Waar kan dit vochtprobleem in onze woonkamer vandaan komen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evelien2024
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 30-07-2024
Sinds ongeveer een jaar hebben we zichtbare problemen van vocht in huis.
Het gaat hierbij vooral om de muur tussen ons en onze buurvrouw in. (We wonen in het midden van een rijtje huizen)

We hebben een vochtmeter gekocht voor in huis en hebben gemerkt dat het met periodes tussen de 60 en 70 zit. We hebben mechanische ventilatie in huis, een ventilatiekier in 2 ramen en ik probeer voldoende te luchten.

Ook hebben we naar de kruipruimte gekeken en hier leken de muren ook niet vochtig te zijn en de vloer is aan de onderkant geïsoleerd. Ik weet niet wanneer dit gedaan is. In ieder geval voor 2007 en het huis is gebouwd in 1988.

Als je deze foto’s ziet, waar zou het dan door kunnen komen? En waar kan ik het beste starten om dit probleem te verhelpen. Alvast hartelijk bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4XH7iv-mq2MYaSa_6kTSYmUlt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ApzzC2tmbZsoykFXmyrDUR1Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0IPcUpmCrOarBAw4zrRYaYjiyOQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jhLvxxJAQDJsXKEynshO1el1.jpg?f=fotoalbum_large

Evelien

[ Voor 32% gewijzigd door Evelien2024 op 09-01-2024 13:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-07 16:11
Wat Zit er aan de andere kant van de muur?
Als hier een badkamer/keuken zit kan het een lekkende kraan of voegen zijn, dit hebben wij ook gehad bij ons oude huis.
Misschien bij de buurvrouw langs om het bij haar eens te bekijken, of ze ook problemen heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 10:13
Ik ben ook wel benieuwd van hoever van onderen dit komt, is de plint vastgeschroeft? Zo ja, kan je die er af halen, en is het ook vochtig onder het parket / laminaat?

Je geeft aan dat het vooral op de plek voor komt, maar er zijn nog meer plekken, of bedoel je dat het gewoon vochtig in de kamer is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-07 11:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Dit is een spouw of een steensmuur tussen twee huizen in?

Dat is wel gek, je verwacht daar geen grote hoeveelheden regen oid. Zit er een gemetselde schoorsteen in de buurt?

Anders denk ik ook aan een leiding of een afvoer iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:36
Lekkende leiding. Puur op basis van herkenning van zelfde symptomen in eigen huis.
Kijk achter de plint (vocht/schimmel) en onder het laminaat.

[ Voor 14% gewijzigd door Mr.D78 op 09-01-2024 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:29
Wat is er aan de kant van de buurvouw, heeft deze ook ergens last van?
Kan ook optrekkend vocht zijn. Komt wel eens voor bij het na isoleren van oudere huizen. Vroeger werd vocht weggeventileerd, nu wordt er gewerkt met dampschermen die vocht tegenhouden waar nodig. Daar waar die werelden samenkomen gaat het wel eens fout.
Hebben ze de kruipruimte ventilatie intakt gelaten? Deze wordt ook wel eens gedicht bij het na isoleren van de spouwmuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evelien2024
Wauw, wat fijn, al zo snel zoveel meedenkers. Bedankt!

@Henkhuppelschot Aan de andere kant zit de woonkamer van de buurvrouw en aan onze kant zit de keuken en de badkamer ook aan de andere kant. Er zou dus niks van water moeten lopen.

En gek genoeg heeft de buurvrouw aan haar kant van de muur 0 problemen. Wel wat vochtig in de kruipruimte, maar op haar muur is niks te zien. Onze vloer ruikt muf aan die kant, dus er komt denk ik wel ergens vocht vandaan. Maar waar?

@SiErRa Die plint kunnen we er eventueel wel af proberen te krijgen. Onze aannemer had al eens geopperd een gaatje in de muur te boren om te zien of de muur nat was, dus misschien nog even proberen.

@AtomicShockwave Het is een muur tussen 2 woningen in en er zit ook geen schoorsteen. Gek hè! Er hebben nu al een bevriende aannemer en klusjesman naar gekeken, maar voor beiden was het een raadsel.

