Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-05 21:23
Hallo allen,

Wij hebben een relatief grote woonkamer van 40 m2. We zijn vaak van huis en zit regelmatig maar 1 uurtje in mijn eentje in de woonkamer. Te kort om dan de hele woonkamer op te stoken met de CV.

Nu dacht ik aan slechts één IR paneel boven de bank, om toch even een uurtje warm in de bank te kunnen zitten.

Nu zie ik als advies 1000 watt per 10 m2. Maar ik wil zoals gezegd slechts 1 punt verwarmen, en niet de kamer. Aangezien het straalwarmte is maakt de oppervlakte toch niet zoveel uit? De hoogte van de kamer is 2,5 meter. Dan zou je toch zeggen dat 1 paneel van 700 watt toch genoeg zou moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Op zich is 700 watt in mijn ervaring voldoende. Maar desondanks vind ik het niet prettig als er verder niet verwarmd wordt. Mijns inziens moet je toch een bepaalde basis-temperatuur aanhouden middels cv (bijvoorbeeld 16 of 17 graden) en dan bijverwarmen met het IR-paneel. In de tijd dat ik er mee werkte (zonder cv) kreeg ik bijvoorbeeld enorm koude voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-05 21:23
Cheesy schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:19:
Op zich is 700 watt in mijn ervaring voldoende. Maar desondanks vind ik het niet prettig als er verder niet verwarmd wordt. Mijns inziens moet je toch een bepaalde basis-temperatuur aanhouden middels cv (bijvoorbeeld 16 of 17 graden) en dan bijverwarmen met het IR-paneel. In de tijd dat ik er mee werkte (zonder cv) kreeg ik bijvoorbeeld enorm koude voeten.
@Cheesy Bedankt voor je antwoord!

Onze woonkamer komt zelden onder de 16 graden (heel zelden met de huidige temperatuuren buiten). In de avond stoken we met CV (luchtverwarming) / houtkachel. Over het algemeen is het de volgende ochtend 17,5 graden. Als ik dan later in de ochtend pas naar mijn werk hoef kan ik nog even het IR paneel aanzetten om niet in de kou te zitten.

Ik denk aan een "dom" paneel zonder wifi en thermostaat. Gewoon met een schakelaar. Word deze dan niet TE warm?

[ Voor 8% gewijzigd door Baldeagle op 09-01-2024 16:28 ]