Advies - Nefit-Bosch hybride warmtepomp werkt niet goed

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiCu
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18-01-2024
Ik heb een Nefit-Bosch hybride warmtepomp (type: Nefit Compress 3400i 4KW) die moet samenwerken met een Nefit HR Combiketel (Type Trendline). Bij lage buitentemeraturen, zoals nu -6 graden, werkt de combinatie niet goed; we zetten de kamerthermostaat op 19,5 graden, kamertemp blijft steken op 17 graden. Met de slimme meter en een kWh meter op het betreffende stopcontact kan ik zien dat de warmtepomp op vol vermogen werkt (afname plm. 1700 Watt). Als de hybride pomp de gewenste kamertemp niet haalt moet de combi verwamingsketel ingeschakeld worden. Als dit gebeurt zie ik dit op de slimme meter aan de gas-afname. Ik zie dat de combiketel wordt ingeschakeld, gas afneemt en warm water aanvoert, maar na plm. 10 min. weer wordt de combiketel weer uitgeschakeld door de warmtepomp. Het gasverbruik vd verwarmingsketel toont dan ook een periodiek piekenpatroon van 10 min, en de gewenste kamertemp wordt niet gehaald. Het lijkt mij dat de 10 min. aan-uit cyclus niet de juiste en efficiente modulatie is voor de combi verwarmingsketel, en dat dit dus een verkeerde aansturing is door de hybride warmtepomp. De installateur is er al enkele keren bijgeweest en ook een monteur van de Nefit producent. Ik heb de gravieken met het patroon van stroomverbruik en gasverbruik met de 10 min. pieken laten zien. De monteurs kunnen het niet verklaren. Heeft iemand van dit forum hierbij een tip of advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiCu
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18-01-2024
Hierbij ter verduidelijking de grafieken van het verbruik. Rood is gasverbruik verwarmingsketel. Paars is stfoomverbruik hybride warmtepomp.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyNeXoIA9kbEL1s_Qm7fB-ip-_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bNTHdbMLBIeJexUH77GnbtBy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KajH
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20-01 11:07
Onze Bosch Compress 3400i 6kW werd geplaatst begin nov 2023 en gaf direct diverse storingen veroorzaakt door fabricage defecten in zowel de binnen-unit als de buiten-unit, waardoor de warmtepomp helemaal niet werkte en de CV (NEFIT Trendline CW5 van 2021) alleen nog draaide als de tweewegklep in de binnenunit manueel open werd gezet. Tijdens Bosch bezoek op 22 nov 2023 werd de tweewegklep vervangen (bleek een mechanisch defect te hebben) en werd een nieuwe fan voor de buitenunit besteld. Op 26 januari heeft Bosch de fan vervangen, een software upgrade gedaan en de installatie opgestart. 6 dagen later hadden we een koude nacht en moest de CV het overnemen om ons huis warm te houden; de CV sprong wel aan maar kon zijn warmte niet kwijt aan de binnen-unit, terwijl het warmtepomp gedeelte uit stond (gevolg koud huis). Dit lijkt erg op het probleem dat hierboven wordt beschreven, ook onze CV stopte na een tijdje met verwarmen omdat het warme water niet de CV installatie inliep.
Tijdens het bezoek van installateur bleek dat de tweewegklep in de binnenunit nog steeds niet automatisch functioneerde en het warme water van de CV niet doorgaf aan CV systeem (na onderzoek bleek dat de controller van de binnenunit een defect te hebben op de printplaat waardoor de tweewegklep niet opende!). Een week later tripte ook nog de zekering van de warmtepomp en bleek de fan van de buitenunit het wederom te hebben begeven. Bosch heeft vervolgens de control unit van de binnenunit vervangen en voor de buitenunit een nieuwe fan en nieuwe electronica bestelt, waarop we waarschijnlijk enige maanden moeten wachten. De CV werkt nu 100% van de tijd als bijverwarming van de warmtepomp; waarbij de controller van de warmtepomp de verwarming van het huis reguleert en de tweewegklep nu wel correct aanstuurt - en we weer een warm huis hebben. Al met al een zeer teleurstellende ervaring met de Bosch Compress 3400i en een heel stookseizoen zonder warmtepomp - terwijl de investering reeds is gedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door KajH op 10-03-2024 19:16 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pbr
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-06 16:21

