Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devwanderer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12-01-2024
Goedemidag,

Ik bevind mij momenteel in een uitdagende situatie en zou graag jullie gedachten en adviezen hierover horen. Op dit moment werk ik als DevOps engineer, maar ik overweeg om mijn huidige werkgever te verlaten vanwege verschillende redenen. Mijn grootste uitdaging is een strikt concurrentiebeding in mijn contract, wat er op neerkomt dat ik één jaar niet hetzelfde beroep mag uitoefenen voor mezelf, of voor een concurrent.

Ik heb advies gevraagd aan een arbeidsjurist en deze kan niet met zekerheid zeggen of dit concurrentie-/relatiebeding standhoudt voor de rechter. Ook op rechtspraak.nl vind ik wisselende uitspraken.

Sowieso wil ik niet maanden in spanning hoeven zitten of ik een eventuele bodemprocedure ga winnen, met de enorme boetes die me boven het hoofd hangen als het beding standhoudt.

Uiteraard zal ik eerst in overleg gaan met mijn werkgever wanneer ik een besluit genomen heb om ontslag te nemen en wellicht wordt de soep niet zo heet gegeten als opgediend, maar ik ga uit van het worstcasescenario dat mijn werkgever mij gaat houden aan het beding.

Ik ben dus op zoek naar advies over hoe ik hiermee om kan gaan. Zijn er manieren waarop ik mijn vaardigheden als DevOps engineer kan gebruiken in een andere sector of rol, die niet in strijd is met mijn concurrentiebeding? Ik heb ook interesse in omscholing, bijvoorbeeld richting softwareontwikkeling. Ik heb het ook wel een beetje gehad in de Infrastructuur en zou graag puur developer worden. Ik heb ervaring met Python en een beetje JavaScript. Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie of suggesties voor omscholingsmogelijkheden die aansluiten bij mijn huidige vaardigheden?

Aanvullende informatie: Ik ben 55 jaar, woonachtig in het Noorden van het land. Mijn kinderen zijn al volwassen en ik heb alle tijd en motivatie om keihard te studeren om een succesvolle carrièreswitch te maken. Ook heb ik voldoende buffer opgebouwd om desnoods een jaar voltijds te studeren na ontslag.

Alle tips of ervaringen zijn welkom. Bedankt voor jullie hulp!

Met vriendelijke groet,
Jaap

[ Voor 0% gewijzigd door devwanderer op 09-01-2024 13:22 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

devwanderer schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:12:
Mijn grootste uitdaging is een strikt concurrentiebeding in mijn contract, wat er op neerkomt dat ik één jaar niet hetzelfde beroep mag uitoefenen voor mezelf, of voor een concurrent.
Het zal uiteindelijk in de details zitten hoe het beding exact gespecificeerd is. De overheid is wel bezig om meer duidelijkheid te verschaffen over wat wel en niet standhoudt, maar dat is toekomst.
https://www.rijksoverheid...is-een-concurrentiebeding

Eerst inderdaad met je werkgever om de tafel gaan zitten om het te bespreken. Als daar niets uitkomt, is de volgende stap naar de kantonrechter om te vragen het beding ongeldig te laten verklaren of aan te laten passen met een kleinere reikwijdte. Dat kan je al doen op het moment dat je nog gewoon in dienst bent voordat je een eventueel ontslag indient.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Is er ook expliciet naar de onderbouwing van het beding gekeken?

Je zou alvast wat kunnen solliciteren en als onderdeel van je arbeidsvoorwaarden op kunnen laten nemen dat je nieuwe werkgever jouw juridische kosten en/of concurrentiebedingboete betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devwanderer
Gropah schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:05:
Is er ook expliciet naar de onderbouwing van het beding gekeken?
Het is in ieder geval heel uitgebreid gemotiveerd waarom het concurrentiebeding nodig is in het contract. Dat is wel een voorwaarde.

Ik denk dat de kans groot is dat het uiteindelijk geen stand houdt voor de rechter, maar ik wil niet zolang in spanning zitten en uiteindelijk heb ik het met mijn volle verstand getekend.