@Mr.D78 Ik heb alleen geen idee wat voor een soort leiding daar zou kunnen lopen. En de buurvrouw heeft aan de andere kant van de muur nergens last van.

@Pejdref Nee daar dus geen problemen. En er is zeker vanaf 2007 niks meer veranderd aan de isolatie, dus dat zou wel gek zijn als het dan nu pas problemen geeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-07 16:49
Hoe ziet je kruipruimte eruit?

Mijn buren zitten toevallig met hetzelfde probleem, die hebben ook vocht in de kruipruimte.
Zelf heb ik nergens last van, maar ik heb dan ook mijn hele kruipruimte vol met schelpen.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evelien2024
@Dracoz Het heeft een zandvloer en de vloer is beton met eronder een dikke laag piepschuim isolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evelien2024
Wellicht goed om te weten dat het huurwoningen zijn van de woningbouwvereniging en de kruipruimtes dus bij iedereen gelijk onderhouden zijn. Daarom is het ook zo gek dat het bij ons wel problemen oplevert en bij de buren (nog?) niet. (Wij zijn de enige in het rijtje die het overgekocht hebben, anders hadden we met het probleem naar de woningbouwvereniging kunnen gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-07 16:49
Evelien2024 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:51:
Wellicht goed om te weten dat het huurwoningen zijn van de woningbouwvereniging
Dan is het toch simpel? Stuur een e-mail naar de woningbouw met deze foto's.
Het is dan aan de woningbouw om dit op te lossen.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evelien2024
@Dracoz Nee helaas, zoals ik hierboven aangaf, zijn we de enige die het huis van de woningbouwvereniging gekocht hebben en dat is alweer 11 jaar geleden. Zij hebben dus geen verantwoordelijkheid meer naar ons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:00
trek eerst die plint er maar af, dan zie je al meer dan nu.
Misschien zit er een kier achter, waar vocht vanuit je kruipruimte door komt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-07 12:58

Barrycade

Through the...

Heb je vloerverwarming? En staat er iets normaal gesproken tegen dit deel van de muur aan? (Lijkt zo door deuk in het stuc.

Daarnaast stookt je buurvrouw? Of zit ze met de kachel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evelien2024
@No Hands Dat ga ik zeker doen. Ik dacht ik ga eerst even kijken of dit wel nodig is. Hij zit goed vastgemaakt aan de muur.

@Barrycade Nee geen vloerverwarming. Het is inderdaad wel een muur waar de meeste meubels tegenaan staan. Een bank, een dressoir en een hoge kastenwand.

Zover ik weet stookt de buurvrouw gewoon. Ik kom er wel eens en het is er nooit koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Wat is de vochtigheid in huis zelf en heb je wel eens de muur gemeten qua temperatuur? Is er wellicht een lek in de spouw waardoor die kouder is en als je huis wat vochtig is met weinig luchtstroom door een meubel er voor krijg je in bepaalde gevallen condensatie en dan vanzelf ook schimmel.

ik ken het fenomeen maar dat was met een bank tegen een buitenmuur met matige isolatie. In de winter kreeg je door slechte ventilatie te veel vocht en dat op een relatief koude muur condensatie.

Dus als je dan de bank wegschoof kon je champignons plukken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evelien2024
Op dit moment is de luchtvochtigheid in huis niet heel hoog. Maar met periodes is het wel rond de 60 tot 70 en in die tijd zijn deze plekken ook ontstaan. De muur heb ik niet gemeten qua temperatuur. (Geen idee hoe ik dat zou moeten doen ook. :) ) Boven is er wel vaker condens op de binnenkant van de ramen, maar daar hebben we geen problemen op de muren. Het is puur die ene muur in de woonkamer.

Ik denk dat we er toch even iemand naar moeten laten kijken die metingen kan doen en de oorzaak misschien zo kan achterhalen. Alleen ik heb geen idee bij wie ik hiervoor het beste kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Je kan zo'n IR thermometer op pikken ergens. Kosten 2 tientjes via Amazon of Bol.