Pbr

Ik heb de Bosch 3400i 7KW, zowel dit voorjaar als nu, krijg ik de storings melding H01 5445, in het voorjaar is de fan in de buitenunit vervangen, sinds gisteravond weer opnieuw deze storingsmelding met het gevolg dat ik weer zonder verwarming zit.

heeft iemand een suggestie hoe dit op te lossen? Mijn leverancier Heattransformers heeft geen idee en verwijst naar Bosch, Bosch op zijn beurt verwijst naar Heattransformers.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

update 16 sept stond Bosch al bij mij op de stoep, er schijnt een slechte batch buitenventilators geweest te zijn, ik had de pech dat de vervangende fan dezelfde serie was als de eerste.
Sinds maandag 16 sept werkt het systeem weer perfect...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KajH
Wij hebben een Bosch Compress 3400i 6kW sinds October 2023 en hebben inmiddels al 3 x de storing H01-5445 gehad! Met andere woorden; de fan in onze buitenunit heeft het inmiddels al 3 x begeven, de laatste keer afgelopen vrijdag. Aangezien de buitenunit het nog nooit langer dan een maand heeft gedaan hebben wij het hele vorige stookseizoen op de cv moeten verwarmen en zijn we ook het komende stookseizoen zonder warmtepomp begonnen. Geen goede reclame voor Bosch Compress 3400i warmtepomp! Wij zijn benieuwd of er nog andere mensen zijn met hetzelfde defect en hoe dit uiteindelijk is opgelost. Wij wachten nu op een analyse en oplossing van Bosch die herhaling gaat voorkomen. De fan is in het voorjaar al 2x vervangen en de print in de buitenunit 1x!

[ Voor 5% gewijzigd door KajH op 14-10-2024 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RPe
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 07-11-2024

RPe

Ik heb helaas dezelfde ervaring: buitenventilator 3x vervangen (slechte batch…), toen de printplaat en gisteren weer een storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickown
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-06 21:48
Dank voor het delen van jullie ervaringen. Ik was eerst van plan om voor Nefit te gaan maar begin nu wel te twijfelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KajH
Bosch heeft op 28 oktober de buiten unit van onze Nefit-Bosch Compress 3400i 6kW wederom voorzien van een nieuwe fan (voor 3de keer!) en een nieuwe printplaat (voor de 2de keer!). De warmtepomp loopt sindsdien als een zonnetje en we zijn inmiddels 3 maanden verder zonder storing. Tot nog toe is de CV nog geen enkele keer bijgesprongen, hetgeen boven verwachting is. Dit zou betekenen dat we op jaarbasis terugzakken van een gemiddeld gasgebruik van zo’n 2200 m3 (alleen CV) naar 500 m3 (CV alleen voor warm water, warmtepomp voor verwarming). Ook wordt de woning gelijkmatiger verwarmt dan met de CV, ik vermoed dat dit komt door slimmere software.
Volgens de Bosch monteur is er een slechte batch fans en prints geweest, beide zijn door Bosch in 2024 aangepast - en ook de software heeft een upgrade gehad. We hopen dat alles nu verder goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

