Betaalbare & Stille Muziek Productie PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkvandes
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01-05 19:15
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik produceer elektronische muziek in Bitwig met erg veel Plugins/VSTs.
Aangezien ik mijn huidige systeem erg snel op 100% CPU-load jaag als ik muziek produceer (ook met maximale buffer size) wordt het echt tijd voor een upgrade.
Ik heb laatste weken al aardig wat rond gelezen en een systeem samengesteld, maar twijfel toch nog over aardig wat dingen qua prijs/performance verhouding en hitte & herrrie.

Huidige systeem:
MoBO: Gigabyte GA-Z97X-UD3H
CPU: i7-4790K
CPU-koeler: Scythe Mugen 4
RAM: Crucial 16GB Kit DDR3 1866
GPU: Gigabyte GV-N960G1 - GTX960 4GB
Case: Fractal Design Define R4
PSU: Super Flower Leadex 80Plus Gold - 650 Watt

Mijn huidige PC is behoorlijk stil, maar mag nog wel wat beter; ik mix voornamelijk op open koptelefoons.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Uiterste max is €1000, maar liever een stuk minder.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige GPU (Gigabyte GV-N960G1 - GTX960 4GB) ga ik overzetten, staat nu toch eigenlijk alleen maar te niksen.

Verder gebruik ik een Audient iD14 Mark1 audio interface, dus audio specs van het moederbord zijn niet belangrijk.
En vrij veel USB-poorten, voornamelijk voor USB-MIDI, waarvoor USB2 ruim voldoende is.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb mijn nieuwe PC vooral gebaseerd rondom de CPU:
Daarbij heb ik gekeken diverse reviews, benchmarks en vooral ook DAWBench tests, zie hier:
https://forums.steinberg....chestral-templates/874292
Heb zelf ook even een DAWBench DSP testje op mijn huidige pc gedaan en kwam tot 54 RXC Plugin instances op 64 samples buffer size.
Alles bij elkaar opgeteld kom ik tot de conclusie dat de i5 13600K(F) de beste CPU is qua prijs/prestatie verhouding, die niet idioot duur wordt en wel een aanzienlijk performance winst heeft t.o.v. mijn huidige CPU.
Ik wil met dit systeem dan ook zeker 5 jaar gaan doen, wat volgens mij prima moet kunnen.
Eventueel een i7 13700K(F); best wel wat performance winst, maar ook weer duurder en heter.

En daar kom ik gelijk bij een van de vraagstukken: herrie.
Ik wil graag een pc die vrijwel onhoorbaar is, gaat dit lukken met mijn voorgestelde setup?
Ik wil denk ik sowieso de CPU power limiten en undervolten, aangezien ik gelezen heb dat dit wel slim is, voor de energierekening, maar vooral tegen hitte en dus herrie van fans.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen B-merken.
En voor het moederbord neig ik naar ASUS en geen Gigabyte.
Geen Gigabyte omdat veel slechte verhalen heb gelezen over Coil Whine en mijn huidige moederbord had veel last van static noise als er veel dingen op het scherm bewogen.
(Hoewel ik niet zeker weet of het moederbord de oorzaak daarvan was, dit is verdwenen nadat ik betere audio monitoren heb gekocht volgens mij, vaag probleem, is lang geleden gelukkig)
ASUS staat vak bovenaan de lijstjes van "beste moederbord merk ", maar vind ik dan wel vrij duur, vandaar dat er nu MSI in mijn lijst staat.
Ik kom vaak de ASUS TUF Gaming Z690 vaak tegen in lijstje van ProAudio sites en fora, maar waarom kan ik niet echt vinden.

Hier kom ik dus echt niet uit:
- Zit er voor ProAudio gebruik nou een meerwaarde in om voor een duurdere Z-chipset te gaann t.o.v. een B-chipset?
- En is een moederbord van ASUS echt beter/betrouwbaarder t.o.v. bijv. MSI of ASRock?

Ik hoef geen spannende dingen op mijn moederbord, als het maar snel & stabiel werkt en fatsoenlijk kan undervolten
EN vooral geen gekke geluiden uit mijn pc-kast of uit mijn speakers of koptelefoon hoor.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals gezegd is stabiel & stil erg belangrijk.
En dus ook stil qua static noise/coil whine of andere gekkigheid, zowel uit de kast als over het audio systeem.

Ga je overklokken?
XMP alleen.
En dus power limiten en undervolten.