Als ik dan toch niet mag werken in mijn vak na het nemen van ontslag wil ik graag dat jaar nuttig besteden, door bijvoorbeeld een omscholing te doen tot ontwikkelaar.

Maar ik weet niet wat mijn kansen zijn als 55 jarige junior ontwikkelaar, weliswaar met een lange en brede ervaring in de infrastructuur.

Een jaar niks doen lijkt me in ieder geval niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik heb advies gevraagd aan een arbeidsjurist en deze kan niet met zekerheid zeggen of dit concurrentie-/relatiebeding standhoudt voor de rechter. Ook op rechtspraak.nl vind ik wisselende uitspraken.
Ik heb geen advies, maar wel een opmerking: Een concurrentiebeding is wat anders dan een relatiebeding, en wordt ook anders beoordeelt wanneer het voor de rechter komt. Het heeft dus niet zoveel zin om die twee door elkaar te gebruiken (bv als zoekterm) als je specifiek één van beide bedoelt.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devwanderer
naitsoezn schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:29:
[...]

Ik heb geen advies, maar wel een opmerking: Een concurrentiebeding is wat anders dan een relatiebeding, en wordt ook anders beoordeelt wanneer het voor de rechter komt. Het heeft dus niet zoveel zin om die twee door elkaar te gebruiken (bv als zoekterm) als je specifiek één van beide bedoelt.
In het contract staat het steeds samen genoemd:
non-concurrentie- en relatiebeding
Is ook verwarrrend inderdaad.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 05:18
Betaalt je werkgever wel je salaris door in de periode na je ontslag? Als het concurrentiebeding daadwerkelijk zo strict is dat je beroep niet meer kan uitoefenen is dat volgens mij wel een vereiste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devwanderer
Hielko schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:58:
Betaalt je werkgever wel je salaris door in de periode na je ontslag? Als het concurrentiebeding daadwerkelijk zo strict is dat je beroep niet meer kan uitoefenen is dat volgens mij wel een vereiste...
Dat zijn mogelijke uitkomsten van een eventuele bodemprocedure. Ik wil echter niet in een juridisch ongewisse situatie belanden.
Niemand kan me garanderen wat rechters gaan beslissen.

Ik wil het liefst wel iets blijven doen, wat aansluit bij mijn interesse in IT en dan bij voorkeur helemaal richting backend development gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfijma
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:41
Dat lijkt me toch heel sterk, een houdbaar concurrentiebeding waarin staat dat jij je beroep (voor een tijdje) niet meer mag uitoefenen. Aan de andere kant, als een arbeidsjurist er al niet uitkomt, dan heb je kennelijk een heel specifieke situatie (dan wel een slechte arbeidsjurist :) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
devwanderer schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:05:
[...]

Dat zijn mogelijke uitkomsten van een eventuele bodemprocedure. Ik wil echter niet in een juridisch ongewisse situatie belanden.

Ik wil het liefst wel iets blijven doen, wat aansluit bij mijn interesse in IT en dan bij voorkeur helemaal richting backend development gaan.
Fatsoenlijke werkgever die een strict concurrentiebeding heeft zet dat gewoon er direct standaard in het contract. In de financiele wereld vrij gebruikelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

devwanderer schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:05:
De procedure kan je ook aanspannen op het moment dat je gewoon in dienst bent (zonder dat je ontslag hebt ingediend). Dat is natuurlijk pas na een direct gesprek hierover met je werkgever, want misschien willen ze het wel aanpassen als je er gewoon naar informeert. Het is natuurlijk wel al een signaal naar jouw werkgever dat je wellicht iets anders aan het zoeken bent.