Of wellicht iemand met een FLIR camera. Maar condens op de ramen klinkt als een condensatieprobleem.
Blijft even de vraag waarom je muur daar kouder is, maar als dat zo is gok ik op een lek in de spouwmuur. Als de temperatuur daar niet specifiek kouder is het even de vraag of de badkamer van de buurvrouw boven de plek aan die kant van jullie muur zit, want water loopt naar beneden en kan het dus wel een lekkende leiding zijn in de muur van de buurvrouw en die komt uiteindelijk uit beneden in de spouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evelien2024
Dat zou ik nog even kunnen doen, dank je wel.

De badkamer van de buurvrouw zit aan de andere kant van het huis. Er zou dus niks van water moeten lopen daar.

Ik ga toch maar eens kijken of we een bedrijf in moeten schakelen voor het meten van de vochtigheid en het vinden van de oorzaak. Want we komen zelf ook niet verder als de opties die hierboven geopperd zijn. Als iemand hier een goede tip voor of ervaring mee heeft, dan hoor ik het graag!

Bedankt allemaal voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:00
Is die plint er al af dan? Wie weet lost dat de zaak wel direct op en is er niks geen bedrijf nodig.
(Lucht)vochtigheidsmeter koop je zo online.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evelien2024
Plint gaat er dit weekend af. 👍🏻 Luchtvochtigheidsmeter hebben we al een tijdje, alleen de meter voor de temperatuur van de muur nog niet. Maar aangezien er geen water aan die kant van de muur zit denk ik dat het iets vanuit de kruipruimte of de buitenmuur is en ik denk dat we daar zelf weinig aan kunnen doen.

Mocht ik iets ontdekken na het weghalen van de plint, dan laat ik het nog even weten. Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:34
Evelien2024 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:05:
Plint gaat er dit weekend af. 👍🏻 Luchtvochtigheidsmeter hebben we al een tijdje, alleen de meter voor de temperatuur van de muur nog niet. Maar aangezien er geen water aan die kant van de muur zit denk ik dat het iets vanuit de kruipruimte of de buitenmuur is en ik denk dat we daar zelf weinig aan kunnen doen.

Mocht ik iets ontdekken na het weghalen van de plint, dan laat ik het nog even weten. Bedankt voor het meedenken!
Dit was toch de woningscheidende wand met de buren? Dus geen buitenmuur? Of is het nu wel de buitenmuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 16:01
IR-thermometer van 2 tientjes kopen
meter om vochtgehalte in muur te meten kost ook een paar tientjes - misschien dat de bevriende klussers er een hebben liggen (dit is wat anders dan luchtvochtigheid in de lucht meten)

Ik zou niet verbaasd zijn als de muur daar een koud punt is en vocht uit de lucht daar condenseert doordat de meubels ventilatie hinderen.

Behandel de muur met antischimmel, meet het vochtgehalte van de muur (waarschijnlijk gelijk met andere plekken op de muur), meet de temperatuur van de muur op diverse plekken, zet de meubels eens 50cm van de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerBrink
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18-03 17:07
Zo'n jaar terug contact gehad met mijn verzekeraar ivm vochtschade in huis. Die hebben een schadebedrijf ingeschakeld om oorzaak op te sporen en op te lossen. Bleek dat de afvoerslang van mijn vaatwasser een piepklein gaatje had waardoor langzaam vocht mijn muur in trok.

Het vervangen van de afvoerslang heb ik zelf moeten betalen, maar het opsporen van het probleem en schilderwerk achteraf waren allemaal gedekt.

Dus mijn advies is om even bij de verzekering aan te kloppen, die kunnen je allicht helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evelien2024
@Draakje5 nee het is nog steeds een tussenmuur 😁. Het is een rijtjeswoning waarbij de tussenmuur tussen mij en de buurvrouw aan mijn kant schimmelplekken heeft en bij de buurvrouw niet.

Ik heb even teruggelezen en snap waar de verwarring vandaan komt. Ik noemde de buitenmuur, omdat onze (kleine) woonkamer tussen de buitenvoormuur en de buitenachtermuur (tuinkant) zit. Omdat er steeds gezegd werd dat het door spouw en isolatie kon komen, begon ik te twijfelen of de buitenachtermuur misschien ook van invloed kon zijn.