Wat verwacht je van ons?[i]
Sorry, wou het kort houden.....maar ik zoek dus vooral advies over:
- Hoe mijn systeem zo stil mogelijk te houden op alle fronten.
- Tips qua onderdelen wel of niet te nemen i.v.m. kans op gekke geluiden.
- En tips voor goede, maar goedkopere onderdelen is altijd welkom, mogelijk zijn sommige dingen wel echt overkill :)
Zoals heb ik nou eigenlijk wel DDR5 nodig? Kan hier allen maar gaming-advies over vinden.
- Algemene controle/advies van mijn samenstelling.

- Owja nog een vraagje: is het verstandig om een Tray versie van de CPU te kopen?
Consumenten garantie lijkt gewoon van toepassing op deze of is dat toch beter bij een Boxed?
En twijfel over hoe vellig dit verpakt is voor verzending, iemand ervaring mee?
De Intel KF versies zijn op die moment in Tray versie aardig voordeliger.

Alvast bedankt voor de reacties _/-\o_

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13600KF Tray€ 280,25€ 280,25
1MoederbordenMSI B760 GAMING PLUS WIFI€ 156,-€ 156,-
1VideokaartenGigabyte GV-N960G1 GAMING-4GD€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Pop Silent Black Solid€ 79,-€ 79,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 84,62€ 84,62
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2E6000C36€ 104,90€ 104,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 87,99€ 87,99
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 1TB€ 64,90€ 64,90
Totaal€ 857,66

Alternatieven:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-13700KF Tray€ 372,52€ 372,52
1MoederbordenASUS TUF Gaming Z790-PRO WIFI€ 249,-€ 249,-
Totaal€ 621,52

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 29-05 20:33
En is een moederbord van ASUS echt beter/betrouwbaarder t.o.v. bijv. MSI of ASRock?
Nee. Asus heeft een goede naam bij de gemiddelde consument, maar zo terecht is die de laatste tijd niet meer. Zeker hun klantenservice is slecht. De meeste producten zijn nog steeds prima, maar zeker niet noemenswaardig beter van kwaliteit dan de concurrent.

De koelefficientie van de DRP4 bij lagere fan rpm is niet super tov bijvoorbeeld de uitvoering: Noctua NH-D15S
Voor ultieme stilte is de uitvoering: Scythe Ninja 5 Rev. B een hele goede. Die heeft fans met een max rpm van 800 en is daardoor effectief stil.

Je kunt de videokaart ook helemaal weglaten. Ze verbruiken al gauw een watt of 15-20 idle waardoor de binnenkant van je kast opwarmt, wat weer ongunstig is voor koeling en dus stilte.
Op de mATX versie van dat bord uitvoering: MSI B760M GAMING PLUS WIFI zitten 4 DP/HDMI poorten. Dat lijkt me voldoende voor al je displays.
Op de uitvoering: MSI PRO B760M-A WiFi ook

Reguliere 13600K erin voor de iGPU uitvoering: Intel Core i5-13600K Boxed

en een mATX kast uitvoering: Fractal Design Pop Mini Silent Black Solid

[ Voor 54% gewijzigd door youridv1 op 10-01-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkvandes
Dank voor je Reactie!
Nee. Asus heeft een goede naam bij de gemiddelde consument, maar zo terecht is die de laatste tijd niet meer.
Ah, goed om te weten.
Voor ultieme stilte is de uitvoering: Scythe Ninja 5 Rev. B een hele goede. Die heeft fans met een max rpm van 800 en is daardoor effectief stil.
Goeie tip!
Vraag me wel of of deze de 13600K aan kan qua koeling, kan niet veel vinden over deze koeler, zeker niet i.c.m. 13th gen Intel.
Je kunt de videokaart ook helemaal weglaten.
Klopt, maar heb de GPU toch al en als ik dan toch iets GPU intensiefs wil doen ooit, dan heb ik een stuk meer rekenkracht dan de iGPU lijkt me.
en een mATX kast
Waarom je advies voor een kleinere kast? Dat is toch juist ongunstig voor de temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

zou je huidige pc in V&A zetten.
uitvoering: Chieftec BX-10B-OP is een stille behuizing

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:00
Als het stil en zuinig moet zijn, sta je open voor bijvoorbeeld een Mac Mini? Deze heeft een kleine fan, maar zal nagenoeg onhoorbaar zijn. Valt verder binnen het budget en Bitwig draait er ook op. Upgrade naar 16GB RAM is misschien wel aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldunari
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-05 19:06
Mac is populair onder muziekproducers, maar kijk zeker of de software die je wil gebruiken geschikt is.