Je hoeft dan dus niet in spanning af te zitten wachten wat de rechter beslist op het moment dat je al ontslag hebt genomen. Je krijgt dan wel duidelijkheid door rechterlijke toetsing van het beding. Dat kan je dan meenemen met verdere planning of je volledig van carrière gaat switchen, of dat je direct bij de concurrent in dezelfde stad aan de slag kan in dezelfde functie (of er iets tussen in).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ga een jaartje lesgeven op het HBO voltijd of deeltijd als je liever volwassenen spreekt, hartstikke leuk! Maar ik zou eerst het gesprek aangaan. Misschien ook eens contact zoeken met een oud-collega hoe die het heeft aangepakt, ik neem aan dat er wel vaker mensen komen en gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:07
devwanderer schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:12:
Mijn grootste uitdaging is een strikt concurrentiebeding in mijn contract, wat er op neerkomt dat ik één jaar niet hetzelfde beroep mag uitoefenen voor mezelf, of voor een concurrent.
Als ik zo lees, dan kun je voor een jaartje als docent/leraar, wel in dienst bij instantie gewoon les geven in ontwikkelen. Na een jaar, dan kun je bij concurrent gaan werken of voor jezelf.

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devwanderer
Qwerty-273 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:22:
[...]

De procedure kan je ook aanspannen op het moment dat je gewoon in dienst bent (zonder dat je ontslag hebt ingediend). Dat is natuurlijk pas na een direct gesprek hierover met je werkgever, want misschien willen ze het wel aanpassen als je er gewoon naar informeert. Het is natuurlijk wel al een signaal naar jouw werkgever dat je wellicht iets anders aan het zoeken bent.

Je hoeft dan dus niet in spanning af te zitten wachten wat de rechter beslist op het moment dat je al ontslag hebt genomen. Je krijgt dan wel duidelijkheid door rechterlijke toetsing van het beding. Dat kan je dan meenemen met verdere planning of je volledig van carrière gaat switchen, of dat je direct bij de concurrent in dezelfde stad aan de slag kan in dezelfde functie (of er iets tussen in).
Ja, dat is ook één van de opties die ik overweeg. Ik wil dat echter pas doen als ik geen andere leuke opties tegenkom, want vanaf dat moment is er niet echt een weg terug meer.

Ik kan mezelf nog wel voor mijn hoofd slaan dat ik een contract met een dergelijk beding heb getekend. Het voelt namelijk alsof ik vast zit en het leven is daar te kort voor.

Dus worstcase zal ik ontslag nemen en desnoods vrijwilligerswerk gaan doen en mijn buffer opbranden.

Ik hoop inderdaad ook dat er betere wetgeving gaat komen die het niet meer toestaat om werknemers aan je te binden met dit soort constructies. Dat zal voor mij echter te laat komen helaas :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devwanderer
Silver7 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:29:
[...]

Als ik zo lees, dan kun je voor een jaartje als docent/leraar, wel in dienst bij instantie gewoon les geven in ontwikkelen. Na een jaar, dan kun je bij concurrent gaan werken of voor jezelf.

Toch?
Dat lijkt me nu heel leuk! Maar ik heb geen lesbevoegdheid helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
devwanderer schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:31:
[...]

Daar zijn constructies voor zodat je die kunt behalen, je hoeft niet direct al een bevoegdheid te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
devwanderer schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:30:
[...]
Ik hoop inderdaad ook dat er betere wetgeving gaat komen die het niet meer toestaat om werknemers aan je te binden met dit soort constructies. Dat zal voor mij echter te laat komen helaas :?
Die wetgeving is er al. Maar als je je bij voorbaat al gewonnen geeft dan maakt wetgeving natuurlijk weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
En voor ik het vergeet, je hebt een concurrentiebeding, geen relatiebeding. Dus je zou in theorie ook gewoon bij een klant of leverancier aan de slag kunnen in je eigen functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devwanderer
Hielko schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:36:
[...]

Die wetgeving is er al. Maar als je je bij voorbaat al gewonnen geeft dan maakt wetgeving natuurlijk weinig uit.
De arbeidsjurist die ik sprak, vertelde me dat er bij mijn beding wel is voldaan aan de eis van een gedetailleerde motivatie van het beding en dan is het uiteindelijk aan de rechter om dit af te wegen en dit is geen gelopen race.

