Internet 2e woning. 4G of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredski42
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 24-05-2024
Hallo,

Ik heb een tweede woning in Oostenrijk en heb daar momenteel een Internet abonnement voor zo'n 50,- /per maand. Ik heb zitten rekenen en een 4G dongle in mijn daar aanwezige rpi4 met een unlimited data abb. is goedkoper dan mijn huidige Internet abb. aldaar.

Enige waar ik over twijfel is de kwaliteit. Ik ben daar ongeveer de helft van het jaar en werk dan van daaruit. Remote, dus veel video calls. Daarnaast een Apple TV met HD scherm er aan. Dat zijn de groot verbruikers, Als die beide aanstaan moet het nog wel werken. Ik heb al een 3-tal DECO M5 als wifi coverage staan.

Enige ervaring, aanbevelingen hiervoor?

Dank!

- Fred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:11

Echt niet.

Gewoon niet.

Hoe het bereik is kan jij beter beoordelen dan wij. Het kan goed zijn dat je provider er wel een mening over heeft.

Zelf zou ik het een tijdje uitproberen met mijn telefoon als hotspot, en dan iets anders doen wanneer de provider gaat klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:26
Of dit goed goed werkt is heel erg afhankelijk van de kwaliteit van je 4G-verbinding op het adres van je woning. Voor video calls is latency erg belangrijk, en dat is vaak het knelpunt bij mobiele data-verbindingen. Streaming content lukt meestal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:59
Let er ook op dat zomaar een unlimited abonnement vaak niet zomaar voor thuisaansluitingen gebruikt kunnen worden.

Althans, je zal wel connecten maar unlimited is niet echt unlimited.
Als je door de max. voor die dag bent, kan je deze vaak resetten met een SMS'je.

En soms mogen mobiele abonnementen ook niet worden gebruikt om als primaire thuisaansluiting te gebruiken.

Wel even waard om te checken, voordat je straks issues hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-05 10:41
fredski42 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:41:
Ik heb zitten rekenen en een 4G dongle in mijn daar aanwezige rpi4 met een unlimited data abb. is goedkoper dan mijn huidige Internet abb. aldaar.
Vaak is de belbundel in het buitenland niet "unlimited". Daar kan een provider eisen aan stellen. Door bijvoorbeeld 40 GB per maand maximaal. Ook de periode achter elkaar gebruik in het buitenland kan bepalend zijn. Kijk daarvoor eens bij je provider.

Zelf een vakantie in een huisje met een 4G-wifi-router mogen vieren. Huawei E5576-320 Review. Bereik was afhankelijk van het weer. Bij onweer vloog bijna als eerste de verbinding eruit. Kwam wel weer terug. Je wist wel dat het onweer er zat. Niet erg als je op vakantie bent. Je moet een goede plek vinden om een beetje bereik te hebben. O ja: We hadden de databundel van 10 GB met 2 dagen er door. Terwijl wij geen grootverbruikers van Netflix of andere streamingsdiensten zijn. De eigenaar heeft toen meteen een ander abbo geregeld. Ze waren even niet op Nederlanders ingesteld. :) De 10 GB was altijd voldoende voor "Duitsers" geweest.