Windows files op Linux file-server en rechten

Pagina: 1
Acties:

• Explore
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-04-2011

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Ik heb hier een Linux file-server draaien met Samba en netatalk geinstalleerd, zodat het ding is aan te spreken vanuit Linux en Mac bakken (we hebben hier een multi-platform gebeuren :))

Dat werkt op zich allemaal prima. We hebben een aantal share-directories waar we files naar andere systemen kunnen sluizen. Iedereen heeft z'n eigen login en password om een connectie met de Linux-bak te krijgen. Dus als men vanuit een Windows- of Mac-bak een file op de file-server plaatst, dan ziet dat er bv. zo uit:

-rwxr--r-- 1 bas bas 1000 sep 7 12:00 file.txt

Dus die file is van mij, maar ook de group staat op mijn naam. En ook al zou de group goed staan (bv. 'allusers' ofzo), dan nog staan de groep-rechten op read-only.

Is er een manier om er voor te zorgen dat die rechten goed staan, zodat ik een file op de server kan plaatsen en dat iemand anders (in dezelfde group) de file mag verwijderen?

Thanks...

[ specs ] [ Tweaker gallery ]

Verwijderd

Kijk eens naar dingen als "create mask" en "create mode", verder is er nog "directory mask" en "directory mode".

Dan zijn die opties er ook nog eens met het woordje "force" ervoor.
Alles is te vinden in de documentatie en anders is er in ieder geval op www.samba.org een lijst met alle config-directives.

• Explore
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-04-2011

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Bedankt, dit begint er op te lijken. De group moet ook nog fe-'force'd worden, maar ik zie dat dat ook kan. Zo kom ik er wel uit... :)

[ specs ] [ Tweaker gallery ]