Bij tijdelijke contracten houden concurrentiebedingen ook meestal geen stand, maar ik heb een vaste aanstelling.

Ook al is de kans groot dat het beding uiteindelijk in een bodemprocedure van tafel gaat, maar dan nog steeds een kleine kans dat het standhoudt met bizarre boetes per overtreding.

Die stress is het me niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devwanderer
Frieda schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:39:
En voor ik het vergeet, je hebt een concurrentiebeding, geen relatiebeding. Dus je zou in theorie ook gewoon bij een klant of leverancier aan de slag kunnen in je eigen functie.
Ik heb een non-concurrentie- en relatiebeding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Je kunt de rechter vooraf vragen om het beding te matigen, daar hoef je niet mee te wachten tot je overgestapt bent. Maar stap 1 is toch gewoon het gesprek aan te gaan. Ook daar hoef je niet mee te wachten tot je iets concreets hebt. Gewoon aangeven dat je eens door je contract heen zat te bladeren, en dat je dit beding wel heel beperkend vindt voor je toekomstperspectief, en wat er mogelijk is qua matigen.

[ Voor 55% gewijzigd door naitsoezn op 09-01-2024 15:43 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devwanderer
naitsoezn schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:42:
Je kunt de rechter vooraf vragen om het beding te matigen, daar hoef je niet mee te wachten tot je overgestapt bent. Maar stap 1 is toch gewoon het gesprek aan te gaan. Ook daar hoef je niet mee te wachten tot je iets concreets hebt. Gewoon aangeven dat je eens door je contract heen zat te bladeren, en dat je dit beding wel heel beperkend vindt voor je toekomstperspectief, en wat er mogelijk is qua matigen.
Dit zal ik hoogstwaarschijnlijk ook binnenkort gaan doen.

[ Voor 5% gewijzigd door devwanderer op 09-01-2024 15:46 . Reden: verkeerd gelezen ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
devwanderer schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:41:
[...]

De arbeidsjurist die ik sprak, vertelde me dat er bij mijn beding wel is voldaan aan de eis van een gedetailleerde motivatie van het beding en dan is het uiteindelijk aan de rechter om dit af te wegen en dit is geen gelopen race.

Bij tijdelijke contracten houden concurrentiebedingen ook meestal geen stand, maar ik heb een vaste aanstelling.

Ook al is de kans groot dat het beding uiteindelijk in een bodemprocedure van tafel gaat, maar dan nog steeds een kleine kans dat het standhoudt met bizarre boetes per overtreding.

Die stress is het me niet waard.
Maar waarom moet je perse een pad bewandelen waarin je het risico op die boetes loopt? Je kan ook een nieuwe baan vinden, vragen aan je huidige werkgever of ze daar okay mee zijn. Wel okay => niks aan de hand. Niet okay, ga je werkloos thuiszitten (je huidige plan), maar klaag je je huidige werkgever aan voor je gemiste inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nila
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Nila

Idiot!

Is er sprake van een vast contract of een tijdelijk? Want bij een tijdelijk contract is het niet van toepassing op 1 uitzondering na dan, zie rijksoverheid.

nevermind, in een van je laatste post zeg je dat je een vaste aanstelling hebt. Die was er nog niet toen ik reageerde.

[ Voor 18% gewijzigd door Nila op 09-01-2024 15:51 ]

You're not completely useless, you can always serve as a bad example!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haam
  • Laatst online: 04-09 10:08
Het eerste waar ik aan denk, waarom zou je als werkgever een werknemer willen houden die niet meer gemotiveerd is. Negativiteit in een team kan heel kostbaar zijn.

