ten einde raad - Smart verwarming / Vicare / Tado en co

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp232
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 09-01-2024
Sinds 2019 gebruik ik tot mijn ontevredenheid een Viessmann Vitodens 222w in combinatie met de Vicare app en buitenvoeler. De thermostaat hangt in de living en als ik 18 graden vraag via de app dan krijg ik vaak 20 tot zelf 21 graden in de living. Gemeten via twee thermometers. De thermostaat zelf geeft vaak maar iets van 18 graden aan. Vraag ik 's nachts 14 graden dan krijg ik maar 13 graden. Met andere woorden: eens de ketel aan ligt begint hij teveel af te geven, eens hij afligt herkent hij de te lage temperatuur vaak niet meer waardoor hij niet meer aanslaat. Enige logica is ver te zoeken;

Het probleem wordt nog erger gemaakt door het feit dat ik in vijf ruimten met klassieke radiatoren zit (traag opwarmen, traag afkoelen) en 1 gerenoveerde keuken met twee nieuwe platte radiatoren (snel opwarmen, snel afkoelen eens de thermostaat in de living de nodige temperatuur heeft) waardoor er bij momenten een verschil in temperatuur is tot 4 graden terwijl deze ruimten naast elkaar liggen.

1) hoe kan ik een kleinere kloof krijgen (max 1 graad) tussen wat ik vraag en krijg in de living? Het is heel duidelijk dat de thermostaat en / of buitenvoeler niet in staat zijn om de temperatuur in de living correct in te schatten en aan te passen. Het probleem bestaat al van in het begin maar lijkt nog erger sinds het onderhoud van oktober 2023 waarbij de stooklijn werd aangepast.

2) werken mijn installatie en de app in combinatie met slimme thermostaten zoals Tado? Kan dit een oplossing zijn om de kloof tussen vb living en keuken kleiner te maken? Kan dit helpen om dichter te komen bij de gewenste temperatuur in de living?

In een ideale (utopische?) wereld zou ik graag iedere radiator of toch iedere kamer afzonderlijk en vanop afstand kunnen bedienen.

huis is als volgt:

beneden:

living met vier radiatoren, thermostaat
ernaast keuken met twee nieuwe platte radiatoren die veel sneller opwarmen en afkoelen
garage zonder verwarming

hoogrendementsketel staat in kelder

boven:

badkamer met 1 radiator
slaapkamer met 1 radiator
kamer met 1 radiator
bureau met 1 radiator

tips / hulp zijn zeer zeer welkom. Ik raak iedere dag meer gefrustreerd doordat ik niet weet wat het zal geven als ik thuis kom. Gisteren was de living 21 graden (ingesteld op 18 graden sinds een uur voor thuiskomst) en de keuken iets van 16 graden. Chauffage deze nacht stond ingesteld op 14 graden. Deze ochtend was de living iets van 13 graden en de keuken iets meer dan 12 graden. Vandaag heb ik geen idee want de verbinding met de Vicare app is al weer hele dag down dus ik moet de verbinding in de kelder resetten als ik thuis ben.

Smijt ik best alles van Viessmann thermostaten en app buiten en dan beginnen met nul van iets anders?

Dikke merci voor de hulp en reacties alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09:59

Jan2023

KISS

Misschien eens wat konstanter in temperatuur gaan stoken over de hele dag , minder wisselingen.

En denk dat je ketel beter ingesteld kan worden.
Komt nu misschien met veel vermogen in bij een warmtevraag en schiet dan lekker door in temperatuur.

Zou denken om de cv ketel temperatuur eens omlaag te zetten , afhankelijk van de isolatie en bouwjaar van het huis.
Op zo,n 50 graden om te beginnen.
En het vermogen kan wellicht ook naar beneden.

En trage verwarming cq afgifte laat je het beste 24/7 doorgaan op dezelfde temperatuur.
Een living die van 13 naar 21 graden varieert dat heeft toch weinig nut.

En als je de ketel op een lagere temperatuur stookt verbruik je ook minder gas.

[ Voor 13% gewijzigd door Jan2023 op 09-01-2024 16:43 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt