Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PindaRots
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 01-07-2024
Ik las dit topic: Welk bedrag kinderalimentatie betalen jullie?
Qua informatie leek het me beter om een eigen topic te starten. Anders mag deze verplaatst worden.

Mijn ex en ik zijn begin 2020 uit elkaar gegaan. We waren niet getrouwd, hadden geen samenlevingscontract. Dochtertje was destijds bijna 2 jaar.
We hebben aan de hand van documenten een regeling opgesteld en de alimentatie berekend aan de hand van documenten via Rechtspraak en tremanormen.
Het uiteindelijk bedrag ben ik vanaf begin 2020 gaan betalen aan mijn ex en elk jaar indexeer ik die met het percentage wat via Rijksoverheid.nl gepubliceerd wordt.
Alle toeslagen/kortingen ontvangt mijn ex.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Alimentatie (draagkracht) berekeningen worden gemaakt op basis van gegevens die op moment voorhand zijn. Lijkt mij ook logisch, je kunt niet zomaar een willekeurig voor jouw gunstig moment pakken natuurlijk.

Qua inkomen telt alles wat structureel is mee, dat is ook vrij simpel.

Voor de rest gaat verdeling van zorgkosten met staffels, die afhankelijk zijn van de omgangsregeling. Daarnaast gelden voor de kosten voor sporten en andere zaken gewoon de afspraken die in het verleden zijn gemaakt. Standaard vallen alle zorgkosten onder alimentatie, jullie hebben daar kennelijk destijds andere afspraken over gemaakt. Zo zal een rechter ook oordelen.

Maar wat wil je nu? Waar wringt het nu?

Dat je ex een nieuwe relatie heeft maakt verder niet uit voor de kinderalimentatie. Zijn inkomen telt niet mee, tenzij ze gaan trouwen. De draagkracht van je ex gaat 50/50 verdeeld worden over beide kinderen. Ik acht de kans dan niet heel groot dat haar draagkracht toe zal nemen, ook al woont ze nu samen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Vorig jaar heb ik zelf ook wat gedonder gehad met mijn ex rondom de kinderalimentatie, omdat ons ouderschapsplan het e.e.a. tegensprak m.b.t. extra kosten die gemaakt worden. De advocaat waar ik advies ingewonnen heb gaf toen aan dat, doordat mijn ex opnieuw getrouwd is, dat haar partner daarmee onderhoudsplichtig is geworden. Een geregistreerd partnerschap is in die zin niet veel anders. En kan dat van invloed zijn op wat jij aan kinderalimentatie betaalt omdat hun gezamelijke inkomen is verandert.

Wat betreft het krijgen van een nieuw kind en verandering in draagkracht. Daar heb jij verder niets mee te maken en "nieuw gefabriceerde kinderen" wegen volgens mij helemaal niet mee in een draagkrachtberekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

sahinasappelsap schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:34:
[...]
Een geregistreerd partnerschap is in die zin niet veel anders. En kan dat van invloed zijn op wat jij aan kinderalimentatie betaalt omdat hun gezamelijke inkomen is verandert.
Hier heb je gelijk in, ik heb over geregistreerd partnerschap heengelezen :)
Wat betreft het krijgen van een nieuw kind en verandering in draagkracht. Daar heb jij verder niets mee te maken en "nieuw gefabriceerde kinderen" wegen volgens mij helemaal niet mee in een draagkrachtberekening.
Dit klopt niet, draagkracht wordt evenredig verdeeld over alle kinderen. Het is geen "first come, first serve".

Mijn tip. Ga eerst rustig (op een geschikt moment) het gesprek aan met je ex en haar nieuwe partner. Als je gelukt hebt, kun je er gewoon onderling uitkomen. Naar een advocaat stappen, en zwaaien met regeltjes kan altijd nog.

