heb zodat ik niet steeds van netwerk moet wisselen wanneer ik buiten ben of op de bovenverdieping.

Gaarne goede uitleg ik heb dit namelijk nog nooit gedaan.

Mvgr,

Ruud

...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:00

Quad

Doof

Vrij simpel, door de nieuwe accesspoint dezelfde SSID en WW te geven als de WiFi van Odido.
Wil je enkel de WiFi van je nieuwe TP Link AP houden, schakel dan WiFi uit op de Zyxel.

https://community.odido.n...itzetten-zyxel-t54-347144

[ Voor 47% gewijzigd door Quad op 09-01-2024 16:17 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Naast SSID en WW moeten ook alle security settings gelijk zijn. Anders kan je alsnog tegen problemen aanlopen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Nou dus precies zoals hierboven.

Zelfde SSID
Zelfde sleutel/wachtwoord
Zelfde versleuteling (WPA2/WPA3)

Hoewel het roamen tussen beide vermoedelijk niet zo super is omdat je vendoren mixt is daarmee in ieder geval de basis gelijk.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Ik zou overwegen om een 2e EAP te kopen, en de zyxel wifi uit te gooien.

Je kunt dan via de tplink "cloud controller" alles inregelen als ik 't zo lees (en bv hetzelfde netwerk en zaken als roaming over de EAPs configureren)
Als je geen cloud dependency wilt hebben kun je ook een onsite controller gebruiken (software controller op eigen hw; of een tp hardware controller)

Ik heb zelf geen ervaring met de cloud of software conrtroller, maar wel met een hw controller met 3 eap's

[ Voor 7% gewijzigd door J2pc op 09-01-2024 16:49 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:56
Ik zou overwegen dit advies van @J2pc te negeren.
Waarom geld uitgeven zonder doel?

Dat alles inregelen is bestaat uit de drie zaken die @Quad en @nelizmastr al noemden eenmalig in de webinterface van die EAP653 in te voeren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Daarom is het ook een overweging :)

Als je doel is soepel te roamen over de ap's, werkt dat in mijn ervaring niet lekker met ap's die.. niet roamen.
(als in, je blijft verbonden met je eerste AP, terwijl het signaal slecht is; wifi aan/uit om met de nieuwe ap te connecten, dat soort spul)

Maar probeer het vooral eerst, het is een overweging voor de toekomst. De EAP die je nu hebt aangeschaft ondersteund het iig.

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud69
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-06-2024
Allen dank voor het advies ik ga ermee aan de slag!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als een device, zoals een smartphone, al niet zelfstandig overspringt tussen de 2 afzonderlijke SSID's, doet me vermoeden dat de signaalsterkte van Odido hoog genoeg is en dus zal de Zyxel "werkloos" zijn.

Los van de adviezen om SSID & ww gelijk te trekken, zou ik ook eens gaan meten wat de signaalsterkte is; typisch gedrag van (oudere) devices die tot op de laatste dBm weigeren te switchen van AP.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
J2pc schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:44:
Daarom is het ook een overweging :)

Als je doel is soepel te roamen over de ap's, werkt dat in mijn ervaring niet lekker met ap's die.. niet roamen.
(als in, je blijft verbonden met je eerste AP, terwijl het signaal slecht is; wifi aan/uit om met de nieuwe ap te connecten, dat soort spul)

Maar probeer het vooral eerst, het is een overweging voor de toekomst. De EAP die je nu hebt aangeschaft ondersteund het iig.
Roamen wordt door je device gedaan en niet door het accesspoint dus dat heeft er weinig mee te maken.
Alle accesspoint voldoen aan de wifi standaarden en werken dus allemaal precies hetzelfde dus mesh setjes en dezelfde fabrikanten doen het echt niets anders.
Meer waarschijnlijk is dat je te veel overlap hebt en je device daardoor blijft plakken.

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 11-01-2024 09:16 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Ben(V) schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:14:
[...]

Roamen wordt door je device gedaan en niet door het accesspoint dus dat heeft er weinig mee te maken.
Alle accesspoint voldoen aan de wifi standaarden en werken dus allemaal precies hetzelfde dus mesh setjes en dezelfde fabrikanten doen het echt niets anders.
Meer waarschijnlijk is dat je te veel overlap hebt en je device daardoor blijft plakken.
Roamen kan inderdaad zelfstandig door je device gedaan worden.

Het kan echter ook ondersteund worden met zaken als 802.11k (Neighbor Report) en 802.11r (Fast BSS Transition) voor een soepelere ervaring.
Sommige AP's kunnen bijvoorbeeld ook pro-actief 'sticky' clients kicken (forced reconnect) als ze weten dat er een betere optie voor ze is, om ze zo aan te moedigen om naar de 'betere' AP gaan.

'teveel' overlap is nogal een lastig ding, thresholds zijn vziw namelijk afhankelijk van 't client device. Daarnaast is overlap ook niet altijd makkelijk te voorkomend door de situatie ter plaatse.

/edit
Ik heb geen idee of de Zyxel dat soort protocollen support; en of dat werkt tussen verschillende merken APs :+

[ Voor 4% gewijzigd door J2pc op 11-01-2024 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Nee 802.11k heeft alleen invloed op de snelheid van roamen niet op de beslissing om te roemen dat doet het device zelf.
En dat kicken van "sticky" clients werk voor geen meter, want die client connect dan gewoon weer naar het AP waar hij vandaan komt.
Het enige wat je daarmee bereikt is een hickup in de verbinding.

En elk device en zeker de modems van provider ondersteunen alles en dus ook die Zyxel.

Je moet gewoon niet teveel naar de marketing verhalen van fabrikanten luisteren, die hebben belang bij jouw idee.

Pagina: 1