Ik heb zelf de cv uitgezet, wij krijgen ons huis prima op temperatuur 21 Celsius, met de Bosch 7 kw 3400, dus onze hybride werkt dus zonder support van de cv ondanks dat wij veel ramen hebben en ongeveer 225 m2 oppervlakte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacal
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Onze Nefit-Bosch hybride warmtepomp werkt helemaal niet meer, en Bosch laat ons in de kou zitten. Direct na onze vakantie kwamen wij in een koud huis, omdat de Nefit-Bosch hybride warmtepomp (3400i) helemaal was uitgevallen. Die doet niets meer, en had in onze afwezigheid ook water in de CV-kast (en de gang) laten lopen. Er was geen actuele foutmelding in beeld. Hij is pas in werking sinds begin oktober 2024. Onze installateur heeft bijna geen ervaring met warmtepompen, en de installatie in oktober door Bosch laten (goed)keuren. Zij kunnen nu de oorzaak niet vinden, en hebben e.e.a. naar Bosch verwezen. Die laat ons nu al 2 dagen verder in de kou zitten. Hebben anderen zulke, of betere, ervaringen met Bosch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-06 10:36
jacal schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:02:
Hij is pas in werking sinds begin oktober 2024. Onze installateur heeft bijna geen ervaring met warmtepompen,
Daar zit dan toch je probleem en ook je aanspreekpunt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

jacal schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:02:
Onze Nefit-Bosch hybride warmtepomp werkt helemaal niet meer, en Bosch laat ons in de kou zitten. Direct na onze vakantie kwamen wij in een koud huis, omdat de Nefit-Bosch hybride warmtepomp (3400i) helemaal was uitgevallen. Die doet niets meer, en had in onze afwezigheid ook water in de CV-kast (en de gang) laten lopen. Er was geen actuele foutmelding in beeld. Hij is pas in werking sinds begin oktober 2024. Onze installateur heeft bijna geen ervaring met warmtepompen, en de installatie in oktober door Bosch laten (goed)keuren. Zij kunnen nu de oorzaak niet vinden, en hebben e.e.a. naar Bosch verwezen. Die laat ons nu al 2 dagen verder in de kou zitten. Hebben anderen zulke, of betere, ervaringen met Bosch?
Zodra je installateur zich meld met een verzoek aan Bosch, reageerde Bosch in mijn ervaring zeer snel, ik heb dit twee moeten doen, eerste keer was het binnen drie dagen, de laatste keer binnen 24 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

Maar als ik je bericht zo lees, heeft het meer te maken met een installateur die kennelijk op een verkeerde manier de boel heeft aangesloten, lekkage heeft niets te maken met de warmtepomp opzich zelf, ik kan mij wel voorstellen dat als de waterdruk door lekkende pijpen wegvalt de warmtepomp ook niet meer functioneert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacal
  • Nu online
Er is iets in de ketel gescheurd, zei de monteur van Bosch, en diverse onderdelen moeten vervangen worden (ook in de buitenunit). De koelvloeistof is in het water gekomen, en daarna ging er iets mis met de druk, waardoor overstroomd is. Of zoiets. Probleem is dat hij gelukkig wel alles op de gasketel kan laten branden, maar dat ik nu al 2,5 tot drie weken alles op het gas verwarm (met met de weinig stuurbare thermostaat van Bosch voor de warmteketel).

Het heeft mij in februari als 233 gulden (schatting) extra gekost. En Bosch kan mij niet melden wanneer de kapotte onderdelen beschikbaar zijn (moeten misschien uit Timboektoe, of van mars worden aangevoerd?). Ik wordt in ieder geval door Bosch met een kluitje in het riet gestuurd, en op grote extra kosten gejaagd. Binnen vier maanden is het warmtepomp van Bosch dus al kapot; dus is een warmtepomp van Bosch echt geen aanrader (voor wie nog twijfelt)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:22
jacal schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 03:08:
Er is iets in de ketel gescheurd, zei de monteur van Bosch, en diverse onderdelen moeten vervangen worden (ook in de buitenunit). De koelvloeistof is in het water gekomen, en daarna ging er iets mis met de druk, waardoor overstroomd is. Of zoiets. Probleem is dat hij gelukkig wel alles op de gasketel kan laten branden, maar dat ik nu al 2,5 tot drie weken alles op het gas verwarm (met met de weinig stuurbare thermostaat van Bosch voor de warmteketel).