Mijn ex en ik zitten overigens jaarlijks om tafel om dit soort zaken te bespreken. Zeker nu de kinderen ouder worden veranderen er toch inzichten of zaken die je vooraf niet in had kunnen schatten. Alimentatiebedragen zijn bij ons al vaker in goed onderling aangepast. Één keer toen ik veel meer ben gaan verdienen, één keer toen zij ging trouwen.

[ Voor 28% gewijzigd door Question Mark op 09-01-2024 17:42 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Question Mark schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:38:
[...]
Hier heb je gelijk in, ik heb over geregistreerd partnerschap heengelezen :)

[...]
Dit klopt niet, draagkracht wordt evenredig verdeeld over alle kinderen. Het is geen "first come, first serve".
Je hebt helemaal gelijk, ik zat meer in de gedachte / veronderstelling dat je niet de dupe hoeft te zijn als de ex besluit om er kinderen bij te nemen.

Beste advies is inderdaad om, als dat mogelijk is zonder te veel discussie en onenigheid, om de tafel te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PindaRots
Het gesprek aan gaan ga ik zeker doen op het moment dat de emoties en hormonen weer een beetje rustiger zijn. Indien iedereen akkoord is dan zou ik het graag willen laten bereken. Via bijv genoemde sites. Zonder al te veel gedoe.
Dan weet ik ook dat het goed geregeld is. Wordt het bedrag voor mij meer of minder dat maakt me niet zoveel uit. Het gaat meer om het gevoel en rust dat ik er niet zelf mee heb lopen rekenen (mijn ex heeft dyscalculie en haar partner heeft eens aangegeven geen verstand van financiën te hebben) en dat een externe persoon er naar gekeken heeft.

@Question Mark ik ben ook meer gaan verdienen, zij heeft een geregistreerd partnerschap. Dan zullen de bedragen gaan veranderen. Maar ik doe dit liever niet zelf omdat ik niet al hun financiële gegevens weer. Vandaar dat ik het uit wil laten rekenen en het min of meer officieel is en ik anders niet weet hoe ik een goed berekening maak. Bedoel we kunnen wel zeggen van ik betaal 50 euro meer per maand naar dat is nergens op gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 12-05 17:23
PindaRots schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:03:
Het gesprek aan gaan ga ik zeker doen op het moment dat de emoties en hormonen weer een beetje rustiger zijn. Indien iedereen akkoord is dan zou ik het graag willen laten bereken. Via bijv genoemde sites. Zonder al te veel gedoe.
Dan weet ik ook dat het goed geregeld is. Wordt het bedrag voor mij meer of minder dat maakt me niet zoveel uit. Het gaat meer om het gevoel en rust dat ik er niet zelf mee heb lopen rekenen (mijn ex heeft dyscalculie en haar partner heeft eens aangegeven geen verstand van financiën te hebben) en dat een externe persoon er naar gekeken heeft.

@Question Mark ik ben ook meer gaan verdienen, zij heeft een geregistreerd partnerschap. Dan zullen de bedragen gaan veranderen. Maar ik doe dit liever niet zelf omdat ik niet al hun financiële gegevens weer. Vandaar dat ik het uit wil laten rekenen en het min of meer officieel is en ik anders niet weet hoe ik een goed berekening maak. Bedoel we kunnen wel zeggen van ik betaal 50 euro meer per maand naar dat is nergens op gebaseerd.
Dat hoeft ook niet als er maar onderlinge overeenstemming is natuurlijk.

Ik ben ook veel meer gaan verdienen na de scheiding, heb een nieuwe partner en zij ook. Toch is er niets aangepast in de alimentatie omdat ik heb voorgesteld om simpelweg iedere maand een vast bedrag voor ze te sparen welke wordt uitgekeerd zodra ze 21 worden (of eerder als ze het voor een huis willen gebruiken). Dat hebben we via een aparte Whatsapp-groep besproken en aan elkaar bevestigd en meer is er ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

PindaRots schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:03:
Dat lijkt mij een goed plan :) Voor de rest is het heel herkenbaar wat je zegt. Je wilt voor je kind het beste, hoeveel je dan "moet" betalen maakt niet eens zo heel veel uit, zolang het maar eerlijk verloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PindaRots
sanger1981 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:01:
[...]