Wat zijn de mogelijkheden om bij je huidige werkgever een (tijdelijke) andere rol in te vullen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
devwanderer schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:31:
[...]

laat je daar niet door tegenhouden, is vrijwel nergens een bezwaar. er is schreeuwend tekort aam docenten overal en dus ook veel mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devwanderer
En als ik dan uiteindelijk ontslag heb genomen en een jaar de tijd heb om mijn programmeerkennis en alles wat daar nog meer bij komt kijken op te halen, wat zijn dan goede opleidingen en/of cursussen die ik in dat jaar kan afronden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devwanderer
Nila schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:48:
Is er sprake van een vast contract of een tijdelijk? Want bij een tijdelijk contract is het niet van toepassing op 1 uitzondering na dan, zie rijksoverheid.
Vast contract

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zoals sommigen al hebben gezegd, ga gewoon solliciteren en ga ondertussen in gesprek met je werkgever. Dat beding staat tegenwoordig standaard in elk contract en zelden is het zo dat die ook echt wordt nageleefd.

Tot je dat hebt gedaan zijn verdere stappen en adviezen veel te prematuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iceball13
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-01 08:11
Het kan toch nooit zo zijn dat je echt nergens dezelfde rol mag uitvoeren?
Dat zou betekenen dat je zonder werk komt te zitten zonder een alternatieve carrière pad. Dat lijkt me sterk dat een rechter daar in mee gaat. Ik kan me voorstellen dat als je een heel specifieke sector werk dat je niet direct bij concurrenten aan de slag kan. Maar nergens lijkt me een beetje overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devwanderer
haam schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:49:
Het eerste waar ik aan denk, waarom zou je als werkgever een werknemer willen houden die niet meer gemotiveerd is. Negativiteit in een team kan heel kostbaar zijn.

Wat zijn de mogelijkheden om bij je huidige werkgever een (tijdelijke) andere rol in te vullen?
Ik wil weg bij deze werkgever om meerdere redenen, dus dat is geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrG
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:18

MrG

Ik ben zeker geen jurist, maar weet wel uit ervaring dat "de soep niet zo heet wordt gegeten als ie wordt opgediend."
In de huidige tijdgeest is een concurrentiebeding veelal niet houdbaar. Dit zou jou er van kunnen weerhouden jezelf te kunnen ontwikkelen of het zou jou in onmin bij een werkgever houden. Vanuit werkgeversperspectief is het belang hier van veelal klein te noemen. Of jij moet specifieke skills hebben die een concurrent nog niet heeft en daarmee dus economische schade kan berokkenen aan je huidige werkgever.
Dat gezegd hebbende kijkt een rechter daar ook naar; Economisch belang. Van beide partijen, dus ook van jou. Ofwel als jij ontslag neemt en hierdoor een jaar niet kunt werken dan kan dat nooit de bedoeling zijn geweest, economisch belang wederom.

Een relatiebeding daarentegen houdt wel degelijk stand, die zou ik serieuzer aanpakken. Daar zit wel een zwaarwegend belang bij, want je huidige werkgever kan hierdoor eenvoudig geschaad worden, dat zal vast niet je doel zijn. Dat zou kunnen zijn als je bijvoorbeeld bij een klant of leverancier in dienst gaat.
Ervan uitgaande dat het je doel is om jezelf verder te kunnen ontwikkelen is het helemaal geen gekke gedachte om simpelweg je ontslag in te dienen vanuit die beweegredenen. Dit zal waarschijnlijk leiden tot een gesprek en wellicht willen ze afspraken maken met je wat je wel en niet mag doen. Hierbij rekeninghoudend met hetgeen wat jij ook graag wilt uiteraard, een switch maken naar een andere werkgever waar je weer met plezier aan de slag kunt.
Sowieso als je je ontslag ingediend hebt, ben je je werkgever verder niks verplicht, dus je hoeft niks te tekenen of te vertellen wat je gaat doen.
Willen ze jou toch voor de rechter dagen, dan zullen ze daar behoorlijke inspanning en investeringen voor moeten doen.

In de IT zie je ook vaak "jobhoppers" van de ene toko naar de andere gaan. Van VMWare naar Microsoft waarbij je je dan vaak afvraag waarom er niks aan gedaan wordt. Veelal zijn de effecten voor de bedrijven nihil als iemand overstapt. Hier zijn wel zaken over te vinden.

