Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik produceer elektronische muziek in Bitwig met erg veel Plugins/VSTs.
Aangezien ik mijn huidige systeem erg snel op 100% CPU-load jaag als ik muziek produceer (ook met maximale buffer size) wordt het echt tijd voor een upgrade.
Ik heb laatste weken al aardig wat rond gelezen en een systeem samengesteld, maar twijfel toch nog over aardig wat dingen qua prijs/performance verhouding en hitte & herrrie.
Huidige systeem:
MoBO: Gigabyte GA-Z97X-UD3H
CPU: i7-4790K
CPU-koeler: Scythe Mugen 4
RAM: Crucial 16GB Kit DDR3 1866
GPU: Gigabyte GV-N960G1 - GTX960 4GB
Case: Fractal Design Define R4
PSU: Super Flower Leadex 80Plus Gold - 650 Watt
Mijn huidige PC is behoorlijk stil, maar mag nog wel wat beter; ik mix voornamelijk op open koptelefoons.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Uiterste max is €1000, maar liever een stuk minder.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige GPU (Gigabyte GV-N960G1 - GTX960 4GB) ga ik overzetten, staat nu toch eigenlijk alleen maar te niksen.
Verder gebruik ik een Audient iD14 Mark1 audio interface, dus audio specs van het moederbord zijn niet belangrijk.
En vrij veel USB-poorten, voornamelijk voor USB-MIDI, waarvoor USB2 ruim voldoende is.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb mijn nieuwe PC vooral gebaseerd rondom de CPU:
Daarbij heb ik gekeken diverse reviews, benchmarks en vooral ook DAWBench tests, zie hier:
https://forums.steinberg....chestral-templates/874292
Heb zelf ook even een DAWBench DSP testje op mijn huidige pc gedaan en kwam tot 54 RXC Plugin instances op 64 samples buffer size.
Alles bij elkaar opgeteld kom ik tot de conclusie dat de i5 13600K(F) de beste CPU is qua prijs/prestatie verhouding, die niet idioot duur wordt en wel een aanzienlijk performance winst heeft t.o.v. mijn huidige CPU.
Ik wil met dit systeem dan ook zeker 5 jaar gaan doen, wat volgens mij prima moet kunnen.
Eventueel een i7 13700K(F); best wel wat performance winst, maar ook weer duurder en heter.
En daar kom ik gelijk bij een van de vraagstukken: herrie.
Ik wil graag een pc die vrijwel onhoorbaar is, gaat dit lukken met mijn voorgestelde setup?
Ik wil denk ik sowieso de CPU power limiten en undervolten, aangezien ik gelezen heb dat dit wel slim is, voor de energierekening, maar vooral tegen hitte en dus herrie van fans.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen B-merken.
En voor het moederbord neig ik naar ASUS en geen Gigabyte.
Geen Gigabyte omdat veel slechte verhalen heb gelezen over Coil Whine en mijn huidige moederbord had veel last van static noise als er veel dingen op het scherm bewogen.
(Hoewel ik niet zeker weet of het moederbord de oorzaak daarvan was, dit is verdwenen nadat ik betere audio monitoren heb gekocht volgens mij, vaag probleem, is lang geleden gelukkig)
ASUS staat vak bovenaan de lijstjes van "beste moederbord merk ", maar vind ik dan wel vrij duur, vandaar dat er nu MSI in mijn lijst staat.
Ik kom vaak de ASUS TUF Gaming Z690 vaak tegen in lijstje van ProAudio sites en fora, maar waarom kan ik niet echt vinden.
Hier kom ik dus echt niet uit:
- Zit er voor ProAudio gebruik nou een meerwaarde in om voor een duurdere Z-chipset te gaann t.o.v. een B-chipset?
- En is een moederbord van ASUS echt beter/betrouwbaarder t.o.v. bijv. MSI of ASRock?
Ik hoef geen spannende dingen op mijn moederbord, als het maar snel & stabiel werkt en fatsoenlijk kan undervolten
EN vooral geen gekke geluiden uit mijn pc-kast of uit mijn speakers of koptelefoon hoor.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals gezegd is stabiel & stil erg belangrijk.
En dus ook stil qua static noise/coil whine of andere gekkigheid, zowel uit de kast als over het audio systeem.
Ga je overklokken?
XMP alleen.
En dus power limiten en undervolten.
Wat verwacht je van ons?[i]
Sorry, wou het kort houden.....maar ik zoek dus vooral advies over:
- Hoe mijn systeem zo stil mogelijk te houden op alle fronten.
- Tips qua onderdelen wel of niet te nemen i.v.m. kans op gekke geluiden.
- En tips voor goede, maar goedkopere onderdelen is altijd welkom, mogelijk zijn sommige dingen wel echt overkill
Zoals heb ik nou eigenlijk wel DDR5 nodig? Kan hier allen maar gaming-advies over vinden.
- Algemene controle/advies van mijn samenstelling.
- Owja nog een vraagje: is het verstandig om een Tray versie van de CPU te kopen?
Consumenten garantie lijkt gewoon van toepassing op deze of is dat toch beter bij een Boxed?
En twijfel over hoe vellig dit verpakt is voor verzending, iemand ervaring mee?
De Intel KF versies zijn op die moment in Tray versie aardig voordeliger.
Alvast bedankt voor de reacties
Alternatieven:
Ik produceer elektronische muziek in Bitwig met erg veel Plugins/VSTs.
Aangezien ik mijn huidige systeem erg snel op 100% CPU-load jaag als ik muziek produceer (ook met maximale buffer size) wordt het echt tijd voor een upgrade.
Ik heb laatste weken al aardig wat rond gelezen en een systeem samengesteld, maar twijfel toch nog over aardig wat dingen qua prijs/performance verhouding en hitte & herrrie.