Dat hoeft ook niet als er maar onderlinge overeenstemming is natuurlijk.

Ik ben ook veel meer gaan verdienen na de scheiding, heb een nieuwe partner en zij ook. Toch is er niets aangepast in de alimentatie omdat ik heb voorgesteld om simpelweg iedere maand een vast bedrag voor ze te sparen welke wordt uitgekeerd zodra ze 21 worden (of eerder als ze het voor een huis willen gebruiken). Dat hebben we via een aparte Whatsapp-groep besproken en aan elkaar bevestigd en meer is er ook niet nodig.
Over dat sparen dat doen we nu ook. En dat geld komt vrij als mijn dochter 18 is. Nu maakt mijn ex het naar mij over, maar ik zag dat ze het tegenwoordig ook vanaf haar eigen rekening kan overmaken naar de beleggingsrekening (eerst moest alle stortingen via mijn rekeningnummer).
Ze zullen nu ook wel rondkomen, maar ik wil dat het klopt en niet achteraf er gedoe om komt. Mijn ex is nogal van de 'mijn vriendinnen zeggen'. Je weet wel van die verhalen tijdens een verjaardag en dan moet dat ineens ook. Zo moest ik ineens bepaalde financiële afrekeningen gaan onderbouwen die we 4 jaar geleden hadden afgesproken. A. niet leuk om weer te vroeten in herinneringen en B. kost het tijd omdat ik het gevoel heb mezelf te moeten verdedigen omdat ik de berekening had gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PindaRots
Question Mark schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:09:
[...]

Dat lijkt mij een goed plan :) Voor de rest is het heel herkenbaar wat je zegt. Je wilt voor je kind het beste, hoeveel je dan "moet" betalen maakt niet eens zo heel veel uit, zolang het maar eerlijk verloopt.
Precies dat en dat het een soort van officieel is. Dat ik niet het gevoel heb dat ik misschien wel te weinig betaal of juist teveel. Maar dat het eerlijk geregeld is.
We kunnen goed door 1 deur, ik ook met haar nieuwe partner. Maar ik merk dat we heel anders zijn. Hij begon over dat melkpoeder zo duur was, want dat moest van mijn ex biologisch zijn (ook op een verjaardag gehoord ofzo) en dat een kind veel geld kost... tsja dacht ik dat is ook zo maar dat had je voor het maken van een kind een beetje kunnen inschatten toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 12-05 17:23
PindaRots schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:24:
[...]

Over dat sparen dat doen we nu ook. En dat geld komt vrij als mijn dochter 18 is. Nu maakt mijn ex het naar mij over, maar ik zag dat ze het tegenwoordig ook vanaf haar eigen rekening kan overmaken naar de beleggingsrekening (eerst moest alle stortingen via mijn rekeningnummer).
Ze zullen nu ook wel rondkomen, maar ik wil dat het klopt en niet achteraf er gedoe om komt. Mijn ex is nogal van de 'mijn vriendinnen zeggen'. Je weet wel van die verhalen tijdens een verjaardag en dan moet dat ineens ook. Zo moest ik ineens bepaalde financiële afrekeningen gaan onderbouwen die we 4 jaar geleden hadden afgesproken. A. niet leuk om weer te vroeten in herinneringen en B. kost het tijd omdat ik het gevoel heb mezelf te moeten verdedigen omdat ik de berekening had gemaakt.
Hoezo alsnog onderbouwen, ik zou gewoon verwijzen naar de afspraak. Dan had ze er destijds maar om moeten vragen toch... En dat kun je ook terloops bij het overeenkomen natuurlijk een keer zeggen.
Pagina: 1