[ Voor 47% gewijzigd door Evelien2024 op 11-01-2024 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evelien2024
@Rukapul Ik zal eens rondvragen of iemand zoiets heeft en er anders zelf achteraan gaan. Het is wel gek, want bij een tussenmuur verwacht je dat toch niet? Helemaal niet als het aan mijn kant wel voor problemen zorgt en bij de buurvrouw niet. Het is wel zo dat ik meer meubels tegen die muur heb staan dan zij. Helaas is 50 cm van de muur zetten geen optie. Dan heb ik toch een wat groter huis nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evelien2024
@JelmerBrink Fijn tip, dank je wel! Dat valt allicht te proberen. Gelukkig dat het bij jullie zo goed uitgepakt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:38
Evelien2024 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:11: Ik denk dat we er toch even iemand naar moeten laten kijken die metingen kan doen en de oorzaak misschien zo kan achterhalen. Alleen ik heb geen idee bij wie ik hiervoor het beste kan zijn.
Ik heb dit een paar jaar geleden gedaan maar daar schrok ik achteraf wel van. Die hebben:
- met de tuinslang tegen de gevel gespoten en geconstateerd dat die erg poreus was,
- met een vochtmeter op verschillende plekken
het vochtoercentage op de binnenmuur gemeten,
- en nog iets maar is mij even ontschoten

Ze waren met een uur klaar en ik kon €495,- aftikken.
Voor dat geld kun je de benodigde instrumenten meerdere weken huren bij een zaak in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 04-07 10:03
Heb je die plint er nou al eens af? Je kunt wel van alles gaan bedenken en in huis gaan halen maar ... trek die plint er eens af

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evelien2024
@ColeJ Hebben we inmiddels gedaan hoor ;) Ik dacht dat de antwoorden hier klaar waren, daarom heb ik niet meer gekeken. We hebben de muur gemeten en er was geen andere temperatuur vergeleken met de andere muren.

De plint hebben we weggehaald en de muur was niet nat. Waar het iets vochtig leek was tussen de betonvloer en de folie waarop de isolatie en het laminaat ligt. Aan de zijkant was de muur daar ook iets donkerder dan hoger naar boven.

Er is hier een gemeenteproject gaande waarbij de isolatie van de kruipruimte en de gevelisolatie aangepakt kan worden met subsidie. Deze mensen komen nog langs om te kijken of er hier nog iets in verbeterd kan worden. Wellicht komen we op deze manier ook achter het probleem.

De kruipruimte was nu weer vochtiger dan de laatste keer dat we het controleerden.

Bedankt allemaal! Als ik erachter ben wat het probleem was, zal ik het nog even laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-07 17:58
Vocht in de kruipruimte? Dit kan flink omhoog trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:05

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ken je iemand met een warmtebeeldcamera? Het kan optrekkend vocht vanuit de kruipruimte zijn maar het is ook mogelijk dat bij de plint het koud is waardoor vocht hier op kan condenseren, dan krijg je ook schimmel.

Met een warmtebeeldcamera kan je dat waarschijnlijk zien.

Mocht je in Lelystad wonen DM mij; Ik heb een warmtebeeldcamera.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:13

paQ

mkleinman schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:20:
Ken je iemand met een warmtebeeldcamera? Het kan optrekkend vocht vanuit de kruipruimte zijn maar het is ook mogelijk dat bij de plint het koud is waardoor vocht hier op kan condenseren, dan krijg je ook schimmel.

Met een warmtebeeldcamera kan je dat waarschijnlijk zien.

Mocht je in Lelystad wonen DM mij; Ik heb een warmtebeeldcamera.
yep, dan kun je ook vocht zien waar het nog niet zichtbaar (als vlek) is

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evelien2024
@mkleinman Ik ga eens rondvragen. Bedankt voor de tip en het aanbod!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Is de grond in je kruipruimte vochtig?

Zoja, dan kan het optrekkend vocht zijn. Koop een mooi dik zeil en leg die op de bodem zodat deze is afgesloten.
Pagina: 1