De scythe ninja heb ik zelf hele goede ervaringen mee en die zul je absoluut niet horen.
De darkrock is vooral heel goed in lage temperaturen.

Ik verwacht dat je een externe geluidskaart gebruikt, dus dat de betere audio die op meer high end moederborden niets toevoegt. Verder kan ik me niet voorstellen dat je toegevoegde waarde hebt aan een z790 chipset.

Weet je zeker dat je de oude gpu wil toevoegen. Het is een extra bron van warmte en geluid. En ik verwacht dat de software geen gpu acceleratie gebruikt.
De igpu volstaat meestal prima voor dit soort toepassingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkvandes
Dank voor de reacties :-)
zou je huidige pc in V&A zetten
Zat ik ook aan te denken, maar levert wel erg weinig nog op, als de Marktplaats prijzen voor gelijkwaardige systemen zag. Dus eerst maar eens kijken of ik straks zelf nog wat mee wil.

Die Chieftec heb nog nooit van gehoord, ga ik eens naar kijken.
Als het stil en zuinig moet zijn, sta je open voor bijvoorbeeld een Mac Mini?
Heb ik zeker overwogen, zeer goede efficiëntie en vind MacOS veel fijner werken dan Windows.
Maar voor desktop systemen vind ik dat je wel erg weinig performance krijgt voor je geld.

Bitwig werkt zelf verder prima op zowel Windows als Mac (zelfs Linux, maar das niets voor mij).
De scythe ninja heb ik zelf hele goede ervaringen mee en die zul je absoluut niet horen.
De darkrock is vooral heel goed in lage temperaturen.
De Ninja klinkt als een goede stille optie, als ik kan vinden of die echt genoeg kan koelen voor de 13600K, dan wordt dat hem denk ik.
Ik verwacht dat je een externe geluidskaart gebruikt, dus dat de betere audio die op meer high end moederborden niets toevoegt. Verder kan ik me niet voorstellen dat je toegevoegde waarde hebt aan een z790 chipset.
Klopt, externe kaart.
Dan is de enige reden om voor een z790 chipset te gaan is om beter/makkelijker te kunnen undervolten.
Ik lees namelijk dat met B chipset het wel kan, maar dat het aanpassen van de mircocode instabiliteit kan veroorzaken, daar heb ik geen zin in.
Twijfel ook beetje hoe veel tijd en energie ik wil gaan steken in dat undervolten, ben niet zo'n tweaker :-)
Ben best bereid me daar even op te storten na de de build, maar daarna wil ik er niet meer naar hoeven omkijken.
Wil gewoon een snel en stabiel systeem wat niet te idioot veel stroom vreet, maar vooral stil is.
Misschien moet ik het wel alleen bij powerlimits laten.
En eventueel wat fancurves aanpassen.
Weet je zeker dat je de oude gpu wil toevoegen. Het is een extra bron van warmte en geluid. En ik verwacht dat de software geen gpu acceleratie gebruikt.
De igpu volstaat meestal prima voor dit soort toepassingen
Tja, jij zegt het ook al, misschien maar weglaten.
De gedachte komt nog beetje uit de gedachte dat iGPU's heel zwak waren en had laatst de 13600k iGPU met m'n huidige GTX vergeleken in een benchmark en dat verschil was nogal groot, dus ging er van uit dat het wel voordelen zou hebben.
Bitwig (de DAW) maakt op dit moment iig geen gebruik van gpu acceleratie.
Maar zal ook wel eens iets doen in Photoshop en PS Lightroom en illustrator (of soortgelijke software) het is wel mijn hoofd systeem zeg maar.
Dan heeft mijn oude GTX wel meerwaarde denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 29-05 20:33
Maar zal ook wel eens iets doen in Photoshop en PS Lightroom en illustrator (of soortgelijke software) het is wel mijn hoofd systeem zeg maar.
Dan heeft mijn oude GTX wel meerwaarde denk ik?
Dat zie je goed. Daar wordt gpu acceleratie wel gebruikt. Een GTX 960 is daar vermoedelijk nog prima zat voor.
https://www.pugetsystems....hardware-recommendations/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkvandes
Ah, goeie link, thanks.
Dan ga ik de GTX toch maar mee verhuizen.

[ Voor 4% gewijzigd door henkvandes op 11-01-2024 17:26 ]

Pagina: 1