Er zullen tal van mensen anders beweren of verhalen gehoord, laat je daar vooral niet door leiden. Een jurist zal nooit keihard zeggen; "Je bent vogelvrij, ga maar." want ook die moet zich indekken.

Kortom; Ga eerst een gesprek aan met je werkgever of dien simpelweg je ontslag in. Hierna kun je nog steeds met elkaar in gesprek. Nooit ergens blijven zitten omdat je bang bent voor dit soort clausules. Werknemers staan zeer sterk in ons land zolang ze de wegen netjes bewandelen.
Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haam
  • Laatst online: 04-09 10:08
Misschien dat een vakbond je hiermee kan helpen/van informatie kan voorzien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Ik kan je alleen mijn ervaring delen voor wat het waard is.

Ik zat vast onder een relatiebeding gezien ik bij klant in dienst wilde gaan. (ik zat in detacheering)
Dit mocht ik ook niet binnen 1 jaar uit diensttreding van mijn werkgever. Ik heb bij klant gesolliciteerd en was uiteraard op de hoogte van deze situatie. Tijdens het rondkrijgen om in dienst te komen (sollicitatie & salarisonderhandeling e.d.) ben ik tegelijk naar mijn werkgever gegaan met mijn idee om bij klant in dienst te treden. Dit heeft meerdere gesprekken opgeleverd, zo rond de 4 langdurige. Maar op een gegeven moment ga je wel een punt over dat je relatie met je huidige werkgever verzuurd daardoor. Dus leg het eerst heel lichtelijk neer en proef een beetje hoe erop gereageerd wordt. Uiteindelijk heb ik "gratie" gekregen om bij klant in dienst te mogen gaan. Hele proces heeft wel rond de 5 maanden geduurd van initiëring tot in dienst komen.

-Spreek met mensen die bij jou bedrijf in hetzelfde schuitje hebben gezeten.
-Zorg ervoor dat het niet naar de rechter gaat e.d. tenminste dat heb ik ten alle tijden willen voorkomen dat was het mij niet waard.

Nu was dit allemaal wat gemakkelijker want ik werkte in principe al voor de klant dus ik had dagelijks contact met ze en kende de situatie en mij en konden daarom ook dit 5 maanden durende proces doorstaan. Daarnaast hadden ze ook nog steeds een contract met de detacheerder die uitgezeten moest worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 09:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Dringend advies van iemand die door schade en schande geleerd heeft nóóit meer 'n concurrentiebeding te tekenen:

Neem alle gesprekken hierover op.

Dat is wettelijk toegestaan, je hoeft hier geen toestemming voor te vragen, je hoeft het niet eens te laten weten.

In mijn geval werd de soep wél zo heet gegeten als 'ie werd opgediend, en het heeft me € 15.000 gekost.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
Ardana schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:33:
Neem alle gesprekken hierover op.
Dat is wettelijk toegestaan, je hoeft hier geen toestemming voor te vragen, je hoeft het niet eens te laten weten.
Dat kan wel zo zijn maar je heb er niets aan het zelf vast te leggen, en daarna ga je alles uitwerken van een twee uur durend gesprek.
Het beste is alles vast te leggen in e-mails, appjes, sms en te bewaren (1 is geen backup.)
En bv van de gesprekken een verslag te maken met afsprakenlijst.

Staat er daadwerkelijk in uw arbeidscontract een concurrentiebeding of relatiebeding?
Dan is deze geldig als u was ouder dan 18 bij het tekenen.
Een tussenstap kan zijn een mediator om te helpen samen nieuwe afspraken te maken.
U spreekt bijvoorbeeld af welke bedrijven, instellingen niet solliciteert?

Offtopic:
Kan zijn dat er ook in welk gebied een werknemer niet voor de concurrent mag werken.
Dat kan binnen een bepaalde straal, een gebied of zelfs wereldwijd zijn.
Is de concurrentie- of relatiebeding actueel?
Zijn de afspraken veranderd bij een nieuwe functie krijgt of als je het werkgebied van je bedrijf vergroot.
Pas dan zou ik de gok nemen om naar de rechter te gaan voor schorsen of vernietigen van de voorwaarden.
Op grond van: vrije keuze van arbeid en de doorgroeimogelijkheden voor de werknemer.