Huidige systeem:
MoBO: Gigabyte GA-Z97X-UD3H
CPU: i7-4790K
CPU-koeler: Scythe Mugen 4
RAM: Crucial 16GB Kit DDR3 1866
GPU: Gigabyte GV-N960G1 - GTX960 4GB
Case: Fractal Design Define R4
PSU: Super Flower Leadex 80Plus Gold - 650 Watt
Mijn huidige PC is behoorlijk stil, maar mag nog wel wat beter; ik mix voornamelijk op open koptelefoons.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Uiterste max is €1000, maar liever een stuk minder.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige GPU (Gigabyte GV-N960G1 - GTX960 4GB) ga ik overzetten, staat nu toch eigenlijk alleen maar te niksen.
Verder gebruik ik een Audient iD14 Mark1 audio interface, dus audio specs van het moederbord zijn niet belangrijk.
En vrij veel USB-poorten, voornamelijk voor USB-MIDI, waarvoor USB2 ruim voldoende is.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb mijn nieuwe PC vooral gebaseerd rondom de CPU:
Daarbij heb ik gekeken diverse reviews, benchmarks en vooral ook DAWBench tests, zie hier:
https://forums.steinberg....chestral-templates/874292
Heb zelf ook even een DAWBench DSP testje op mijn huidige pc gedaan en kwam tot 54 RXC Plugin instances op 64 samples buffer size.
Alles bij elkaar opgeteld kom ik tot de conclusie dat de i5 13600K(F) de beste CPU is qua prijs/prestatie verhouding, die niet idioot duur wordt en wel een aanzienlijk performance winst heeft t.o.v. mijn huidige CPU.
Ik wil met dit systeem dan ook zeker 5 jaar gaan doen, wat volgens mij prima moet kunnen.
Eventueel een i7 13700K(F); best wel wat performance winst, maar ook weer duurder en heter.
En daar kom ik gelijk bij een van de vraagstukken: herrie.
Ik wil graag een pc die vrijwel onhoorbaar is, gaat dit lukken met mijn voorgestelde setup?
Ik wil denk ik sowieso de CPU power limiten en undervolten, aangezien ik gelezen heb dat dit wel slim is, voor de energierekening, maar vooral tegen hitte en dus herrie van fans.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen B-merken.
En voor het moederbord neig ik naar ASUS en geen Gigabyte.
Geen Gigabyte omdat veel slechte verhalen heb gelezen over Coil Whine en mijn huidige moederbord had veel last van static noise als er veel dingen op het scherm bewogen.
(Hoewel ik niet zeker weet of het moederbord de oorzaak daarvan was, dit is verdwenen nadat ik betere audio monitoren heb gekocht volgens mij, vaag probleem, is lang geleden gelukkig)
ASUS staat vak bovenaan de lijstjes van "beste moederbord merk ", maar vind ik dan wel vrij duur, vandaar dat er nu MSI in mijn lijst staat.
Ik kom vaak de ASUS TUF Gaming Z690 vaak tegen in lijstje van ProAudio sites en fora, maar waarom kan ik niet echt vinden.
Hier kom ik dus echt niet uit:
- Zit er voor ProAudio gebruik nou een meerwaarde in om voor een duurdere Z-chipset te gaann t.o.v. een B-chipset?
- En is een moederbord van ASUS echt beter/betrouwbaarder t.o.v. bijv. MSI of ASRock?
Ik hoef geen spannende dingen op mijn moederbord, als het maar snel & stabiel werkt en fatsoenlijk kan undervolten
EN vooral geen gekke geluiden uit mijn pc-kast of uit mijn speakers of koptelefoon hoor.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals gezegd is stabiel & stil erg belangrijk.
En dus ook stil qua static noise/coil whine of andere gekkigheid, zowel uit de kast als over het audio systeem.
Ga je overklokken?
XMP alleen.
En dus power limiten en undervolten.
Wat verwacht je van ons?[i]
Sorry, wou het kort houden.....maar ik zoek dus vooral advies over:
- Hoe mijn systeem zo stil mogelijk te houden op alle fronten.
- Tips qua onderdelen wel of niet te nemen i.v.m. kans op gekke geluiden.
- En tips voor goede, maar goedkopere onderdelen is altijd welkom, mogelijk zijn sommige dingen wel echt overkill
Zoals heb ik nou eigenlijk wel DDR5 nodig? Kan hier allen maar gaming-advies over vinden.
- Algemene controle/advies van mijn samenstelling.
- Owja nog een vraagje: is het verstandig om een Tray versie van de CPU te kopen?
Consumenten garantie lijkt gewoon van toepassing op deze of is dat toch beter bij een Boxed?
En twijfel over hoe vellig dit verpakt is voor verzending, iemand ervaring mee?
De Intel KF versies zijn op die moment in Tray versie aardig voordeliger.
Alvast bedankt voor de reacties
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i5-13600KF Tray | € 280,25 | € 280,25 |
1 | Moederborden | MSI B760 GAMING PLUS WIFI | € 156,- | € 156,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte GV-N960G1 GAMING-4GD | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Pop Silent Black Solid | € 79,- | € 79,- |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 84,62 | € 84,62 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2E6000C36 | € 104,90 | € 104,90 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 550W | € 87,99 | € 87,99 |
1 | Solid state drives | Lexar NM790 (zonder heatsink) 1TB | € 64,90 | € 64,90 |
Totaal | € 857,66 |
Alternatieven:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i7-13700KF Tray | € 372,52 | € 372,52 |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming Z790-PRO WIFI | € 249,- | € 249,- |
Totaal | € 621,52 |