Het heeft mij in februari als 233 gulden (schatting) extra gekost. En Bosch kan mij niet melden wanneer de kapotte onderdelen beschikbaar zijn (moeten misschien uit Timboektoe, of van mars worden aangevoerd?). Ik wordt in ieder geval door Bosch met een kluitje in het riet gestuurd, en op grote extra kosten gejaagd. Binnen vier maanden is het warmtepomp van Bosch dus al kapot; dus is een warmtepomp van Bosch echt geen aanrader (voor wie nog twijfelt)!
Volgens mij is vooral je installateur geen aanrader. Het verhaal blijft vreemd klinken, "koelvloeistof in water". Je installateur die geen ervaring heeft met WP's moet een CV-ketel dan toch wel enigszins acceptabel kunnen inregelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:20
Nu begin ik wel erg benieuwd te worden of de TS @RiCu nog verder is gekomen met zijn/haar probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacal
  • Nu online
Nee, de installateur is geen aanrader (weet ook weinig -tot niets-van warmtepompen), maar volgens Bosch was de aansluiting OK. De installateur heeft een onderhoudscontract afgesloten met Bosch, waardoor Bosch ook de aansluitingen voor de ingebruikstelling gecontroleerd heeft. Volgens de monteur van Bosch is de plaat die tussen de koelvloeistof en het water in de binnenunit zit gescheurd. Toch gaf de klantenservice aan dat zij "wachten" op een onderdeel van de buitenunit. Maar ze lijken bij Bosch maar te blijven wachten, terwijl mijn gasrekening maar oploopt (terwijl ik een dure warmtepomp heb gekocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

jacal schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:08:
Nee, de installateur is geen aanrader (weet ook weinig -tot niets-van warmtepompen), maar volgens Bosch was de aansluiting OK. De installateur heeft een onderhoudscontract afgesloten met Bosch, waardoor Bosch ook de aansluitingen voor de ingebruikstelling gecontroleerd heeft. Volgens de monteur van Bosch is de plaat die tussen de koelvloeistof en het water in de binnenunit zit gescheurd. Toch gaf de klantenservice aan dat zij "wachten" op een onderdeel van de buitenunit. Maar ze lijken bij Bosch maar te blijven wachten, terwijl mijn gasrekening maar oploopt (terwijl ik een dure warmtepomp heb gekocht).
Wel apart hoor, ik heb een paar keer in het begin een issue gehad, met de buitenunit, iedere keer heel snel en netjes geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacal
  • Nu online
Bosch laat mij nu al vanaf 13 februari wachten, zonder enig bericht van hoe verder, en hoe lang nog. Het spijt me dat te moeten constateren, maar het zegt alles over de fatsoensnormen van dat bedrijf. De gasrekening blijft maar oplopen, en dat na zo’n dure investering in een warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pbr

Pbr

jacal schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:33:
Bosch laat mij nu al vanaf 13 februari wachten, zonder enig bericht van hoe verder, en hoe lang nog. Het spijt me dat te moeten constateren, maar het zegt alles over de fatsoensnormen van dat bedrijf. De gasrekening blijft maar oplopen, en dat na zo’n dure investering in een warmtepomp.
Ik neem aan dat je een paar keer Bosch gebeld hebt, wat vertellen je ze dan wat de reden is?
Het klinkt mij allemaal wat vreemd in de oren, en over fatsoensnormen, jou leverancier laat jou op de eerste plaats in de steek, hij is verantwoordelijk op de eerste plaats, niemand anders....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacal
  • Nu online
Ik dacht al gereageerd te hebben, maar kan die reactie nu niet meer vinden. Uiteraard meerdere keren gebeld. Ze (Bosch) zeggen te wachten op een nieuwe buitenunit. Sorry, ik geloof niet dat ze het prioriteit geven, want anders zouden ze sinds 13 februari nu geen enkele buitenunit meer verkocht en/of geïnstalleerd hebben.
Pagina: 1