[ Voor 10% gewijzigd door onno oliver op 09-01-2024 22:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Solliciteren en melden. Zeggen tegen de beoogde WG dat zij het moeten regelen. Contractueel vastleggen dat ZIJ de verantwoording dragen en je volledig compenseren bij een slechte uitkomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:41
Je werkgever mag je (juridisch) niet belemmeren om je beroep uit te oefenen in deze vrije arbeidsmarkt. Zeker niet met een vrij algemeen beroep als DevOps Engineer.

In theorie zou je werkgever je, binnen alle kaders, kunnen wegpesten zonder dat je dan weg kan??

Het is niet dat je als uitvinder van de allernieuwste chips nu bij een concurrent aan de slag gaat.
Dit gaat never-nooit stand houden bij een rechter.

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Valandil schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:03:
Je werkgever mag je (juridisch) niet belemmeren om je beroep uit te oefenen in deze vrije arbeidsmarkt. Zeker niet met een vrij algemeen beroep als DevOps Engineer.

In theorie zou je werkgever je, binnen alle kaders, kunnen wegpesten zonder dat je dan weg kan??

Het is niet dat je als uitvinder van de allernieuwste chips nu bij een concurrent aan de slag gaat.
Dit gaat never-nooit stand houden bij een rechter.
Als DevOps consultant kun je dus zo aan de slag ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15:43
Ik heb ook ooit in deze situatie gezeten. Is zo als ik om me heen kijk wel een meer voorkomend probleem in de IT.

Ik heb ook een wat algemene IT functie. Wel technisch, maar zeker niet een unieke skillset. In mijn geval lag het voor de werkgever lastig, omdat de opdracht waar ik op dat moment actief was, voor een aanzienlijk deel afhankelijk was van mijn domein kennis(zeer specifieke opdracht en ik was niet de eerste die vertrok, allemaal ook om dezelfde reden, na mij zeker nog 1 collega vertrokken)

Heb de situatie ook voorgelegd aan een ervaren arbeidsadvocaat en haar conclusie toen was, zeer waarschijnlijk beperkt een rechter je concurrentie beding tot een bepaalde radius om je werkgever heen. Meen dat het iets van 40 - 50 km was.

Uiteindelijk net als jij geen zin in gezeik en stress, en gewoon een regeling getroffen met de werkgever. Oa een iets langere termijn voor overgang zodat een betere overdracht plaats kon vinden. (ik zat toen nog in de detachering en had ook aanbiedingen voor inhouse functies, die niet mijn voorkeur hadden maar die ik wel bereid was om te nemen, dus dat maakte mijn positie wel makkelijker)

De meeste werknemers in dit wereldje kennen wel de klappen van de zweep. Die weten ook wel dat dit erbij hoort. En je kan vaak echt wel een regeling treffen. En ja die is soms wel even vervelend. Maar geeft wel meer zekerheid.

Wel goede les voor mezelf. Aan een concurrentiebeding werk ik in ieder geval echt nooit meer mee. Komt een potentiële werkgever daarmee op de proppen ga ik gewoon verder naar een ander. Geen wurgcontracten meer.

[ Voor 6% gewijzigd door Kist op 10-01-2024 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:44
Zit je dan in een hele specifieke bedrijfstak / branche dat je bedrijfsgegevens zou kunnen meenemen naar een concurrent? En heb je een aanbieding van een (echte) concurrent?

Als je gewoon devops engineer bent, zou je zeggen dat een werkgever geen beding kan opnemen die jou belet om je vak uit te oefenen.

En als de redenen voor die belemmering echt zwaarwegend zijn, zouden ze ook wel langer dan een jaar geldig zijn. Lijkt mij dan.

Ken je iemand die al eerder het bedrijf heeft verlaten? Mss kun je bij diegene polsen hoe het bedrijf er destijds in stond.
Pagina: 1